Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paljonko asumiskulut kerrostalossa?

Vierailija
14.07.2024 |

Hei,

olemme muuttamassa kerrostaloon ja kysyisin paljonko ovat asumiskulut? (2 hlö)

sähkö

vesi

vakuutus

vastike

muuta, netti?

Kommentit (62)

Vierailija
41/62 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Asumme pks joten kiinteistövero sisältää aurauksen ja hiekoituksen, oma autopaikka hoidetaan tietenkin itse, kiinteistövero kertakulu n 600e "

Missä päin kuuluvat  pihan auraukset ja lumityöt kiinteistöveroon? Eihän se edes lain mukaan ole mahdollista. 

Minä maksan pihan lumitöistä lähes 1000€/talvi, kun ei haluta tarpoa lumessa. Samoin hiekkaa/mursketta kuluu useampi säkki vuodessa. 

Kiinteistövero maksettaan rakennuksesta ja maapohjasta, eikä sillä ole mitään tekemistä huoltotöiden kanssa. 

Vierailija
42/62 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oisko 100-1000 e kaikki yhteensä aika lähellä, jos yksiö tai kaksio jossain syrjäseudulla tai ison kaupungin lähiössä.

Juu ei ala satasesta,  vaan noin kuudestasadasta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/62 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä yhtiövastike 3 eur m2. Vastike sisältää lämmityksen ja laajakaistan, pihatyöt ja jätehuollon yms. Lisäksi tulee vesi joka laskutetaan kulutuksen mukaan. En muista nyt kuutiohintoja. Ja sähkö joka meillä maksaa 8,50 snt kWh.

Vierailija
44/62 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuo riippuu ihan taloyhtiön taloudellisesta tilanteesta. Kannattaa tsekata tilinpäätökset ja onko isoja remppoja tulossa ja miten ne vaikuttaa vastikkeeseen. Meillä on nyt edullinen vastike, kun ei ole suurempia remppoja tulossa. Joissakin taloyhtiöissä vuokrataan liiketiloja ja niillä katetaan kaikki vastikkeet. 

Hoitovastikkeella rahoitetaan/maksetaan juoksevat taloyhtiön hoitokulut esim. lämmitys, vakuutukset, siivous, kunnossapito ja huolto jne. 

Taas isommat rempat esim. parveke- ja julkisivurempat, hissi, putkirempat maksetaan rahoitusvastikkeella  (laina) tai asukas maksaa sen kertakorvauksena. 

Olen nyt asunut 17 vuotta täysin velattomassa taloyhtiössä. Tähän on tehty remonttia, mutta rahat on kerätty etukäteen vastikkeissa, kun toistaiseksi on vain pientä remonttia tarvittu. Putki- ja kattoremontti tulee jossain vaiheessa, mutta muutan tästä pois neljän vuoden kuluttua. Ostin tämän tosi halvalla ja hinnat ovat nyt kaksinkertaistuneet ja sain maksaa lainan pois nollakoroilla. Olen valmis myymään asunnon markkinoita alempaan hintaan, jossa otetaan huomioon myös tulevat remontit. Asunto on tosi kiva ja sijaitsee erittäin hyvällä alueella. 

Vierailija
45/62 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun omakotitalossa ja ostan vaimolle uuden lumikolan tai uuden liiketunnistimen ulkovaloon niin pitääkö se lisätä asumiskuluihin...?

Tai moni muu arkinen asia, mikä taloyhtiöön ostetaan vastikevaroilla.

Moni omakotitaloasuja "unohtaa"  monen pikkuasian kuuluvan oikeasti talon kuluihin, mutta silti leuhkitaan "minä maksan omakotitaloasumisesta 186€/kk" vaikka oikeasti siihen menee paljon enemmän.

Jos oikeasti omakotitaloasuja pitäisi kolme vuotta kirjaa kaikista menoista ja niitä verrattaisiin taloyhtiön menoihin ja niitä taloyhtiön  menotilejä on monta, niin luulen, että moni omakotitaloasuja hämmästyisi, että eihän se omakotitalossa asuminen olekaan niin halpaa kuin itselle ja muille on uskotellut.

Vierailija
46/62 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asun omakotitalossa ja ostan vaimolle uuden lumikolan tai uuden liiketunnistimen ulkovaloon niin pitääkö se lisätä asumiskuluihin...?

