Mitä nää hajusteettomuuspakottajat oikein on??
Mun elämään erilaiset tuoksut tuo valtavasti iloa enkä aio niiden käyttöä lopettaa sen takia, että jollekin saattaa tulla oireita.
Kommentit (268)
Tämä on kyllä mielenkiintoinen ilmiö. Muille ärsykkeille äärimmäisen vaikeastikaan allergiset eivät ole äänekkäästi vaatimassa maailman muuttamista heidän mieleisekseen. Hajusteettomuuskultti löytyy myös Yhdysvalloista PNW-alueelta, kuinka isoksi se sitten mielletäänkään. Paikalliset valittelevat kv. foorumeilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta vaikuttaa että tämä aistiyliherkkyys on pohjoismainen tai suomalainen erityisjuttu. Muu maailma ei ole tällainen.. nipottava. Onko meillä sitten niin kliinistä täällä että joillekin oikeasti tulee hajuyliherkkyys? Se on ongelma
Suomessa on tapana ulkoistaa omien ongelmien ratkaiseminen muille. Vastuu omasta hyvinvoinnista sysätään muille ja oletetaan että yhteiskunta ja ympäristö taipuu aina yksilön vaatimuksiin. Sitten kun ei taivukaan niin uhriudutaan kybällä ja syytetään muita itsekkäiksi.
Niinhän tuo haisija tekee. Ulkoistaa ongelmansa (nuppivian aiheuttama elämänhallinta- ja hygieniaongelma peitetty hyönteismyrkyn vahvuisella hajusteella) kaikkien muiden ongelmaksi.
Astmakohtaus on todellinen riesa, samoin migreeni ja epileodiakouristus. Ap on psyykkisesti sairas ja aiheuttaa n
Ai niin: ongelmien ratkaisujen ulkoistamisen lisäksi selitetään musta valkoiseksi ja väännetään logiikalta niskat nurin että voidaan pysyä omassa vakaumuksessa siitä että vastuu omasta hyvinvoinnista on muilla, ei itsellä.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on kyllä mielenkiintoinen ilmiö. Muille ärsykkeille äärimmäisen vaikeastikaan allergiset eivät ole äänekkäästi vaatimassa maailman muuttamista heidän mieleisekseen. Hajusteettomuuskultti löytyy myös Yhdysvalloista PNW-alueelta, kuinka isoksi se sitten mielletäänkään. Paikalliset valittelevat kv. foorumeilla.
Tupakasta kyllä valitetaan vaikka tupakka ole mikään hajuste. Samoin melkein kaikki kahviloissa myytävät leivonnaiset ovat laktoosittomia vaikka laktoosiongelmaisia on vain vähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muiden huomioon ottamisen kyky on suoraan yhteydessä älykkyysosamäärään.
Et pystyisi elämään eteläisessä Euroopassa päivääkään.
Etkä sinä Etelänavalla.
eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni näistä valittajista kärsii mt ongelmista, sehän on psyykkistä
Tuo on totta ja testasin sitä työkaveriini, sanoin eräänä päivänä, että olen käyttänyt tänään mietoa hajuvettä tuleeko sinulle oireita tästä? (En ollut käyttänyt yhtään mitään) Johan alkoi välittömästi yskähtely ja kakominen, sanoi että todellakin tulee oireita, että semmoinen "yliherkkyys allergia" 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tupakasta kyllä valitetaan vaikka tupakka ole mikään hajuste. Samoin melkein kaikki kahviloissa myytävät leivonnaiset ovat laktoosittomia vaikka laktoosiongelmaisia on vain vähän.
Kumpikaan ei ole allergia, ovatko sitten verrattavissa. Suhtautuminen tupakointiinkin vaihtelee maittain. Suurin osa maailman ihmisistä on laktoosiongelmaisia, laktoosinsieto on pohjoisten kansojen mutaatio. -> mittakaava ja voimakas kulttuurisidonnaisuus, kuten tuoksuasioissakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kumpikaan ei ole allergia, ovatko sitten verrattavissa. Suhtautuminen tupakointiinkin vaihtelee maittain. Suurin osa maailman ihmisistä on laktoosiongelmaisia, laktoosinsieto on pohjoisten kansojen mutaatio. -> mittakaava ja voimakas kulttuurisidonnaisuus, kuten tuoksuasioissakin.
