Miksi niin monet naiset suorastaan vihaavat mökillä oloa ja veneilyä
Tärkeintä elämässä tuntuu olevan että missä on kännykän laturin johto.
Kommentit (511)
Vierailija kirjoitti:
Lähes kaikki keski-ikäiset naiset nauttivat mökkeilystä ja luonnon rauhasta. Ehkä nuorena sitten toisin.
Omaa mökkeilykokemustani häiritsi juopotteleva mies. Mökille meno tarkoitti, että saa örveltää "luvallisesti" aamusta iltaan. Ei sellaista jaksanut katsoa.
Kyllä moni tykkäsi mökkeilystä nuorenakin, mutta silloin se oli vaikeampaa toteuttaa. Ei ollut rahaa eikä oikein aikaakaan. Lähestulkoon kaikilla ystävilläni on joko mökki, tai asuvat luonnonläheisesti taajamissa.
Vain yksi ystävistäni on edelleen nelikymppisenäkin vannoutunut city girl, joka ei suostu koskaan edes käväisemään mökillä, eikä häntä saa lähtemään mustikoita tai sieniäkään poimimaan. Hän inhoaa mökkeilyä ylitse kaiken.
Minä tykkään kyllä. Mökki on minun ja veneessä olen kippari. Miehen tehtäviin kuuluu perunoiden pesu, tiskaaminen, lounaan valmistaminen ja niin edelleen. Joskus kyllä harmittaa, kun mies loikoilee sohvalla perse homeessa, voisi olla ahkerampi pesemään veneen kantta ja hoitamaan pihaa.
Erinomainen pointti tuo ettei se mökkeily ole mitään helppoa ja rentouttavaa. Kaikki ruuanlaitto ja siivoaminen vaikeaa pienissä tiloissa ilman juoksevaa vettä. Ylipäätään säilytystilaa vähemmän. Elämää hard modella ellei halua elää retkikeittimellä. Jos sitten taas mökki on tilava, hyvinvarusteltu luksusmökki niin sellaiselle lähtee mielellään.
Muuten se on vain työleiri ja epämukavissa oloista raatamista.
Mökkeily omaan sukumökkikn lähiomaisten kanssa ok
Ei se että sinne tunkee puolituttuja majoittumaan viikonlopun kännäten ja kestitystä odottaen
Vierailija kirjoitti:
Moni mies mökkeilee ihan yksinkin, joten mistä kumpuaa tämä käsitys siitä, että miehet eivät tekisi siellä mökillä yhtään mitään.
Joo, miehiä ei ehkä kiinnosta pitää sitä mökkiä siinä kunnossa, että sinne voi tulla yhtä aikaa paikalle Glorian ja Strömsöön kuvausryhmät tekemään juttua ihanasta sisustuksesta. Mies haluaa sinne mökille muista syistä, ja jos nainen haluaa sinne ihanan sisustuksen, saa laittaa sen ihan itse.
Tiedän myös naisia, jotka veneilevät ja purjehtivat ihan itse, jopa valtamerillä. Vähän reippaampia tapauksia, ei mitään kotinyhveröitä.
Sepä se onkin kummallista, kun moni mies osaa yksin mökillä laittaa ruokaa ja tiskata, ja siivoaa mökin lähtiessään ihan hyvin. Mutta jos mukana on joku nainen, mies ei yhtäkkiä ollenkaan osaa tiskata tai lakaista tai pyyhkiä pöytää.
Sama juttu kyllä muutenkin. Sinkkumies osaa kyllä käyttää imuria ja käydä kaupassa, mutta moni mies menettää ison osan arjen taidoistaan, jos saman katon alle muuttaa joku nainen.
Mulla on isohko jenkkivene ja naiset tykkää lähteä veneilemään mielellään. Vähän skumppaa ja grillataan saaressa hyvää ruokaa ja juodaan viiniä. Monesti veneen makuutilassa pitää vielä tarjoilla kermat kakkuun.
