Jaa, sain perintöä sitten yli 100 000 euroa
Mitäs niillä rahoilla tekisi? Ehkä ostan sitten uuden auton.
Kommentit (124)
Tyhmintä on laittaa rahat autoon. Viinaan ja huoriinkin on fiksumpaa rahansa laittaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaksi kolmasosaa indeksirahastoihin niin että kohdealueena pohjoismaat 50% (helpoin seurata tätä markkinaa), eurooppa 30% ja USA 20% (historiallisesti paras tuotto). Et sijoita kaikkea kerralla vaan hajautat ajallisesti niin että ostat rahasto-osuuksia vuoden tai kahden aikana tasaisesti. USA:n kohdalla suosittelen 2v aikahajautusta ja Suomen kohdalla lyhyempää. Tämän ajaksi laitat rahat korkeakorkoiset tilille.
Yhden kolmasosan sijoitat oman kiinnostuksen ja riskinottohalukkuuden mukaan vähintään 10:een yritykseen joista ainakin kolme neljännestä on tasaista osinkotuottoa tuovia ns laatuyhtiöitä, ja yksi neljännes voi olla kasvuvetoja. Nämä sijoitukset voit tehdä vaikka samantien. Yksittäisen yrityksen osuus suorista osakesijoituksista ei saisi ylittää ostovaiheessa 20%aa.
Näin toimien saat aika robustin ja hyvin hajautetun salkun joka ei tarvitse jatkuvaa peräänkatsomista.
En sijoittaisi pohjois Amerikkaan nyt kun on ennustettu 30 pros pörssi romahdusta..
Minä sain perintöä 150 000 euroa mutta yhtään rahaa ei ole tullu pankkitilille
Vierailija kirjoitti:
Muista perintöverot..Tulee jälkijunassa..
Eipä tullut minulle.
Vierailija kirjoitti:
Minä sain v. 2016 130 000€.
Ostin asunnon. Velkoja ei ollut, joten niihin ei mennyt rahaa,
Laitoin lasteni ja lastenlasteni tileille kullekin 4 999€.
Palaan vielä omaan kommenttiini. Yritin etsiä, mutta en löytänyt: En siis joutunut maksamaan perintöveroa vaan isä oli hoitanut sen.
Vierailija kirjoitti:
Tätä ketjua kun lukee niin ymmärtää miksi rikkaat rikastuvat ja köyhät köyhtyvät ja keskiluokka pysyy keskiluokkaisena. Kun köyhä tai keskiluokkalainen saa perinnön, miettii hän mitä hän ostaisi tai miten käyttäisi rahat. Rikkaat miettivät miten he tekisivät tuostakin rahasta enemmän rahaa. Sillä pienellä osuudella köyhistä ja keskituloisista jotka ajattelevat kuin rikkaat on mahdollisuus oikeasti vaurastua ja nostaa siten elintasoaan. Nämä muut tuhlaavat rahat hetkessä ja sitten ihmetellään mistä sitä saisi lisää. Kenelläkään ei tässä maassa ole niin paljon rahaa ettei sitä halutessaan saisi tuhlattua.
Tosi kiva asenne. Köyhyys kun yleensä periytyy, eli mitään perintöjä ei tule eikä ole mitä törsätä. Olisipa ollut kiva nähdä, miten trumpit ja wahlroosit olisivat pärjänneet ilman isiensä henkistä ja taloudellista perintöä. Ja totta kai vauraassa perheessä kasvaminen opettaa rahankäyttöä, yleensä kun vielä on varaa opetella ja epäonnistuakin turvallisesti.
Olen perimässä edunvalvonnassa olevan ja mielenterveysongelmaisen isäni kaupungin vuokrayksiön roskalavoilta dyykatun irtaimiston. Ei tarvitse pohtia, mihin perintönsä törsäisi. Tämä ei ole estänyt minua hoitamasta omia raha-asioitani vastuullisesti. Opintolainaa ei otettu ja omistusasunnon käsirahan säästin itse, kun takaajia ei ollut. Mutta eipä tässä neljäänkymppiin mennessä ole kyllä ehtinyt perityiltä ongelmilta ja traumoilta hirveästi sijoittamista opiskella. Joskus olisi kiva vaihtaa osia ja katsoa, mikä on suoriutumisen taso vastapuolella, kun lähtökohdat eivät olekaan kultaa ja mirhamia.
