Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

LUMO vuokra-asunnosta poismuuttaminen, siivous & laskutus

cat lover
15.07.2024 |

Moikka! Tässä 22v nainen joka tarvitsee apua!!

Muutin 30.5.24 pois Espoon LUMO-asunnosta, jossa asuin päälle 2v. Haluan vielä sanoa, että asunto oli juuri valmistunut kun muutin sinne. (Asunto oli 26-neliöinen yksiö) Oli ihan ok asua, vaikka vuokra olikin aika korkea. Toisaalta, ei kokemusta muista vuokra-asunnoista, koska kyseinen asunto oli ensimmäiseni.

Poismuutto tapahtui päivässä, ja olin asuntoa jo hieman etukäteen ehtinyt siivota, piti samana päivänä myös palauttaa avaimet. No, kun olin palauttanut avaimet ja siivonnut asunnon, sain vajaa kuukausi myöhemmin avaimia koskevan laskun. (150e) Asunnossa oli siis 3kpl ILOQ-avaimia, jotka palautin sovitusti. Tapiolan lämmön tiskillä ei otettu avaimia ASPAN kautta takaisin, vaan ohjeistettiin täyttämään lomake, ja avaimet postilaatikkoon kirjekuoressa. Soittaessani laskusta selitettiin, että yksi avain puuttuu. Aloin miettimään että mitäs ihmettä, kun kerran palautin kaikki avaimet. Soittelin LUMO:lle, josta ohjeistettiin soittamaan Tapiolan lämpöön. Selvisi, että yksi avaimista ei käynyt asunnon lukkoon, joten tutkin asiaa ja sain tietää että yksi avaimista oli perheenjäseneni täysin samannäköinen ILOQ- avain. He sanoivat laskun selityksessä, että koska tilasivat uuden avaimen joudun maksamaan kyseisen hinnan. Mitään soittoa ei tullut asiasta, kun oikean avaimen olisin silloin voinut jo samana päivänä palauttamaan, puhumattakaan siitä, etteivät edes yrittäneet ottaa yhteyttä, että oli vääränlainen avain kyseessä joka MAHDOLLISESTI olisi voinut olla tärkeä. Jouduin siis itse soittelemaan asiasta alusta loppuun. Äitini laitto heille viestiä, ja kas kummaa he peruivat laskun kaiken väännön jälkeen. (Eivät ilmeisesti ota ikäistäni tosissaan, vaikka täysin samat asiat sanoin heille.) 

Sain toisen laskun postissa 9.7, jonka eräpäivä olisi 23.7 (aika pieni varoitusaika mielestäni) tämä lasku koski muuttosiivousta. Laskun hinnaksi tuli 432,84?! Laskussa ei erikseen mainittu, että mistä laskun hinta edes koostui. Luulin aluksi, että joku olisi esim. laittanut häkkikellariini jotain muuton jälkeen, mutta asia ei koskenut kellaria kun kysyin asiasta. Siivosin asunnosta pois muuttaessani kaiken, (tyhjensin lattiakaivot, pesin jääkaapin, altaat, suihkun, lattiat, hellan & uunin yms.) Laitoin e-mailissa heille viestiä, kuvatodisteet siivotusta asunnosta sekä laskusta kuvan. He vastasivat näin; Moikka, kollegani tarkastanut asunnon kun olin lomalla. Hänen ottamissa kuvissa uuni oli pesemättä, liesituuletin pesemättä, keittiön hana likainen ja likaa kaapissa, siksi tilasi siivoojan ja siitä lasku.

Ensinäkin, saamani viesti sisälsi paljon kirjoitusvirheitä, ja oli todella epämääräinen... Siivosin nuo kyseiset paikat. Asunnon uuni oli siis mikro/uuni samassa. Uunissa oli PINTTYMÄÄ, joka ei lähtenyt uunin pesuaineella liuottamalla, ja pesin sen moneen otteeseen. Kaikki kaapit olivat puhtaat sekä pestyt. Eikö pinttymät ole ihan normaaleja, jos uunia on käytetty säännöllisesti yli 2 vuotta? Uunista lähti kaikki se minkä sai pois. Uuni omaan silmään oli siisti. Kuvaa uunin sisustasta minulla ei ollut, koska hölmönä en ottanut kiireessä. Lähettämässäni kuvissa myös näkyi, että keittiö KIILTÄÄ puhtaudestaan. En ymmärrä.