Minulle on yksi lysti miten muualla maailmassa kestetään laktoosia. Suomessa myytävät tuotteet saisi olla laktoosillisia, sillä laktoosittomat ovat kummallisen makuisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hajusteyliherkät on kummaa porukkaa, kun ovat kieltämässä hajusteiden käytön. Ei me koivuallergikot olla vaatimassa kaikkien koivujen kaatamista
Tuodaanko sinun työpaikalla sisälle keväisin koivuja tuomaan iloa työntekijöille? Lehteen puhkeavat koivut ovat kauniita ja tuoksuvat ihanasti.
Miksi alapeukut? Vielä 70- ja 80-luvuilla koivuja tuotiin kouluissa luokkahuoneisiin ja tietenkin myös kevätkirkkoon. Ei niistä kukaan valittanut. Se puhkeavien lehtien tuoksu oli huumaavaa ja toi kesän sisälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni näistä valittajista kärsii mt ongelmista, sehän on psyykkistä
Tuo on totta ja testasin sitä työkaveriini, sanoin eräänä päivänä, että olen käyttänyt tänään mietoa hajuvettä tuleeko sinulle oireita tästä? (En ollut käyttänyt yhtään mitään) Johan alkoi välittömästi yskähtely ja kakominen, sanoi että todellakin tulee oireita, että semmoinen "yliherkkyys allergia" 😂
Mulla entinen työkaveri oli tupakoiva hajusteallergikko. Eipä hän sitten juuri mitään haistanutkaan, mm mun hajuvettäni.
Astmaatikkona ymmärrän, että se on todella kamala tunne, kun hengitys salpaantuu, eikä kulje.
Toisaalta itse olen töissä työpaikassa, jossa kaikkien tuoksujen käyttö on kielletty. Onhan se ollut eräänlainen identiteettikriisi, kun ei ole saanut käyttää lempituoksuaan. Eli ymmärrän senkin puolen. Ja kätevää olisi kuumalla ilmalla suihkauttaa kainaloihin deodoranttia.
Kyllä tässä asiassa kuitenkin pitää edetä ajatuksella, kumpi on tärkeämpää ihmishenki vai se, että saan tuoksua hyvälle. Ihmishenki voittaa, joten tuoksut ovat jääneet pois.
Jokaikinen livenä tavattu on ollu semmonen vähintään kevyen narsistinen tapaus jonka hajuste yliherkkyys on kuun ja planeettojen asennoista riippuvaa soopaa, välillä kehutaan samaa hajuvettä mikä vielä viime viikolla oli hengenahdistuksen ja raivoitkun aihe.
Minä voin jos nätisti pyydetään ja joku hyvää syy annetaan rajata hajusteita, ikinä en ole uskottavaa syytä kuullu tai edes siihen törmänny et nätisti pyydettäis, jos sinä alat painostaan kun oot niin herkkä niin mä alan uimaan hajusteissa sun kiusaks.
Katsos kun minä EN ole itsekäs ja en osaa samaistua suhun yhtään, minä mietin yhteistä viihtyvyyttä pidemälle kun sun mussolini maiseen napaan asti.
Mulla menee välillä keuhkot tukkoon hajuista, sitä varten mulla on astmalääkkeet, ei tulis mieleenkään kiusata siitä muita tai lopettaa omien hajusteiden käyttöä, yliherkkyyten alistuminen tekee vaan yliherkemmäks ja heikoks.
Vierailija kirjoitti:
Jokaikinen livenä tavattu on ollu semmonen vähintään kevyen narsistinen tapaus jonka hajuste yliherkkyys on kuun ja planeettojen asennoista riippuvaa soopaa, välillä kehutaan samaa hajuvettä mikä vielä viime viikolla oli hengenahdistuksen ja raivoitkun aihe.
Minä voin jos nätisti pyydetään ja joku hyvää syy annetaan rajata hajusteita, ikinä en ole uskottavaa syytä kuullu tai edes siihen törmänny et nätisti pyydettäis, jos sinä alat painostaan kun oot niin herkkä niin mä alan uimaan hajusteissa sun kiusaks.
Katsos kun minä EN ole itsekäs ja en osaa samaistua suhun yhtään, minä mietin yhteistä viihtyvyyttä pidemälle kun sun mussolini maiseen napaan asti.
