Miksei omenapuiden omistajat kerää omenoita
Tosi monella näkyy omenapuu talon vieressä täynnä omenoita. Silti niitä ei viitsitä edes kerätä. Minä ainakaan en muuta söisikään jos minulla olisi iso omenapuu pihassa
Kommentit (45)
Eivät ne syömällä lopu. Jos ilmoittaa jossakin "lahjoitetaan, käy keräämässä". Niin alkaa heti, minkä makuisia, voitko tuoda, olen kotona klo 20 jälkeen...
Meillä ei kukaan tykkää omenoista. Olen sanonut kavereille, että saa vapaasti käydä keräämässä. Myös naapurin rouva hakee.
Meillä ainakin tekee liikaa omenoita omaan käyttöön. Naapurustossa paljon omenapuita, niin ei kelpaa naapureillekkaan.
Poika ja sen tyttis hakee pari kassillista ja loput ylimääräiset menee kompostiin
Kyse voi olla vaikka kahdeksankymppisistä vanhuksista, jotka eivät jaksa kerätä.
kakaratkaan ei enää käy omenavarkaissa kuten ennen, nyt pitää olla jotain ulkomaan hedelmää että kelpaa
Kotimaisista omenoista tulee maailman parasta omenahilloa. Pilkkoo ensin omenat kuorineen kattilaan, jonka pohjalla on muutama sentti vettä. Ei tarvitse kauan kiehauttaa, kun on pehmeää ja voi sekoittaa sauvasekoittimella soseeksi. Sokeria maun mukaan joukkoon ja pakastaa pakasterasiassa tai laittaa hillopurkkeihin. Hilloa voi laittaa puuroon, kauratorttuun, pannarin päälle, jogurtin sekaan, smoothieen tai mihin haluaa. Omenahilloa voi tuunata lisäämällä toista hilloa joukkoon.
Ja sitten vielä ihmetellään KUN ROTTIA ON MILJOONITTAIN !
Joka ainut omena PITÄÄ KERÄTÄ POIS PIHAMAALTA.
kun niitä tulee pakettiauto täyteen, niin ei jaksa.
Ja kuten edellä oleva sanoi, että jos niistä ilmoittelee jotain, että saa tulla hakemaan (vaikka: saa tulla hakemaan ja keräämään itse tiistaina klo 19-21), niin alkaa loputon kysely ja poikkeusten pyytäminen. kyselllään lajiketta, kysellään onko varmasti luomua, ei kai ole muumiotautia, sehän on tarttuvaa, onko teillä käynyt jänisruttojäniksiä, olettteko varmistaneet, ettei ole rotat niitä pureskelleet, voitteko kerätä valmiiksi ja voitteko myös pestä ne, otettaisi 5 ämpärillsitä, voidaa tuoda tyhjät ämpärit ja vaihdetaan niihin, voitteko pakata ne yksittäispakkauksiin, kun ne on niin kovin herkkiä saamaan kuhmuja :( ja sitten on ikävä syödä sellaista, missä on ruskea ja pehmä kohta, varmaan ymmärrätte :) voitasko tulla kuitenkin lauantaina porukalla, saa kai teidän pihalla järjestää piknikinkin, voitaisko vähän ottaa kuvia sitten samalla someen (olen influensseri)
ja lukuisast muut pöhköt pyynnöt
Kyllä me niitä syödäänkin, mutta joinakin vuosina omenoita tulee vaan niin paljon, että kaikkea ei pysty syömään. Tämä vuosi on taas sellainen että omenoita tulee paljon. Ja lajikkeesta riippuen, eihän kaikkia vielä tähän aikaan kuulu kerätäkään. Nyt on poimittu vasta kesäomenalajikkeita. Syysomenat kerätään vasta syyskuussa ja talviomenat sitten vieläkin myöhemmin, juuri ennen yöpakkasia.
Itse olen miettinyt faceen liittymistä vain omenien vuoksi 😆 Asun omakotitaloalueen vieressä, ennen sain paljon omenia sieltä. Niitä oli jaossa portin pielessä tai sitten sai kysyä sisältä. Nykyään ei ole mitään, asukkaat jakaa/myy ne netissä tai kompostoi suoraan. Voisin siis ihan ostaa hillo- tai mehuomenia, kolhutkaan ei haittaisi. Mut en ole facessa, instassa tai missään vastaavassa, niin ilman jään.
