LUMO vuokra-asunnosta poismuuttaminen, siivous & laskutus
Moikka! Tässä 22v nainen joka tarvitsee apua!!
Muutin 30.5.24 pois Espoon LUMO-asunnosta, jossa asuin päälle 2v. Haluan vielä sanoa, että asunto oli juuri valmistunut kun muutin sinne. (Asunto oli 26-neliöinen yksiö) Oli ihan ok asua, vaikka vuokra olikin aika korkea. Toisaalta, ei kokemusta muista vuokra-asunnoista, koska kyseinen asunto oli ensimmäiseni.
Poismuutto tapahtui päivässä, ja olin asuntoa jo hieman etukäteen ehtinyt siivota, piti samana päivänä myös palauttaa avaimet. No, kun olin palauttanut avaimet ja siivonnut asunnon, sain vajaa kuukausi myöhemmin avaimia koskevan laskun. (150e) Asunnossa oli siis 3kpl ILOQ-avaimia, jotka palautin sovitusti. Tapiolan lämmön tiskillä ei otettu avaimia ASPAN kautta takaisin, vaan ohjeistettiin täyttämään lomake, ja avaimet postilaatikkoon kirjekuoressa. Soittaessani laskusta selitettiin, että yksi avain puuttuu. Aloin miettimään että mitäs ihmettä, kun kerran palautin kaikki avaimet. Soittelin LUMO:lle, josta ohjeistettiin soittamaan Tapiolan lämpöön. Selvisi, että yksi avaimista ei käynyt asunnon lukkoon, joten tutkin asiaa ja sain tietää että yksi avaimista oli perheenjäseneni täysin samannäköinen ILOQ- avain. He sanoivat laskun selityksessä, että koska tilasivat uuden avaimen joudun maksamaan kyseisen hinnan. Mitään soittoa ei tullut asiasta, kun oikean avaimen olisin silloin voinut jo samana päivänä palauttamaan, puhumattakaan siitä, etteivät edes yrittäneet ottaa yhteyttä, että oli vääränlainen avain kyseessä joka MAHDOLLISESTI olisi voinut olla tärkeä. Jouduin siis itse soittelemaan asiasta alusta loppuun. Äitini laitto heille viestiä, ja kas kummaa he peruivat laskun kaiken väännön jälkeen. (Eivät ilmeisesti ota ikäistäni tosissaan, vaikka täysin samat asiat sanoin heille.)
Sain toisen laskun postissa 9.7, jonka eräpäivä olisi 23.7 (aika pieni varoitusaika mielestäni) tämä lasku koski muuttosiivousta. Laskun hinnaksi tuli 432,84?! Laskussa ei erikseen mainittu, että mistä laskun hinta edes koostui. Luulin aluksi, että joku olisi esim. laittanut häkkikellariini jotain muuton jälkeen, mutta asia ei koskenut kellaria kun kysyin asiasta. Siivosin asunnosta pois muuttaessani kaiken, (tyhjensin lattiakaivot, pesin jääkaapin, altaat, suihkun, lattiat, hellan & uunin yms.) Laitoin e-mailissa heille viestiä, kuvatodisteet siivotusta asunnosta sekä laskusta kuvan. He vastasivat näin; Moikka, kollegani tarkastanut asunnon kun olin lomalla. Hänen ottamissa kuvissa uuni oli pesemättä, liesituuletin pesemättä, keittiön hana likainen ja likaa kaapissa, siksi tilasi siivoojan ja siitä lasku.
Ensinäkin, saamani viesti sisälsi paljon kirjoitusvirheitä, ja oli todella epämääräinen... Siivosin nuo kyseiset paikat. Asunnon uuni oli siis mikro/uuni samassa. Uunissa oli PINTTYMÄÄ, joka ei lähtenyt uunin pesuaineella liuottamalla, ja pesin sen moneen otteeseen. Kaikki kaapit olivat puhtaat sekä pestyt. Eikö pinttymät ole ihan normaaleja, jos uunia on käytetty säännöllisesti yli 2 vuotta? Uunista lähti kaikki se minkä sai pois. Uuni omaan silmään oli siisti. Kuvaa uunin sisustasta minulla ei ollut, koska hölmönä en ottanut kiireessä. Lähettämässäni kuvissa myös näkyi, että keittiö KIILTÄÄ puhtaudestaan. En ymmärrä.
