Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi ektrovertit pitävät itseään introverttiä parempana ihmisenä?

Vierailija
13.07.2024 |

Oletteko huomanneet saman? Itse olen introvertti, jolla on muutama ystävä, jotka ovat huomattavasti minua ulospäin suuntauneempia.

Minua on alkanut vähitellen nyppiä heidän suhtautumisensa minuun. Heille on tosi tärkeää tuoda esiin miten paljon enemmän ihmisiä he tuntevat ja miten paljon kiireisempää heidän sosiaalinen elämänsä on. Ja tämä tekee heistä nähtävästi arvokkaampia ihmisenä kuin minusta introvertistä, joka viihdyn itsekseni.

Esimerkkejä tästä: Olin menossa viikonloppuna mieheni kanssa taidenäyttelyyn ja ystäväni halusi ehdottomasti tulla mukaan. Parin päivän päästä hän peruutti tulonsa kun heille on tulossa vieraita. Hän alleviivasi miten kiireinen hänen aikataulunsa on ja paljon tavattavia ihmisiä ja menoja, että meille ei nyt  ole aikaa.

Peruutus meille ok, mutta hän sai jutun kuulostamaan siltä ikään kuin me nyt olisimme kärttäneet hänen tapaamistaan, vaikka hän itse tarjoutui tulemaan mukaan.

Toisella kerralla hän kutsui meidät kylään, mutta jouduimme kieltäytymään, koska sisareni lapset olivat tulossa meille samaan aikaan. Tähän ystäväni totesi alentuvaan sävyyn, että hyvä, että teilläkin käy joskus vieraita, koska eihän teillä koskaan ketään käy.

Tässä nyt pari esim., mutta muiltakin ihmisiltä olen saanut kuulla halveksivaan sävyyn, että ethän sä tunne ketään. Ikään kuin laaja ystäväpiiri automaattisesti nostaisi ihmisen arvoa.

Joskus tuntuu, että ekstroverttien vaikea ymmärtää, että introvertti voi ihan mielellään mennä vaikka elokuviin tai taidenäyttelyyn yksinkin, eikä se ole mitään kärsimystä.

Nämä kokemukset ovat osittain saaneet mut vetäytymään näistä ystävyyksistä kauemmas. Jos mua ei kerran hyväksytä sellaisena kuin olen, niin mieluummin toisiaan olen yksin tai mieheni seurassa, joka samanlainen introvertti. 

Kommentit (107)

Vierailija
61/107 |
13.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toisessa ketjussa joku kommentoi, että jos on huonot sosiaaliset taidot, silloin ihminen helposti jää yksin. 

Olen kuitenkin tästä hieman eri mieltä, koska minusta huonoja sosiaalisia taitoja ilmentää nimenomaan Ap:n mainitsema käytös: eli puhutaan toisen päälle, keskeytetään, töksäytellään, ohitetaan se toinen kokonaan, korostetaan omaa ylivertaisuutta/egoa, ikään kuin sen koko ihmissuhteen tarkoitus on toimia oman egon nostamisen välineenä eikä vuorovaikutuksena toisen ihmisen kanssa.

Huonoimmat sosiaaliset taidot, joihin itse olen törmännyt on olleet ekstrovertilla, mikä on melkoisen häkellyttävää. 

Yleensä nimittäin ihmiset kehittyy asioissa, joita he tekevät paljon, eli jos olet ihmisten kanssa paljon, sosiaaliset taidot saavat paljon harjoitusta. Tai ainakin niinhän sitä luulisi. Tämä tyyppi oli täysin rajaton, töksäytt

No just tämä. Eipä ihmekään siis, että ekstrovertit saavat virtaa ihmissuhteista, kun heidän ihmissuhteet pyörivät vain heidän itsensä ympärillä. 

