Jaa, sain perintöä sitten yli 100 000 euroa
Mitäs niillä rahoilla tekisi? Ehkä ostan sitten uuden auton.
Kommentit (124)
Vierailija kirjoitti:
Onko tuo mielestäsi paljon, ap? Ei kummoinen perintö. Vainajalla ei näköjään paljon maallista omaisuutta ollut.
Oikeasti nyt. Tämän on varmaan kirjoittanut joku täysin pa tyyppi, jolla ei ole mitään käsitystä rahan arvosta. Keskivertoperintö on Suomessa jokusen kymppitonnin ja yllättävän suurelta osalta jää alle perintöverorajan eli alle 20 000 euron omaisuus. Lisäksi perintö ja vainajan omaisuus ei ole sama asia, sillä sisaruksia voi olla vaikka viisi. Omilta vanhemmiltani jäi 700 000 euron perintö (lähinnä siksi, että heillä oli perheasunto Helsingissä) ja jaoin tämän sisarusteni ja verottajan kanssa. Ja ymmärsin kyllä saaneeni ison perinnön. Tunnen kyllä ihmisiä, jotka ovat saaneet enemmänkin, mutta valtava osa suomalaisista ei peri paljoakaan. Olen kiitollinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä sain v. 2016 130 000€.
Ostin asunnon. Velkoja ei ollut, joten niihin ei mennyt rahaa,
Laitoin lasteni ja lastenlasteni tileille kullekin 4 999€.Palaan vielä omaan kommenttiini. Yritin etsiä, mutta en löytänyt: En siis joutunut maksamaan perintöveroa vaan isä oli hoitanut sen.
Tämä ei kyllä ole mahdollista. Isäsi on kyllä voinut jättää käteisvaroja perintöveroja varten, mutta kyllä se verolappu tulee ihan sille henkilölle, joka perinnön saa. Ja siitä käteisestäkin maksetaan tietty vero. Alle 20 000 perintö on kyllä verovapaa.
Sain 100 tuhatta 5 viisi vuotta sitten...Meni 2 vuodessa .Hups ja perintövero jäi siinä kiireessä miettimättä.
Enkä aio ikinä maksaa...olen jo ulosotossa.
Koko ikä elänyt köyhyydessä ja kun kerran sai rahaa ..ostin kaikenlaista ja matkustelin.
Köyhänä sitä ostaa 10 euron takin kirpputorilta ja rikkaana 300 euron takin leviltä jota käytin kerran.
Vierailija kirjoitti:
120 000 euroa tuli perintöä ja säästötilille meni koko summa; aika näyttää mitä tekee
Laita nyt edes jollekin tuottotilille tai millä nimellä milläkin pankilla kulkee että saa edes vähän korkoa. Mullakin suurin osa rahoista tuottotilillä, sieltä sit siirrän käyttötilille.
Yks kaveri sai joskus 200000 euroa mutta se tuhlasi sen alle vuodessa.
Tämä on kyllä niin totta. Monen on vaikea tahtoa uskoa, että jotkut (aika monet) ihan oikeasti saavat perintöjä. Ja ei, verottaja ei silti vie kaikkea.
Verottaja vie kyllä todella paljon hiemankin suuremmasta perinnöstä. Laskin karkeasti, että meidän omaisuuden arvo on nyt noin 3,1 miljoonaa euroa. Tästä on meidän saamien perintöjen osuus noin 200k€. Meillä on yksi lapsi ja jos hän saa tämänsuuruisen perinnön kahdessa yhtä suuressa osassa, niin perintöveroihin menee noin 490k€. Toki hänelle jäisi vielä ihan huomattava perintö. Mutta kun tämä omaisuus on kertynyt jo varsin raskaasti verotetusta ansiotulosta ja sijoitusten arvonnoususta (ja osingoista ja realisoiduista sijoituksista on maksettu kovasti veroa matkan varrella), niin kaiken päälle vielä tuollainen 490k€ kuolinveroa tuntuu aika kohtuuttomalta.
Kyllä mekin mietimme, miten saadaan siirrettyä varallisuutta seuraavalle polvelle ajan kanssa. Ja testamentti on laadittu siten, että lapsi voi ottaa sen vastaan osittain ja antaa loppujen mennä omille lapsilleen (joita ei vielä ole). Oma vanhuus pitää kuitenkin saada turvattua, kun pahimmassa tapauksessa voi joutua maksamaan oman hoivansa, jotta voi elää ihmisarvoista elämää.
Vierailija kirjoitti:
Minä sain sinua neljä kertaa enemmän 8 vuotta sitten. Ostin uuden auton heti joka maksoi 36000 euroa. Sillä ajan yhä ja pitäisi ajaa vielä semmoinen 7-8 vuotta. Yhden kesän siinä myös juhlin ja rahaa meni runsaasti. Annan sulle neuvon, siinä tulee sellainen vauhtisokeus että alkaa juhlimaan ja ostelemaan kaikkea ja rahaa menee. Kannatta miettiä tarkkaan mihin käyttää rahaa. Minulla meni 100 000 euroa alle vuodessa.