Miten helvetissä 26-neliön yksiön hana, liesituuletin, uuni & kaappi muka maksaisivat noin paljon jos edes olisivat likaisia?!
Pyysin kuvatodisteita ja en niitä ole vieläkään saanut. Äitini laittoi tästäkin viestiä LUMO:lle että saataisiin edes se laskuerittely siivouksesta. Anteeksi vaan, mutta noin pienistä asioista ei pitäisi tulla tuollaista laskua...
Anteeksi pitkästä selityksestä :D
Onko kellään samankaltaisia kokemuksia LUMO-asunnoista?
Kommentit (67)
No tämä on aivan selvä juttu. Lumolla on todistustaakka siitä, että uuni, hana, kaappi ja liesituuletin olivat pahasti likaiset, ja että puhdistamiseen meni niin kauan, että tarvittiin useita ihmisiä tai useita päiviä niitä puhdistamaan. Lisäksi laskun tulisi olla eritelty.
Ennen kunnon todisteita et tietenkään maksa mitään. Jos kuvia todella tulee, varmistu siitä, että ne ovat nimenomaan kyseisestä asunnosta.
Reilua olisi myös, että vuokralaiselle annettaisiin mahdollisuus puhdistaa itse tai omalla kustannuksella, jos jotain huomautettavaa on, koska vuokranantajalla on epämääräisissä kuluissa ja laskuissa vedätysmahdollisuus.
Ap:lle tiedoksi, että näyttää aika feikiltä kun lähes joka kirjoituksen perässä on onko muilla kokemuksia. Ja niin, sehän toistuu vuodesta toiseen joka keskustelupalstalla.
Olen aina teetättänyt muuttosiivouksen ammattilaisilla eikä ongelmia ole tullut. Teit itse ja säästit?
Vierailija kirjoitti:
Olen aina teetättänyt muuttosiivouksen ammattilaisilla eikä ongelmia ole tullut. Teit itse ja säästit?
Sain siivouksessa perheeltä apua, jotta sujuisi paremmin :)
Jatkossa luotan varmaan ammattilaiseen!
-ap
Vierailija kirjoitti:
Normaali siivous täytyy riittää. Toki ihmisillä on erilaisia siisteyskäsityksiä, mutta ei voi olla niin että asunnon vuokranantaja täysin tahallaan etsii suurennuslasin kanssa sormenjälkiä ja pölyhiukkasia jotta voi laskuttaa vuokralaista tai jättää takuun palauttamatta.
Ei voi myöskään olettaa, että vuokralainen saa käytetystä uunista uuden näköisen jos se ei ole ollut sitä edes silloin kun hän on siihen alunperin muuttanut.
Tiedän tapauksen jossa väitettiin että asukas oli jättänyt parvekelasit pesemättä, kun joku lintu oli käynyt parvekelasiin asioillaan poismuuton jälkeen. Sen takia se kuvien ottaminen ihan kaikesta tai muuttotarkastuksen tekeminen yhdessä vuokranantajan kanssa pitäisi olla pakollista.
Vierailija kirjoitti:
No tämä on aivan selvä juttu. Lumolla on todistustaakka siitä, että uuni, hana, kaappi ja liesituuletin olivat pahasti likaiset, ja että puhdistamiseen meni niin kauan, että tarvittiin useita ihmisiä tai useita päiviä niitä puhdistamaan. Lisäksi laskun tulisi olla eritelty.
Ennen kunnon todisteita et tietenkään maksa mitään. Jos kuvia todella tulee, varmistu siitä, että ne ovat nimenomaan kyseisestä asunnosta.
Reilua olisi myös, että vuokralaiselle annettaisiin mahdollisuus puhdistaa itse tai omalla kustannuksella, jos jotain huomautettavaa on, koska vuokranantajalla on epämääräisissä kuluissa ja laskuissa vedätysmahdollisuus.
Ei ole kuvaa uunin sisäosasta, mutta kyllä jotain kuvia napsin pinnoilta/lattiasta yms. kun muutin pois!
Mielestäni asunto oli siistissä kunnossa kun verrataan joihinkin asuntoihin mitä aikaisemmin olen käynyt katsomassa (joihin yleisesti myös tehdään siivous muuttopäivänä, niin kuin tein nykyiseenkin asuntooni)
Aloin myös miettimään että laittaakohan ne edes noita rahoja joita pyytävät siivouksesta oikeesti siihen mistä on laskutettu? Jos esim LUMO:n jotkut asunnot ovat täynnä reikiä esittelyhetkellä & likaisia keittiöitä ja vessoja tms.