Miten helvetissä 26-neliön yksiön hana, liesituuletin, uuni & kaappi muka maksaisivat noin paljon jos edes olisivat likaisia?! 

Pyysin kuvatodisteita ja en niitä ole vieläkään saanut. Äitini laittoi tästäkin viestiä LUMO:lle että saataisiin edes se laskuerittely siivouksesta. Anteeksi vaan, mutta noin pienistä asioista ei pitäisi tulla tuollaista laskua... 

Anteeksi pitkästä selityksestä :D

Onko kellään samankaltaisia kokemuksia LUMO-asunnoista?

Kommentit (67)

Vierailija
61/67 |
17.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä3497 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse puhdistin uunin teräsvillalla kun hiljattain muutin vuokra-asunnosta pois, tulipahan puhtaaksi. Mutta ne tahrat siis sellaisia ettei ilman teräsvillaa olisi mitenkään saanut pois vaikka käytti voimakasta uuninpuhdistusainetta.

Koitin jollain karkealla harjalla & ihmesienellä puhdistella, mutta pitää jatkossa varmaan turvautua tuohon! Kiitos vinkistä. 

- ap

sen jälkeen mksat uuden uunin! Ei herran jumala niitä saa mennä teräsvillalla hinkkaa.. Se naarmuttaa pinnan ja sen jälkeen kaikki palaa kiinni. 

Heikkolaatuinen uuni sulla jos niin herkästi pilalla. Omaan uunin ei naarmuakaan vaikka puhdistan tällaisella

https://www.tokmanni.fi/terashankaussieni-vileda-glitzi-i

Ei saa pestä teräsvillalla kuin uunin teräksiset osat, esim ritilä. Uunin muu emalipinta vaurioituu ja pikkuhiljaa jäljet syvenee ja pahenee. 

Vierailija
62/67 |
17.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uunit ovat hankalia. Uudehkossa tai muutaman vuoden ikäisessä uunissa ei saisi olla jälkiä ollenkaan. Uuniin palaa äärimmäisen helposti rasva ja ruoka kiinni, jos sitä ei puhdista miltei jokaisen käyttökerran jälkeen. Vanhassa uunissa on ymmärrettävää, että jotain pieniä pistejälkiä voi olla puhaltimien ja säleikköjen kohdalla. 

T. vuokra-asuntotarkastaja

Höpö höpö

Itsellä oli Mielen 1500 euron tuliterä uuni, ja kohta oli siellä lasien välissä jotain mönjää, mitä ei pois saanu, muuta kuin jotenkin kai avaamalla sen lasin mekaanisesti. Ja siinä taas riskinä on, että hajottaa koko uunin oven. Ne on tehty nykyään hankalasti pestä nuo uunit. Ihmiset ostaa nopeammin uuden?

Todella helposti vattvissa eikä ne lasit hajoa! 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
63/67 |
17.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija

61/63|

17.07.2024 | 12:38

"Ongelma ilmeisesti ei ole LUMOn vaan Tapiolan Lämmön.

Jos avaimien palautuksen jälkeen selviää, ettei yksi avaimista käykään asunnon oveen, niin normijärjellä varustettu ihminen osaa ottaa yhteyttä avaimien palauttajaan, että oletko mahdollisesti palauttanut samanlaisen muun lukon avaimen. Varsinkaan, kun iLOQ-avaimesta ei pysty sanomaan katsomalla, että mihin lukkoon se on. Toki avainten palauttajalta huolimattomuutta,  mutta kyllä normaalijärjellä varustettu ihminen älyää, että tuo väärä avain on varmasti johonkin muuhun lukkoon, johon palauttaja tarvitsee avaimen.

Jatkossa kannattaa ottaa avainten numerot itselle ylös, niistä näkee sitten heti, minkä numeroiset avaimet pitää palauttaa. 