Moni omakotitaloasuja "unohtaa"  monen pikkuasian kuuluvan oikeasti talon kuluihin, mutta silti leuhkitaan "minä maksan omakotitaloasumisesta 186€/kk" vaikka oikeasti siihen menee paljon enemmän.

Jos oikeasti omakotitaloasuja pitäisi kolme vuotta kirjaa kaikista menoista ja niitä verrattaisiin taloyhtiön menoihin ja niitä taloyhtiön  menotilejä on monta, niin luulen, että moni omakotitaloasuja hämmästyisi, että eihän se omakotitalossa asuminen olekaan niin halpaa kuin itselle ja muille on uskotellut.

Kaveri asuu omakotitalossa ja hänellä on lumilinko ja istuttava ruohonleikkuukone ja vaikka mitä vempeleitä, joihin on rahaa uponnut paljon. Just hommasi maalämmön, joka maksoi 20 000 euroa. Nyt miettii kattoremonttia ja ulkomaalausta. Hän kuitenkin tykkää asua omakotitalossa kustannuksista huolimatta. 

Vierailija
47/62 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

oikotieltä voi katsoa, näkee ihan jokaisesta sopivasta asunnosta erikseen. 

Turha kysyä täällä kun ei tiedä kuinka isosta esim on kyse, kaupunki jne

Vertailun vuoksi oman 120 okt:n kaikki kulut (pl vakuutus) 286e/kk. 

Lähin vastaava krstaloasunto 96m2 ja vastikke 650e + sähkö+ vesi

Erittelepä nyt omakotitalosi kulut:

Sähkö

Vesi, jätevesi

Lämmitys

Jätehuolto

Vakuutukset

Kiinteistövero

Tiemaksut

Talon kunnossapito

Pihan auraus, hiekoitus, lumenpoisto

Pihan/puutarhanhoito, ruohonleikkuu, istutukset, linnoitukset ym

Nuohous, savupiippu, IV kanavat

Viemäreiden huuhtelu

Kuukausittaiset talon kuntotarkastukset

IV koneiden tms suodattimet

Kustannukset saa toki alas, jos itse tekee tai jättää

Kuntotarkastus kerran kuussa ???

Vierailija
48/62 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Asumme pks joten kiinteistövero sisältää aurauksen ja hiekoituksen, oma autopaikka hoidetaan tietenkin itse, kiinteistövero kertakulu n 600e "

Missä päin kuuluvat  pihan auraukset ja lumityöt kiinteistöveroon? Eihän se edes lain mukaan ole mahdollista. 

Minä maksan pihan lumitöistä lähes 1000€/talvi, kun ei haluta tarpoa lumessa. Samoin hiekkaa/mursketta kuluu useampi säkki vuodessa. 

Kiinteistövero maksettaan rakennuksesta ja maapohjasta, eikä sillä ole mitään tekemistä huoltotöiden kanssa. 

Kadun auraus! Kuten kirjoitin pihan luomme itse! 100m2 asfalttia on pikkujuttu 4-8 vuodessa. 

Edellisen talomme pihakin aurattiin, ystävällinen trakekuski pyöräytti yhden kierroksen autopaikalla n 3x talvessa. Muutama kymppi maksettiin käteen

Vierailija
49/62 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on kaikki excelissä vuodesta 95 lähtien. 98 rakennettiin 1. okt ja silloin ostettiin esim haravat, ruohonleikkuri, puutarhalapiot yms. Vieläkö niitä pitää splitata kuukaudelle kun ovat yhä käytössä?? Lapion kulu per kk nyt 26v jälkeen alle 2cnt per kk. Lisätään se: kulut nyt 391,02e. Onko nyt hyvä??

Kerrostalossahan kukaan ei laita parvekekukkia, osta ruukkuja tai multaa? Eikä niitä tarvitse jakaa kk menoiksi??

Kuluvaa tavara sisällä tai ulkona (oli sitten vessapaperi, puutarhaletku/5v, muoviruukku tai pakasterasia) en kyllä jaa ikuisesti! Kertameno. 

Vierailija
50/62 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistakaa huomioida myös lainakulut. Vai onko riittävästi käteistä asunnon ostoon? 

Lainakulut ei ole asumiskuluja sen enempi kun nekään kulut jos säännöllisesti käyt maksullisissa.

