Sairausloma ja "heti" KELAn päivärahalle?!
Onko kellään kokemusta?
Olen ollut 2 viikkoa sairaslomalla ja nyt selvisi, että se jatkuu vielä 3 viikkoa. Soitin esimiehelle, joka sanoi että tämän 2 viikon jälkeen joudun KELAn päivärahalle. KELAn laskurin mukaan saan siis 3 viikolta noin puolet siitä mitä palkkaa, joten talous joutuu tosi tiukalle.
En ole aiemmin kuullut, että näin lyhyen sairastamisen jälkeen tippuu heti tuolle päivärahalle. Luulin, että pitää sairastaa pari kuukautta, eikä viikkoa.
Voiko siis pitää paikkaansa vai ymmärsinkiö jotenkin väärin? Tuosta KELAn laskuristakaan en oikein saanut kunnolla selvää. Tosi pientä summaa näytti...
Apua!
Kommentit (13)
Kunnallinen työnantaja. Mistä toi alan TES löytyy (koitan googlettaa...)?
Ap.
Löysin kunnallisen tessin ja sen mukaan työntekijällä on oikeus saada palkkansa 60 päivän ajalta... Olisiko asiasta tietäviä paikalla? Mietin pomon kanssa käytyä keskustelua ja hän sanoi ihan selvästi, että mun on 2 viikon jälkeen haettava KELAlta päivärahaa! :/
Kiitos!
Ap.
Minkä työehtosopimuksen piiriin kuulut?
Vai oonko ymmärtänyt ihan väärin...
Ap.
Joskushan sairasloma on palkatonta. Siis jos saikkulapus on tää Z alkuinen koodi.
Itse kunnalla töis ja 60 arkipäivää palkallista saikkua.
Joskushan sairasloma on palkatonta. Siis jos saikkulapus on tää Z alkuinen koodi.
Itse kunnalla töis ja 60 arkipäivää palkallista saikkua.
Tuon Z-koodin palkattomuuden tiedänkin lapsettomuushoitotaustallani...
Eikös masennuksen pitäisi kuitenkin mennä "läpi"?
Ap.
Soitan huomenna palkanlaskijalle, toivottavasti pomo on väärässä tai olen k*sessa...
Ap.
Kela maksaa sen sairaspäivärahan työnantajalle siltä ajalta kun saat vielä palkkaa. Omavastuuaika on 9 päivää, eli näiltä ekoilta parilta viikolta työnantaja ei olisi voinutkaan saada kelasta mitään (vrt .äitiyspäiväraha, jonka Kela maksaa työnantajalle sen 3 kk aikana kun saa vielä palkkaa).
kelalta tuli päätös, että teille on myönnetty sairauspäiväraha. Päättelin että työnantaja hakenut ja Kela maksaa työnantajalle. Olen myös kunnalla ja tosiaan 60 päivää voi olla sairauslomalla ennen kuin palkkka pienenee.
Olisikohan se sitten näin... Toivotaan!
Ap.
kelalta tuli päätös, että teille on myönnetty sairauspäiväraha. Päättelin että työnantaja hakenut ja Kela maksaa työnantajalle. Olen myös kunnalla ja tosiaan 60 päivää voi olla sairauslomalla ennen kuin palkkka pienenee.
Kela maksaa sen sairaspäivärahan työnantajalle siltä ajalta kun saat vielä palkkaa. Omavastuuaika on 9 päivää, eli näiltä ekoilta parilta viikolta työnantaja ei olisi voinutkaan saada kelasta mitään (vrt .äitiyspäiväraha, jonka Kela maksaa työnantajalle sen 3 kk aikana kun saa vielä palkkaa).
Kivi vierähti sydämeltä! :)
Ap.
Noi viestit tuli tohon eri järjestyksessä, kuin ne lähetin...
Ap.
hakea tuota päivärahaa kelalta eli sinä saat kyllä palkan siltä 60 päivältä, mutta työnantaja saa "avustusta" omalle osalleen. Joskus olen työskennellyt pienessä firmassa ja itse silloin tein nuo hakemukset Kelalle, mutta silloinkin sain kyllä ihan normaalin palkan tuolta ajalta. Kunnalla ei kyllä pitäisi/saisikaan itse joutua tekemään mitään itse vaan palkkatoimisto sen hoitaa.
katso sieltä