Ystäväni perui kummiutensa kun tulevalla vauvallani todettiin downin syndrooma.
Ollaan siis oltu ystäviä lapsesta saakka ja silloin jo lupauduttu toistemme esikoisille kummeiksi.
Nt- ulltrassa vauvallani havaittiin sen verran niskaturvotusta, että tehtiin kromosomitestit, joiden tuloksena havaittiin ds.
Raskaus on sen verran pitkällä, joten en pysty sitä keskeyttämään vaikka lääketieteellisin perustein abortin saisinkin
Kun kerroin asiasta ystävälleni, hän suositteli minua keskeyttämään raskauden.
Kerroin hänelle että mieheni kanssa olemme päättäneet pitää lapsen, jolloin tämä Ystäväni sanoi, ettei halua ensimmäiseksi kummilapsekseen vammaista lasta
Hän haluaa terveen kummilapsen, jonka kanssa voi tehdä kivoja juttuja ja käydä kahviloissa ja konserteissa.
Sanoi vielä, että voi suostua kummiksi, jos joskus saan terveen vauvan.
Olen aivan järkyttynyt ja sanaton.
Kommentit (332)
Vierailija kirjoitti:
Täällä joku sanoikin että taitaa olla provo kun ei voi muka tehdä raskauden keskeytystä. Voisiko aloittaja selittää tarkemmin mikset muka voinut tehdä raskauden keskeytystä jo varhaisessa vaiheessa? Älkää menkö tähän provoon.
Ymmärsin itse tämän niin, että raskaudenkeskeytys olisi mahdollinen (vammaisen lapsen kohdalla oikeus 24 viikolle asti), mutta ap ei halua enää keskeyttää raskautta, koska lapsi on kehittynyt jo niin pitkälle. Itse 20 viikkoisen tahtomattani synnyttäneenä se ei ole mikään helppo kokemus.
Vierailija kirjoitti:
Kiva maksaa tämänkin down-lapsen elämä.
Tämä. Ja "vekkuli"-vertaukset. Kuin olisi tiedossa hauska lemmikkikoira. En ymmärrä, miksi tieten tehdään vammaisia lapsia. Narsismi? Sadismi? Vai tietoisuus siitä, että yhteiskuntamme mahdollistaa elinikäiset tuet, kyllästyessä laitospaikan, ja lakien mukaiset terveydenhuoltopalvelut, jotka on kattavampia kuin terveillä?
Itsekkyys, koska tietää asian jo etukäteen, ja sen, että kromosomihäiriöisen jälkeläisensä laajennetut palvelut on taattu, eikä välitä siitä, että ne on joiltakin terveiltä lapsilta pois, koska samalla taloudellisella resurssilla voidaan hoitaa useita kromosominormilapsia?
Ennakoimattomat poikkeavana syntyvät lapset on eri asia. "Vekkulit" vammaiset, ja itsenäiseen elämään kykenemättömät lemmikit useimmiten lopetetaan jo pentuna. Armeliaisuussyistä. Ja säästettyjen ei ainakaan anneta lisääntyä.
Ihmisen kohdalla on tietenkin kaikki toisin. Luultavasti ne on vammaisten lasten vanhempia, ja vertaisiaan", jotka myös edistää vammaisten lisääntymisoikeuksia ja pyrkimyksiä. Pitäähän omien geenien saada jatkumoa. Maksoi mitä maksoi. Muille ja yhteiskunnalle.
Ja tähän on turha kiukutella senkään, joka aiemmin totesi, että voihan tervekin ihminen vammautua. Niin voi. Itse olen kirjannut hoitotahtooni, että hoitoa ei pidä antaa/jatkaa, jos saan vakavan aivovaurion, ja joudun täysin hoidettavaksi, ja muiden niskoille. Tein tämän jo 15v sitten. Ja olen huolehtinut siitä, että pysyy ajantasaisena. Olisin kirjannut tietyissä tapauksissa eutanasia-valtuudenkin, mutta se ei ole juridisesti mahdollista. Ainakaan vielä.
