Miksi niin monet naiset suorastaan vihaavat mökillä oloa ja veneilyä
Tärkeintä elämässä tuntuu olevan että missä on kännykän laturin johto.
Kommentit (511)
Vierailija kirjoitti:
Heittäisin keittiöpsykologina sellaisen arvion, että sukupuolesta riippumatta mökillä tykkäävät olla ne, jotka ovat saaneet siitä lapsena hyviä ja turvallisia kokemuksia ilman, että kenenkään suvusta on tarvinnut olla naama nurinpäin epäoikeudenmukaisen työnjaon suhteen.
Yksi ensimmäisistä ohjeista, jonka äidiltäni sain, oli "kalamies perkaa sitten aina oman saaliinsa, eikä heitä sitä kenenkään muun eteen". Ja pienellä harjoittelulla sitten myös valmistaa sen. Omassa suvussa kaikki sukupuolesta riippumatta ovat melkoisia korpipöröjä ja vesistö liittyy siihen aina. Eli kasvaneet siihen ympäristöön partiolaisuudesta sun muusta lähtien. Tuo toivomus tasapuolisista keittiövuoroista kuulostaa miesnäkökulmasta ihan reilulta.
En missään nimessä pystyisi kadottamaan minuuttani niin paljon, että olisin naisen kanssa, joka kieltäisi mökillä käynnit. Ei se poissulje kaupungin kulttuuririentoja millään lailla. En tietää
Ooh, normaalin ja järkevän miehen empaattinen kirjoitus av-palstalla <3 Hyvää kesää sinulle, sinun kanssa mökkeilisi varmasti mielellään! :)
Vierailija kirjoitti:
Voiko tylsempää olla?
tylsyys on luxus mihin pitäs tähdätä. ei köyhillä ole aikaa maata toimettomana
Vierailija kirjoitti:
Viihdyn oikein hyvin mökillä, mutta minulla on ilmeisesti ollut onnea, ettei mökkeilevistä miesystävistäni kukaan ole koskaan olettanutkaan, että minun pitäisi ottaa se työleirinä. Asiat on tehty pääasiassa yhdessä ja silloin kun on tehty erikseen, työnjako on mennyt ihan luontevasti ja välillä tehtäviä miehen kanssa vaihdellen.
Näinhän se kuuluu ollakkin, eikä vaan mökillä vaan kotonakin. Ei tarvitse alistua siihen mies /nais kuvitteelliseen hommaan vaan kyllä se yhdessäolo sujuu kun ei kun ei vaan palvele sitä miestä niin varmasti tekee asioiden suhteen osuutensa. Turha aina olettaa että näin on mun tehtävä kun se yhdessä tekemisen ilo löytyy toisella tapaa kun vaan luopuu niistä oletuksista.
Vierailija kirjoitti:
Minä en mökkeile, koska se ei ole mulle palauttavaa vapaa-ajan viettämistä. Palautumista tapahtuu joko lepäämällä tai viettämällä aikaa hakien sitä vastakohtaa, joka arjessa tuottaa kuormitusta.
Mun arjessa kuormitusta tuottaa ihmiset ja päätöksenteko. Myös kodinhoidolliset rutiinit. Joten vältä niitä vapaa-ajalla. Jos saan olla vapaana muiden tarpeista ja tunteista, niin se on parasta palautumista. Haluan vapaa-ajalta paljon yksityisyyttä ja omaa tilaa. Ja yritän rikkoa niitä rutiineita, jotka arjessa ei tunnu loppuvan koskaan.
Joten tykkään esimerkiksi käydä vaeltamassa. Suunnittelen, kannan ja valmistan vain omat ruokani. Sama pätee varusteisiin. En oikeastaan ketään paitsi vaelluskaverini, naisen joka on vaeltamassa samoista syistä. Eikä hän odota multa mitään palvelua. Siellä ei ole sitä puhelimen lataamismahdollisuutta, mikä on täydellistä.
Uskoisin olevani aika tavanomainen nainen. Joten veikkaukseni on, ett
Mä kyllä mökkeilen, mutta vaellan myös ja jaan kokemuksesi siitä että jälkimmäinen on paljon palauttavampaa. Niin paljon painolastia jää pois ja mieli lepää kun hoitaa ja huoltaa vain itsensä ja elämänsä yksinkertaisimmillaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska se ei ole mitään "oloa" naisille, vaan muiden passaamista ja sotkujen siivoamista.
