Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pojan naisystävä ei ota mitään neuvoja vastaan lastenhoidossa

Vierailija
14.07.2024 |

Heille syntyi lapsi ja koska minä olen kasvattanut 4 lasta niin tiedän ehkä vähän enemmän. Hän ei kuitenkaan kuuntele. 

Kommentit (143)

Vierailija
121/143 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässäkin on paine: helpoin, nopein, paras.. Kannattaa olla varovainen näiden "tämä on kaikista parasta lapselle" -neuvoista. Jokaisen raami on erilainen. 

Vierailija
122/143 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Neuvolassa annettavat neuvot pohjautuvat kasvatusalan viimeisiin tutkimustuloksiin ja siten edustavat parasta mahdollista saatavilla olevaa tietämystä."

Ikävä vain, seuraava uusi tutkimus kumoaa edellisen tutkimuksen tulokset, kun lääketiett. ja ymmärrys lisääntyy. 

Näin on käynyt esim. 4h välein ruokailulle, unikoululle jne. Neuvolan suositukset voivat vaihtua jo vuoden aikana. 

Meillä kolme lasta, muutaman vuoden ikäerolla ja kaikilla heille olen saanut  neuvolasta erilaiset hoitosuositukset esim. unikoulu oli kova sana esikoiselle ja sitä suositeltiin ja parin vuoden päästä lapselle ei saanut missään tapauksessa käyttää, eikä sitä suositeltu. 

Parhaimmat hoitovinkit sain n. 50v perhepäivähoitajalta. 

Ei sulla sit oma järki ja äidinvaisto pelannut yhtään? Itse näen että metsään menee varmasti jos tekee ulkopuolisen ohjeen mukaan. Juurikin jos on kyse vaikka lapsen nukkumisesta joka on niin yksilöllistä kuin olla voi 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/143 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvin on provo vastauksia keräillyt. Jo otsikko: Pojan avovaimo = naisystävä

No niinhän se onkin? Ei avosuhteessa ole mikään vaimo, ainoastaan avioliitossa. Jos haluat tulla kutsutuksi vaimoksi, niin mene naimisiin. Avosuhteessa olet asuinkumppani, tyttöystävä, vakipano.

Ei sanojen merkityksiä voi mennä tuosta vaan omin lupineen muuttelemaan, vaikka kuinka on nuoria kapinallisia.

-eri

Vierailija
124/143 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvin on provo vastauksia keräillyt. Jo otsikko: Pojan avovaimo = naisystävä

No niinhän se onkin? Ei avosuhteessa ole mikään vaimo, ainoastaan avioliitossa. Jos haluat tulla kutsutuksi vaimoksi, niin mene naimisiin. Avosuhteessa olet asuinkumppani, tyttöystävä, vakipano.

Ei sanojen merkityksiä voi mennä tuosta vaan omin lupineen muuttelemaan, vaikka kuinka on nuoria kapinallisia.

-eri

Mitä välii. Ei ole nyt olennaista tässä keskustelussa. Provo tai ei niin kuitenkin hyvin tunteita herättävä asia tuo äitiydessä neuvominen. Juurikin kun ne neuvot ei todellisuudessa hyödytä ketään. 

Vierailija
125/143 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avomies ja avovaimo ovat ihan vakiintuneita nimityksiä jo 50 vuoden takaa

Vierailija
126/143 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarvittavat neuvot saa neuvolassa. Jos kuitenkin haluaa neuvojaan tuputtaa, niin ne annetaan aina vain omalle lapselle.

Jos ei noudata neuvolan neuvoja, niin neuvolantäti tulkitsee sen herkästi huoleksi ja tekee lastensuojelulain velvoittamana lasun.

Siksikään ei kannata kuunnella isovanhempien boomerienaikuisia neuvoja.

Neuvolassa annettavat neuvot pohjautuvat kasvatusalan viimeisiin tutkimustuloksiin ja siten edustavat parasta mahdollista saatavilla olevaa tietämystä.

Anopin neuvot pohjautuvat elämänkokemukseen. Mitä neuvolan akat tietää todellisesta elämästä?

Ehkä ne neuvolassa tietää faktat lasten kasvatuksesta, eli sen mistä sinulla on mutua.

Vierailija
127/143 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet boomeri niin tekee oikein. Niitä lapsia ei nykyaikana hakata. 

Vierailija
128/143 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Neuvolassa annettavat neuvot pohjautuvat kasvatusalan viimeisiin tutkimustuloksiin ja siten edustavat parasta mahdollista saatavilla olevaa tietämystä."

Ikävä vain, seuraava uusi tutkimus kumoaa edellisen tutkimuksen tulokset, kun lääketiett. ja ymmärrys lisääntyy. 

Näin on käynyt esim. 4h välein ruokailulle, unikoululle jne. Neuvolan suositukset voivat vaihtua jo vuoden aikana. 

Meillä kolme lasta, muutaman vuoden ikäerolla ja kaikilla heille olen saanut  neuvolasta erilaiset hoitosuositukset esim. unikoulu oli kova sana esikoiselle ja sitä suositeltiin ja parin vuoden päästä lapselle ei saanut missään tapauksessa käyttää, eikä sitä suositeltu. 