Kuten voit huomata, niin suhtaudun samalla asenteella itseeni, jos ajaudun jatkuvan hoidon tarvitsijaksi pysyvästi kognitiivisilta kyvyiltä selkeästi rajoittuneena, ja muiden kustantamana.
Ihan kauhea juttu, luin aloituksen. Itse taas olisin kummina ollut vielä herkempi, avoimempi ja enemmän tukena ja saatavilla tuossa tilanteessa.
Ihanaa aurinkoa teille tulevan päivänsäteen muodossa! <3
Vierailija kirjoitti:
Sinäkö sen maksat? Vai mitä jos käykin niin, että ajat kolarin, saat aivoverenvuodon tai liukastut banaaninkuoreen niin, että olet itse hoidossa lopun ikää ja tämä aloituksessa mainittu lapsi tekee aikuisena ihan normaalisti töitä, johon kykenee? Niinkin voi käydä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinäkö sen maksat? Vai mitä jos käykin niin, että ajat kolarin, saat aivoverenvuodon tai liukastut banaaninkuoreen niin, että olet itse hoidossa lopun ikää ja tämä aloituksessa mainittu lapsi tekee aikuisena ihan normaalisti töitä, johon kykenee? Niinkin voi käydä.
Ja jos tädillä olisi munat...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pahimpia hoidettavia. Monet joutuvat laitokseen.
Nyt on semmoista puppua, että meinasin vetää kahvin henkeen. Pahimpia hoidettavia? Et ole varmaankaan koskaan nähnyt vaikeasti vammaisia. Voi kuules kaiken nähneenä down on hyvin helppo hoidettava.
Kehitysvammaistenhoitaja
Tietenkin puolustat, koska oma lehmä ojassa. Etkö itse huomaa jääviyttäsi? Sinä saat palkkasi myös down-ihmisistä. Hyödyt taloudellisesti. Ja myös työnkuvallisesti, koska helppoja sinun mielestä. Suurella todennäköisyydellä toimit julkisella sektorilla, johon "lemmikkiinsä" kyllästyneet vanhemmat on lapsensa dumpannut. Yhteiskunnan ja veronmaksajien niskoille. Viimeistään siinä vaiheessa usein, jos ovat saaneet terveen lapsen. Tai vain laiskuuttaan, koska se nyt vaan on täällä mahdollista, ja geenipoikkeava lapsi on kuitenkin vaativa kaikin tavoin.
Se että haluaa down lapsen on itsekkyyden lisäksi älyttömän tyhmää,etenkin nykyaikana kun sen saa tietää ennen kuin raskauden keskeyttäminen ei olisi enää mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Ap on ääliö. Kukaan järkevä ei halua synnyttää down-kersaa, tai ryhtyä sellaisen kummiksi.
Jotkut pitävät ihmiselämää arvokkaana. Se on harvinaista nykyään, mutta sitä tapahtuu.
Vierailija kirjoitti:
Provohan tämä. Tutkimukset ja tulokset tehdään Suomessa niin (ajoissa), että keskeytys onnistuu. Itsekin jäin Nt-ultrassa kiinni ja tehtiin kromosomitesti.
Tällä hetkellä NIPT - kokeen saa ilmaiseksi vain Varhan ja Satakunnan alueella. Tämä siis tunnistaa dowm syndrooman raskausaikana 99 % varmuudella . Muilla alueilla käytetään edelleen vanhan tavan verikoetta yhdistettynä niskaturvotuksen mittaukseen viikolla 12 . Tämä tekniikka löytää vain 85-90 % down syndrooma lapsista raskausaikana.
Ihan oikeastiko joku luulee että raskausaikana voidaan sulkea down syndrooma sataprosenttisesti pois ? Istukkabiopsialla ilmeisesti kai voidaankin mutta se tehdään hyvin harvoissa tilanteissa. Kaikkien seula ei siis todellakaan hälytä vaikka olisikin kromosomihäiriö.
