Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi ektrovertit pitävät itseään introverttiä parempana ihmisenä?

Vierailija
13.07.2024 |

Oletteko huomanneet saman? Itse olen introvertti, jolla on muutama ystävä, jotka ovat huomattavasti minua ulospäin suuntauneempia.

Minua on alkanut vähitellen nyppiä heidän suhtautumisensa minuun. Heille on tosi tärkeää tuoda esiin miten paljon enemmän ihmisiä he tuntevat ja miten paljon kiireisempää heidän sosiaalinen elämänsä on. Ja tämä tekee heistä nähtävästi arvokkaampia ihmisenä kuin minusta introvertistä, joka viihdyn itsekseni.

Esimerkkejä tästä: Olin menossa viikonloppuna mieheni kanssa taidenäyttelyyn ja ystäväni halusi ehdottomasti tulla mukaan. Parin päivän päästä hän peruutti tulonsa kun heille on tulossa vieraita. Hän alleviivasi miten kiireinen hänen aikataulunsa on ja paljon tavattavia ihmisiä ja menoja, että meille ei nyt  ole aikaa.

Peruutus meille ok, mutta hän sai jutun kuulostamaan siltä ikään kuin me nyt olisimme kärttäneet hänen tapaamistaan, vaikka hän itse tarjoutui tulemaan mukaan.

Toisella kerralla hän kutsui meidät kylään, mutta jouduimme kieltäytymään, koska sisareni lapset olivat tulossa meille samaan aikaan. Tähän ystäväni totesi alentuvaan sävyyn, että hyvä, että teilläkin käy joskus vieraita, koska eihän teillä koskaan ketään käy.

Tässä nyt pari esim., mutta muiltakin ihmisiltä olen saanut kuulla halveksivaan sävyyn, että ethän sä tunne ketään. Ikään kuin laaja ystäväpiiri automaattisesti nostaisi ihmisen arvoa.

Joskus tuntuu, että ekstroverttien vaikea ymmärtää, että introvertti voi ihan mielellään mennä vaikka elokuviin tai taidenäyttelyyn yksinkin, eikä se ole mitään kärsimystä.

Nämä kokemukset ovat osittain saaneet mut vetäytymään näistä ystävyyksistä kauemmas. Jos mua ei kerran hyväksytä sellaisena kuin olen, niin mieluummin toisiaan olen yksin tai mieheni seurassa, joka samanlainen introvertti. 

Kommentit (107)

Vierailija
101/107 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverisi vain käyttäytyy huonosti. Ei tuossa muusta ole kyse. Vaihtaisin kaveria. 

Vierailija
102/107 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen aika sosiaalinen. Sosiaalisuus vaan verottaa sen verran, etten pysty siihen kovin usein. En jaksa pitää yllä kovin suurta kaveripiiriä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/107 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap tässä jatkaa. Itseäni ärsyttää entiten se, että minua nähtävästi pidetään jonkunlaisena reppanana suppean tuttavapiirin takia.

Kun olen kyläilemässä ystävien luona, muhun suhtaudutaan ikään kuin heidän ystävyytensä mua kohtaan olisi jotain hyväntekeväisyyttä, josta mun pitäisi olla kiitollinen.

Mun puheenvuorot usein keskeytetään, vaikka en pidä mitään pitkiä monlogeja. Viimeksi laskin kolme peräkkäistä keskeytyskertaa, lopulta en sitten saanut sanottua sanottavaani ollenkaan, kun esiintymishaluiset ekstrovertit eivät vaan anna puheenvuoroa.

Mun ehdotukset yhteisestä tekemisestä yleensä ohitetaan. Jos joku toinen ehdottaa vähän ajan päästä samaa, niin siihen lähdetään innostuneesti mukaan.

Tuntuu, että ystäväni pitävät itsestäänselvänä, että olen sosiaaliselta statukseltani heitä alempana ja mun olisi vaan hyväksyttävä se. Mun roolina on nähtävästi olla vain yleisönä ja kuunte

Kai ymmärrät, että tämä on vain oma kuvitelmasi tilanteesta. Vai onko joku tuttavistasi sanonut sinulle olevasi reppana, hyväntekeväisyys kohde tai yleisöä?

Vierailija
104/107 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakko sanoa että en ymmärrä suomalaisia tuppisuita.

Ei introvertit ole tuppisuita. Siitä ei oo ollenkaan kyse. 

Vierailija
105/107 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsehän vaan en pidä ekstroverttien jatkuvasta aivan tyhjänpäiväisestä paskanjauhannasta. Muuten olen erittäin sosiaalinen.

Vierailija
106/107 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsehän vaan en pidä ekstroverttien jatkuvasta aivan tyhjänpäiväisestä paskanjauhannasta. Muuten olen erittäin sosiaalinen.

Erikoista. Minulla on useita ekstroverttejä kavereita, eikä heistä yksikään ole paskanjauhaja, vaan ovat erinomainen kuuntelijoita ja keskustelijoita. Osaavat olla myös hiljaa, koska se kuuluu olennaisesti sosiaalisiin taitoihin.

Vierailija
107/107 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huono ystävä tuollainen! Mulla on ekstroverttejä kavereita, enkä ole tuollaista asennoitumista saanut osakseni, tai sitten piilovittuilu on mennyt todella pahasti yli hilseen. Olen introverttiyteen kallellaan oleva ujohko ambivertti itse. Minulla on paljon kavereita ja koen olevani tykätty ja tulevani hyväksytyksi tällaisena.

Jotkut ihmiset vaan ovat sellaisia, joiden seura on vähempiarvoista kuin yksin vietetty aika. Yleensä he ajan myötä putoavat pois tuttavapiiristä, elleivät ole sukulaisia tai muita pakollisia tuttavuuksia.