Toki olisi ihan jees saada sata tonnia, mutta eipä tuo minun elämässäni juuri mitään muuttaisi. Sinne se menisi muiden satatonnisten seuraksi arvopaperisalkkua kasvattamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljon hyviä neuvoja, mutta sijoitusten allokaation tekisin kyllä toisin. Pohjois-Amerikkaan laittaisin 50-60 % ja Eurooppaankin enemmän kuin Pohjoismaihin.
joo, samaa mieltä periaatteessa, mutta ajattelin että aloittavalle sijoittajalle korkeampi allokaatio Pohjoismaihin (huom ei Suomeen vaan Pohjoismaihin) voi kuulostaa vähemmän pelottavalta.
Lisäksi itselläni on pieni usko siihen, että Helsingin pörssi on nyt aallonpohjassa ja USA taas all-time-high, jolloin myös riski korjausliikkeestä on todellinen.
Näistä syistä päädyin suosittelemaan melko pientä USA allokaatiota. Yksi strategia voisi olla, että sijoitttaa nyt noin 20% USA:n markkinoille mutta kasvattaa allokaatiota 5-10% joka vuosi kunnes on noin puolet USA:ssa.
Neuvomani aloitti heijastelee aika pitkälti sitä miten olen omaa salkkuani rakentanut. Tosin tällä hetkellä salkkuni on aika vahvassa Suomi painossa koska olen päättänyt uskoa HEX:in allonpohjaan. Ja lisäksi olen työssä jossa joutuu työnkin puolesta seuraamaan kotimaisten yritysten liikkeitä ja suhdannetilanteen kehitystä, mikä myös tekee suomalaisen osakepoiminnan itselleni luontevaksi.
Vierailija kirjoitti:
Toki olisi ihan jees saada sata tonnia, mutta eipä tuo minun elämässäni juuri mitään muuttaisi. Sinne se menisi muiden satatonnisten seuraksi arvopaperisalkkua kasvattamaan.
Olisipa itsellänikin noin hyvä mielikuvitus. Jos olisi satatonnisia niin keksisin paljon muuta tekemistä kuin vauva-foorumi.
Mietippä kertaalleen ..sait sadan tonnin perinnön työttömänä kelan asiakkaana jossa saat työmarkkinatukea,asumistukea ja TT tukea n. 15 000 euroa vuodessa...
Saat sadan tonnin perinnön josta menee 30 pros veroja ja samalla menettät varallisuudeksi myötä kaikki tuet eli klanjyvittää nämä tuet sinulle 5 vuoden tuloiksi jolla sinut tulee kattaa kaikki menot..
Todellisuudessa sinulle ei ole yhtään enempää rahaa käytössä kun olisit ollut vain se kelan sosiaalipummi tukea nostaessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Raha tulee rahan luo. Sinulla on nyt hyvä potti aloittaa sijoittaminen. Veroja joudut kyllä maksamaan aika paljon. Ei tuo 100 000 lopulta ole suuri summa länsimaassa.
Niinpä, joka mammalla tuo summa löytyy tililtä.
Aika monella ikäiselläni suomalaisella on esim. omaisuutta tuon verran. Tilillä ei kannata makuuttaa kuin äkillisiin kuluihin tarkoitettua vararahaa.
Jos minulla ei olisi mitään ja saisin 100 000 euroa käyttööni, niin en saisi sillä asuntoa sieltä mistä haluaisin, en aja autoa, en voisi jäädä lekottelemaan kotiin pitkäksi aikaa, koska no.. kauaa ei (verojen jälkeen) tuolla rahalla elele.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä ketjua kun lukee niin ymmärtää miksi rikkaat rikastuvat ja köyhät köyhtyvät ja keskiluokka pysyy keskiluokkaisena. Kun köyhä tai keskiluokkalainen saa perinnön, miettii hän mitä hän ostaisi tai miten käyttäisi rahat. Rikkaat miettivät miten he tekisivät tuostakin rahasta enemmän rahaa. Sillä pienellä osuudella köyhistä ja keskituloisista jotka ajattelevat kuin rikkaat on mahdollisuus oikeasti vaurastua ja nostaa siten elintasoaan. Nämä muut tuhlaavat rahat hetkessä ja sitten ihmetellään mistä sitä saisi lisää. Kenelläkään ei tässä maassa ole niin paljon rahaa ettei sitä halutessaan saisi tuhlattua.
Tosi kiva asenne. Köyhyys kun yleensä periytyy, eli mitään perintöjä ei tule eikä ole mitä törsätä. Olisipa ollut kiva nähdä, miten trumpit ja wahlroosit olisivat pärjänneet ilman isiensä henkistä ja taloudellista perintöä. Ja totta kai vauraassa perh
Eri vastaaja täällä.