Oikeat ihmissuhteet on vastavuoroisia ja vuorovaikutteisia, ei sitä että toinen pitää monologia itsestään ja elämästään ja toinen kuuntelee. Tai toinen korostaa itseään painamalla sitä toista alas. Monet ekstrovertit nimenomaan ovat itsekeskeisiä, he hakevat ihmissuhteista joko egoboostia, sosiaalista valuuttaa, kokemusta että ovat suosittuja, tai konkreettista hyötyä, palveluksia, rahaa tai statusta. Moni introvertti taas kaipaa aitoa vuorovaikutteista yhteyttä ja siksi kokee sosiaalisen kanssakäymisen näiden tyyppien kanssa rasittavana. 

Vierailija
62/107 |
13.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli töissä yksi introvertti. Joku sanoi, että se on lähdössä pois. En tiedä, kun koskaan ei puhunut mitään. Tai supisi jollekin jotain hiljaisella äänellä. Oudon kuvan jätti itsestään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/107 |
13.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpö höpö. Teet ison nron pikkuasioista. 

Vierailija
64/107 |
13.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli töissä yksi introvertti. Joku sanoi, että se on lähdössä pois. En tiedä, kun koskaan ei puhunut mitään. Tai supisi jollekin jotain hiljaisella äänellä. Oudon kuvan jätti itsestään.

Saattoi olla ujo ekstrovertti.

Vierailija
65/107 |
13.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli ekstrovertti on kertonut aloittajalle rehellisesti elämästään, aloittaja on siitä ottanut nokkiinsa, koska pitää jostain syystä kehumisena sitä, että elää eri tavalla kuin aloittaja, ja haukkuu kaikki ekstrovertit. Sitten moni muu yhtyy haukkumiseen, ja ekstrovertit ovat muka niitä, jotka luulevat olevansa parempia. 

Moni introvertti on älykäs sosiaalisesti taitava ihminen. Valitettavasti tähän ketjuun eivät ole kyllä tulleet mukaan. 

Ap tässä. Tästä nimenomaan ei ollut kysymys. Ystävä käänsi tilanteen niin päin, että ikään kuin minä olisin nyt vaatinut hänen seuraansa, mutta hänhän itse halusi mukaan, mutta peruutti. En siis alunperin mitenkään pyytänyt häntä mukaan. Peruuttaminen oli ok, ei se, että hän yritti nyt saada minusta jonkun seurankipeän kärttäjän, jolle hän ei nyt vaan millään keksi mitään aikarakoa tiukassa sosiaalisessa aikataulussaan.

Välillä tuntuu, että monia ekstroverttejä jopa ärsyttää, että joku viihtyy omassa seurassaan ja pystyy menemään jopa yksin jonnekin. Ei minua ärsytä kenekään laaja ystäväpiiri, mutta en ymmärrä miksi sitä pitää oikein alleviivata. Koska sitä se oikeasti oli.

Vierailija
66/107 |
13.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli ekstrovertti on kertonut aloittajalle rehellisesti elämästään, aloittaja on siitä ottanut nokkiinsa, koska pitää jostain syystä kehumisena sitä, että elää eri tavalla kuin aloittaja, ja haukkuu kaikki ekstrovertit. Sitten moni muu yhtyy haukkumiseen, ja ekstrovertit ovat muka niitä, jotka luulevat olevansa parempia. 

Moni introvertti on älykäs sosiaalisesti taitava ihminen. Valitettavasti tähän ketjuun eivät ole kyllä tulleet mukaan. 

Ap tässä. Tästä nimenomaan ei ollut kysymys. Ystävä käänsi tilanteen niin päin, että ikään kuin minä olisin nyt vaatinut hänen seuraansa, mutta hänhän itse halusi mukaan, mutta peruutti. En siis alunperin mitenkään pyytänyt häntä mukaan. Peruuttaminen oli ok, ei se, että hän yritti nyt saada minusta jonkun seurankipeän kärttäjän, jolle hän ei nyt vaan millään keksi mitään aikarakoa tiukassa sosiaali

Sun ystävällä on erikoisia luonteenpiirteitä, jotka ei kerro mitään siitä onko hän introvertti vai ekstrovertti.

Vierailija
67/107 |
13.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen aika päinvastaista mieltä. Olen lapsesta asti hävennyt impulsiivista ja puheliasta persoonaani. Aina ihmisten tapaamisen jälkeen minulla on paha mieli, pelkään, että muita ärsytti minun seurani. 