Astma on siitä viheliäinen sairaus, että kun se on tasapainossa, kestää ärsykkeitä paremmin. Kun se alkaa mennä pahenemisvaiheeseen, kestää ärsykkeitä huonommin. Ja jos jonain päivänä on jo ollut tavallista enemmän ärsykkeitä, se ylimääräinen ärsyke, jota aiemmin on kestänyt, voikin saada aikaan astmakohtauksen.
Vierailija kirjoitti:
Astmaatikkona ymmärrän, että se on todella kamala tunne, kun hengitys salpaantuu, eikä kulje.
Toisaalta itse olen töissä työpaikassa, jossa kaikkien tuoksujen käyttö on kielletty. Onhan se ollut eräänlainen identiteettikriisi, kun ei ole saanut käyttää lempituoksuaan. Eli ymmärrän senkin puolen. Ja kätevää olisi kuumalla ilmalla suihkauttaa kainaloihin deodoranttia.
Kyllä tässä asiassa kuitenkin pitää edetä ajatuksella, kumpi on tärkeämpää ihmishenki vai se, että saan tuoksua hyvälle. Ihmishenki voittaa, joten tuoksut ovat jääneet pois.
Mä ymmärrän sen, että hajuvesien käyttö kielletään joissain paikoissa, mutta en sitä että sen lisäksi kaikki muukin, pyykinpesuaineesta kasvovoiteeseen, pitäisi olla hajusteetonta.
Ap
Yksi mies on todistettavasti kuollut hajusteen aiheuttamaan sydämen rytmihäiriökohtaukseen Britanniassa, minulla sama vaiva että tietyt hajusteet aiheuttavat sydämen rytmihäiriökohtauksen, ei oo leikki tuo.
Kärsin itse migreenistä. Olen muutaman kerran saanut kohtauksen hajusteiden takia. Kerran lajittelin käytettyjä lastenvaatteita hyväntekeväisyystyössä ja toisen kerran tein tenttiä sellaisen tytön vieressä, jolla oli tosi vahva itämainen hajuvesi käytössä. Sanoisin, että migreenikohtaus vaatii tuntien altistumisen erittäin vahvalle tuoksulle. Käytän itse tiettyä hajuvettä, jota olen käyttänyt kymmeniä vuosia. Se on suorastaan osa persoonaani.
En ole vaatimassa tuoksuttomuutta, jokainen tuoksukoon sille, mille tuoksuu. Käytännössä työpaikoilla ongelmia aiheutuu vain, jos samassa työhuoneessa oleva työkaveri käyttää vahvaa hajuvettä (pätee siis migreeniin ja astmaan). Tuollaisissa tilanteissa ongelma on varmaan sovittavissa. Esimerkiksi työpaikan allergikot samaan huoneeseen tms. Tuoksuttomuutta vaativat ihmiset liioittelevat asioita, ja monella ongelma on jossain muualla, eli kyse lähinnä mielenterveydenhäiriöstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taas yksi minä, minä tyyppi.
Niinpä. Hajusteettomuutta vaativat on minustakin itsekkäitä.
Ap
Ai vakka tupakan savusta valittavat? Tai viemärin hajusta? Turhia myrkkykemikaaleja hengitetään ihan tarpeeksi muutenkin. Hajuissa on sama mekanismi. Monen mielestä tupakka haisee hyvältä. Itseäni hienhaju ei haittaa. Joten antaa kaikkien hajujen leijailla.
En myönnä olevani hajusteyliherkkä, mutta töissä eräät henkilöt uivat jossain tietyssä hajuvedessä ja se saa silmäni ja nenäni vuotamaan, aivastelen ihan hirveästi ja siihen päälle vielä yskin jos kukaan heistä tulee lähelleni. Eräs noista leideistä tuli luokseni sanomaan, ettei kipeänä pitäisi tulla töihin :D Onneksi he istuvat yleensä kaukana mutta jos hissiin/neukkariin joudutaan samaan aikaan, niin en kyllä mahda tuolle reaktiolle mitään.
Minulla on käynyt niin, että kun olen haistanut, että täällä on jollain hajustetta, olen joutunut päivystykseen spiiraan. Ei siihen tarvita kuin pari hengenvetoa ennen kuin astmakohtaus iskee.
Sen lääkärin pitäisi sanoa sinulle että peseytyy epäterveellisen usein ja sillä on huonoja seurauksia.