Kylläpä täällä nyt on voimaantuneita naisia ja työn sankarittaria. Todellisessa elämässä vaan niellään mölyt mahaan ja itketään sitten selän takana. Niistä töistä voi avata suun hyvissä ajoin ja kohteliasti ennen reissua. Eikä sitten saada raivaria paikan päällä.
Vierailija kirjoitti:
Ota kunnon maalaisnainen, mutta luulenpa, ettei sulle sellainen kelpaa.
Mä viihdyn mökillä, mutta mulle ei ookaan katastrofi jos hiukset on kolme päivää pesemättä tai jos vessana on ulkohuusi.
Lisäksi mökillä pitää olla jotain tekemistä, ei sinne istumaan olla tultu. Saunan lämmitys, veneily, vaellus lähimetsissä, grillailu, uiminen esim. Ei sen kummempaa. No ehkä joku sulkapallo tms jos haluaa.
Toki mulla on perheen mökki käytössä ja oon käyny siellä lapsesta asti niin siihen on tietyt traditiot ja mulla on lomafiilis jo ajaessa sinne, ihanaa!
En tiiä sit viihtyisinkö muilla mökeillä...
Ei olla istumaan tultu... Mä kyllä ainakin voin vallan mainiosti vain istua ja lukea vaikka kirjaa. Ei koko ajan tarvitse olla jotakin tekemistä. Monelle tekisi hyvää välillä olla ihan rauhassa paikoillaan eikä koko ajan hösöttää menemään.
Vierailija kirjoitti:
Tätä lukiessa tulee sellainen kuva, että miehet ovat täysin kyvyttömiä muuhun kuin saunan lämmittämiseen, ryyppääämiseen ja grillaamiseen.
Ei miehet ole kyvyttömiä, mutta heti kun on nainen paikalla, heittäydytään sellaiseksi. Yksin kyllä pärjäävät mökillä kun joutuvat tiskaamaan ja siivoamaan ihan itse. Tosin jotain pientä moitittavaa huomaan joka kerta. On esimerkiksi jätetty märkä pyyhe johonkin homehtumaan, saunan ämpäreihin vettä, tai jotain vastaavaa huomaan joka kerta. Varmaan olisi homeessa koko mökki, jos ei siellä kävisi välillä joku katsomassa perään. Samaan aikaan en halua meidän suvun miesten kanssa siellä olla, on se sellaista sikailua.
Meillä ukot nukkuu vaatteet päällä sohvalla, ettei tarvitse petivaatteiden kanssa touhuta. No, se ei ole minulta pois. Jotenkin vaan ällöttävää olla ne samat vaatteet päällä jatkuvasti. Ja siellä on punkkejakin älyttömästi, niin kyllä kannattaisi vaatteita välillä vaihtaa. Borrelioosi heillä kaikilla on jo ollutkin. Mulla ei, vaikka vietän siellä eniten aikaa, mutta sen takia kannattaa elää siististi.
En oikein ymmärrä. Mökkeily on naiselle pelkkää raatamista, mutta kaupungissa jaetaan työt tasan? Miksi niitä ei siellä mökillä jaeta? Itse tykkään puuhastella mökillä omaan tahtiini.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ota kunnon maalaisnainen, mutta luulenpa, ettei sulle sellainen kelpaa.
Mä viihdyn mökillä, mutta mulle ei ookaan katastrofi jos hiukset on kolme päivää pesemättä tai jos vessana on ulkohuusi.
Lisäksi mökillä pitää olla jotain tekemistä, ei sinne istumaan olla tultu. Saunan lämmitys, veneily, vaellus lähimetsissä, grillailu, uiminen esim. Ei sen kummempaa. No ehkä joku sulkapallo tms jos haluaa.
Toki mulla on perheen mökki käytössä ja oon käyny siellä lapsesta asti niin siihen on tietyt traditiot ja mulla on lomafiilis jo ajaessa sinne, ihanaa!
