Yli 45-vuotiaina eronneet, kysymyksiä
Saitteko uuden, sopivamman parisuhteen vai halusitteko elää yksin? Millaisia kommentteja kuulitte läheisiltänne erottuanne (ehkä pitkästä) parisuhteesta tai sitä harkitessanne? Jos teillä oli eron aikaan alaikäisiä lapsia, miten he ottivat muuttuneen tilanteen? Tuntuuko ero edelleen parhaalta vaihtoehdolta vai kadutteko sitä joskus? Millaiset välit exään? Muuttuivatko välit jommankumman tai molempien löydettyä uuden kumppanin? Onko elämä voittopuolisesti hyvää ilman eroon päättynyttä parisuhdetta?
Olen harkinnut jo pitkään eroamista. Minä haluaisin nykyistä paljon sosiaalisemman elämän, mutta joskus tuntuu, että olen liian "mökkiytynyt" aloittamaan kaikkea uudestaan. Aiemmin uskoin, että haluaisin elää ilman kumppania, jos tämä päättyy, mutta nyt en ole siitäkään varma. Kuitenkin itsetuntoni on tämän toimimattoman avioliiton jälkeen vähän huono, ja "markkina-arvoni" ei taida olla kummoinen. Pitäisikö vain uskaltaa repäistä itsensä irti limbosta?
Kommentit (86)
Erosin tuon ikäisenä ja olen satsannut hyvinvointiin ja nautintoon. Käynyt noin 300 treffit ja saman verran maksullisia naisia. Otin takaisin kuivat vuodet.
Jonkun ihanan voisin ottaa vaimoksi. Mutta rima on todella korkealla.
Ero voi tuoda parannuksia moneen asiaan.
Läheltä seuranneena sanoisin, että ero voi olla todellakin siunaus. Eräs vaimo jäi kiinni uskottomuudesta, ja parisuhde oli sitten siitä poikki. Alkujärkytyksen jälkeen sopu palasi, kun he sopivat lasten asioista ja asumisjärjestelyistä. Sopivan palautumisajan jälkeen mies löysi elämänsä rakkauden. Molemmat olivat tapahtumien alkaessa noin 45-vuotiaita. Eniten kaikkia mietitytti, kuinka lapset sopeutuvat muutokseen. Onneksi melko hyvin.
Tämä tapaus sai minut miettimään, että ehkä osa parisuhteista on olemassa lastenhankintaa / ydinperheen perustamista varten, ja kun se on tehty - ja mahd. epäsopivaksi havaittu - on aika jatkaa eteenpäin ja kenties löytää joku, jonka kanssa ei ole yhteisten lasten tuomia jännitteitä ja riitoja. Ei sillä, että lapset pilaisivat mitään, he vain ehkä enemmänkin tuovat esiin aikuisten huonot ominaisuudet ja ns. kipupisteet. En kyllä usko, että uusperheetkään ovat mitään onnenkeitaita.
Erosin 40+. Elämä on todella paljon yksinäisempää kun uusiin ihmisiin ei tutustu samalla tavalla kuin nuorena. Uutta suhdetta etsin ja toivoin, mutta nyt olen luovuttanut. Miehet etsii lähinnä seksiseuraa tai terapeuttia. Itselleni oma rauha on kuitenkin niin tärkeää, että en kadu eroani. Halusin vain kertoa, että eron jälkeen keski-iässä ei välttämättä ala vilkas, uusi elämä.
Vierailija kirjoitti:
Läheltä seuranneena sanoisin, että ero voi olla todellakin siunaus. Eräs vaimo jäi kiinni uskottomuudesta, ja parisuhde oli sitten siitä poikki. Alkujärkytyksen jälkeen sopu palasi, kun he sopivat lasten asioista ja asumisjärjestelyistä. Sopivan palautumisajan jälkeen mies löysi elämänsä rakkauden. Molemmat olivat tapahtumien alkaessa noin 45-vuotiaita. Eniten kaikkia mietitytti, kuinka lapset sopeutuvat muutokseen. Onneksi melko hyvin.
Tämä tapaus sai minut miettimään, että ehkä osa parisuhteista on olemassa lastenhankintaa / ydinperheen perustamista varten, ja kun se on tehty - ja mahd. epäsopivaksi havaittu - on aika jatkaa eteenpäin ja kenties löytää joku, jonka kanssa ei ole yhteisten lasten tuomia jännitteitä ja riitoja. Ei sillä, että lapset pilaisivat mitään, he vain ehkä enemmänkin tuovat esiin aikuisten huonot ominaisuudet ja ns. kipupisteet. En kyllä usko, että uusperheetkään ovat mitään onnenkeitaita.
Itse en halua muuttaa miehen omistamaan asuntoon, joka menee perinnöksi hänen lapsilleen.
Eli olisi vain seurustelua.
Matkustella en halua, koska ei ollut rahaa viedä omia lapsia ulkomaille.
