Ystäväni perui kummiutensa kun tulevalla vauvallani todettiin downin syndrooma.
Ollaan siis oltu ystäviä lapsesta saakka ja silloin jo lupauduttu toistemme esikoisille kummeiksi.
Nt- ulltrassa vauvallani havaittiin sen verran niskaturvotusta, että tehtiin kromosomitestit, joiden tuloksena havaittiin ds.
Raskaus on sen verran pitkällä, joten en pysty sitä keskeyttämään vaikka lääketieteellisin perustein abortin saisinkin
Kun kerroin asiasta ystävälleni, hän suositteli minua keskeyttämään raskauden.
Kerroin hänelle että mieheni kanssa olemme päättäneet pitää lapsen, jolloin tämä Ystäväni sanoi, ettei halua ensimmäiseksi kummilapsekseen vammaista lasta
Hän haluaa terveen kummilapsen, jonka kanssa voi tehdä kivoja juttuja ja käydä kahviloissa ja konserteissa.
Sanoi vielä, että voi suostua kummiksi, jos joskus saan terveen vauvan.
Olen aivan järkyttynyt ja sanaton.
Kommentit (332)
Tottakai olet järkyttynyt, hän ei ole ystäväsi. Kehtaa vielä suositella aborttiin ja sanoo tulevansa toisen lapsen kummiksi. Hän ei hyväksy lastasi, ei kehtaa näyttäytyä hänen kanssaan. Ajatteli vain itseään, kun suositteli aborttia sinulle, koska ei halunnut ensimmäisen kummilapsen olevan ds.
Miksi sellaisen kanssa olisit väleissä tästä eteenpäin. Välit poikki vain kusipään kanssa, kyllä hän ymmärtää syyn.
Lapsia haluaa suojella ja sitäkin enemmän ds lapsia sekä sisaruksia. Minulla on ds siarus ja hän on todella tärkeä minulle! Toivottavasti sinunkin lapsi saisi sisaruskaverin :)
Mutta oli kyllä todella järkyttävää.
Maailmassa riittää ahdasmielisiä ja tietämättömiä ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä
Varokaa te ahdasmieliset ihmiset.
Voitte vammautua esim. onnettomuuden myötä saaden pahan aivovamman.
Vaikka olisitte syntyneet terveinä, ette voi koskaan tietää mitä elämä tuo tullessaan.
Olin mieheni kanssa lentokentällä jonossa. Edessämme oli ehkä noin 20-25-vuotias down-poika vanhempineen. Poika oli tuijottanut minua jo jonkin aikaa, joten olo oli melkoisen vaivautunut.
Yhtäkkiä hän otti pari askelta ja tarrasi rintoihini. Olin aivan kauhuissani. Hänen vanhempansa siinä jotain hyssyttelivät "älähän nyt", mutta kumpikaan ei noteerannut minua eikä koko tapahtumaa sen kummemmin. Eivät pahoitelleet asiaa mitenkään, aivan kuin mitään ei olisi edes tapahtunut. Itse olisin vastaavassa tilanteessa pahoitellut asiaa syvästi ja kysynyt, onko hyökkäyksen kohteeksi oleva nainen kunnossa.
Ei tuntunut ihan "mukavalta vekkulilta" tämä poika, eivätkä vanhempansakaan. Kammottava kokemus.
Olen pahoillani kokemastasi.
Toivottavasti perheellänne menee hyvin jatkossa ja saatte paljon ystäviä.
Vertaistukiryhmissä on voimaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No hyvä että tuli nyt ilmi, mikä tahditon, tunteeton urpo. Siinä taisi mennä se ystävyys. Hae vertaistukea down-lasten vanhemmilta. Paljon tsemppiä!
Miksi pitäisi hakea "vertaistukea" down-lasten vanhemmilta? Uskomaton kommentti. Sivusta
Ei häneltä ollut paha ehdotus. Vouvat jakaa ilot ja surut esim. ap:n kaltaisista kavereista, tutustua toisiinsa sekä ystävystyä ja lapset saa kavereita toisistaan?
Pahimpia hoidettavia. Monet joutuvat laitokseen.
Vierailija kirjoitti:
Miksi aborttioikeutta ei käytetä kun siihen olisi mahdollisuus?
Ei ole oikeutta liian myöhään. Lukisit ketjua !
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vammainen lapsi ei kuulu tähän maailmaan.
Kuuluu yhtä paljon kun sinäkin!!!
Luontokin karsii yksilöt jotka viallisia.
Niin milloinkohan aikasi koittaa. 🤔
-eri
Parempi olla rehellinen. En itsekään suostuisi.
Tosi tylyä. Myös down-lapsen kanssa voi käydä kahvilla ja pitää hauskaa.
Kummisetänä/tätinä on aikamoinen muukin seuraus kun pelkästään nimi paperissa.
Veljeni lupautui kummiksi kaverinsa tulevalle ensimmäiselle lapselle. Syntyi down-poika ja veljeni sai ihanan kummilapsen, ja lapsi todella upean kummisedän.
Kaikkea hyvää Ap:lle ja unohda se "ystävä".
Tulevalla vauvallasi? Eikö hän ole nykyinen vauvasi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vammainen lapsi ei kuulu tähän maailmaan.
Kuuluu yhtä paljon kun sinäkin!!!
Luontokin karsii yksilöt jotka viallisia.
Mitä sitten vielä täällä teet?
Minullapa ei ole downia, ähäkutti!
...vaan jotain paljon pahempaa!
Minusta ystävästäsi tulee hyvä kummi terveelle lapselle, kun on kuitenkin jo suunnitellut mitä kummilapsen kanssa tekisi. Myös on tosiasia ettei Downin sydroomasta kärsivän lapsen kanssa välttämättä tehdä mitään, heissä hyvin sairaitakin esimerkiksi hengityksen kanssa ongelmia jne. Eikä tiedä miten kehittyy.
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti ei ole muita lapsia perheessä. Tuollainen vie kaiken tilan ja energian jatkossa. Pidennetty mahd. aborttiin tulee hyödyntää juuri tällaisissa tilanteissa.
Ole sinä hiljaa
Vierailija kirjoitti:
Kummisetänä/tätinä on aikamoinen muukin seuraus kun pelkästään nimi paperissa.
Kuten mitä?
Täällä joku sanoikin että taitaa olla provo kun ei voi muka tehdä raskauden keskeytystä. Voisiko aloittaja selittää tarkemmin mikset muka voinut tehdä raskauden keskeytystä jo varhaisessa vaiheessa? Älkää menkö tähän provoon.
Olisit vähemmän järkyttynyt, jos et kirjoittelisi näitä provoja.
Minä olisin ehdottomasti tehnyt raskauden keskeytyksen. Kun ajattelee aikaa, jolloin on itse vanha eikä jaksa huolehtia vammaisesta lapsesta, ahdistaa jo ajatuskin.