Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä nää hajusteettomuuspakottajat oikein on??

Vierailija
15.07.2024 |

Mun elämään erilaiset tuoksut tuo valtavasti iloa enkä aio niiden käyttöä lopettaa sen takia, että jollekin saattaa tulla oireita. 

Kommentit (268)

Vierailija
241/268 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Jos sinulla on erityisherkät keuhkoputket jotka ei kestä kaupan kassalla sitä että joku on pessyt vaatteensa Omolla, se on sun ongelma. Ehkä parempi hankkia kunnon astmalääkkeet sitten, maailma kun on täynnä ärsykkeitä ja itsekään on valita kissa-allergisina astmaa sairastavansa että joku tulee töihin vaikka sillä on kotona kissoja."

Valittaisitko, jos tuo kissan omistaja toisi aina kissansa sinun työhuoneeseesi, jossa hän itsekin työskentelee? "Kun kissathan ovat niin ihania"? 

Vierailija
242/268 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka poistetaan bussista: 50 siellä olevaa hajutonta töihinmenijää, joiden päätä alkaa särkeä, vai yksi huoranhajuinen räikeä, mekastava transuakka?

Kyllä se on se viimeksimainittu, Elena.

Tässä tuli villakoiran ydin: yksi käyttää liikaa hajusteita ja kaikki loput kärsivät. Kun sitten ehdotetaan, että olisko mahdollista käyttää vähemmän hajusteita, tuo yksi hajusteita käyttävä loukkaantuu verisesti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/268 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muiden huomioon ottamisen kyky on suoraan yhteydessä älykkyysosamäärään.

Et pystyisi elämään eteläisessä Euroopassa päivääkään. 

Mä olen elänyt Etelä-Euroopassa kaksi vuotta. Hajusteeton pyykinpesuaine piti roudata Suomesta, samoin hiustuotteet ja antiperspirantti, mutta kanssaihmiset eivät tuoksuneet sen voimakkaammin kuin Suomessakaan.

-eri

Vierailija
244/268 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on kyllä mielenkiintoinen ilmiö. Muille ärsykkeille äärimmäisen vaikeastikaan allergiset eivät ole äänekkäästi vaatimassa maailman muuttamista heidän mieleisekseen. Hajusteettomuuskultti löytyy myös Yhdysvalloista PNW-alueelta, kuinka isoksi se sitten mielletäänkään. Paikalliset valittelevat kv. foorumeilla.

Kyllä mä olen äänekkäästi vaatimassa koiravapaita kauppakeskuksia, jotta voisin edes joskus käydä ihmisten ilmoilla allergiastani huolimatta. Vielä pari vuotta sitten mitään ongelmaa ei ollut, joten vika ei ole minussa, vaan ihmisten tavassa viedä koira mukaan kauppaan.

Vierailija
245/268 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokaikinen livenä tavattu on ollu semmonen vähintään kevyen narsistinen tapaus jonka hajuste yliherkkyys on kuun ja planeettojen asennoista riippuvaa soopaa, välillä kehutaan samaa hajuvettä mikä vielä viime viikolla oli hengenahdistuksen ja raivoitkun aihe.

Minä voin jos nätisti pyydetään ja joku hyvää syy annetaan rajata hajusteita, ikinä en ole uskottavaa syytä kuullu tai edes siihen törmänny et nätisti pyydettäis, jos sinä alat painostaan kun oot niin herkkä niin mä alan uimaan hajusteissa sun kiusaks.

Katsos kun minä EN ole itsekäs ja en osaa samaistua suhun yhtään, minä mietin yhteistä viihtyvyyttä pidemälle kun sun mussolini maiseen napaan asti.

Vähän ristiriitainen kirjoitus. Siitä olen samaa mieltä, että on hyvä miettiä yleistä viihtyvyyttä ja itsekin teen niin. Kuitenkin juuri ennen sitä totesit, että ihan kiusaksi alkaisit uida hajusteissa, jos toinen ilmaisisi terveysongelmansa jotenkin väärällä tavalla.

Minusta narsistista on se, ettei piittaa muiden hyvinvoinnista, vaan vain omista mielihaluistaan.