Ymmärrän täysin ettei kukaan mihinkään sikolättiin halua muuttaa, enkä todellakaan jättänyt asuntoa siihen kuntoon :D
- Ap
Mitä ihmettä? Olen asunut 14 vuotta tässä asunnossa, enkä ole koskaan pessyt uunia. Kurkkasin äsken sinne ja se on aivan puhdas eikä rättiinkään tullut mitään, kun kokeilin. Miten se voisi likaantuakaan, koska käytän paistamisessa peltiä ja leivinpaperia? Uuni on sisältä musta, joten mitä siinä nyt voisikaan näkyä?
Luukun lasiin tietysti tulee sisäpuolelle pinttymää, joka ei rätillä lähde. Mutta en ole yhdessäkään vuokra-asunnossani nähnyt sisältä puhdasta uuninluukkua, ellei uuni ole upouusi. Eikä moisesta ole poismuuttaessa koskaan mitään laskutettu. Ketä tuollainen edes kiinnostaa?
Vierailija kirjoitti:
Miksi sun äiti hoitaa sun asioita
Hoidan mieluusti omia asioitani, mutta hän kuuli tilanteesta ja halusi auttaa. Ei siinäkään mitään väärää ole.
- Ap
"Ei ole kuvaa uunin sisäosasta, mutta kyllä jotain kuvia napsin pinnoilta/lattiasta yms. kun muutin pois!
Mielestäni asunto oli siistissä kunnossa kun verrataan joihinkin asuntoihin mitä aikaisemmin olen käynyt katsomassa (joihin yleisesti myös tehdään siivous muuttopäivänä, niin kuin tein nykyiseenkin asuntooni)
Aloin myös miettimään että laittaakohan ne edes noita rahoja joita pyytävät siivouksesta oikeesti siihen mistä on laskutettu? Jos esim LUMO:n jotkut asunnot ovat täynnä reikiä esittelyhetkellä & likaisia keittiöitä ja vessoja tms.
Ymmärrän täysin ettei kukaan mihinkään sikolättiin halua muuttaa, enkä todellakaan jättänyt asuntoa siihen kuntoon :D
- Ap"
Tarkoitin tietenkin, että Lumon täytyy lähettää sinulle todistekuvat liasta. Sinä olet jo aiemmin kertonut nuo mainitsemasi asiat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Normaali siivous täytyy riittää. Toki ihmisillä on erilaisia siisteyskäsityksiä, mutta ei voi olla niin että asunnon vuokranantaja täysin tahallaan etsii suurennuslasin kanssa sormenjälkiä ja pölyhiukkasia jotta voi laskuttaa vuokralaista tai jättää takuun palauttamatta.
Ei voi myöskään olettaa, että vuokralainen saa käytetystä uunista uuden näköisen jos se ei ole ollut sitä edes silloin kun hän on siihen alunperin muuttanut.
Tiedän tapauksen jossa väitettiin että asukas oli jättänyt parvekelasit pesemättä, kun joku lintu oli käynyt parvekelasiin asioillaan poismuuton jälkeen. Sen takia se kuvien ottaminen ihan kaikesta tai muuttotarkastuksen tekeminen yhdessä vuokranantajan kanssa pitäisi olla pakollista.
Olen samaa mieltä. Itse olen muuttosiivoukset hoitanut ilman ongelmia, apua kylläkin saanut. Toki rahat voi pistää myös ammattilaiselle jos niin haluaa, mutta maalaisjärjen käyttö on sallittu myös muuttosiivouksessa. Uunia en minäkään saanut ihan puhtaaksi viime muutossa, mutta ei siitä sanomistakaan jälkikäteen tullut. Vanha uuni, ei varmaan enää puhdistukkaan millään, ei edes sokeripalalla👍
Nykypäivänä ihmiset pyrkivät muuttamaan kalliimmista vuokra-asunnoista halvempiin. Siinä pelissä Lumo on ehkä ja ymmärtääkseni siinä asemassa, että virta vie pois niitä asukkaita, jolloin kiusaus pyrkiä nyhtämään asukkailta niin paljon ylimääräistä kuin mahdollista on varmasti suuri.
Ei loppusiivoksen jälkien tarvitse esim. normielämisen jälkiä poispyyhkiä. Ei käyettyä asuntoa uudenveroisena tule mitata tältä osinkaan.