Ja ihmisten kommenteissa yleisesti huomaa, että introvertit ajattelevat näin. Esim, introverttien mielestä heitä ei saa koskaan käskeä olemaan aktiivisempia keskusteluissa, mutta on ihan ok haukkua ekstroverttia liiasta puheliaisuudesta, ja käskeä opettelemaan antamaan muille tilaa. Eli toisen ei tarvitse osata muuttaa persoonaansa, mutta toisen tarvitsee, vaikka se oikeasti molemmille on mahdotonta. 

Introvertti voi olla ihan yhtä lailla puhelias! Introvertti vaan väsyy sosiaalisista tilanteista ja tarvitsee enemmän omaa aikaa toipuakseen. 

Vierailija
68/107 |
13.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä ihmeestä tuo ajattelumalli on peräisin, että ekstrovertit pitävät itseään introvertteja parempina? Olen itse ekstrovertti, mieheni on introvertti samoin moni ystäväni. En ole ikinä ajatellut, että toinen olisi toista huonompi, molempia tarvitaan. Ja molemmissa on myös ärsyttäviä puolia.. Toki on myös niin, että ihmiset usein hakeutuvat samanlaisten ihmisten seuraan, samanlaisuus ihmisissä miellyttää.

Minulle on ainkin ihan vieras ilmiö, että ekstrovertit jotenkin ryhmänä pitäisivät introverttejä huonompina tai tyhmempinä. Toki huonokäytöksisiä ihmisiä löytyy molemmista ryhmistä.. Sen sijaan tältä palstalta olen oppinut, että introverttien mielestä ekstovertit ovat ylpeitä, epäkohteliaita ja pinnallisia.

Vierailija
69/107 |
13.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ärsyttää, kun jotkut "kehuvat" itseään sillä, että ovat äänekkäitä/eivät ole hiljaisia. En ole koskaan kuullut hiljaisen sanovan, että mä en ole ainakaan mikään turhan pälättäjä.

Vierailija
70/107 |
13.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Introvertit on parempia kuin ekstrovertit. Näin se vain on.

Minusta ihminen, jolla on tarve olla tällä tavalla ilkeä muille, ei ole kovin paljon muita parempi. Mutta joo, jostain syystä ekstrovertteja on aina luvallista haukkua. 

Introverttejahan aina haukutaan joka paikassa ei ekstroverttejä. "Aina luvallista haukkua" niin missä? Koko länsimainen yhteiskunta pyörii ekstroverttien ehdoilla.

En ole ikinä törmännyt introverttien haukkumiseen. Sen sijaan on hyvin yleistä haukkua puheliaita ihmisiä. Lue tämä ketju ajatuksella. Tässä haukutaan paljon. 

Mistä tunnistat, onko puhelias ihminen introvertti vai ekstrovertti? Introverttihän ei mitenkään ole synonyymi ujolle ja hiljaiselle. 

Vierailija
71/107 |
13.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyäänhän on paljon sellaista todistelua, ei taida kaikki olla kultaa mikä kiildelöö.

Vierailija
72/107 |
13.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko tuo käytös johtua jostain muusta? Kenties ihan vaan ilkeästä luonteesta?

Vierailija
73/107 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tahditonta ja epämiellyttävää käytöstä ei voi laittaa ekstroverttiuden piikkiin. Introverteissä on yhtä lailla sosiaalisesti taidottomia ja häijyjä ihmisiä mutta koska he eivät ole temperamentiltaan yhtä ulospäinsuuntautuneita kuin ekstrovertit, jäävät nämä piirteet helposti huomaamatta. Sosiaalisten taitojen puutteesta, persoonallisuushäiriöistä ja kypsymättömyydestä pitäisi puhua niiden oikeilla nimillä eikä niputtaa niitä ekstroverttiyden (tai introverttiyden) kanssa samaan kategoriaan.

Vierailija
74/107 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika karkea yleistys. On ekstroverttejä ja ekstroverttejä. Se, että joku ärsyttävä ekstrovertti kokee tuputtamisen, patistelun elämäntehtäväkseen ja antaa ymmärtää toisenlaisen elämäntyylin olevan huonompi, ei tarkoita kaikkien ajattelevan samalla tavalla.