Vierailija
246/268 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla menee välillä keuhkot tukkoon hajuista, sitä varten mulla on astmalääkkeet, ei tulis mieleenkään kiusata siitä muita tai lopettaa omien hajusteiden käyttöä, yliherkkyyten alistuminen tekee vaan yliherkemmäks ja heikoks.

Itse asiassa ainakin migreenin ja allergian kanssa on niin, että jos olet pitkään ilman yhtäkään kohtauksen laukaisevaa tekijää, niin ongelma lievittyy eikä kohtausta enää tulee niin herkästi.

Vierailija
247/268 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Astmaatikkona ymmärrän, että se on todella kamala tunne, kun hengitys salpaantuu, eikä kulje. 

Toisaalta itse olen töissä työpaikassa, jossa kaikkien tuoksujen käyttö on kielletty. Onhan se ollut eräänlainen identiteettikriisi, kun ei ole saanut käyttää lempituoksuaan. Eli ymmärrän senkin puolen. Ja kätevää olisi kuumalla ilmalla suihkauttaa kainaloihin deodoranttia.

Kyllä tässä asiassa kuitenkin pitää edetä ajatuksella, kumpi on tärkeämpää ihmishenki vai se, että saan tuoksua hyvälle. Ihmishenki voittaa, joten tuoksut ovat jääneet pois.

Mä ymmärrän sen, että hajuvesien käyttö kielletään joissain paikoissa, mutta en sitä että sen lisäksi kaikki muukin, pyykinpesuaineesta kasvovoiteeseen, pitäisi olla hajusteetonta.

Ap

Samoja hajusteitahan niissäkin on. Jos jokin paikka on hajusteeton, esim. sairaala, silloin sinne pitäisi mennä kokonaan hajusteetta eli olet pessyt itsesi ja vaatteesi hajusteettomilla aineilla. Ei tuo hajusteettomuus muuten toteudu.

Vierailija
248/268 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En myönnä olevani hajusteyliherkkä, mutta töissä eräät henkilöt uivat jossain tietyssä hajuvedessä ja se saa silmäni ja nenäni vuotamaan, aivastelen ihan hirveästi ja siihen päälle vielä yskin jos kukaan heistä tulee lähelleni. Eräs noista leideistä tuli luokseni sanomaan, ettei kipeänä pitäisi tulla töihin :D Onneksi he istuvat yleensä kaukana mutta jos hissiin/neukkariin joudutaan samaan aikaan, niin en kyllä mahda tuolle reaktiolle mitään.

Tuo onkin ratkiriemukasta, että ensin tuodaan jotakin allergiaa tai ihan vain voimakasta aivastelua aiheuttavaa ihan viereeni, ja kun sitten fysiologinen reaktio iskee - en pysty estämään niitä millään tahdonvoimalla - niin paheksutaan. Enhän mä aivastelisi, jos sä et toisi asiaa x mun viereeni!

Vierailija
249/268 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten jo ekalla sivulla kerrottiin, muiden ottaminen huomioon on suoraan yhteydessä älykkyyteen. Minusta aika törkeää ajatella että olisi jokin oikeus käyttää voimakkaita hajusteita vain koska haluaa, vaikka monet ihan oikeasti saavat siitä migreenin tai muita oireita. Ihmiset on pohjattoman itsekkäitä ja tyhmiä, siksi ihmiskunta onkin rappeutumassa hyvää vauhtia.

Vierailija
250/268 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytän aina hajusteetonta pyykinpesuainetta ja huuhteluaineena etikkaa. Käytän myös vain ja ainoastaan hajusteetonta hiuslakkaa sekä kuivashampoota.

Mutta siihen se jää. 

Vaaditteko te muilta ihmisiltä, että me kaikki muut vaihdetaan hajusteettomiksi käsisaippuat, suihkusaippuat, shampoot, hoitoaineet, dödöt, kosteusvoiteet ja - suihkeet, kasvovedet, meikinpoistoaineet, partavaahdot? Puhumattakaan siivoukseen käytettävistä aineista?

Ihan vain teidän random ihmisten vuoksi vaihdetaan kaikki ja lopetetaan (maltillinenkin) hajuvesien käyttö?

Kuka täällä on itsekäs. 

