Autoritaarinen-, ohjaava-, vapaakasvatus ja kiintymysvanhemmuus. Kerro omin sanoin miten mainituissa kasvatustyyleissa mielestasi toimitaan. OV
Kerro joitain esimerkki tilanteita. kerro myös mitä kasvatustapaa ite käytät. :)
Kommentit (8)
Oisko autoritäärinen semmoista vanhanaikaista ja perinteistä kasvatusta, jossa ajatellaan että vanhemmilla on kaikki tieto ja päätösvalta, ja he tämän tietonsa ja valtansa pohjalta käskevät lapsiaan tottelemaan.
Ohjaava voisi olla vähän lievempää, siinäkin kuitenkin ajatellaan että vanhempien tehtävänä on jakaa sitä parempaa tietoaan lapsille ja ohjata heitä valitsemaan " oikein" (heidän esimerkkinsä mukaan?)
Vapaakasvatuksessa taas ajatellaan, että lapsella on kaikki se tieto mitä elämässä tarvitaan ja he osaavat ja voivat päättää itseään koskevista asioista. Vanhemmat tukevat ja myötäelävät, mutta eivät pyri määräämään tai ohjaamaan.
Kiintymysvanhemmuudessa ei kai paljon eroa ole vapaakasvatukseen, mutta lähinnä siinä lisäksi on se pointti, että lasta tuetaan nimenomaan kiintymystä ja hyväksyntää osoittamalla, ollaan paljon läsnä ja lähellä ja autetaan lasta ikävaiheen mukaan tekemään niitä itseään koskevissa asioissa.
Kuinkahan pieleen meni?
7 tässä vielä, unohtui ne omat periaatteet. Ajatuksena kiintymysvanhemmuus tuntuu hyvältä, mutta käytännössä varmaan olen aika ohjaava, eli olen usein neuvomassa ja jankuttamassa asioista (ja korotan ääntäni) enkä jaksa tai ehdi luottaa siihen, että kyllä lapsi itsekin osaa ja pystyy, kun häntä tuetaan.
Ohjaava kasvatus:
- perustelemme lapsille kiellot
- isällä ja äidillä smat kasvatussäännöt
- turvallisuussäännöt tiukat
- vapaata leikkiä joka päivä
- laten kanssa pelataan ja annetaan mahdollisuus askarteluun
- paljon ulkoilua ja retkiä
- omien jälkien siivoaminen tärkeää
- autetaan pukemisessa ja jälkien siivoamisessa
- oma työpöytä molemmilla lapsilla ja omia laatikoita
- paljon leluja ja virikemateriaali
- säännöllinen rytmi ruokailussa, ulkoilussa, nukkumaanmenossa
- unisatu
-perheen yhteisiä retkiä viikonlopuisin
- jäähylle jos ei tottele tai kiva asia( esim. canal digital) kielto päälle tai muksuopin helmiä purkkin menetelmä- kun on kiltti- saa illalla helmen purkkin ja kun purkki on täynnä ostetaan lempilelu
HUUMORIA viljellään myös:)
ei neuvotella eikä perustella vaan autoritaarinen vanhempi sanoo, että: " Näin tehdään koska MINÄ (aikuinen) sanon niin!"
- 9- ohjaava äiti (omasta mielestään)-
olen nähnyt autoritaaarisia vanhempia- he eivät edes kirjoita tänne...he uhkailevat, huutavat, pakottavat...lapsia
Curling-kasvatus:
- tasoitetaan lapsen tie-ettei lapselle tule pettymyksiä- nämä lapsen elävät aikansa onnellisina, mutta kun vastoinkäymisiä alkaa tulla- esimerkiksi päiväkodissa tai koulussa- ei äiti ja isä olekaan tasoittamassa tietä...
Kritiikki:
Joka tapauksessa lasten tulisi oppia hieman pettymyksensietokykyäkin- sekin on tärkeää elämässä, curling-lapsilta tämä taito jää kotona oppimatta
----
Vaistovanhemmuus:
- ei kiellä lasta vaan kuljetaan vaiston mukaan- lasta ei laiteta jäähylle miettimään eikä häneltä kielletä saavutettuja etuja, kuten karkkipäivää, vaikka lapsi tekisi kepposia... vaistovanhemmuus korostaa luovuutta ja lapsen itseisarvoa- kuten vapaa kasvatuskin
Kritiikki:
Lapsi ei opi tämän kasvatusmallin mukaan eläessään syy-seuraus-suhdetta- jos tekee väärin, siitä on aikuisten maailmassa seuraus- siihen olisi hyvä oppia jo lapsena, ettei tule turhia pettymyksiä aikuisena...jokailsella on säännöt, ja niitä tulee noudattaa
---
AP- haloo
Kiintymysvanhemmuus-
onko se sama kuin vaistovanhemmuus- ap?
70- luvun vapaakasvatuksen saaneet naapurin lapset luokiteltais nykyään kauhukakaroiksi.
vapaa kasvatus (mm. summerhill) syntyi reaktiona autoritääriseen kasvatustyyliin jossain vaiheessa 2. msodan jälkeen, Suomessa yleistyi kai avsta 70-luvulla. vapaa kasvatus korostaa lapsen itsemääräämisoikeutta ja luovuutta.
kiintymysvanhemmuus lienee samaa kuin ns. vaistovanhemmuus, joka on tietyllä tapaa vapaan aksvatuksen perillinen juuri tuon lapsikuvansa puolesta. siinä korostuu fyysinen läheisyys vauva- ja taaperoaikana. siinäon myös voimakas mielikuva jonkinlaise4sta alkuperäöisestä ' avistomaisesta' oikeasta vanehmmuduesta, joka on lempeää
ja ohjaavaa en oikeasti tunne. jos se on sitä mitä luulen, edellä mainittujen ja autoritäärisen välistä, minä toteutan sitä..
Enpä jaksa papereita kaivella.