Parhaimmat hoitovinkit sain n. 50v perhepäivähoitajalta. 

Ei sulla sit oma järki ja äidinvaisto pelannut yhtään? Itse näen että metsään menee varmasti jos tekee ulk

Olen eri, mutta monelle nykyäidille on lastenhoitotaidot hukassa, kun perheessä vain 1-2 lasta ja kuvittelevat neuvolan ohjeet soveltuvan kaikille, vaikka jokainen vauva on yksilö ja hänellä erilaiset tarpeet. 

Minulla kuusi lasta ja jokainen on ollut oma yksilönsä.  Esim. yksi voi odottas ruokaansa hyväntuulisena pitkiä aikoja, siinä missä toinen lapsi tarvitsee ruokansa minuutin aikataululla ja se on jo ennakoita etukäteen kellon tarkkuudella, muuten vauvan päivä on pilalla ja koko päivän ärtyinen. Tai joku haluaa läheisyyttä ja ääniä, ennen nukkumaan menoa, siinä missä toinen haluaa nukahtaa yksin, omassa rauhassaan. 

Eikä lapsen yksilöllisissä tarpeilla ole mitään tekemistä äidinvaiston kanssa, vaan ne tulevat kokemuksen kautta. 

Itse olen kovin huono neuvomaan ketään, koska kokemukseni mukaan jokainen lapsi on oma yksilönsä ja se mikä pätee yhteen lapseen, ei pädekkään toiseen. 

Parhaimmat ja tietävämmän neuvojat tosin löytyvät aina lapsettomilta ja 1-2 lapsen äideiltä ja he tietävät kaiken,  kolmen kanssa ollaan jo varovaisempia, kun kokemusta tulee lisää. 

Vierailija
129/143 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarvittavat neuvot saa neuvolassa. Jos kuitenkin haluaa neuvojaan tuputtaa, niin ne annetaan aina vain omalle lapselle.

Jos ei noudata neuvolan neuvoja, niin neuvolantäti tulkitsee sen herkästi huoleksi ja tekee lastensuojelulain velvoittamana lasun.

Neuvolassa annettavat neuvot pohjautuvat kasvatusalan viimeisiin tutkimustuloksiin ja siten edustavat parasta mahdollista saatavilla olevaa tietämystä.

Neuvolan mukaan jokainen voi imettää, jos tahtoa riittää ja raskausdiabeetikon kannattaa syödä tukeva aamiainen. Neuvolan mukaan tietyn ikäisen on syötävä täsmälleen neljän tunnin välein. Kun sanoin, etten huudata lasta tuntia nälässä siitä ilosta, että neuvolan mielestä hänen pitää syödä vasta tiettyyn kellonaikaan, niin neuvolan lapseton tyttö oli kovasti huolissaan. Koska ohjekirja sanoo neljän tunnin välein.

Vierailija
130/143 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Avomies ja avovaimo ovat ihan vakiintuneita nimityksiä jo 50 vuoden takaa

Samaa olin tulossa sanomaan. Olen entinen avovaimo ja nykyisin ollut rouvana jo 49 vuotta.

Vierailija
131/143 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Neuvolan mukaan jokainen voi imettää, jos tahtoa riittää ja raskausdiabeetikon kannattaa syödä tukeva aamiainen. Neuvolan mukaan tietyn ikäisen on syötävä täsmälleen neljän tunnin välein. Kun sanoin, etten huudata lasta tuntia nälässä siitä ilosta, että neuvolan mielestä hänen pitää syödä vasta tiettyyn kellonaikaan

Ainakaan viime vuonna ei annettu neuvolassa mitään aikamääreitä sille milloin ja miten usein vauvaa syötetään. Sanottiin, että vauva syö silloin kun haluaa syödä. Nyt taaperon kanssa toki suositellaan 5x ruokailua päivässä mitä yleensä meneekin, ja yleensä ruokailujen välillä on 3-4h kun lapsella sattuu tulemaan nälkä tämmöisillä väleillä. Koskaan neuvolassa ei sanottu että pitää tehdä tietyllä tavalla vaan on sanottu, että kokeilkaa mikä on teille sopiva rytmi. Neuvoloita on toki erilaisia.

Vierailija
132/143 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvolan mukaan jokainen voi imettää, jos tahtoa riittää ja raskausdiabeetikon kannattaa syödä tukeva aamiainen. Neuvolan mukaan tietyn ikäisen on syötävä täsmälleen neljän tunnin välein. Kun sanoin, etten huudata lasta tuntia nälässä siitä ilosta, että neuvolan mielestä hänen pitää syödä vasta tiettyyn kellonaikaan, niin neuvolan lapseton tyttö oli kovasti huolissaan. Koska ohjekirja sanoo neljän tunnin välein.

Ei kyllä sanonut mitään tuollaista edes 15 vuotta sitten enää.

