Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jaa, sain perintöä sitten yli 100 000 euroa

Vierailija
13.07.2024 |

Mitäs niillä rahoilla tekisi? Ehkä ostan sitten uuden auton.

Kommentit (124)

Vierailija
81/124 |
13.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on reilu vuosi sitten saamastani perinnöstä 150 000 jäljellä. Olen jo käyttänyt toiset 150 000: maksoin asunto- ja mökkilainan loput pois, remontoin kotiani, annoin opiskelevalle lapselleni 10 000, teimme yhden ylimääräisen lomamatkan sekä sijoitin koemielessä 15 000 neljään eri indeksirahastoon ja muutaman tonnin osakkeisiin. Lisäksi tein kaksi 50 000 määräaikaistalletusta, josta toisesta rahat jo vapautuivat minulle takaisin käyttöön. Eli tämä 100 000 on vielä tallella.

Ai niin, ja verottaja vei 40 000, se kun täällä monia niin kovin kiinnostaa. Itseasiassa perintövero ei ollut niin iso kuin peritystä omaisuudesta menneet luovutusvoittoverot.

MIksi maksoit peritystä omaisuudesta luovutusvoittoveroja? Oliko onaisuudelle merkitty liian pieni arvo perukirjaan? Jos oli, niin kannattaa selvittää, pystyykö perukirjan arvoa vielä korjaamaan. Tässä on jokin aikaraja. Perintövero on selvästi pienempi kuin luovutusvoittovero, joten arvojen kannattaa olla perukirjassa oikein eikä alakanttiin.

Vierailija
82/124 |
13.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on reilu vuosi sitten saamastani perinnöstä 150 000 jäljellä. Olen jo käyttänyt toiset 150 000: maksoin asunto- ja mökkilainan loput pois, remontoin kotiani, annoin opiskelevalle lapselleni 10 000, teimme yhden ylimääräisen lomamatkan sekä sijoitin koemielessä 15 000 neljään eri indeksirahastoon ja muutaman tonnin osakkeisiin. Lisäksi tein kaksi 50 000 määräaikaistalletusta, josta toisesta rahat jo vapautuivat minulle takaisin käyttöön. Eli tämä 100 000 on vielä tallella.

Ai niin, ja verottaja vei 40 000, se kun täällä monia niin kovin kiinnostaa. Itseasiassa perintövero ei ollut niin iso kuin peritystä omaisuudesta menneet luovutusvoittoverot.

MIksi maksoit peritystä omaisuudesta luovutusvoittoveroja? Oliko onaisuudelle merkitty liian pieni arvo perukirjaan? Jos oli, niin kannattaa selvittää, pystyykö perukirjan arvoa vielä korjaamaan. Tässä on jokin aika

Joo. Toinen vanhemmistani kuoli useita vuosia aikaisemmin ja hän omisti puolet asunnosta ja mökistä, joiden arvo oli noussut huomattavasti vuosien mittaan. Tästä arvonnoususta meni luovutusvoittoveroa, sillä perintövero piti maksaa heti sen hetkisen arvon mukaan ja omaisuus myytiin ja perintö jaettiin vasta molempien puolisoiden kuoltua vuosikausia myöhemmin. Lisäksi perinnössä oli jonkin verran rahasto-osuuksia, ja ne myytiin ennen perinnönjakoa, joten tästä meni myös luovutusvoittoveroa. Kaikenkaikkiaan kahden kuolinpesän purkamisessa oli järjetön byrokratia ja hillitön homma, jota en sitten jaksanut surun keskellä ajatella ihan tarkkaan. Myöhemmin tajusin, että mun olisi kannattanut pitää rahastot, sillä en ole tarvinnut niiden myynnistä saatuja rahoja vielä mihinkään.Verottajalta sai muuten tosi sekavia neuvoja ja lisäksi kuolinpesän asioiden hoito on hankalaa, kun sitä ei voi tehdä sähköisesti ja kaikkeen tarvitaan kaikkien osakkaiden valtakirjat ym.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/124 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuosta mennee 30 prosenttia oerintöveroa ja sitten onko se perintö nyt sitten kuitenkin vain niitä Savon peralylan lahonneita kiinteistöjä jotka verottaja laskenut tuohon hintaan..

Tai sitten se metsäkiinteistö jonka rahqllisen summan pankkitilille huomaat lopulta olevan murto osa

Ei mene 30% perintöveroa sadantonnin perinnöstä. Vaikka olisi toisessa veroluokassa. Perintöverolaskurista pystyy helposti katsomaan. 

Vierailija
84/124 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä te keksitte nuo 30 % perintöverot? Jos perii 100 000 € omalta vanhemmaltaan tai isovanhemmaltaan, on perintövero siitä 8700 €. Jos perii saman summan kaukaisemmalta sukulaiselta tai vaikka täysin vieraalta, on perintövero 20 500 €.

Tuntuu että se on sellaista "hähhähhää, menetätpä rahasi"- kateilua jos ei itselle ole mitään tulossa. 

