Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opiskelujen alettua ryhmät muotoutuvat jo ensimmäisen viikon aikana. Älä jää yksin, muuten et enää pääse mukaan.

Vierailija
14.07.2024 |

Huomasin tämän katkerasti.

Aloitin opiskelut AMK:sa ja lähdin heti koulupäivien jälkeen kotiin, koska halusin saada kodin kuntoon muuton jälkeen ja kaiken paikalleen, hankkia tarpellisia tarvikkeita opiskeluun jne...En mennyt mukaan mihinkään yleisiin juhliin, mitä tuutorit järjesti. Ajattelin vain, etä hyvin sitä ehtii, kun on kolme vuotta aikaa olla yhdessä.

No, äkkiä ne porukat muotoutuivat sen ensimmäisen viikon aikana ja kun olin lähinnä aluksi omissa oloissani, en enää myöhemmin päässyt mihinkään klikkiin mukaan. Näitä oli luokassa useita, mutta olin lopulta yksin ja ryhmätyötkin meni vähän niin, että kukaan ei mielellään minua ottanut mukaan. Kaikki olimme jo aikuisia, mutta silti oli lapsentasoista käytöstä muilta

He kävivät juhlimassa ja järjestivät kotibileitä tms.. Yritin joskus mennä esim. Amarillossa mukaan kun tiesin heidän olevan siellä, mutta ei siitä mitään tullut. Lähdin lopulta itkien pois. Lopuksi sitten lopetin koko koulussa ja muutin takaisin kotiseudulle. Siellä myöhemmin kuulin, etä jotkut olivat lyöneet vetoa siitä, että kuinka nopeasti muutan takaisin. osa veikkasi syyslomaan mennessä, osa jouluun jne..

Kerran kiusattu, aina kiusattu

Kommentit (143)

Vierailija
101/143 |
17.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ystäviä voi saada muualtakin kuin opiskeluista. Esim. harrastuksista, töistä, vapaa-ajan menoista.

Mutta tarvitsee myös niitä opiskelukavereita, joilta kysyä kirjaa lainaan ja saada vertaistukea hankalaan tenttiin. Oman alan verkostot syntyy opiskeluaikana myös, menettää paljon jos erakoituu opinnoissa.

Suomessa muihin tutustuminen on usein vaikeaa, ehdottomasti kannattaa etsiä kavereita opiskelukavereista. Niitä tulee tarvitsemaan.

Vierailija
102/143 |
17.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ottakaa ne yksinäisetkin mukaan. Ne, jotka eivät ole heti suuna päänä ryhmäytymässä, mutta kyllä se osallisena olo on heillekin tärkeää.

Pariin kymppiin mennessä vaan oletetaan, että ihminen on kehittänyt riittävästi sosiaalisia taitoja niin että osaa itsekin ryhmäytyä. Perässävedettävää pidetään ikäistään jälkeen jääneenä ressukkana. 

Meinaatko, että jos joku on koko ikänsä ollut koulukiusattu, mikä on vaikuttanut sosiaalisten taitojen kehittymiseen,  niin häntä on sen vuoksi oikeus kiusata edelleen? 

Ei tietenkään, mutta kyse ei ole kiusaamisesta, jos muut osaavat ystävystyä ja itse ei osaa. 

Sosiaalisesti taitava j

Voi olla sosiaalisesti taitava ja viisas vaikkei halua alkaa aikuisena opettamaan kellekään sosiaalisia taitoja, jotka olisi pitänyt oppia jo viisivuotiaana. Jos niitä ei ole, on omalla vastuulla mennä esim terapiaan, Etsivän Nuorisotyön tms kautta mukaan toisten sos vaikeuksista kärsivien yhteisiin toimintoihin joissa näitä asioita opetellaan jne. Ei pidä jäädä murjottamaan normaaleiden ikätovereiden bileissä nurkkaan odottamaan että joku tulee leikkimään äitiä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/143 |
17.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta mihinkään porukkaan ei väkisin pidä mennä, jos ei siltä tunnu.  Eli ei kannata ottaa stressiä jostain ensimmäisistä viikoista. Itse löysin parhaat ystäväni vasta parina vikana opiskeluvuonna.

Kyllä vähän kannattaa sietää epämukavuuttakin, mistä etukäteen muka tietää millaisia ne muut on?

Etenkin jos on joku koulukiusattu, tämä on viimeinen mahdollisuus.

Vierailija
104/143 |
17.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ottakaa ne yksinäisetkin mukaan. Ne, jotka eivät ole heti suuna päänä ryhmäytymässä, mutta kyllä se osallisena olo on heillekin tärkeää.

Pariin kymppiin mennessä vaan oletetaan, että ihminen on kehittänyt riittävästi sosiaalisia taitoja niin että osaa itsekin ryhmäytyä. Perässävedettävää pidetään ikäistään jälkeen jääneenä ressukkana. 

Meinaatko, että jos joku on koko ikänsä ollut koulukiusattu, mikä on vaikuttanut sosiaalisten taitojen kehittymiseen,  niin häntä on sen vuoksi oikeus kiusata edelleen? 