Kannattaisiko siis vähän vähentää siisteys vaatimuksia ja ruokavalio vaatimuksia kun itse joudut tekemään että saat sitä mitä haluat tapahtuvan?
Joo joo. Kummasti vaan kun en ole niin tarkka, niin miehille ei kelpaa. Esim. en näe mitään syytä siivota miehen asuntoa, ei mua häiritse hänen leivänmurunsa tasoilla tai likaiset kaapinovet. Näistä olen kyllä haukut saanut kun en siivoa ja puunaa.
Silloin kun käyn niin olen jokaisen aterian laittanut, ja hoidan tiskitkin kun ei miestä voi päästää niihin kyllä, se kun vaan huljuttelee virtaavan veden alla vähän.
Ja mulle käy ihan hyvin makkara mökillä vaikka 2 viikkoa. Mutta miehet alkaa arvostella että syön lihottavaa paskaa.
Itse vihasin mökkeilyä jo paljon ennen älypuhelinaikaa. Haluan kunnollisen vessan ja suihkun ja haluan olla lähellä palveluita. Meillä on luontoa, metsää ja järvenranta lähellä kaupunkiasuntoamme. Ne kyllä riittää. Ja pahimpaan heinäallergia-aikaan joku mökki on ihan vihoviimeinen paikka, johon haluan kärsimään allergioideni kanssa.
Olen vanhemmiten tullut mukavuudenhaluisemmaksi.
Miksi menisin ehdoin tahdoin paikkaan jossa kaikki on vähän hankalampaa, huonompaa ja työläämpää kuin kotona?
Huonot unet, huono sänky, huono keittiö, hankala peseytyminen, huono ilmanvaihto, ärsyttävät ötökät koko ajan iholla ja naamalla. Ja päälle mennen tullen tunteja autossa kököttämistä. Miksi?
Vierailija kirjoitti:
Miksi menisin ehdoin tahdoin paikkaan jossa kaikki on vähän hankalampaa, huonompaa ja työläämpää kuin kotona?
Huonot unet, huono sänky, huono keittiö, hankala peseytyminen, huono ilmanvaihto, ärsyttävät ötökät koko ajan iholla ja naamalla. Ja päälle mennen tullen tunteja autossa kököttämistä. Miksi?
Aika lailla samat fiilikset. Yksi viikonloppu kesässä maksimissaan on sopivasti.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä naiset on kamalia. Miesporukalla mökkeiltiin ja syötiin lihaa kertiksilt. Saunottiin, grillailtiin, paljuiltiin ja käytiin uimassa. Poissa huolet, salaatin valmistelut, stressaamiset, kaikki ylimääränen paska. Olis naiset kelvannu sänkyseuraks, mut siivous stressi, ruokapelleily ym loisti poissaolollaan.
Tässä on kyllä jonkin verran perää. Mikään siitä keskivertonaisen ruoan miettimisestä ja touhottamisesta ei ole tarpeellista. Ja siitä se suurin vaivakin yleensä aiheutuu.
Ihan OK syödä joku grillituote ja leipää pari päivää putkeen. Yhtään pilkottua/väsättyä/katettua ateriaa ei tarvita. Pahviastioilla ei tule tiskattavaa. Mitään vihanneksia tai halloumeja ei tarvita grilliä sotkemaan.
Mökkeily on nautinto, veneily ei sovi ollenkaan.
Jos minulla olisi mökki, viettäisin siellä mielelläni aikaa. Olen maalta kotoisin, että en ole tottunut mökkeilemään vaan kesät tehtiin töitä. En ole vain raaskinut ostaa vielä omaa mökkiä. Eniten stressaa matkustaminen mökille. Lisäksi ahdistaa projekti-ihmiset, että tehdään asioita tietyssä järjestyksessä. Joku projekti on ihan kiva tehdä kesällä, mutta en kaipaa työnjohtajaa lomalla.
Ei kiinnosta enää kumpikaan. Veneily ok jos olisi niin iso vene että siinä kunnon tilat kaikille toiminnoille. Mökki taas voi olla askeettisempikin mutta en jaksa sielläkään enää monta päivää olla.
Olen mukavuudenhaluinen.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä naiset on kamalia. Miesporukalla mökkeiltiin ja syötiin lihaa kertiksilt. Saunottiin, grillailtiin, paljuiltiin ja käytiin uimassa. Poissa huolet, salaatin valmistelut, stressaamiset, kaikki ylimääränen paska. Olis naiset kelvannu sänkyseuraks, mut siivous stressi, ruokapelleily ym loisti poissaolollaan.
