Miksi ektrovertit pitävät itseään introverttiä parempana ihmisenä?
Oletteko huomanneet saman? Itse olen introvertti, jolla on muutama ystävä, jotka ovat huomattavasti minua ulospäin suuntauneempia.
Minua on alkanut vähitellen nyppiä heidän suhtautumisensa minuun. Heille on tosi tärkeää tuoda esiin miten paljon enemmän ihmisiä he tuntevat ja miten paljon kiireisempää heidän sosiaalinen elämänsä on. Ja tämä tekee heistä nähtävästi arvokkaampia ihmisenä kuin minusta introvertistä, joka viihdyn itsekseni.
Esimerkkejä tästä: Olin menossa viikonloppuna mieheni kanssa taidenäyttelyyn ja ystäväni halusi ehdottomasti tulla mukaan. Parin päivän päästä hän peruutti tulonsa kun heille on tulossa vieraita. Hän alleviivasi miten kiireinen hänen aikataulunsa on ja paljon tavattavia ihmisiä ja menoja, että meille ei nyt ole aikaa.
Peruutus meille ok, mutta hän sai jutun kuulostamaan siltä ikään kuin me nyt olisimme kärttäneet hänen tapaamistaan, vaikka hän itse tarjoutui tulemaan mukaan.
Toisella kerralla hän kutsui meidät kylään, mutta jouduimme kieltäytymään, koska sisareni lapset olivat tulossa meille samaan aikaan. Tähän ystäväni totesi alentuvaan sävyyn, että hyvä, että teilläkin käy joskus vieraita, koska eihän teillä koskaan ketään käy.
Tässä nyt pari esim., mutta muiltakin ihmisiltä olen saanut kuulla halveksivaan sävyyn, että ethän sä tunne ketään. Ikään kuin laaja ystäväpiiri automaattisesti nostaisi ihmisen arvoa.
Joskus tuntuu, että ekstroverttien vaikea ymmärtää, että introvertti voi ihan mielellään mennä vaikka elokuviin tai taidenäyttelyyn yksinkin, eikä se ole mitään kärsimystä.
Nämä kokemukset ovat osittain saaneet mut vetäytymään näistä ystävyyksistä kauemmas. Jos mua ei kerran hyväksytä sellaisena kuin olen, niin mieluummin toisiaan olen yksin tai mieheni seurassa, joka samanlainen introvertti.
Kommentit (107)
Olen ambivertti joten ihan sama. Lataudun sekä ihmisten seurassa että yksin.
Vain pinnalliset ihmiset eivät arvioi näkemäänsä havaitsemansa ulkoisen hahmon perusteella - maailman mysteeri löytyy siitä, mikä on näkyvää, ei jostakin, mitä ei näy. Usein kuulee sanottavan että kulttuurimme on pinnallista ja keskittyy vain ulkokuoreen. Me emme ole kyllin pinnallisia, vaan luulemme, että varsinainen sisältö on piilossa pinnan alla.
Olen aika päinvastaista mieltä. Olen lapsesta asti hävennyt impulsiivista ja puheliasta persoonaani. Aina ihmisten tapaamisen jälkeen minulla on paha mieli, pelkään, että muita ärsytti minun seurani.
Ja ihmisten kommenteissa yleisesti huomaa, että introvertit ajattelevat näin. Esim, introverttien mielestä heitä ei saa koskaan käskeä olemaan aktiivisempia keskusteluissa, mutta on ihan ok haukkua ekstroverttia liiasta puheliaisuudesta, ja käskeä opettelemaan antamaan muille tilaa. Eli toisen ei tarvitse osata muuttaa persoonaansa, mutta toisen tarvitsee, vaikka se oikeasti molemmille on mahdotonta.
Vierailija kirjoitti:
Introvertit on parempia kuin ekstrovertit. Näin se vain on.
Minusta ihminen, jolla on tarve olla tällä tavalla ilkeä muille, ei ole kovin paljon muita parempi. Mutta joo, jostain syystä ekstrovertteja on aina luvallista haukkua.
Kannattaa varmaan kuitata huvittuneisuudella tai viitata kintaalla tämmöisille asenteille, koska tuskin se ystävä siitä muuksi muuttuu. Ap:tä tämä näkyy kalvavan, joten Ap siitä vain itse kärsii, jos jättää asiat näivertämään.
En minä ainakaan oleta ekstroverttiystävieni muuttavan itseään, vaikka itse olen introvertti. Osaan kyllä puhua seurassa ja työssäkin joskus joutunut esiintymään. Mutta todella vaikeaa saada sitä puheenvuoroa jos toinen jatkuvasti keskeyttää ja puhuu päälle.
Monet ekstrovertit ovat oikeasti sosiaalisilta taidoiltaan heikompia kuin itse kuvittelevat. Omatkin ystäväni ovat monta kertaa päästäneet suustaan vaikka mitä ajattelematonta ja loukkaavaa, ehkä tiedostamattaan, mutta kuitenkin.
Puhelias saa olla, mutta sen verran pitää olla sosiaalisia taitoja, että joskus osaisi myös kuunnella. Miten ekstrovertti oppii tuntemaan sen toisen jos ei koskaan anna sille suunvuoroa?
Ex-aviomieheni halusi eron ja kertoi yhdeksi eron tärkeimmäksi syyksi sen että olen introvertti. Hän sanoi että olen liian rauhallinen, ennustettava, tasainen ja viihdyn liian paljon kotona.