Vierailija
85/124 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä te keksitte nuo 30 % perintöverot? Jos perii 100 000 € omalta vanhemmaltaan tai isovanhemmaltaan, on perintövero siitä 8700 €. Jos perii saman summan kaukaisemmalta sukulaiselta tai vaikka täysin vieraalta, on perintövero 20 500 €.

Tuntuu että se on sellaista "hähhähhää, menetätpä rahasi"- kateilua jos ei itselle ole mitään tulossa. 

Tämä on kyllä niin totta. Monen on vaikea tahtoa uskoa, että jotkut (aika monet) ihan oikeasti saavat perintöjä. Ja ei, verottaja ei silti vie kaikkea.

Vierailija
86/124 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sain 1 500 000 euroa. Edelleen kaikki tallella. Käytän vain tuottoja.

Vierailija
87/124 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla menis tuollainen elämiseen.

Vierailija
88/124 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuosta saakin jo sen verran tuottoja, että ne riittävät fiksulle ihmiselle. Kun on rahan tajua, niin ymmärtää, että säännöllisillä tuotoilla saa elämäänsä lisää mukavuutta. Hätäisempi alkaisi ostella yhtä sun toista, kunnes rahoista olisi jäljellä muisto vain.

Vierailija
89/124 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuosta saakin jo sen verran tuottoja, että ne riittävät fiksulle ihmiselle. Kun on rahan tajua, niin ymmärtää, että säännöllisillä tuotoilla saa elämäänsä lisää mukavuutta. Hätäisempi alkaisi ostella yhtä sun toista, kunnes rahoista olisi jäljellä muisto vain.

Juu ei. En nyt ole mitenkään tajuttoman varakasta elämää elänyt ennenkään tuota, mutta olin saanut lahjaksi aiemmin jo asunnon, kesämökin, osakesalkun ja myös kiinteistön ulkomailta, niin eipä tässä mitään kauhean isoja hankintojakaan oltu vailla. Itse asun 90 000 euroa maksaneessa kodissa ja nautin normaalia suuremmasta määrästä vapaa-aikaa. Viimeksi tuhlasin erääseen matkaan koko perheen voimin, se kustansi noin 5000e. 

Vierailija
90/124 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

100 tonnia olisi kyllä aikalailla se summa jonka tarvitsisin muuttamaan elämän. Lyhennyksiin menee nyt noin 620 euroa kuukaudessa, niin olisi jättimuutos kun kaikki velat olisi kuoletettu.

Vierailija
91/124 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En saanut perintöä mutta vuosia sitten lottovoiton. Ehei mikään jättipotti mutta ihan mukava kuitenkin. Olen hyvässä työpaikassa ja palkkakin on mukava, lapset ovat isoja, olen eronnut, velat maksettu ja siihen tulee kiva lottopotti. Mikäs sen mukavampaa.

En ole pitänyt sukuuni yhteyttä kuin sukujuhlien ja vastaavien yhteydessä. Jostain juttu voitostani lähti sitten leviämään. Olin lomalla, kun heräsin meteliin pihalta (kaksikerroksinen rivitalo-osake). Menin parvekeelle katsomaan mistä äänet tulevat ja alhaalla oli siskoni ja serkkuni huutamassa toisilleen.

Menin ala kysymään mistä on kyse. Kumpikin yritti selittää asiaa mutta joutuivat toistensa keskeyttämiksi toistuvasti.

Selityksistä ja siitä mitä naiset kiljuivat toisilleen, ymmärsin riidan koski sitä, miten minun pitäisi käyttää voittoni. Kuunneltuani tarpeeksi ja koska riita alkoi muuttua fyysiseksi, päätin poistua paikalta. Hain sisältä tavarani, laitoin ovet lukkoon ja poistuin takaovesta. Naapuri oli takapihallaan ihmettelemästä meteliä. Kysyin voisiko hän soittaa poliisit, koska sukulaisena se voisi olla noloa. Hän ystävällisesti tekikin näin.

Menin vähän matkan päähän puistoon katselemaan etäältä kun siskoani ja serkkuani talutettiin poliisiautoihin. Toista vielä jouduttiin raahaamaan. Kun autot poistuivat palasin kotiin, siellä pari poliisia oli jäänyt odottelemaan vastaisinko  ovikelloon.

Poliisin oli ymmärrettävästi vaikea uskoa että minulla ei ollut mitään tekemistä asian kanssa. En ollut kutsunut serkkuani tai siskoani luokseni enkä tiennyt miksi he olivat sattumoisin ilmaantuneet paikalle samanaikaisesti. Asia kuitenkin selvisi.

Myöhemmin riidan pahentuneen ja levinneen laajemmallekin sukuun. Pysyttelin siitä tarkkaan erossa enkä antanut sen vaivata.

Hulluja nuo sukulaiset.