Ei, mutta ilman niitä sosiaalisia taitoja jää yksin aikuisenakin. Yliopiston alku on mahtava tilaisuus tutustua muihin, kun kaikki tulevat uusina, tämän jälkeen vastaavaa tilaisuutta ei tule.

Eli ne, jotka eivät koskaan opiskele yliopistossa, eivät saa elämässään ainuttakaan tilaisuutta tutustua muihin?

Vierailija
105/143 |
17.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei, mutta ilman niitä sosiaalisia taitoja jää yksin aikuisenakin. Yliopiston alku on mahtava tilaisuus tutustua muihin, kun kaikki tulevat uusina, t

No yliopisto, amk, amis.. Useimmat jonkun koulutuksen hankkii. 

Vierailija
106/143 |
17.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ystäviä voi saada muualtakin kuin opiskeluista. Esim. harrastuksista, töistä, vapaa-ajan menoista.

Mutta tarvitsee myös niitä opiskelukavereita, joilta kysyä kirjaa lainaan ja saada vertaistukea hankalaan tenttiin. Oman alan verkostot syntyy opiskeluaikana myös, menettää paljon jos erakoituu opinnoissa.

Suomessa muihin tutustuminen on usein vaikeaa, ehdottomasti kannattaa etsiä kavereita opiskelukavereista. Niitä tulee tarvitsemaan.

Kirjaa voi kysyä lainaan ja saada vertaistukea ilman ihan vaan kysymällä. Ei se vaadi, että pitää osallistua vapaa-ajalla bileisiin ja mennä vastenhakoisesti porukkaan, jos se ei tunnu omalta,

Vierailija
107/143 |
17.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän että tuo on inhottava tilanne, itse olin myös aina yksinäinen susi, mutta onko tuo yksinään syy lopettaa koko koulu kesken? Vai aiotko yrittää opiskella jossain muualla?

Vierailija
108/143 |
17.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen kyllä aina ihmetellyt, miten jotkut löytävät oman kaveriporukkansa tuleviksi opiskeluvuosiksi jo parin ensimmäisen päivän aikana. Itsellä menee pitkä aika ennen kuin ns. löydän paikkani, jotkut heti ensimmäisestä päivästä ovat jotenkin kummallisesti bonganneet sopivat ihmiset. En ymmärrä.

Niin ja siis että viihtyvät siinä samassa porukassa koko loppuajan! Outoa ettei kaivata uusia ihmisiä tai ala tuntua että vanhojen tuttujen jutuista on kasvanut eroon.

Suurimmalle osalle ihmisistä ystävät eivät ole kulutustavaraa, joita käytetään, kunnes kyllästymään ja sitten vaihdetaan uusiin. Suurin osa ihmisistä on persoonallisuudeltaan terveitä ja kykenee sitoutumaan pitkiin ihmissuhteisiin, tuntemaan lämpimiä tunteita ystäviään kohtaan ja nauttimaan myös syvenevistä ihmissuhteista.

Jos ihminen kokee tarvetta vaihtaa tuttavansa, kaverinsa ja ystävänsä muutaman vuoden välein, se kertoo aika patologisesta persoonallisuudesta.

Vierailija
109/143 |
17.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen kyllä aina ihmetellyt, miten jotkut löytävät oman kaveriporukkansa tuleviksi opiskeluvuosiksi jo parin ensimmäisen päivän aikana. Itsellä menee pitkä aika ennen kuin ns. löydän paikkani, jotkut heti ensimmäisestä päivästä ovat jotenkin kummallisesti bonganneet sopivat ihmiset. En ymmärrä.

Niin ja siis että viihtyvät siinä samassa porukassa koko loppuajan! Outoa ettei kaivata uusia ihmisiä tai ala tuntua että vanhojen tuttujen jutuista on kasvanut eroon.

Suurimmalle osalle ihmisistä ystävät eivät ole kulutustavaraa, joita käytetään, kunnes kyllästymään ja sitten vaihdetaan uusiin. Suurin osa ihmisistä on persoonallisuudeltaan terveitä ja kykenee sitoutumaan pitkiin ihmissuhteisiin, tuntemaan lämpimiä tunteita ystäviään kohtaan ja nauttimaan myös syvenevistä ihmissuhteista.

<

Joo, voi tulla yllätyksenä mutta normaalille ihmisille ihmiset ei ole mitään välineitä. 

Vierailija
110/143 |
17.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirjaa voi kysyä lainaan ja saada vertaistukea ilman ihan vaan kysymällä. Ei se vaadi, että pitää osallistua vapaa-ajalla bileisiin ja mennä vastenhakoisesti porukkaan, jos se ei tunnu omalta,

Vaikka et edes tunne ihmistä? Annatko sä sun kirjoja ventovieraalle? En mä vaan.

Ellei opiskeluaikana löydy ystäviä, ei niitä sen ihmisen elämässä sitten enää löydy. Tämä kannattaa tiedostaa kun ennalta tuomitsee ihmisiä epäkiinnostaviksi.

Vierailija
111/143 |
17.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

<

Olet aika nuori, ellet ole huomannut että porukkaa muuttaa muualle, kuolee tai muuttuu niin että kaveripiiri väkisin pienenee, ellei ketään uutta tule tilalle. Uusia ystäviä tarvitaan aina.