Uunista yms huonosti siivotuista kohdista pitää saada todisteellisesti juuri kyseisestä asunnosta muuttopäivänä/seuraavana arkipäivänä, ennen uuden asukkaan muuttoa, otetut kuvat.  Jos kuvien perusteella pystyy näyttämään toteen, että uusi asukas tai siivooja on joutunut siivoamaan, silloin voi laskuttaa edellistä asukasta/ jättää sen osan vakuudesta palauttamatta."

Avaimien suhteen viestittely keskenään ja minun kanssani ei heillä ilmeisesti pelannut kauhean hyvin, mutta onneksi kumosivat laskun.

En edes tiedä koska asunto oli tarkastettu, koska muutin 31.5 ja lasku tuli 9.7, eli kyllä siinä vierähti hetki välissä.

Tietenkin maksan heille kun töitä on ilmeisesti tarvinnut asunnon eteen tehdä, mutta se että ilman todisteita vaaditaan rahoja, ilman muuta ilmoitusta kun lasku omapostissa yli kuukausi myöhemmin muutosta on tosi huonosti hoidettu. 

Ja sitten tulee mieleen se, että kuinka paljon aikaa siivouksessa oikeasti on kulutettu, koska tuo hinta vastaa monen ihmisen töitä eikä asunto todellakaan sellaisessa kunnossa ollut kun muutin.

Ensikerralla kun muutan, muistan vaan ottaa enemmän kuvia ja ehkä käyttää mm. hanan kuivaamisessa mikrokuituliinaa sekä uunin siivoamisessa jotain parempia konsteja kuin se ihmesieni & harja uuninpesuneste :DD

-Ap

Vierailija
64/67 |
17.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi keino on tehdä niin, ettei maksa viimeisen kuukauden vuokraa ollenkaan, vaan siten vuokranantaja saa pitää vuokravakuuden, mutta ei itse häviä sellaista rahaa, jotka kuuluu itselle.

Tai sitten voi yrittää sopia vuokranantajan kanssa, että tilaavat siivousfirman, ja hinta sovitaan etukäteen ja lasku tulee sinulle, mutta et itse ole vastuussa siivousjäljestä. Ei nimittäin aina riitä, että itse siivoaa perusteellisesti, monet vuokranantajat yrittää silti huijata ja ottavat liian ison summan siivouksesesta vuokravakuudesta. 

Vierailija
65/67 |
17.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi keino on tehdä niin, ettei maksa viimeisen kuukauden vuokraa ollenkaan, vaan siten vuokranantaja saa pitää vuokravakuuden, mutta ei itse häviä sellaista rahaa, jotka kuuluu itselle.

Tai sitten voi yrittää sopia vuokranantajan kanssa, että tilaavat siivousfirman, ja hinta sovitaan etukäteen ja lasku tulee sinulle, mutta et itse ole vastuussa siivousjäljestä. Ei nimittäin aina riitä, että itse siivoaa perusteellisesti, monet vuokranantajat yrittää silti huijata ja ottavat liian ison summan siivouksesesta vuokravakuudesta. 

Vuokravakuudesta voi periä vain maksamattomat vuokrat ellei alunperin vuokrasopimuksessa ole erikseen mainittu,  että voidaan käyttää vakuutena siivoukseen/asunnonkuntoon. Mikäli alunperin sopimuksessa lukee pelkkä vakuus, silloin voidaan ilman lisäehtoja käyttää myös siivoukseen/korjaamiseen.

Vierailija
66/67 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa siivota 

Vierailija
67/67 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei heidän kuulu soitella avainten perään. Sinun oma virheesi kun et ollut huolellinen. 

Kerroit että muutto ja siivous tehty samana päivänä ja siivousta etukäteen ennen muuttoa. Muuttosiivouksessa jos likaisia paikkoja niin silloin tilaavat siivouksen ja siivotaan koko kämppä. Hinta on ok. Muuttosiivous on kallista.

Nykyään vaaditaan kunnollista siivousta. Ymmärrätkö emäksisen ja happaman pesuaineen eron eli millä pestään mitäkin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kolme