No huhhuh. Mä sain 13 vuotta sitten joku 60 000 euroa ja se on kestänyt tähän päivään saakka. Työkyvyttömyyden takia kului viime vuonna loput siitä, muuten mulla olisi sitä vieläkin. Auton ostin kyllä ja ASOn osuuden (14 000) ja ne mulla on yhä. Olen säästeliäs.
Vierailija kirjoitti:
Sain 100 tuhatta 5 viisi vuotta sitten...Meni 2 vuodessa .Hups ja perintövero jäi siinä kiireessä miettimättä.
Enkä aio ikinä maksaa...olen jo ulosotossa.
Koko ikä elänyt köyhyydessä ja kun kerran sai rahaa ..ostin kaikenlaista ja matkustelin.
Köyhänä sitä ostaa 10 euron takin kirpputorilta ja rikkaana 300 euron takin leviltä jota käytin kerran.
Tässä näkyy hyvin kyllä 'köyhän' ajattelutapa. Kukaan, joka on omasta palkkatulosta saanut säästettyä 100k€ ei hetkeäkään erehtyisi luulemaan, että 100k€ tekee rikkaaksi. Tuon summan säästäminen kestää pitkään ja sen prosessin aikana oppii raha-asioista todella paljon.
Mutta jos ei ole koskaan ollut säästöjä, eikä ole sitä rahan tajua, niin helposti voi luulla, että 100k€ tekee rikkaaksi ja sitten pistetään se raha haisemaan. Kun ei tajuta, että äkkiä se kuluu loppuun ja jäljelle ei jää kuin jäätävä ketutus omasta typeryydestä.
Itse saan nettona tuon verran huononakin vuotena liksaa. Perintöä sain vaarilta kaksi miljoonaa aikoinaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä sain sinua neljä kertaa enemmän 8 vuotta sitten. Ostin uuden auton heti joka maksoi 36000 euroa. Sillä ajan yhä ja pitäisi ajaa vielä semmoinen 7-8 vuotta. Yhden kesän siinä myös juhlin ja rahaa meni runsaasti. Annan sulle neuvon, siinä tulee sellainen vauhtisokeus että alkaa juhlimaan ja ostelemaan kaikkea ja rahaa menee. Kannatta miettiä tarkkaan mihin käyttää rahaa. Minulla meni 100 000 euroa alle vuodessa.
No huhhuh. Mä sain 13 vuotta sitten joku 60 000 euroa ja se on kestänyt tähän päivään saakka. Työkyvyttömyyden takia kului viime vuonna loput siitä, muuten mulla olisi sitä vieläkin. Auton ostin kyllä ja ASOn osuuden (14 000) ja ne mulla on yhä. Olen säästeliäs.
Jatkan vielä, että olen kasvattanut samalla 2 lasta aikuisiksi. Raha on mennyt pitkälti heihin.
Vierailija kirjoitti:
Tätä ketjua kun lukee niin ymmärtää miksi rikkaat rikastuvat ja köyhät köyhtyvät ja keskiluokka pysyy keskiluokkaisena. Kun köyhä tai keskiluokkalainen saa perinnön, miettii hän mitä hän ostaisi tai miten käyttäisi rahat. Rikkaat miettivät miten he tekisivät tuostakin rahasta enemmän rahaa. Sillä pienellä osuudella köyhistä ja keskituloisista jotka ajattelevat kuin rikkaat on mahdollisuus oikeasti vaurastua ja nostaa siten elintasoaan. Nämä muut tuhlaavat rahat hetkessä ja sitten ihmetellään mistä sitä saisi lisää. Kenelläkään ei tässä maassa ole niin paljon rahaa ettei sitä halutessaan saisi tuhlattua.
Se on ihan sama mikä ajatusmalli esim yksinhuoltajalla on, eikä tartte miettiä mihin rahat laittaisi kun ne menee ihan peruselämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä ketjua kun lukee niin ymmärtää miksi rikkaat rikastuvat ja köyhät köyhtyvät ja keskiluokka pysyy keskiluokkaisena. Kun köyhä tai keskiluokkalainen saa perinnön, miettii hän mitä hän ostaisi tai miten käyttäisi rahat. Rikkaat miettivät miten he tekisivät tuostakin rahasta enemmän rahaa. Sillä pienellä osuudella köyhistä ja keskituloisista jotka ajattelevat kuin rikkaat on mahdollisuus oikeasti vaurastua ja nostaa siten elintasoaan. Nämä muut tuhlaavat rahat hetkessä ja sitten ihmetellään mistä sitä saisi lisää. Kenelläkään ei tässä maassa ole niin paljon rahaa ettei sitä halutessaan saisi tuhlattua.