Vierailija
133/143 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei tämä nykysukupolvikaan ole oikein noissa kasvatushommissa onnistunut. Nuoret naiset, varsinkin , tuntuvat nyt  kärsivän ennätyksellisen paljon kaiken maailman ahdistuksista ja paniikkihäiriöistä, ei onnistu työnteko eikä opiskelu., Tai jos sinne opiskelemaan on päästykin , saadaan burnout tai "ahistaa" niin paljon ettei voi sinne kouluun mennä. Haave ammatti on joku Only fans tai somevaikuttaja.  Jokuhan nämäkin lumihiutaleet on "kasvattanut.. Tulos ei vaan ole kovin hääppöinen.

Niin, ja nyt näitten nuorten naisten kasvattajat yrittää kokemuksen syvällä rintaäänellä neuvoa muita. Ehkä kannattaisi vaan pitää mölyt mahassaan. Jos lapsesi kysyy neuvoa niin voit sellaista tarjota. 

Vierailija
134/143 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sain esikoisen vastikään ja voi jumalauta sitä neuvojen määrää ja kritiikkiä siitä, että miten teen kaiken väärin.

Jos haluan neuvoja, niin kysyn!

Vierailija
135/143 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Neuvolan mukaan jokainen voi imettää, jos tahtoa riittää ja raskausdiabeetikon kannattaa syödä tukeva aamiainen. Neuvolan mukaan tietyn ikäisen on syötävä täsmälleen neljän tunnin välein. Kun sanoin, etten huudata lasta tuntia nälässä siitä ilosta, että neuvolan mielestä hänen pitää syödä vasta tiettyyn kellonaikaan

Tämä siis tapahtui ilmeisesti joskus vuosikymmeniä sitten, kun anoppi-ikäisten lapset oli pieniä? Koska edes minun lapsuudessa ysärin alussa ei äitini mukaan ollut ohjetta syöttää vain 4 tunnin välein. Vai onko tämä kirjoittaja nyt vaan ymmärtänyt vähän väärin, kun ihan pieniä vauvoja saatetaan ohjeistetaa syöttämään vähintään 4 tunnin välein. 

Vierailija
136/143 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä kun ei ota neuvoja. Trollihan tämä on, mutta joku muori joka kitisee tuollaisesta vauvapalstalla ei kyllä varmana ole tasapainoisimmasta päästä. 

Tällaisessa tapauksessa voisi vaikka avata ihan normaalin keskustelun aiheesta miniän kanssa ja kysyä miksi neuvot ei kelpaa. Jos et ole kykenevä pitämään ihmissuhdetta sillä tasolla, että tällainen keskustelu olisi mahdollista, niin ei sun neuvoilla kyllä mitään tee. 

Vierailija
137/143 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä äiti tietää.

Vierailija
138/143 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö niitä neuvoja pitäisi antaa pojalle? Vai äidinkö lapsi se yksin on?

Vierailija
139/143 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ollut jo vuosia isoäiti. Silti muistan anoppini pyytämättömien neuvojen raskaan painon. Ne olivat tyyliä "kyllä vauva hyväksyy huvitutin jos kastat sen hunajaan."  "Lasta ei sa sylitellä liikaa." Anopin neuvoja en noudattanut, ja vannoin, etten itse tyrkytä sellaisia omille miniöilleni.

Pidin päätökseni.Joskus olen silti saanut tilaisuuden antaa hyväntahtoisia neuvoja. Miniä on saattanut itkeä epätoivoisesti vauvan koliikkia tai uhmaikäisen rajuutta. Olen saattanut rauhoittaa ja luvata ongelmien ohimenoa; uhmaikäisen kohdalla jopa antaa itseläeni toimineen pikku trikin pahimmassa uhmaraivossa.

Kultainen sääntö on: neuvoja nuorille perheille annetaan vain erikseen pyydettäessä.Osallistumista vauvaperheen tilanteeseen voi antaa ilman neuvojakin.

Vierailija
140/143 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tietäisit enemmän? Tunnet omat lapsesi, mutta et välttämättä tiedä, miten lapsenlastasi on parasta hoitaa.  Minullakin on neljä lasta, jotka ovat kaikki vähän erilaisia. Viides lapsi (oma tai vaikka lapsenlapsi) voi sitten olla taas vähän erilainen. Mistä minä tiedän, mikä hoito- tai kasvatustapa sopii jonkun toisen lapselle, vaikka se joku toinen olisi oma lapsi.

Maailmakin on muuttunut niistä ajoista, kun kasvatit omia lapsiasi. Jos jokin tapa hoitaa lasta oli 20 vuotta sitten suosiossa ja kannustettavaa, nyt voi olla toisin. On myös mahdollista, että sinun tapasi hoitaa lasta oli vanhentunut jo silloin, kun kasvatit omia lapsiasi.

Paljon voi vaikuttaa myös se, miten neuvojasi annat. Neuvoja saatetaan kuunnella, jos ne esitetään omina kokemuksina, joista voi ehkä olla hyötyä sen sijaan että hoito-ohjeita tyrkytetään neuvoina tai jopa käskyinä. Vielä parempi on tyytyä pelkkään keskusteluun, jossa kerrotaan, miten aikanaan itse toimi omien lastensa kanssa ottamatta mitään kantaa siihen, miten jonkun toisen pitäisi lapsensa hoitaa tai kasvattaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kaksi