Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi ektrovertit pitävät itseään introverttiä parempana ihmisenä?

Vierailija
13.07.2024 |

Oletteko huomanneet saman? Itse olen introvertti, jolla on muutama ystävä, jotka ovat huomattavasti minua ulospäin suuntauneempia.

Minua on alkanut vähitellen nyppiä heidän suhtautumisensa minuun. Heille on tosi tärkeää tuoda esiin miten paljon enemmän ihmisiä he tuntevat ja miten paljon kiireisempää heidän sosiaalinen elämänsä on. Ja tämä tekee heistä nähtävästi arvokkaampia ihmisenä kuin minusta introvertistä, joka viihdyn itsekseni.

Esimerkkejä tästä: Olin menossa viikonloppuna mieheni kanssa taidenäyttelyyn ja ystäväni halusi ehdottomasti tulla mukaan. Parin päivän päästä hän peruutti tulonsa kun heille on tulossa vieraita. Hän alleviivasi miten kiireinen hänen aikataulunsa on ja paljon tavattavia ihmisiä ja menoja, että meille ei nyt  ole aikaa.

Peruutus meille ok, mutta hän sai jutun kuulostamaan siltä ikään kuin me nyt olisimme kärttäneet hänen tapaamistaan, vaikka hän itse tarjoutui tulemaan mukaan.

Toisella kerralla hän kutsui meidät kylään, mutta jouduimme kieltäytymään, koska sisareni lapset olivat tulossa meille samaan aikaan. Tähän ystäväni totesi alentuvaan sävyyn, että hyvä, että teilläkin käy joskus vieraita, koska eihän teillä koskaan ketään käy.

Tässä nyt pari esim., mutta muiltakin ihmisiltä olen saanut kuulla halveksivaan sävyyn, että ethän sä tunne ketään. Ikään kuin laaja ystäväpiiri automaattisesti nostaisi ihmisen arvoa.

Joskus tuntuu, että ekstroverttien vaikea ymmärtää, että introvertti voi ihan mielellään mennä vaikka elokuviin tai taidenäyttelyyn yksinkin, eikä se ole mitään kärsimystä.

Nämä kokemukset ovat osittain saaneet mut vetäytymään näistä ystävyyksistä kauemmas. Jos mua ei kerran hyväksytä sellaisena kuin olen, niin mieluummin toisiaan olen yksin tai mieheni seurassa, joka samanlainen introvertti. 

Kommentit (107)

Vierailija
41/107 |
13.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Väestöstä introvertteja on noin 30% ja ekstrovertteja noin 70%

Ambiverttejä n.40%.

Vierailija
42/107 |
13.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen aika päinvastaista mieltä. Olen lapsesta asti hävennyt impulsiivista ja puheliasta persoonaani. Aina ihmisten tapaamisen jälkeen minulla on paha mieli, pelkään, että muita ärsytti minun seurani. 

Ja ihmisten kommenteissa yleisesti huomaa, että introvertit ajattelevat näin. Esim, introverttien mielestä heitä ei saa koskaan käskeä olemaan aktiivisempia keskusteluissa, mutta on ihan ok haukkua ekstroverttia liiasta puheliaisuudesta, ja käskeä opettelemaan antamaan muille tilaa. Eli toisen ei tarvitse osata muuttaa persoonaansa, mutta toisen tarvitsee, vaikka se oikeasti molemmille on mahdotonta. 

Just näin!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/107 |
13.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:lla on yksi vain kaksi tuollaista ystävää ja nyt onkin yleistykset sillä.perusteella tehty. Hohhoijaa... 

Vierailija
44/107 |
13.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päinvastoin. Ketkään ei ole niin ylpeitä itsestään ja verttiydestään kuin introvertit. En ole koskaan edes kuullut kenenkään extrovertin kuvailevan itseään niin. Introt analysoi kaikkia ja määrittelee innokkaimpina muitakin. Ja ovat itsekeskeisiä kuin mitkä! "Kun MULLE toi on niin kuormittavaa kun MÄ olen INTROVERTTI"

Ei tietenkään kaikki. En tiedä itsekään, mitä olen.