Täysin kohtuuttomia molemmat laskut! Pitää tietenkin kysyä, jos avain väärä, että vuokralainen saa koittaa korjata virheensä! Onneksi lasku avaimesta peruttiin! Siivouksesi on riittävä. Olen itse siivooja. Lasku on täysin kohtuuton ja naurettava! Jos uunia ei käytä, se pysyy uuden veroisena, jos käyttää, ei tarvitse paljoa paistaa, kun pikku mustia pisteitä alkaa olla. Ne viheliäisiä poistaa, mutta uuni vuosikymmeniä käyttökuntoinen. Nuo virheet, mitkä sinulle jäi, on noin tunnin homma siivota. 5 min kiillottaa hana mikroliinalla, 10 min pyyhkiä pesuaineella tai ihmesienellä tahrat kaapeista ja loppuaika pikku pisteitä sokerpalalla tai varovasti teräsvillalla uunista hinkata, jos pitää niin siisti olla. Mielestäni virheetön uuni on vain niillä, jotka ei uunia käytä! 400€ noin tunnin työstä, huh huh! Itse olisin korjannut virheet ilman mitään lisälaskua!
"Virheetön uuni on vain niillä, jotka ei uunia käytä." Niinpä, mutta käyttöönhän se on tarkoitettu!
Vierailija kirjoitti:
Tää on ihan next level sekopää.
Ai, sinä vai? Ja tulit sen tänne ilmoittamaan. Tiedetään kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Tää on ihan next level sekopää.
No voi sinua raukkaa. Siirry alemmalle levelille:(
Keissi klousattu: Lumon räikeä rahastusyritys!
Ikävää, mutta valitettavasti yleistä. Itse muutin vuonna 2018 pois 40 neliön vuokra-asunnosta. Vuokranantaja sanoi tilanneensa siivoojan siivoamaan ihan kaiken. Lasku oli noin 200 e. Valitin asiasta, ja lasku puolitettiin. Ihan ok ratkaisu mielestäni, kun joitakin puutteita oli, mutta tiedän että esim kaupungin vuokra-asunnoissa ottavat vuokravakuuden kokonaan milloin mistäkin syystä. Esim jos jokin vaurio on jo ollut asunnossa sisäänmuuttovaiheessa niin se otetan vuokravakuudesta, ja sitä ei korjata, vaan sama vaurio laskutetaan seuraavalta vuokralaiselta jne.
Jonkunlaisiis hankaluuksiin saa varautua vaikka olisi hoitanut asuntoa hyvin. Mutta se on tärkeää, ettei koskaan vuokraa asuntoa, jossa yritetään ottaa isompi vuokravakuus kuin 1 kuukauden vuokra. Sellaista summan ei koskaan saa takasin.
Ongelma ilmeisesti ei ole LUMOn vaan Tapiolan Lämmön.
Jos avaimien palautuksen jälkeen selviää, ettei yksi avaimista käykään asunnon oveen, niin normijärjellä varustettu ihminen osaa ottaa yhteyttä avaimien palauttajaan, että oletko mahdollisesti palauttanut samanlaisen muun lukon avaimen. Varsinkaan, kun iLOQ-avaimesta ei pysty sanomaan katsomalla, että mihin lukkoon se on. Toki avainten palauttajalta huolimattomuutta, mutta kyllä normaalijärjellä varustettu ihminen älyää, että tuo väärä avain on varmasti johonkin muuhun lukkoon, johon palauttaja tarvitsee avaimen.
Jatkossa kannattaa ottaa avainten numerot itselle ylös, niistä näkee sitten heti, minkä numeroiset avaimet pitää palauttaa.
Uunista yms huonosti siivotuista kohdista pitää saada todisteellisesti juuri kyseisestä asunnosta muuttopäivänä/seuraavana arkipäivänä, ennen uuden asukkaan muuttoa, otetut kuvat. Jos kuvien perusteella pystyy näyttämään toteen, että uusi asukas tai siivooja on joutunut siivoamaan, silloin voi laskuttaa edellistä asukasta/ jättää sen osan vakuudesta palauttamatta.
No mistäs sitä varmasti tietää mistään mitä lukee, mutta toisaalta myöhemmin tässä ketjussa joku muukin täällä kertoo kuulleensa vastaavia tarinoita. Ja jos olisi toimittaja, kai olisi keksinyt äidin tilalle jonkun vakuuttavamman henkilön, esim. tutun lakimiehen tai jotain?