Ex taas ei viihtynyt yhtään kotona minun ja lasten kanssa, petti vuosikausia eri naisten kanssa ja kutsui itse itsensä kaiken maailman puolituttujen luo kylään.
Ei sureta ero. Nyt ei tarvitse kuunnella jatkuvaa haukkumista rauhallisesta luonteestani.
Vierailija kirjoitti:
En minä ainakaan oleta ekstroverttiystävieni muuttavan itseään, vaikka itse olen introvertti. Osaan kyllä puhua seurassa ja työssäkin joskus joutunut esiintymään. Mutta todella vaikeaa saada sitä puheenvuoroa jos toinen jatkuvasti keskeyttää ja puhuu päälle.
Monet ekstrovertit ovat oikeasti sosiaalisilta taidoiltaan heikompia kuin itse kuvittelevat. Omatkin ystäväni ovat monta kertaa päästäneet suustaan vaikka mitä ajattelematonta ja loukkaavaa, ehkä tiedostamattaan, mutta kuitenkin.Puhelias saa olla, mutta sen verran pitää olla sosiaalisia taitoja, että joskus osaisi myös kuunnella. Miten ekstrovertti oppii tuntemaan sen toisen jos ei koskaan anna sille suunvuoroa?
Niinpä. Introvertti saa haukkua ekstroverttiä, mutta ei päinvastoin. Impulsiivisuus on juuri sellaista, että huomaamattaan puhuu liikaa. Ja se on itsellekin raskasta. Eikä sellainen ihminen todellakaan luule, että hänellä on hyvät sosiaaliset taidot. Tietenkään. Mutta omaa temperamenttia ei noin vain muuteta.
On muutama tällainen kaveri. Isoon ääneen seurassa huomautellaan mun hiljaisuudesta tai ujoudesta. Toki omaa rempseyttä korostaen.
Molemmat pitää itseään parempana. Ekstrot kertovat sen maailmalle, introt pitävät tiedot itsellään.
Introvertit ratkoo niitä ongelmia, mihin ekstroverteillä ei ole aikaa eikä osaamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta ihminen, jolla on tarve olla tällä tavalla ilkeä muille, ei ole kovin paljon muita parempi. Mutta joo, jostain syystä ekstrovertteja on aina luvallista haukkua.
Introverttejahan aina haukutaan joka paikassa ei ekstroverttejä. "Aina luvallista haukkua" niin missä? Koko länsimainen yhteiskunta pyörii ekstroverttien ehdoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Introverttejahan aina haukutaan joka paikassa ei ekstroverttejä. "Aina luvallista haukkua" niin missä? Koko länsimainen yhteiskunta pyörii ekstroverttien ehdoilla.
En ole ikinä törmännyt introverttien haukkumiseen. Sen sijaan on hyvin yleistä haukkua puheliaita ihmisiä. Lue tämä ketju ajatuksella. Tässä haukutaan paljon.
Vierailija kirjoitti:
Introvertit ratkoo niitä ongelmia, mihin ekstroverteillä ei ole aikaa eikä osaamista.
Tämä ominaisuus ei korreloi millään tavalla älyn ja osaamisen kanssa. Mihinkään suuntaan. Miksi pitää yrittää nostaa itseään haukkumalla muita?
Väestöstä introvertteja on noin 30% ja ekstrovertteja noin 70%
Suurin osa narsisteista ja psykopaateista on ekstrovertteja.
Länsimainen kulttuuri pitää stereotyyppistä ekstroverttia ihanteenaan. Avoimet konttorit työpaikalla, koulutus pienryhmissä, sosiaaliset käyttäytymissäännöt, jne. ovat kaikki ekstroverttien käsialaa. Tästä johtuen introvertit kokevat yleensä olevansa erilaisia, mikä voi johtaa tunteisiin omasta alemmuudesta. Siksi introverteille onkin äärimmäisen tärkeää hyväksyä itsensä ja käyttää niitä vahvuuksia elämässään, mitä introvertismi tuo tullessaan, sen sijaan että he antaisivat ekstroverttien määritellä heidät.
Päinvastoin. Ketkään ei ole niin ylpeitä itsestään ja verttiydestään kuin introvertit. En ole koskaan edes kuullut kenenkään extrovertin kuvailevan itseään niin. Introt analysoi kaikkia ja määrittelee innokkaimpina muitakin. Ja ovat itsekeskeisiä kuin mitkä! "Kun MULLE toi on niin kuormittavaa kun MÄ olen INTROVERTTI"
Ei tietenkään kaikki. En tiedä itsekään, mitä olen.
Mutta sen olen huomannut, että kaikki, jotka pitävät ylpeinä mölyä itsestään ja kuvittelevat tietävänsä muiden verttiyden tason, ovat olleet aina ylpeästi introverttejä.
"Vaikka olisin kokonaisen kuukauden täysin yksin, tapaamatta ainoatakaan ihmistä, en tuntisi oloani yksinäiseksi. Minulla ja minulla on pääni sisällä niin paljon asioita keskusteltavana ja maailmaa ihmeteltävänä, että tylsää ei ehdi tulla koskaan."
-Introvertti
En pidä parempana, mutta olen ulospäin suuntautuneempi ja kommunikoin aktiivisemmin.