Vierailija
92/124 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

1995 mä ostin 1.n asunnon aspilla. Asuin siinä 6 v, jonka jälkeen laitoin vuokralle, edelleen on. 2001 sain ennakkoperintöä, isäni äiti kuoli. Oli metsää, peltoa, iso talo, upeita huonekaluja. Kaikki myytiin ja sain testamentillä rahaa, isäni antoi ennakkoperintönä ja ostin toisen asunnon, jonka laitoin suoraan vuokralle.  Tämä maksoi 150 000 e, pankilta lainaa 50 000. Kolmannen , tai toisen, ostin yhdessä nykyisen ex n kanssa. Tämä myyntiin 2019 ja ostin itselleni 3.n asunnon samana vuonna, asunto maksoi 460 000 e.

Asuntosijoitus on tapa vaurastua ja saada passiivista tuloa. 

Vierailija
93/124 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ostaisin pari sijoitusasuntoa, jostain muualta tietysti kuin Helsingistä, esim. Tampereelta, Seinäjoelta, Oulusta tms. Auton ostaminen on kaikista typerintä, varsinkin jos ostaa uutena, sen arvo vaan laskee pävä päivältä.

Vierailija
94/124 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ostaisin pari sijoitusasuntoa, jostain muualta tietysti kuin Helsingistä, esim. Tampereelta, Seinäjoelta, Oulusta tms. Auton ostaminen on kaikista typerintä, varsinkin jos ostaa uutena, sen arvo vaan laskee pävä päivältä.

Sijoitusasunnossa on järkeä lähinnä silloin jos joutuu oottamaan velkaa sen ostamiseen. Pankki antaa lainaa asunnon ostoon koska asunto käy vakuutena, mutta huomattavasti heikommin muihin sijoituksiin. 

Esim uudehko kaksio Tampereelta maksaa noin 180 tuhatta, ja jos vastike on 200€/kk ja vuokra 800€/kk niin saat sijoittamallesi pääomalle noin 4%:n vuosituoton. Mikä on aika huono tuotto. Lisäksi joudut säätämään vuokralaisten vaihtumisen ja asunnon muiden asioiden kanssa. 

Tienaisit lähes tuplasti paremmin ja paljon vähemmällä työllä sijoittamalla osakemarkkinoille. 

Vierailija
95/124 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta se auto.  t: perintöä odottava.

Vierailija
96/124 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä tee kuten veljeni ja älä jätä perintö veroja maksamatta. Veljeni hassasi oman perintö osuutensa 215000 euroa nopeasti. Sen piti maksaa 24000 veroja mutta tuhlasi nekin lopulta.  Nyt se on veloissa perskarvoja myöten. Itselläni on vielä paljon rahaa säästössä ja veljeni yrittää laitana minulta rahaa joka viikko.

Vierailija
97/124 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä sain sinua neljä kertaa enemmän 8 vuotta sitten. Ostin uuden auton heti joka maksoi 36000 euroa. Sillä ajan yhä ja pitäisi ajaa vielä semmoinen 7-8 vuotta. Yhden kesän siinä myös juhlin ja rahaa meni runsaasti. Annan sulle neuvon, siinä tulee sellainen vauhtisokeus että alkaa juhlimaan ja ostelemaan kaikkea ja rahaa menee. Kannatta miettiä tarkkaan mihin käyttää rahaa. Minulla meni 100 000 euroa alle vuodessa.

Mä perin 80 000 2 vuotta sitten. Maksoin asuntolainan pois, jäi 35 000. Siitä on enää jäljellä 20 000. Enkä edes ole ostanut mitään isompaa, olen vaan juhlinut ne rahat, käynyt ravintoloissa syömässä, shoppaillut ja ryypännyt. En edes matkustellut. 

Mun on ollut vaikeaa saada loppumaan sitä törsäystahtia. Kuitenkin olen pienipalkkainen ja asun yksin, eli todella nuukasti on elettävä edelleenkin. Aion laittaa tuosta 20 tonnista yli puolet sijoituksiin ja loput jää sitten mulle pahan päivän rahaksi. 

Olen nyt kiltisti taas palannut arkeen, teen itse ruokani enkä juokse ravintoloissa syömässä enää. Oli siinä törsäilyssä vähän sellaisesta suruun shoppailustakin kyse. Raha kyllä tuo ihanasti iloa ja lohtua jos on murheellinen mieli. Kannattaa kuitenkin muistaa, että tuollainen summa on hetkessä törsätty.

Autoa en ainakaan ostaisi. Se on ihan rahan heittämistä hukkaan. Mulla on entuudestaan vanha auto, laitan mieluummin sitä kuntoon.

Vierailija
98/124 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sait vähän perintöä, otan osaa.

Vierailija
99/124 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta hyvä ihminen itsellesi nyt oma asunto. 

Vierailija
100/124 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tuo mielestäsi paljon, ap? Ei kummoinen perintö. Vainajalla ei näköjään paljon maallista omaisuutta ollut. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä neljä