Pojan naisystävä ei ota mitään neuvoja vastaan lastenhoidossa
Heille syntyi lapsi ja koska minä olen kasvattanut 4 lasta niin tiedän ehkä vähän enemmän. Hän ei kuitenkaan kuuntele.
Kommentit (143)
Tässä asiassa ihan kuin kaikessa muussakin neuvomisessa pärjää erinomaisesti kun muistaa yksinkertaisen periaatteen: neuvoja annetaan sen jälkeen kun niitä on PYYDETTY.
Tunnistat tuon tilanteen siitä että poikasi naisystävä sanoo jotain sellaista kuin "Sinulla kun lapset oli pieniä, niin miten hoidit tällaisen tilanteen.." ja sitten kertoo kysymyksen.
Vierailija kirjoitti:
Tässä asiassa ihan kuin kaikessa muussakin neuvomisessa pärjää erinomaisesti kun muistaa yksinkertaisen periaatteen: neuvoja annetaan sen jälkeen kun niitä on PYYDETTY.
Tunnistat tuon tilanteen siitä että poikasi naisystävä sanoo jotain sellaista kuin "Sinulla kun lapset oli pieniä, niin miten hoidit tällaisen tilanteen.." ja sitten kertoo kysymyksen.
Ymmällään oleva nuori äiti ei aina ymmärrä pyytää neuvoa vaikka sitä tarvitsisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarvittavat neuvot saa neuvolassa. Jos kuitenkin haluaa neuvojaan tuputtaa, niin ne annetaan aina vain omalle lapselle.
Jos ei noudata neuvolan neuvoja, niin neuvolantäti tulkitsee sen herkästi huoleksi ja tekee lastensuojelulain velvoittamana lasun.
Siksikään ei kannata kuunnella isovanhempien boomerienaikuisia neuvoja.
Neuvolassa annettavat neuvot pohjautuvat kasvatusalan viimeisiin tutkimustuloksiin ja siten edustavat parasta mahdollista saatavilla olevaa tietämystä.
Anopin neuvot pohjautuvat elämänkokemukseen. Mitä neuvolan akat tietää todellisesta elämästä?
Koska monella heistä on omia lapsia? Meidän neuvolan hoitaja on vanhempi nainen, jolla on jo lapsenlapsia. Eiköhän osaamista riitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmällään oleva nuori äiti ei aina ymmärrä pyytää neuvoa vaikka sitä tarvitsisi.
Kyllä se ymmärtää. Nuoret naiset, varsinkin äidit, ymmärtävät yllättävän paljon vaikka heitä kyseenalaistetaan ja painetaan alas joka suunnalta.
Neuvoja voi aina antaa. Mutta se on sitten neuvon saajan päätettävissä hyödyntääkö niitä. Mä en pahoista mieltäni vaikka mun neuvoja ei käytettäisi.
Anna kun arvaan neuvosi:
Älä pidä liikaa sylissä ettei totu
Ehdottomasti pitää nukuttaa mahallaan
Voi sille jo vähän antaa jäätelöä
Kannattaa laittaa sänkyyn peitto, tyyny, reunapehmuste ja unileluja niin vauva tuntee olonsa kotoisaksi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei pyydä niin ei tarvitse. Eikä nuoret äidit ole aina ymmällään. Googlesta kun löytyy ohjeet nykyään ihan kaikkeen. Itse ainakin vastasyntyneen kanssa sain riittävästi netistä tietoa kaikesta mihin tarvitsin vastauksen. Toki omalta äidiltäni kysyin neuvoa kun sitä tarvitsin. Anoppi ei onneksi tuputtanut mitään vaan piti hienotunteisesti suunsa kiinni.
Kasvatus on nykyisin sen verran tiukasti säädeltyä että en ottaisi vastaan mitään isovanhempien satunnaisia neuvoja. Moni sellainen asia mikä oli ok 90-luvulla tai 2000-luvun alussa ei todellakaan ole sitä enää.
Vierailija kirjoitti:
Neuvoja voi aina antaa. Mutta se on sitten neuvon saajan päätettävissä hyödyntääkö niitä. Mä en pahoista mieltäni vaikka mun neuvoja ei käytettäisi.
Miniän kannattaakin sitten intoutua jakamaan neuvoja liikahikoiluun, Tenojen käyttöön, ryppyhoitoihin, suonikohjuiihin, työelämätaitiojen päivittämiseen, kuivuneiden limakalvojen kosteuttamiseen jne.
Vierailija kirjoitti:
Ennen sanottiin, että koko kylä kasvattaa.
Ei Suomessa ole koskaan noin sanottu. Tuo on koskenut Afrikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miniän kannattaakin sitten intoutua jakamaan neuvoja liikahikoiluun, Tenojen käyttöön, ryppyhoitoihin, suonikohjuiihin, työelämätaitiojen päivittämiseen, kuivuneiden limakalvojen kosteuttamiseen jne.
Olipa törkeä ehdotus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olipa törkeä ehdotus.
Neuvoja voi aina antaa. Saaja sitten päättää, hyödyntääkö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun lapsiani ei ainakaan koko kylä kasvata.
Niin. Eihän äiti voi mitenkään tuntea omaa lastaan. Kyllä isoäidit tietävät aina parhaiten, vaikka eivät olekaan vauvan kanssa 24/7, kuten äiti on.
Tässä ei ole kyse mistään muusta, kuin vallankäytöstä. Tytär olisi eri juttu, mutta miniä.. Hänellä on oma äitinsä, jonka kanssa on ehkä läheisempi. Sitä paitsi hyvin monet entisajan neuvot ovat suorastaan vahingollisia nykyään, kuten vauvan pitää antaa huutaa, että keuhkot vahvistuvat, eikä opi liian hyvälle. Joten kannattaa malttaa vain pitää suunsa kiinni, jos neuvoja ei erikseen kysellä. Useimmiten niitä neuvoja tuputetaan sellaisella sävyllä, että sinä kun et mistään mitään tiedä, niin annas kun minä. Neljä lasta "kasvattanut" ei minusta todista oikein mitään. Itsekin olen isosta sisarusparvesta, eikä vanhempien aika, jaksaminen, saati osaaminen riittänyt muuhun, kuin kurinpitoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun lapsiani ei ainakaan koko kylä kasvata.
Miksi ei?
Viisaus asuu vanhoissa naisissa.
Tää on taas näitä aloituksia, jonka kaikki tietää provoksi, mutta eivät silti malta olla kommentoimatta kun aihe on liian herkullinen ja monille jopa tuttu.
Ok