Mutta sen olen huomannut, että kaikki, jotka pitävät ylpeinä mölyä itsestään ja kuvittelevat tietävänsä muiden verttiyden tason, ovat olleet aina ylpeästi introverttejä. 

En ole törmännyt samaan. Ekstrovertit aina korostavat omaa paremmuuttaan ja kiireistä elämäänsä.

Vierailija
45/107 |
13.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekstrovertit ovat rasittavaa porukkaa. Useimmiten myös vähä-älyisiä.

Vierailija
46/107 |
13.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni introvertti on juuri tuollainen itseensä käpertynyt ihminen, jonka oman navan ympärillä pyörii kaikki. Minäminäminä. Ja tulkitaan muita pahantahtoisesti. Ehkä kaverisi on mulkvisti. Tai ehkä hän nimenomaan yritti tavallaan,ettei loukkaisi sinua. Mistäpä sitä tietää. Mut joo. Kaikki ektrovertit ja kaikki introvertit.. sitä tätä ja totakin. Huoh. 

Vierailija
47/107 |
13.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väitätkö nyt ihan tosissasi, että sinun on esim. ihan pakko toistuvasti keskeyttää toisen ihmisen puheenvuoro ja puhua päälle? Et voi mitenkään estää tätä, se vain tapahtuu sun voimatta estää sitä?

Tätä tarkoitin kun sanoin, että saa olla puhelias jos vain antaa toisellekin puheenvuoron.

Oma ystäväni joskus valitti, että en kerro asioistani. No, en kerrokaan kun en saa koskaan suunvuoroa vaikka yritän. Viimeksi yritin 3 kertaa, mutta joka kerran ystäväni keskeytti minut omalla asiallaan.

Mun mielestä toisten puheenvuoron toistuva keskeyttäminen kertoo arvostuksen puutteesta. Vahingossa keskeyttämistä aina joskus tapahtuu se ymmärrettävää ja sitä voi pyytää anteeksi.

Vierailija
48/107 |
13.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päinvastoin. Ketkään ei ole niin ylpeitä itsestään ja verttiydestään kuin introvertit. En ole koskaan edes kuullut kenenkään extrovertin kuvailevan itseään niin. Introt analysoi kaikkia ja määrittelee innokkaimpina muitakin. Ja ovat itsekeskeisiä kuin mitkä! "Kun MULLE toi on niin kuormittavaa kun MÄ olen INTROVERTTI"

Ei tietenkään kaikki. En tiedä itsekään, mitä olen.

Mutta sen olen huomannut, että kaikki, jotka pitävät ylpeinä mölyä itsestään ja kuvittelevat tietävänsä muiden verttiyden tason, ovat olleet aina ylpeästi introverttejä. 

En ole törmännyt samaan. Ekstrovertit aina korostavat omaa paremmuuttaan ja kiireistä elämäänsä.

Ehkä he vaan puhuvat omasta elämästä ja jos se elämä on sosiaalista, mitä sitten? Miksi sen pitäisi introvertin persettä kaivella? Ei se välttämättä ole mitään kehua. 

Tarkoitin tuossa, että yksikään ekstrovertti ei ole KEHUNUT olevansa ektrovertti. Saari luokitellut muita. Sen sijaan toisinpäin näkee valtavasti.. Tämä aloituskin kertoo juuri tästä. Se on introverteille kaikki kaikessa määritellä itsensä ja toiset.

Vierailija
49/107 |
13.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa keskustelijoista ei edes ymmärrä mitä termit tarkoittavat.

Vierailija
50/107 |
13.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisessa ketjussa joku kommentoi, että jos on huonot sosiaaliset taidot, silloin ihminen helposti jää yksin. 

Olen kuitenkin tästä hieman eri mieltä, koska minusta huonoja sosiaalisia taitoja ilmentää nimenomaan Ap:n mainitsema käytös: eli puhutaan toisen päälle, keskeytetään, töksäytellään, ohitetaan se toinen kokonaan, korostetaan omaa ylivertaisuutta/egoa, ikään kuin sen koko ihmissuhteen tarkoitus on toimia oman egon nostamisen välineenä eikä vuorovaikutuksena toisen ihmisen kanssa.