Olen itse köyhästä perheestä, mutta isälläni oli paljon sisaruksia ja useampi hänen veljistään oli koulutettuja, hyvätuloisia ja lapsettomia. Kaikilta jäi meille "lapsille" jotain, koska isä kuoli ennen heitä. Eroa löytyy lähinnä siinä, miten meistä kukin on rahaan suhtautunut. Yksi tuhlasi kaiken, yksi säästää niin että unohtaa elää ja minä sijoitan.
Paljonko meni perintöveroon ja kuinka sait sen maksettua? Otitko lainaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosi kiva asenne. Köyhyys kun yleensä periytyy, eli mitään perintöjä ei tule eikä ole mitä törsätä. Olisipa ollut kiva nähdä, miten trumpit ja wahlroosit olisivat pärjänneet ilman isiensä henkistä ja taloudellista perintöä. Ja totta kai vauraassa perh
Ei köyhyys ole mikään tauti joka periytyy. Sen sijaan hölmöt asenteet periytyvät, ihan kuten fiksutkin.
Kun tarpeeksi kauas menet minkätahansa varakkaan suvun sukupuuta niin lopulta tulee vastaan sukupolvi joka on ollut ihan tavallinen tallaaja.
Esiin nostamasi Björn Wahlroos on siitä hyvä esimerkki (mutta eri tavalla kuin luulet), että hänen vanhemmat olivat keskiluokkaa tai ns ylempää keskiluokkaa. Isä oli valtion virkamies ja äiti työskenteli kehitysyhteistyötehtävissä. Björn on luonut suurimman osan omaisuudestaan ihan omakätisesti eikä minkään perinnön tms kautta. Toki on varmasti saanut henkistä perintöä paljonkin koska äiti oli ekonomi ja isä juristi.
Vierailija kirjoitti:
Paljonko meni perintöveroon ja kuinka sait sen maksettua? Otitko lainaa?
Jos perinnön jättäjä tietää perillisensä olevan rutiköyhä niin hän on maksanut perintöveron etukäteen. Näin kävi itselleni enkä ollut uskos sitä.
Mistä te keksitte nuo 30 % perintöverot? Jos perii 100 000 € omalta vanhemmaltaan tai isovanhemmaltaan, on perintövero siitä 8700 €. Jos perii saman summan kaukaisemmalta sukulaiselta tai vaikka täysin vieraalta, on perintövero 20 500 €.
Niin sain minäkin, puolet on mennyt, enkä oikein tiedä minne. No muutama reissu on tehty ja verot maksettu. Loput Nordnetissä ja Sveassa. Ei se 100K niin paljon ole, että retostella kannattaa. Onneks on kk tulot.
Mulle riittäisi tuo mun vanhuuden asuntoon. Oon katsellut yhtä joka maksaa 99000€ ja vois olla vuokralla ensin parikymmentä vuotta. No täytyy toivoa pikaista lottovoittoa.
Mulla on reilu vuosi sitten saamastani perinnöstä 150 000 jäljellä. Olen jo käyttänyt toiset 150 000: maksoin asunto- ja mökkilainan loput pois, remontoin kotiani, annoin opiskelevalle lapselleni 10 000, teimme yhden ylimääräisen lomamatkan sekä sijoitin koemielessä 15 000 neljään eri indeksirahastoon ja muutaman tonnin osakkeisiin. Lisäksi tein kaksi 50 000 määräaikaistalletusta, josta toisesta rahat jo vapautuivat minulle takaisin käyttöön. Eli tämä 100 000 on vielä tallella.
Ai niin, ja verottaja vei 40 000, se kun täällä monia niin kovin kiinnostaa. Itseasiassa perintövero ei ollut niin iso kuin peritystä omaisuudesta menneet luovutusvoittoverot.
Se on totta, että rahan voi hassata nopeasti. Itse olen tarkka, että en enää törsää perintörahoja, mutta palkastani jää kyllä löysää nyt kun lainoja ei enää ole. Ja palkkarahoistani aion kyllä nauttia siekailematta.
En ole valmis ottamaan riskiä, joten aion sijoittaa perinnöstäni vielä ehkä vähän lisää indekseihin ja sitten ihan vaan määräaikaistalletuksiin. Osakkeita en aio ostaa enempää, sillä kaikki testimielessä ostamani ovat joko laskeneet reippaasti tai sitten tuottaneet kovin maltillisesti noihin indeksirahastoihin verrattuna.
Tuosta mennee 30 prosenttia oerintöveroa ja sitten onko se perintö nyt sitten kuitenkin vain niitä Savon peralylan lahonneita kiinteistöjä jotka verottaja laskenut tuohon hintaan..
Tai sitten se metsäkiinteistö jonka rahqllisen summan pankkitilille huomaat lopulta olevan murto osa