Tekisin aivan samoin. Sikiötutkimukset on kehitetty aivan syystä. Vammaisia ihmisiä ei pitäisi tieten tahtoen tänne synnyttää kärsimään, kun on mahdollisuus keskeytykseen. Normaalisti luonto hoitaa nämä vammaiset sikiöt itse keskenmenolla, mutta aina elimistö ei huomaa sitä viallista yksilöä.
En tietoisesti synnyttäisi vammaista lasta itsellenikään, saatikka että huolehtisin jonkun toisen vammaisesta lapsesta.
Vierailija kirjoitti:
No onneksi voi tehdä abortin.
Niin kuin sinä olet tehnyt? Montako? Eikä tunnu missään?
Vierailija kirjoitti:
Onneksi sinulla on täydellisen terveitä lapsia, eikö niin.
Vierailija kirjoitti:
No niiden vammaisten kanssa voi käydä elokuvissa ja kahvilassa. Näin me tehtiin ja niin moni muukin.
Ehkä se lapsi olisii loinen saamistaan joululahjoista eikä kuuluisi sitä tavallista marinaa, että en mä tätä lelua toivonut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap on ääliö. Kukaan järkevä ei halua synnyttää down-kersaa, tai ryhtyä sellaisen kummiksi.
Jotkut pitävät ihmiselämää arvokkaana. Se on harvinaista nykyään, mutta sitä tapahtuu.
Elämä itsessään ei ole arvokasta. Siinä ei ole mitään arvokasta, kun vammainen ihminen makaa sängyssä ymmärtämättä mitään maailmanmenosta tai kykenemättä kommunikoimaan. Down-lapsi ei tule koskaan elämään normaalia elämää, hän on ainoastaan muiden holhottavana, täysin kykenemätön tekemään mitään oikeita päätöksiä elämästään. Se ei ole arvokasta elämää, sitä varten ne sikiötestit on kehitetty ja niiden huomiotta jättäminen on vain itsekästä.
Vierailija kirjoitti:
Tuo ystävyys jäisi osaltani tuohon. Mikä ääliö!
Miksi? Tajuatko kuinka hel vetin vaikeaa elämä on vammaisen ja sairaan lapsen kanssa saati minkälainen elämä lapsella on? Kaikki osapuolet pääsevät helpommalla, kun lapsi on täysin terve.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No niiden vammaisten kanssa voi käydä elokuvissa ja kahvilassa. Näin me tehtiin ja niin moni muukin.
Ehkä se lapsi olisii loinen saamistaan joululahjoista eikä kuuluisi sitä tavallista marinaa, että en mä tätä lelua toivonut.
Siis olisi iloinen taisit tarkoittaa.
Minulla on lievä kehitysvamma ja olen sitä mieltä, että ableismi on yksi hirveimmistä asioista maailmassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo ystävyys jäisi osaltani tuohon. Mikä ääliö!
Miksi? Tajuatko kuinka hel vetin vaikeaa elämä on vammaisen ja sairaan lapsen kanssa saati minkälainen elämä lapsella on? Kaikki osapuolet pääsevät helpommalla, kun lapsi on täysin terve.
Terveetkin lapset voivat vammautua / sairastua kuten sinäkin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elämä itsessään ei ole arvokasta. Siinä ei ole mitään arvokasta, kun vammainen ihminen makaa sängyssä ymmärtämättä mitään maailmanmenosta tai kykenemättä kommunikoimaan. Down-lapsi ei tule koskaan elämään normaalia elämää, hän on ainoastaan muiden holhottavana, täysin kykenemätön tekemään mitään oikeita päätöksiä elämästään. Se ei ole arvokasta elämää, sitä varten ne sikiötestit on kehitetty ja niiden huomiotta jättäminen on vain itsekästä.
Tällänen mielikuva sinulla
Nyt on semmoista puppua, että meinasin vetää kahvin henkeen. Pahimpia hoidettavia? Et ole varmaankaan koskaan nähnyt vaikeasti vammaisia. Voi kuules kaiken nähneenä down on hyvin helppo hoidettava.
Kehitysvammaistenhoitaja