Huonoimmat sosiaaliset taidot, joihin itse olen törmännyt on olleet ekstrovertilla, mikä on melkoisen häkellyttävää. 

Yleensä nimittäin ihmiset kehittyy asioissa, joita he tekevät paljon, eli jos olet ihmisten kanssa paljon, sosiaaliset taidot saavat paljon harjoitusta. Tai ainakin niinhän sitä luulisi. Tämä tyyppi oli täysin rajaton, töksäyttelevä, täysin epäsopivasti muiden intiimiasioita puiva juorukello, joka ei pystynyt olemaan hetkeäkään yksin. Varmaan ei kestänyt omaa seuraansa. 

Vierailija
51/107 |
13.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toisessa ketjussa joku kommentoi, että jos on huonot sosiaaliset taidot, silloin ihminen helposti jää yksin. 

Olen kuitenkin tästä hieman eri mieltä, koska minusta huonoja sosiaalisia taitoja ilmentää nimenomaan Ap:n mainitsema käytös: eli puhutaan toisen päälle, keskeytetään, töksäytellään, ohitetaan se toinen kokonaan, korostetaan omaa ylivertaisuutta/egoa, ikään kuin sen koko ihmissuhteen tarkoitus on toimia oman egon nostamisen välineenä eikä vuorovaikutuksena toisen ihmisen kanssa.

Huonoimmat sosiaaliset taidot, joihin itse olen törmännyt on olleet ekstrovertilla, mikä on melkoisen häkellyttävää. 

Yleensä nimittäin ihmiset kehittyy asioissa, joita he tekevät paljon, eli jos olet ihmisten kanssa paljon, sosiaaliset taidot saavat paljon harjoitusta. Tai ainakin niinhän sitä luulisi. Tämä tyyppi oli täysin rajaton, töksäyttelevä, täysin epäsopivasti muiden intiimiasioita

Malliesimerkki siitä kun ei ymmärretä mitä tarkoittaa ambivertti, ekstrovertti ja introvertti.

Vierailija
52/107 |
13.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiasia on että introvertit ovat vähemmistössä yhteiskunnassamme ja meitä yritetään jo lapsesta asti väkisin ohjata ekstroverttimäisempään käyttäytymiseen. Tälläisella toiminnalla aiheutetaan negatiivista minäkokemusta lapselle ja siitä kestää todella kauan parantua. Kaikenlaiset ihmiset sopivat kyllä tähän maailmaan.

Vierailija
53/107 |
13.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen aika päinvastaista mieltä. Olen lapsesta asti hävennyt impulsiivista ja puheliasta persoonaani. Aina ihmisten tapaamisen jälkeen minulla on paha mieli, pelkään, että muita ärsytti minun seurani. 

Ja ihmisten kommenteissa yleisesti huomaa, että introvertit ajattelevat näin. Esim, introverttien mielestä heitä ei saa koskaan käskeä olemaan aktiivisempia keskusteluissa, mutta on ihan ok haukkua ekstroverttia liiasta puheliaisuudesta, ja käskeä opettelemaan antamaan muille tilaa. Eli toisen ei tarvitse osata muuttaa persoonaansa, mutta toisen tarvitsee, vaikka se oikeasti molemmille on mahdotonta. 

Kummassakaan ei ole kyse persoonasta, vaan käytöstavoista ja sosiaalisista taidoista. Jos et osaa hillitä aikuisenakaan omaa käytöstäsi sen verran, ettet pysty olemaan pälättämättä muiden päälle, tai osaa hetkeäkään kuunnella muita, niin ei sitä luonteen piikkiin oikein voi laittaa. Nuo on asioita, jotka yleensä opetetaan jo pienille lapsille.

Vierailija
54/107 |
13.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli ekstrovertti on kertonut aloittajalle rehellisesti elämästään, aloittaja on siitä ottanut nokkiinsa, koska pitää jostain syystä kehumisena sitä, että elää eri tavalla kuin aloittaja, ja haukkuu kaikki ekstrovertit. Sitten moni muu yhtyy haukkumiseen, ja ekstrovertit ovat muka niitä, jotka luulevat olevansa parempia. 