Henkisen väkivallan ja fyysisen pelossa liitto päättyi osaltani kuin kanan lento. Vahingosta viisastuneena uutta suhdetta en kaipaa. Oman elämän hallinta on vain niin ylivoimaisesti tärkeämpää kun pönkittää tyköistuvaa henkilöä jolla ei taaskaan olisi mitään annettavaa ja lisäarvoa. Mukiloitu kantaa aina vaurioita sielussaan ja myös kehossaan. Aviollinen rakkaus ei olisi mahdollista, koska se on harha, utu ja pakoa todellisuudesta.
Itse en halua matkustella, koska ei ollut rahaa viedä omia lapsia ulkomaille ja jossain Espanjassa tulisi vain itku asiasta.
Ei yli 40-vuotiaiden parisuhteessa ole mitään järkeä, ei tule enää mitään häitä perintöjen takia, itse en halua avioehtoa, eu tehdä enää lapsia eikä matkustella.
Vierailija kirjoitti:
Itse en halua matkustella, koska ei ollut rahaa viedä omia lapsia ulkomaille ja jossain Espanjassa tulisi vain itku asiasta.
Ei yli 40-vuotiaiden parisuhteessa ole mitään järkeä, ei tule enää mitään häitä perintöjen takia, itse en halua avioehtoa, eu tehdä enää lapsia eikä matkustella.
Mitä sitten tehtäisiin. Ei yhtään mitään.
Ei se seksi nyt niin ihmeellistä ole.
Jossain deitti jutussa mies oli laittanut, että hakee seuraa matkusteluun, taidenäyttelyihin, elokuviin.
Oikeastiko hän kuvittelee, että naisilla olisi tollaisiin juttuihin varaa?
Vierailija kirjoitti:
Koko matka menisi itkiessä, että en päässyt koskaan lapsille näyttämään mitään näistä eivätkä päässeet lentokoneeseen.
Vaikka nyt löytäisi kuinka rikkaan miehen niin en matkusta Suomesta mihinkään.
Miksi pitäisi miehen omistamaan asuntoon muuttaa, eikö voisi ostaa yhteisen jos yhdessä haluaa asua?
Ja mikä on "vain seurustelua" ?
Itselleni olisi pelkästään positiivista ettei tarvitsisi esim lasten takia asua saman katon alla jos ei siltä tunnu. Onko se sitten "vain seurustelua" jos on erilliset asunnot? Minusta sen ei tarvitse kertoa suhteen syvyydestä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Jossain deitti jutussa mies oli laittanut, että hakee seuraa matkusteluun, taidenäyttelyihin, elokuviin.
Suurimmalla osalla varmaan on.
Hurjastelin muutaman vuoden ja sitten olen elellyt yksikseni. Joskus on jotain säpinää muttei mitään ihmeellistä.
Vierailija kirjoitti:
Tollasella ilmoituksella karsii paljon naisia. Jos on lyhyt niin ei ainakaan tollasta ilmoitusta kannata laittaa.
Ja miksi mies laittaa deitti ilmoitukseen jotain matkustamisesta eli ilmoitus on vain hyvätuloisille naisille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa ei todellakaan ole kaikilla rahaa matkustaa ulkomaille. Elät jossain hyvätuloisten kuplassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tollasella ilmoituksella karsii paljon naisia. Jos on lyhyt niin ei ainakaan tollasta ilmoitusta kannata laittaa.
Ja miksi mies laittaa deitti ilmoitukseen jotain matkustamisesta eli ilmoitus on vain hyvätuloisille naisille.
Suomessa on luokkaerot eli voi seurustella vain oman tuloluokan kanssa.
Laittamalla matkustaminen on tarkoitus karsia osa naisista pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa ei todellakaan ole kaikilla rahaa matkustaa ulkomaille. Elät jossain hyvätuloisten kuplassa.
Joillain kuitenkin on. Ja on ihan ok jos joku haluaa löytää sellaista seuraa. Jokainen saa itse määritellä, mitä kaikkea puolisonsa/tms kanssa haluaa tehdä ja etsiä sellaista seuraa joka haluaa samaa. Tietenkin on eri asia, löytyykö sellaista ja kuinka helpolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joillain kuitenkin on. Ja on ihan ok jos joku haluaa löytää sellaista seuraa. Jokainen saa itse määritellä, mitä kaikkea puolisonsa/tms kanssa haluaa tehdä ja etsiä sellaista seuraa joka haluaa samaa. Tietenkin on eri asia, löytyykö sellaista ja kuinka helpolla.
Tottakai.
Suomessa seurustelu menee myös puolueiden mukaan.
No, en seurustelisi tiettyjen ammattien miesten kanssa, koska ne äänestää kokoomusta.
Ja minä en ole rikas.
Erosin 15 vuoden avoliitosta muutama vuosi sitten. Lähinnä kyllästyin tekemään kaiken kotona, joka ei pyynnöistä ja keskusteluista huolimatta johtanut mihinkään. On ollut helpompaa lapsen kanssa kahdestaan asuessa kuin yhdessä ollessa. Lisäksi huomasin, että en ollut hetero, vaikka pitkään luulin olevani.