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten vielä ihmetellään KUN ROTTIA ON MILJOONITTAIN !
Joka ainut omena PITÄÄ KERÄTÄ POIS PIHAMAALTA.
Ei meillä ainakaa rotat omenoita syö. Kartanolla kun on ruokaa ihan muutenkin.
Vierailija kirjoitti:
Kotimaisista omenoista tulee maailman parasta omenahilloa. Pilkkoo ensin omenat kuorineen kattilaan, jonka pohjalla on muutama sentti vettä. Ei tarvitse kauan kiehauttaa, kun on pehmeää ja voi sekoittaa sauvasekoittimella soseeksi. Sokeria maun mukaan joukkoon ja pakastaa pakasterasiassa tai laittaa hillopurkkeihin. Hilloa voi laittaa puuroon, kauratorttuun, pannarin päälle, jogurtin sekaan, smoothieen tai mihin haluaa. Omenahilloa voi tuunata lisäämällä toista hilloa joukkoon.
tehty on ja hyvää tuli taas kerran. Teen sen hillon minihillosokerin kanssa ja laitan hedelmäpektiiniä lusikallisen jokaista kiloakohti joukkoon, niin tulee kiinteämpää hilloa ja vähemmällä sokerilla, maustan aidolla vaniljalla, kanelilla ja hiukka sitruunaa
Meillä kerätään kyllä kaikki omenat, mitkä maahan putoavat. Hyvät menevät turun sonnitilalle apevaunuun, ja huonommat tulevat riistamiehet hakemaan peuroille metsään.
Vierailija kirjoitti:
Meillä kerätään kyllä kaikki omenat, mitkä maahan putoavat. Hyvät menevät turun sonnitilalle apevaunuun, ja huonommat tulevat riistamiehet hakemaan peuroille metsään.
Siis TUTUN , ei turun..
Vierailija kirjoitti:
Ei meillä oikein mene mitkään hillot. Joskus olen keittänyt omenahilloa, sitä kuluu vuodessa ehkä noin 2 puolen litran purkillista. Ei olla sokerin syöjiä, ei harrasteta kauratorttuja tai pannareita ja jugurtit ja smoothietkin tehdään ilman sokeria. Samoin puurot syödään ilman mitään hilloja. Eikä harrasteta mehujakaan. Turhia kaloreita ja hampaille paha. Olen jonkin verran pakastanut omenanlohkoja. Omenahyvettä voidaan tehdä pari-kolme kertaa ja kerran vuodessa leivotaan omenapiirakka. Kerran kokeilin viiniä, mutta kun ei meillä kukaan tykkää juoda omenaviiniäkään, vaan silloin kun halutaan juhlistaa ateriaa viinillä, ostetaan mieluummin Alkosta jotain hyvää viiniä. Omenapuita on 13, aikaisemmin oli 15, mutta 2 on jo kaatunut. Vanhan talon piha. Peurat syö, rottia ei ole näkynyt.
Tarvittaisiin erillinen huone kylmälaitteineen jos kaikesta meidän yhden puun omenasadosta tekisi hilloa. Puutarhajätekomposti on jo täynnä, mutta puu on vielä ainakin puolillaan omenoita... Roskalavaryhmässä on kymmenittäin ilmoituksia että saa tulla keräämään omenoita. Joten ihmettele sinä vaan.
Turun sonnitila 😂on luonnollisesti keskellä uutta hienoa toria - uroot siinä tepastelevat lauantai--iltaisin Turun neitoja odotellen toiveikkaana.
Raakoja omenia on ikävä syödä. Vielä pitää vähän malttaa ja odottaa niiden kypsymistä.
Ylimääräiset viedään peurojen ruokintapakoille.
Ei niitä määräänsä enempää jaksa syödä. Ja helpompi kerätä hukkaan menevät maasta kuin puusta.
Kuule ei niitä enää tee mieli, kun muutaman päivän syöt niitä. Liika on liikaa.
🇺🇦🇮🇱