Vierailija
51/62 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 68 neliöinen kolmio ja kaksi asukasta:

Sähkö siirtoineen 40 euroa

Vesimaksu 50 euroa

Autopaikka 25 euroa

Netti 0 euroa

Kotivakuutus 7 euroa

Vuokra 895 euroa

Vierailija
52/62 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

oikotieltä voi katsoa, näkee ihan jokaisesta sopivasta asunnosta erikseen. 

Turha kysyä täällä kun ei tiedä kuinka isosta esim on kyse, kaupunki jne

Vertailun vuoksi oman 120 okt:n kaikki kulut (pl vakuutus) 286e/kk. 

Lähin vastaava krstaloasunto 96m2 ja vastikke 650e + sähkö+ vesi

Erittelepä nyt omakotitalosi kulut:

Sähkö, keskimäärin 180€ kk

Vesi, jätevesi 100€ vuosi

Lämmitys polttopuut 500€ vuosi

Jätehuolto 15€ kk

Vakuutukset 900€ vuosi

Kiinteistövero 400€ vuosi

Tiemaksut 120 vuoro

Talon kunnossapito 50€ kk

Pihan auraus, hiekoitus, lumenpoisto 50€ vuosi

Pihan/puutarhanhoito, ruohonleikkuu, istutukset, linnoitukset ym harrastus, ei lasketa asumiskuluihin 

Nuohous, savupiippu, IV kanavat 160€ vuosi

Viemäreiden huuhtelu 0€

Kuukausittaiset talon kuntotarkastukset 0€

IV koneiden tms suodattimet 0€

Kustannukset saa toki alas, jos itse tekee tai jättää

Ei paha kuin neliöitä 250 ja 100 neliön autotalli.

Vierailija
53/62 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on kaikki excelissä vuodesta 95 lähtien. 98 rakennettiin 1. okt ja silloin ostettiin esim haravat, ruohonleikkuri, puutarhalapiot ym

Sen takia kirjoitin "Moni omakotitaloasuja "unohtaa"  monen pikkuasian kuuluvan oikeasti talon kuluihin".

Se ei tarkoita että kaikki unohtavat.

Vierailija
54/62 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistakaa huomioida myös lainakulut. Vai onko riittävästi käteistä asunnon ostoon? 

Lainakulut ei ole asumiskuluja sen enempi kun nekään kulut jos säännöllisesti käyt maksullisissa.

Aika tavalla saa rampata maksullisissa jos tällä konstilla saa katon päänsä päälle. Asuntolaina taas mahdollistaa oman kodin oston. 

Vierailija
55/62 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsinkiläinen 20 vuotta vanha kolmio, vastike 739 euroa kuussa sisältää kolmen henkilön vesimaksut ja netin.

Vierailija
56/62 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turussa kolmion vastike on 350ekk sisältäen veden ja sähkön ja netin. 

Vierailija
57/62 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika tavalla saa rampata maksullisissa jos tällä konstilla saa katon päänsä päälle. Asuntolaina taas mahdollistaa oman kodin oston. 

No turha sitä on jankata. Asuntolaina ei ole asumiskulu kun niitä nyt kysyttiin.

Vierailija
58/62 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helsinkiläinen 20 vuotta vanha kolmio, vastike 739 euroa kuussa sisältää kolmen henkilön vesimaksut ja netin.

Eikö muka muuta tuohon kuulu? 

Vierailija
59/62 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerrostalossa maksat asunnon hinnan aina tuplana. Jos hinta esim. 150 000€ ja joka kuukausi yhtiövastike esim. 400€. Laske vaikka 20 vuotta X 400€.

Onneksi ok-talossa ei ole mitään kuluja. Maksat vain ostohinnan, sen jälkeen ei mitään kuluja sataan vuoteen.

Vierailija
60/62 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä vastike sisältää? Minusta on paljon jos maksaa lämmityksestä ja jätemaksuista 235e. 

Okt asuja

Meillä kuuluu nurmen leikkuu ja lumityöt, kukkaistutukset, kiinteistövero, hulemaksut, pihavalot, kylmäkellari, juhlaliputus, isännöinti, pihatalkookännit, pienet remontit (aidan maalaus tms.) kiinteistövakuutukset ja sen sellaista pientä, jotka omakotitalossa tulevat tehtyä itse. Täällä ei tarvitse. 220€+ sähköön 15 ja veteen saman verran, sisältää kaiken. Mikään ei oile niin mukavaa, kuin jättää kämppä tyhjilleen kun lähtee talveksi etelään. Ei tarvitse murehtia, eikä hankkia ketään pitämään silmällä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän kaksi