Vierailija
112/143 |
17.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äh, toi on ehkä uhkana jos opiskellaan paljon samassa pienessä ryhmässä. Aika usein opiskellessa kuitenkin tulee tehtyä monenlaisia juttuja eri ihmisten kanssa ja siinä kertyy sitten hiljalleen niitä tuttavuuksia. Tunsin myös välillä rajua ulkopuolisuutta nuorena aikuisena opiskeluvaiheessa, mutta nyt vanhempana tajuan, että ne porukat eivät olisi olleet minulle sopivia. Ajan myötä löytyi omat ihmiset eri paikoista.

Ja mitä työnsaantiin tulee, totta kai rekrytoinnissa on mukana kaikenlaisia ääliöitä, jotka palkkaa mieluummin ryyppykaverinsa kuin sen, joka on pätevin, mutta tuskin se työ olisi sen kanssa jatkossakaan sujunut.

Vierailija
113/143 |
17.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet aika nuori, ellet ole huomannut että porukkaa muuttaa muualle, kuolee tai muuttuu niin että kaveripiiri väkisin pienenee, ellei ketään uutta tule tilalle. Uusia ystäviä tarvitaan aina.

Uusia tarvitaan ja tavataan kyllä, mutta vanhoja ei hylätä ja vaihdeta uusiin, kun "heidän juttuihinsa kyllästytään." Elämä vie erilleen, ja välillä takaisin yhteenkin, joskus ihan yllättäenkin, mutta vanhoihin ystäviin ei kyllästytä ja vaihdeta muutaman vuoden opiskelujen aikana uusiin porukoihin ihan vain kyllästymiseen vuoksi.

Itsellä lukiokavereiden kanssa tiet veivät ympäriinsä ja tuli vuosia vailla mitään yhteydenpitoa, kunnes Facebook tuli ja seurailtiin toisiamme siellä, peukuteltiin satunnaisesti. Sitten elämä taas vei ja toi ja nyt meistä iso osa pitää yhteyttä ja tapaa taas säännöllisesti. Tehtiin yhteinen matkakin sen kunniaksi, kun lakkiaisista tuli 25 vuotta kasaan.

Vierailija
114/143 |
17.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka et edes tunne ihmistä? Annatko sä sun kirjoja ventovieraalle? En mä vaan.

Ellei opiskel

Ystävän ja ventovieraan välillä on aika paljon vaihtoehtoja. Vai etkö tunnista ihmisiä opiskelupaikassasi, jos he eivät ole ystäviäsi?

Vierailija
115/143 |
17.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Amkissa on amk-jutut. Yliopistossa olen saanut joka vuosi uusia kavereita.

No yliopistolla olin mukana opiskelijatoiminnassa ja vaikka melko aktiivisesti olin mukana silti tuli nuo klikit ja jäin ulkopuolelle. Olin kuitenkin jonkinlainen piikki lihassa mukana. Ne vinoili ja naureskeli mulle välillä, mutta kuitenkin jutteli mun kanssa. Yleensä ne klikit vastaan minä. 

Vierailija
116/143 |
17.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka et edes tunne ihmistä? Annatko sä sun kirjoja

Tunnistaa, mutta jos tuntee jonkun vain näöltä, kun muun ajan välttelee tutustumista kaikin voimin, niin harva kehtaa edes pyytää sitä kirjaa tms lainaan. Se olisi aika hyväksikäyttävä peliliike. 

Vierailija
117/143 |
17.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka et edes tunne ihmistä? Annatko sä sun kirjoja

Meidän vuosikurssi pienessä yliopistossa oli n. 1000, enemmän tai vähemmän samoja kursseja pyöri käymässä 200-300 samaan aikaan aloittanutta ja omaa tahtia etenevät päälle. En tosiaankaan edes naamasta tuntenut kaikkia.

Tietysti jos opiskelee kirkkoslaavia, niin kaikki tulevat tutuksi, mutta isommilla aloilla sitä porukkaa on paljon.

Vierailija
118/143 |
17.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kyseessä jokin aika pieni AMK vai miten on noin koulumaista? Ainakin meillä on eri kursseilla ihan eri opiskelijoita eri suuntauksista, tietysti varsinkin valinnaisaineissa. Lähes kaikki opiskelukaverini ovat jostain muusta tutkinto-ohjelmasta tai eri vuosikurssien porukkaa. Ei meillä ainakaan kaikki mene samoille kursseille.

Vierailija
119/143 |
17.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ellei opiskel

Mitä kirjojen lainailua? Kirjat lainataan kirjastosta tai luetaan sähköisenä nykyään. 

Vierailija
120/143 |
17.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämäntilanteeni on kyllä sellainen, että opiskelut pyrin hoitamaan nopsasti alta pois. Tauot teen siis lähinnä tehtäviä alta pois, koska muu aika menee töissä ja perheen kanssa. En kyllä töissäkään etsi sen kummempaa kaveruutta, riittää että toimeen tullaan ja työt sujuu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi yksi