Vierailija
75/107 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Introverttejä pidetään helposti tyhminä tai vähän yksinkertaisina. Yleisesti ottaen ihmiset pitävät älykkäinä ja pätevinä vain itsensä kaltaisia ihmisiä. Ekstrovertille on mahdotonta ymmärtää, että se hiljainen jamppa työpaikalla voi oikeasti osata mitään. Yritykset ovat aina ekstroverttien hallussa ja koko firman politiikka palvelee aina vain tientynlaisia ihmisiä.

Koulutuspsykologian tutkimukset viittaavat usein siihen, että introvertit opiskelijat saavuttavat parempia arvosanoja, erityisesti korkeakouluympäristöissä, jotka palkitsevat itsenäistä opiskelua ja syvällistä analyysiä. Introvertit usein käsittelevät tietoa syvällisemmin ja harkitsevammin. He voivat käyttää enemmän aikaa tiedon prosessointiin, mikä johtaa harkittuihin ja perusteellisiin ongelmanratkaisuihin.

Vierailija
76/107 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen aika päinvastaista mieltä. Olen lapsesta asti hävennyt impulsiivista ja puheliasta persoonaani. Aina ihmisten tapaamisen jälkeen minulla on paha mieli, pelkään, että muita ärsytti minun seurani. 

Ja ihmisten kommenteissa yleisesti huomaa, että introvertit ajattelevat näin. Esim, introverttien mielestä heitä ei saa koskaan käskeä olemaan aktiivisempia keskusteluissa, mutta on ihan ok haukkua ekstroverttia liiasta puheliaisuudesta, ja käskeä opettelemaan antamaan muille tilaa. Eli toisen ei tarvitse osata muuttaa persoonaansa, mutta toisen tarvitsee, vaikka se oikeasti molemmille on mahdotonta. 

Introvertti voi olla ihan yhtä lailla puhelias! Introvertti vaan väsyy sosiaalisista tilanteista ja tarvitsee enemmän omaa aikaa toipuakseen. 

Myös moni, joka esiintyy työkseen on introvertti. Esim. Keanu Reeves, Meryl, Streep, Emma Watson ja Johnny Depp ovat introvertteja. 

77/107 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Typerää tuollainen. Joillekin nuo asiat ovat niin tärkeitä.

Vierailija
78/107 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta on jäänyt tuollaiset ylimieliset ekstrovertit täysin pois kaveripiiristä. En vaan jaksa sitä itsensä korostamista mitä jotkut harjoittaa, että he ovat nyt niin paljon parempia ihmisiä, kun kalenteri on koko ajan täynnä. Tai sitä, että jonain hyväntekeväisyystyönä tungetaan mukaan jonnekin, minne olisin halunnut mennä yksin. En kivitä suoraan kaikkia ekstroverttejä, mutta joillain ei kyllä äly ja ymmärrys riitä siihen, että olemassa on erilaisia ihmisiä.

Vierailija
79/107 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin, ystävyyttä tuollainen toiminta ei missään nimessä ole. Kuulostaa pahansuovalta, ilkeältä ja kateelliselta tämä niin sanottu ystäväsi. Viilennä välinne välittömästi, pidä etäisyyttä, äläkä enää käy tuollaisten "ystävien" kanssa missään äläkä päästä heitä kotiisi tai tuppautumaan mihinkään yhteiseen tapahtumaan kanssasi. 

Oikeat ystävät tukevat, kannustavat ja nostavat toisiaan, eivät paina alas, saa mieltäsi maahan tai saa sinua epäröimään. 

Parempi yksin kuin huonossa seurassa. 

Vierailija
80/107 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sosiaaliset suhteet ovat yksi valuutan muoto. Introvertit eivät pääse tästä nauttimaan. Ja (tyhmät) ihmiset joilla muita pääomia ei ole, hehkuttavat sitten sitä ainutta asiaa jossa pärjäävät.

Kevyt korjaus: introt eivät nauti pinnallisista sosiaalisista suhteista mutta toki muunlaisista.