Moni introvertti on älykäs sosiaalisesti taitava ihminen. Valitettavasti tähän ketjuun eivät ole kyllä tulleet mukaan. 

Vierailija
55/107 |
13.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleensä nimittäin ihmiset kehittyy asioissa, joita he tekevät paljon, eli jos olet ihmisten kanssa paljon, sosiaaliset taidot saavat paljon harjoitusta. Tai ainakin niinhän sitä luulisi. Tämä tyyppi oli täysin rajaton, töksäyttelevä, täysin epäsopivasti muiden intiimiasioita

Omat ystäväni eivät ole ehkä ihan näin äärimmäisiä tapauksia, mutta aika paljon on piirteitä itsekeskeisyydestä. Mulle ystävyys on nimenomaan vuorovaikutusta ja molemminpuolista kiinnostusta. Aika turhauttavaa olla vain pelkkänä kuuntelijana ja yleisönä toiselle jos toinen ei vastavuoroisesti osoita mitään kiinnostusta mun elämään. Tuntee itsensä aika mitättömäksi ja tapaamisen jälkeen tulee alakuloinen olo. Tuo toinen, ekstrovertti esiintyjä on taas saanut uutta virtaa itseensä. Kun hän on niin äärimmäisen mielenkiintoinen ihminen.

Vierailija
56/107 |
13.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen voi hakea tältäkin palstalta keskuteluketjua, niin näkee ketkä pitää itseään parempina ja ylivertaisina toisiin nähden. Kummin päin menee. On LUKUISIA ketjuja, joissa introt haukkuu ekstroja. Tai käyttäytyy kuin diivat, tekemällä ohareita ja valehtelemalla "ku emmä viittiskää..." Tämän asian voi ihan tarkistaa. Tämäkin ketju on pelkkää ekstrojen haukkumista. Skarpatkaapa vähän ja katsokaa peiliin.

Vierailija
57/107 |
13.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tosiasia on että introvertit ovat vähemmistössä yhteiskunnassamme ja meitä yritetään jo lapsesta asti väkisin ohjata ekstroverttimäisempään käyttäytymiseen. Tälläisella toiminnalla aiheutetaan negatiivista minäkokemusta lapselle ja siitä kestää todella kauan parantua. Kaikenlaiset ihmiset sopivat kyllä tähän maailmaan.

Voit lohduttaa itseäsi sillä, että ihan samalla tavalla meitä ekstrovertteja pyritään muuttamaan jo lapsista. Lapsi saa näkyä mutta ei kuulua. Koulussa ekstrovertti lapsi saa moitteita usein, introvertti ei ikinä. Jne. Kyllä siitäkin traumat saa, kun on aina liikaa, ja vääränlainen. 

Vierailija
58/107 |
13.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palstan mukaan on vähintään epäilyttävä jos on iltavirkku ekstrovertti.

Miksei kukaan halua olla ambivertti, kaikkien kaveri? Silti joidenkin arvioiden mukaan suurin osa on todellakin ambiverttejä.

Vierailija
59/107 |
13.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voit lohduttaa itseäsi sillä, että ihan samalla tavalla meitä ekstrovertteja pyritään muuttamaan jo lapsista. Lapsi saa näkyä mutta ei kuulua. Koulussa ekstrovertti lapsi saa moitteita usein, introvertti ei ikinä. Jne. Kyllä siitäkin traumat saa, kun on aina liikaa, ja vääränlainen. 

Luuletko, että noita itsekeskeisiä minäminä-ihmisiä kiinnostaa pätkääkään ajatella asioits muiden kannalta ja toisesta näkökulmasta?

Vierailija
60/107 |
13.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä introverttejäkin haukutaan, koulussa moititaan liian hiljaiseksi ja kehotetaan jatkuvasti reippaammaksi. Kai tämä on sitten  suomalaisen yhteiskunnan sairasta  tasapäistämistä, kaikkien pitää olla samanlaisia, mitenkään ei saa erottua.