Totta.
Köyhällä on usein köyhän mentaliteetti ja raha polttaa näpeissä. Tuttavapiirissä tälläisiä, jotka tuhlaavat tiliile ilmestyneet eurot heti uuteen läppäriin, telkkariin, autoon tai lomamatkaan. Sitten ihmettelevät kun tosilla on sijoituk
Niillä oli jo läppärit ja autot, joilla raha meni puskuriksi, höpsö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistappa että verottaja pyytää sinulta vähintään 14 000 euroa ensi vuonna. Itse sain perinnöksi yli 700 000 omaisuuden ja 100 000 mätkylapun.
Riippuu veroluokasta. Ekassa menee 100000 perinnöstä 8700 ilman vähennystä. Tokassa luokassa sitten jo yli 20000.
Aviopuolisoiden keskinäisessä omistusoikeustestamentissa verotuksen alaraja on 110 000 euroa ns puolisovähennys
Minä sain perinnöksi ongelmia.
Joudun jopa ottamaan tuon vastaan kun otin puolet 20 vuotta sitten kun äitini kuoli.
Nyt kun isä kuoli niin kävi ilmi mm että hänellä on myyty pörssisähkö soppari sähkölämmitteiseen taloon ja ei ole 2 vuoteen maksanut yhtään sähkölaskua. Taloa ei ole hoitanut yhtään tuona 20 vuoden yksin eloaikana. Arvo on negatiivinen ja lisäksi on nuo karhut 20 000€ sähkölaskuista kiinteistölle. Eli perin noin -50 000€ ja joudun oikeastaan ottamaan sen vastaan koska otin 20 vuotta sitten 20 vuotaana vastaan äidin osuuden.
Vierailija kirjoitti:
Minä sain perinnöksi ongelmia.
Joudun jopa ottamaan tuon vastaan kun otin puolet 20 vuotta sitten kun äitini kuoli.
Nyt kun isä kuoli niin kävi ilmi mm että hänellä on myyty pörssisähkö soppari sähkölämmitteiseen taloon ja ei ole 2 vuoteen maksanut yhtään sähkölaskua. Taloa ei ole hoitanut yhtään tuona 20 vuoden yksin eloaikana. Arvo on negatiivinen ja lisäksi on nuo karhut 20 000€ sähkölaskuista kiinteistölle. Eli perin noin -50 000€ ja joudun oikeastaan ottamaan sen vastaan koska otin 20 vuotta sitten 20 vuotaana vastaan äidin osuuden.
Eli et ilmeisesti ole ollut isääsi yhteydessä, ainakaan käynyt 20v aikana ja nyt tietty harmittaa kun palkkioksi rakkaudesta saitkin ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa ostaa Tesla Cybertruck ja lopulla irttareita
Eikös Tesla ole juuri se auto, josta ratti jää käteen ja maalit tippuu matkalle?
Sijoittaisin. Maksaisin luottokortilta pois sen 2500 ja ehkä tekisin ylimääräisen talvimatkan. Matkustelen paljon kyllä muutenkin, mutta olisi vähän bonusmatka muiden päälle. Loput sijoittaisin. Haluan sijoituksia. Säästän koko ajan, toivon saavani lisää säästöön ja ehkä perin vanhempani ja saa sieltäkin sijoitettavaa. Tavoite on, että sijoitukset mahdollistaa työnteon vähentämisen (jos ei jaksa) ja on lisätuloina eläkkeellä, niin voi tukea lapsia, tehdä kivoja asioita jne. Ylipäätään haluan sellaisen taloudellisen riippumattomuuden, että tiukalle vetämällä pärjään kokonaan ilman työtä tai tukia.
Kelvolliseen elämään pitäisi olla noin millin salkku, kun käytän 3% nettotuottoa sellaisena varovaisena arviona. Eli 2500 nettona kuussa. Mutta olen laskenut, että noin 1500 kuussakin riittäisi ihan minimiin ja se tarkoittaisi noin 600 000 salkkua.
Minä sain 189000 euroa. Ostin heti veneen joka maksoi 17000 euroa. Kalastelen aika paljon joten vene on tarpeellinen. En ole kauheesti tuhlaillut, yks reissu tehtiin tyttöystävän kanssa. Muuten olen kuluttanut rahaa niukasti mitä nyt elämiseen menee. Sitten kun isä kuolee niin saan isomman perinnön. Sillä on asunto turusssa aika keskustassa ja kesämökki turun saaristossa.
Älä osta uutta autoa, yksi turhimmista ostoksista. Uudenveroisia saa paljon halvemmalla.
120 000 euroa tuli perintöä ja säästötilille meni koko summa; aika näyttää mitä tekee