Tarkoitatko, että työtoverisi on itsekäs, jos ei halua saada migreenikohtausta joka päivä töissä? Sun nilkkaanhan se kaatuu, jos hän joutuu joka päivä lähtemään kesken päivän töistä saatuaan kohtauksen sun hiustuotteidesi hajusteista.

Tuo siis tilanteessa, jossa työtiloja ei voida järjestää niin, että te kaksi olette eri tiloissa.

Vierailija
251/268 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei siinä mieltä tarvitse rauhoittaa, jos saan astmakohtauksen sinun tököttiesi takia. Riittää, että saan rauhoitettua keuhkoputken kouristelut. Allergiat voivat johtaa jopa kuolemaan.

Silloinhan, sinun on varauduttava siihen mitä voi tapahtua. Ei koko muumaailma varaudu silloin siihen mitä voi sinulle tapahtua. Etenkään kun se ei ole yleisesti tiedossa. 

Kyllä alkaa olla yleisesti tiedossa, että osa ihmisistä sairastuu toisten hajusteista. Viimeistään t

Yleisessä tiedossa on se, että hajusteyliherkkyys on samanlaista mielisairautta ja huomionhakua kuin joku sähköyliherkkyys.

Olisiko jotakin linkkiä tutkimukseen? Aika moni saa ihan todennettavissa olevia fysiologisia oireita. Esim. allergia voidaan todeta verikokeesta. Silloin ei voi olla kyse luulotaudista, sillä henkilö ei edes välttämättä verikoetta otettaessa tiedä, mitä kaikkea verestä tutkitaan.

Vierailija
252/268 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten nämä hajuyliherkät pystyvät kulkemaan luonnossa, kun siellä vasta tuoksuja onkin? Alkukesästä esim. kielo, sireeni, hevoskastanja jne. Kesällä leikattu heinä/nurmikko ja syksyllä tuoksujen sekamelska.

Vierailija
253/268 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on kyllä mielenkiintoinen ilmiö. Muille ärsykkeille äärimmäisen vaikeastikaan allergiset eivät ole äänekkäästi vaatimassa maailman muuttamista heidän mieleisekseen. Hajusteettomuuskultti löytyy myös Yhdysvalloista PNW-alueelta, kuinka isoksi se sitten mielletäänkään. Paikalliset valittelevat kv. foorumeilla.

Kyllä mä olen äänekkäästi vaatimassa koiravapaita kauppakeskuksia, jotta voisin edes joskus käydä ihmisten ilmoilla allergiastani huolimatta. Vielä pari vuotta sitten mitään ongelmaa ei ollut, joten vika ei ole minussa, vaan ihmisten tavassa viedä koira mukaan kauppaan.

Jopa Stockmannin tavaratalossa vilistää koiria siellä ja täällä. Minusta se ei ole hyvä juttu. Omaani en veisi mihinkään tavarataloon.

Vierailija
254/268 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten nämä hajuyliherkät pystyvät kulkemaan luonnossa, kun siellä vasta tuoksuja onkin? Alkukesästä esim. kielo, sireeni, hevoskastanja jne. Kesällä leikattu heinä/nurmikko ja syksyllä tuoksujen sekamelska.

Ovatko nuo keinotekoisia hajusteita?

Vierailija
255/268 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

joillekin allergikoille se on elämän ja kuoleman kysymys, pahimmassa tapauksessa voimakas hajuveden tuoksu aiheuttaa hengen ahdistusta kun turpoo kurkku kiinni

Vierailija
256/268 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin tosi kova käyttämään parfyymeja ja ostin uusia tuoksuja säännöllisesti. Noin kymmenen vuotta sitten sain kauhean flunssakierteen ja sen jälkeen diagnoosin astmasta. Sen jälkeen en ole pystynyt käyttämään mitään ns. suihkutettavaa tuoksua. Kaikki tuoksut piti antaa kavereille. 

En vaadi täyttä tuoksuttomuutta, mutta ns. ylimääräiset hajusteet (eau de toilette/parfym, miesten ns. partavedet) ärsyttävät aivan kauheasti. Joku dödö tai hiuslakka ei haittaa, mutta nuo ylimääräiset joka paikassa leijuvat tuoksut ovat ne mitkä ärsyttävät. 