En tiiä sit viihtyisinkö muilla mökeillä...
Ei olla istumaan tultu... Mä kyllä ainakin voin vallan mainiosti vain istua ja lukea vaikka kirjaa. Ei koko ajan tarvitse olla jotakin tekemistä. Monelle tekisi hyvää välillä olla ihan rauhassa paikoillaan eikä koko ajan hösöttää menemää
Näinpä. Välillä mulla on kauhea kaaos mökillä. So what?
Jouduin lapsena kaikki kesät viettämään vanhempieni ideasta paratiisista.
Oli hyötykasveja ja puutarhaa, ei mitän mukavuuksia ja tietty se isäni kalastusvimma.
Aamusta herättiin ajoissa tekemään askareita, ellei lähetty kalaan. Askareita piisas koko päiväksi. Sateella sai tylsistyä.
Aikuisena ei kiitos, ei, ei, ei. Äitini vielä sääli, kun meillä ei ole mitään omaa kesäpaikkaa, jossa lapset pääsis olemaan. Kun ei edes käydä hänen mökillään. Se ei suostu koululaisia pelkiltään ottamaan.
Koska minun sukupolvessani se mökkeily on tarkoittanut niaisille lähinnä sitä että samat hommat tehdään kuin kotonakin, mutta alkeellisemmissa oloissa ja hankalammin. Eli ruuanlaitto, pyykinpesu, lapset jne, mutta katnovesi, ei sähköä, kodinkoneita jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä lukiessa tulee sellainen kuva, että miehet ovat täysin kyvyttömiä muuhun kuin saunan lämmittämiseen, ryyppääämiseen ja grillaamiseen.
Ei miehet ole kyvyttömiä, mutta heti kun on nainen paikalla, heittäydytään sellaiseksi. Yksin kyllä pärjäävät mökillä kun joutuvat tiskaamaan ja siivoamaan ihan itse. Tosin jotain pientä moitittavaa huomaan joka kerta. On esimerkiksi jätetty märkä pyyhe johonkin homehtumaan, saunan ämpäreihin vettä, tai jotain vastaavaa huomaan joka kerta. Varmaan olisi homeessa koko mökki, jos ei siellä kävisi välillä joku katsomassa perään. Samaan aikaan en halua meidän suvun miesten kanssa siellä olla, on se sellaista sikailua.
Meillä ukot nukkuu vaatteet päällä sohvalla, ettei tarvitse petivaatteiden kanssa touhuta. No, se ei ole minulta pois. Jotenkin vaan ällöttävää olla ne samat vaatteet päällä jat
Jos jättää pyyhkeen myttyyn, se on sitten kuljetettava itse kaupunkiin pesuun ja takaisin. Mökillä ei pyyhkeitä vaihdeta koko ajan. Tuo on oma sääntöni.
Vierailija kirjoitti:
Koska minun sukupolvessani se mökkeily on tarkoittanut niaisille lähinnä sitä että samat hommat tehdään kuin kotonakin, mutta alkeellisemmissa oloissa ja hankalammin. Eli ruuanlaitto, pyykinpesu, lapset jne, mutta katnovesi, ei sähköä, kodinkoneita jne.
Äitini, nyt 80 v. on silti aina nauttinut mökkeilystä ja niin nautin minäkin.
Tylsää! En ikinä vietä aikaani mökillä enkä veneessä. Ei vain kiinnosta. Onneksi ei ole ikinä ollut kumpaakaan. Joskus voisi vierailla mutta max 2 tuntia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuosien mittaan olen tehnyt varmaan 50 mottia klapeja, joten haukut väärää puuta.
Suurin osa tämän palstan citynaisista mäkättää täällä, mutta ei ole varmaan edes kirvettä kädessään koskaan pitänyt.
Mökkeilen ja teen kaikkia mökkihommia, mutta halot ostetaan valmiina. Halon hakkaus ei onnistu mun käsivarsilla.