Jos mukana lapsia niin ei kannata pelkästään grillilihalla syöttää paria päivää epäterveellisyydestä takia. Toki miehen logiikalla silloin kun he hoitavat lapsia niin silloin voi rekasta ja katsoa vapaasti videoita/pelata kännykällä ja syödä pelkkiä eineksiä/grillilihoja/karkkia/limpsaa jne. Eihän se pari päivää mitään haittaa. Sitten odotetaan että nainen huolehtii taas että lapset ulkoilevat, syövät terveellisesti jne ja nauretaan kuinka hankalasti naiset hoitavat homman. Vaikka itsekin myöntävät että ei lapsia voi pelkillä eineksillä ruokkia.
Varmaankin työleirin pelkoa, punkit, itikat montaa monessa. Veneilyssä sääolot ja niiden seuraaminen vaativa.
Vierailija kirjoitti:
Itse en ole mökkeillyt kuin lapsena ja nuorena. Omaa mökkiä ei ole olut koskaan. Lapsuudessa vuokrattiin muutamana kesänä viikko tai pari, nuorena kutsusta vierailin toisten nuorten (vanhempien) mökeillä yön tai pari.
Mulla on omakotipiha, mökin pitäisi siis tarjota täydellistä tekemättömyyttä itsensä ruokkimista lukuunottamatta. Ympäristön pitäisi olla omaan makuun täydellinen, eli karua kalliota ja varvikkoa, ihan korkeintaan kuivaa ketoa kallioiden painanteissa. Ei siis mitään puutarhasta muistuttavaa.
Joskus olen selaillut vuokrailmoituksia ja tyypillinen mökkitontti tuntuu olevan laaja nurmikenttä, mökin läheisyydessä jotain perennapenkkivirityksiä vuorenkilpineen, muutama herukkapensas ja koivu nurmikentällä, rantalepikko ja kostean näköinen kuusivaltainen metsä ympärillä. Hyi olkoon! Siis kuljen paljon metsissä, mutta mökkeilemään en tuollaiseen paikkaan halua! Ja tuollaisia nekin mökit oli, joissa on tullut aikoinaan vierailtua.
Mökillä ei ole kauneussalonkia, kahvilaa, kulttuuripalveluita ja muita tylsien ihmisten kaipaamia trendijuttuja. Mökkilomalla käydessä ei saa tarinaa, jolla voi leveillä työkavereille ja kokea olevansa muiden naarraiden yläpuolelle alfauroksen tarjoamissa palveluissa. Mökille voi ottaa mukaan vain hyvällä itsetunnolla varustetun älykkään naisen, jolla on luontoarvot arvoasteikossa korkealla.
Nuorena vihasin mökillä oloa, koska tytön piti auttaa äitiä aina siivouksessa, ruoanlaitossa yms. Nyt aikuisena pidän mökkeilystä omalla mökillä ja tykkään kovasti esim. saunan lämmittämistä, puiden pilkkomisesta, maalaus hommista yms. Keväällä korjasin portaat.
Käyn mökillä usein yksin, koska muu perhe mukana tarkoittaa automaattisesti sitä, että pitää keskittyä enemmän esimerkiksi ruoan laittoon lapsille. Tuntuu myös ettei muu perhe nauti siellä olosta samalla lailla, joten miksipä niitä pakottaa turhaa mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuosien mittaan olen tehnyt varmaan 50 mottia klapeja, joten haukut väärää puuta.
Suurin osa tämän palstan citynaisista mäkättää täällä, mutta ei ole varmaan edes kirvettä kädessään koskaan pitänyt.
Mökkeilen ja teen kaikkia mökkihommia, mutta halot ostetaan valmiina. Halon hakkaus ei onnistu mun käsivarsilla.
Eikä onnistu 98% naisväestöstä. Mitä sitä kieltämään. Kalat ja polttopuut kannattaa ostaa mökille, samoin käyttää kertakäyttöastioita. Vieraita kutsutaan harvoin, joka kesä ei ollenkaan, säästyy aikaa passaamiselta ja "paskanjauhamiselta". Kaupunkiasuntoon ovat tervetulleita. Ruoka valmistetaan grillaamalla, ei monilajisia aterioita. Metsätontti järven rannassa, ei nurmikonleikkuuta, ei kukkamaata, eikä turhia astikukkia. Luonto ympärillä on se juttu. Uidaan, saunotaan ja istutaan terassilla, katsotaan tv:tä ja kuunnellaan radiota.
Taisit osua naulan kantaan.