Korona oli ainakin minulle suuri pelastus! Maskeja saa joka paikasta ja itsellä on aina maski varalta mukana. Esimerkiksi bussimatkustamisesta on tullut aivan kauheaa, kun teinit ovat innostuneet tuoksuista! 

Valitettavasti tuoksuista tuleva haitta ei ole edes kovin äkkiä ohi menevä. Ihan turha kuvitella lähtevänsä illalla kympin juoksulenkille, jos on töistä tullessa bussissa altistunut jollekin tuoksulle eikä maski sattunut mukaan. Keuhkot alkavat toimia vasta seuraavana päivänä. 

Vierailija
257/268 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No nämä pakottajathan kuvittelevst, että ihmiset esimerkiksi käyvät suihkussa ennen lääkärille menoa, ettei nyt ole mitää hajuja. Ei ihan tervettä toimintaa. 

Öh, kuule kyllä suihkussa yleensä käydään ihan joka aamu? Lääkäriaika on päivällä = olen käynyt suihkussa. 

Öh itsellesi. Menen töihin viimeistään aamu 4, eli herään 2.30.  en todellakaan käy aamulla suihkussa. Käyn suihkussa illalla, ennen nukkumaanmenoa. 

Joskus töissä sotkeutuu ja hikoaa, jolloin käyn suihkussa, kun tulen töistä kotiin. Lääkäri minulla on useimmiten heti töiden jälkeen , eli en erikseen lääkäriä varten peseydy, menen sinne työvaatteissa. Jos olen ihan kipeä/sairas, ja tarvitsen sairaslomaa, en kyllä ole sellaisessa kunnossa, että asioikseen peseytyisin ennen lääkärissä käyntiä. Kyllä se sen kuumeen voi mitata ja kurkkuun katsoa vaikken olekaan juuri suihkusta tulossa. 

Vierailija
258/268 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta vaikuttaa että tämä aistiyliherkkyys on pohjoismainen tai suomalainen erityisjuttu. Muu maailma ei ole tällainen.. nipottava. Onko meillä sitten niin kliinistä täällä että joillekin oikeasti tulee hajuyliherkkyys? Se on ongelma

Suomessa on tapana ulkoistaa omien ongelmien ratkaiseminen muille. Vastuu omasta hyvinvoinnista sysätään muille ja oletetaan että yhteiskunta ja ympäristö taipuu aina yksilön vaatimuksiin. Sitten kun ei taivukaan niin uhriudutaan kybällä ja syytetään muita itsekkäiksi. 

Uusi villitys on nyt ääniherkkyys. Tai siis tämä hiljainen tila. Eli musiikki vaikkapa kaupassa häiritsee. 

Tästä tulee seuraava pakotus, katsokaapa vain. 

Miksi tässä maassa pitää kaiken olla valkoista ja harmaata, hajutonta ja mautonta. 

Vierailija
259/268 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No nämä pakottajathan kuvittelevst, että ihmiset esimerkiksi käyvät suihkussa ennen lääkärille menoa, ettei nyt ole mitää hajuja. Ei ihan tervettä toimintaa. 

Öh, kuule kyllä suihkussa yleensä käydään ihan joka aamu? Lääkäriaika on päivällä = olen käynyt suihkussa. 

Sinä varmaan ylätyt kun kerron faktan, kaikki eivät elä sinun rutiiniesi mukaan. 

No haise paskalta sitten siellä lääkärikäynnilläsi. 

Ota tuo paskanhajusi seuraavalla lääkäri käynnillä puheeksi. Ei ole normaalia haista noin paljon, jos ei käy aamuisin suihkussa. 

Ilmeisesti alat haista jo yön aikana, jos peseydyt illalla? Aika huolestuttavaa.

Vierailija
260/268 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka poistetaan bussista: 50 siellä olevaa hajutonta töihinmenijää, joiden päätä alkaa särkeä, vai yksi huoranhajuinen räikeä, mekastava transuakka?

Kyllä se on se viimeksimainittu, Elena.

Ei sieltä bussista poisteta yhtään ketään. Sori kun pilasin hienon fantasiasi 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän kuusi