Eikä onnistu 98% naisväestöstä. Mitä sitä kieltämään. Kalat ja polttopuut kannattaa ostaa mökille, samoin käyttää kertakäyttöastioita. Vieraita kutsutaan harvoin, joka kesä ei ollenkaan, säästyy aikaa passaamiselta ja "paskanjauhamiselta". Kaupunkiasuntoon ovat tervetulleita. Ruoka valmistetaan grillaamalla, ei monilajisia aterioita. Mets
Siis minkälaisia pöllejä teillä on polttopuiksi jos 98% naisista ei onnistu niitä halkomaan? Minä olen tehnyt polttopuita jostain 12-vuotiaasta tytöstä asti eikä mun käsivarret ole mitenkään yliluonnolliset. Tekniikka siinä on se juttu, ei voima.
Jos olis noin helppoa, kun annat ymmärtää, varmasti niitä kaikki tekiskin. Ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Olen vanhemmiten tullut mukavuudenhaluisemmaksi.
Miksi menisin ehdoin tahdoin paikkaan jossa kaikki on vähän hankalampaa, huonompaa ja työläämpää kuin kotona?
Huonot unet, huono sänky, huono keittiö, hankala peseytyminen, huono ilmanvaihto, ärsyttävät ötökät koko ajan iholla ja naamalla. Ja päälle mennen tullen tunteja autossa kököttämistä. Miksi?
Mulle kaupunki on se paikka, jossa kärsin. Kuumassa kämpässä nukun todella huonosti. Mökillä en ollenkaan kaipaa suihkua enkä vesivessaa. En edes pesukonetta.
Vierailija kirjoitti:
Kylläpä täällä nyt on voimaantuneita naisia ja työn sankarittaria. Todellisessa elämässä vaan niellään mölyt mahaan ja itketään sitten selän takana. Niistä töistä voi avata suun hyvissä ajoin ja kohteliasti ennen reissua. Eikä sitten saada raivaria paikan päällä.
Tiekkö kun tuo ei auta yhtään. Ilman raivaria se mies ei tiskiharjaan tartu, vaikka olisi kotona miten kohteliaasti pyydetty. Jos kerran tarttuukin, niin sitten ei kyllä enää, koska mähän tiskasin jo.
Ihanan lapsellista olettaa, että sukupolvia kestänyt epäreilun työnjaon kulttuuri korjautuisi sillä, että niinku avaa suun ja oikein kohteliaasti hyvissä ajoin kerran sanoo asiasta.
Vai onko tässäkin sittenkin kyse sisäistetystä naisvihasta? On niinku ihan kunkin yksittäisen naisen oma vika, jos mökkityöt jakautuvat epäreilulla tavalla. Eivät ole katsos sanoneet. Jos ovat, niin väärällä tavalla. Jos nainen olisi osannut vaan sanoa oikealla tavalla ja oikeaan aikaan, niin totta kai mies hoitaisi lapsia, tiskaisi ja luuttuaisi superahkerasti oikein iloissaan.
Mä puolestani pidän mökkeilystä ja luonnosta. On ihana herätä aamuaurinkoon ja linnunlauluun, mennä pihalle aamu joogaan kun luonto on niin sydäntäsärkevän kaunis siinä ympärillä... Hypätä järveen uinnille.
Kesäyöt luonnon keskellä on niin kauniita! Eilen illalla otin kameran ja lähdin kuvaamaan auringonlaskun aikaan järvelle niin kauniita ruusunpunaisia ja kullanhohtoisia pilviä jotka heijastui tyyneen veteen. Tunsin olevani etuoikeutettu kokiessani jotain niin kaunista.
Verkoilla tuli aamulla pari siika ja joitain ahvenia. Tänään on sitten voissa paistettua siikaa ja ahvenia, uusia perunoita, sipulia ja salaattia omasta maasta.