Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

kela vaatii hakemaan halvempaa asuntoa kaikilla mahdollisilla tavoilla

Vierailija
13.07.2024 |

Olen sairaseläkkeellä. Asunn kelan normien mukaan ylikalliissa asunnossa. Nyt kela vaatii minua muuttamaan halvempaan asutoon.

Olen sairas enkä pysty tekemään hakemuk?sia. Minulla ei ole myöskään luottotietoja ja minulla on myös vuokravelkaa.

Kelan mukaan nämä asiat eivät vaikuta asunnon saantiin vaan minun on kaikin tavoin pikaisesti hankittava halvempi asunto. Olen sairas ja työkyvyttömyyseläkkeellä enkä kykene hankkimaan uutta asuntoa. Kuka minua auttaa

Kommentit (490)

Vierailija
41/490 |
13.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietääkseni kela ei missään tapauksessa voi vaatia ketään esim. asumistuen tai toimeentulotuen saajaa muuttamaan minnekään. Ne vaan maksaa vuokraa tiettyyn rajaan asti ja loput jää sinun maksettavaksesi tukiaisistasi. Toki jos rahasi ei riitä jättivuokraasi niin sitten kehoittaisin muuttamaan...

Ongelma on, että en saa asuntoa. muuttaisin kyllä, jos minulla olisi halvempi asunto johon muuttaa. Kuka osoittaa minulle sellaisen?

Ehkä sinun pitäisi hankkiutua edunvalvonnan alaiseksi? Jos ei itse kykene enää hoitamaan asioitaan, lienee järkevää antaa tehtävä ulkopuoliselle taholle. 

Vierailija
42/490 |
13.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maksakoot jokainen oman kämppänsä.

En halua elättää loisia.

Sun maksamilla veroilla ei elätetä edes loista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/490 |
13.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Seurakunnasta apuja? 

Mitä apuja siis sieltä? 

Kysy edes !

Vierailija
44/490 |
13.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Provo. Jos on työkyvyttömyyseläkkeellä saa eläkkeensaajan asumistukea ja siitä ei vähennetä.

Ei eläkkeensaajan asumistuki kata koko vuokraa. Siinäkin on vuokranormi mihinkä saa tukea. Tämän asunnon vuokra ylittää sen.

Sama asia on ollut jo vuodet niin mikä nyt asiassa olisi muuttunut? Ainoastaan nyt on muuttunut normaalin asumistuen määräämisperusteet.

Vierailija
45/490 |
13.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ruokakunnassa on

1 henkilö, asumismenoiksi hyväksytään 563 e/kk

2 henkilöä, asumismenoiksi hyväksytään 808 e/kk

3 henkilöä, asumismenoiksi hyväksytään 1 019 e/kk

4 henkilöä, asumismenoiksi hyväksytään 1 188 e/kk

yli 4 henkilöä, asumismenoiksi hyväksytään 1 188 e/kk + 148 e/kk jokaista lisähenkilöä kohden.

Jos ruokakuntaan kuuluu vammainen henkilö, joka tarvitsee apuvälineiden tai hoitajan vuoksi erityisen paljon tilaa, Kela hyväksyy asumismenot yhtä henkilöä suuremman henkilöluvun mukaan.

(Hki, Espoo, Vantaa)

Vierailija
46/490 |
13.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eivät pakota tai vaadi. Se on kehotus. Voit varsin hyvin jatkaa asumista nykyisessä asunnossa, mutta tuet todennäköisesti pienenee. Mitään pakkohakua ei myöskään ole. Voit vapaasti valita olla hakematta halvempaa asuntoa, mutta siitäkin seuraa tuo mahdollinen tukien pienennys.

Minullekin tuli keväällä tuo muuttokehotuskirje halvempaan asuntoon Kelasta. Yksi ihminen auttoi vastineessa sinne. Tuet pienennettiin kolmeksi kk, sitten palautettiin ennalleen. En ihan tajua mitä tapahtui.

Vierailija
47/490 |
13.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietääkseni kela ei missään tapauksessa voi vaatia ketään esim. asumistuen tai toimeentulotuen saajaa muuttamaan minnekään. Ne vaan maksaa vuokraa tiettyyn rajaan asti ja loput jää sinun maksettavaksesi tukiaisistasi. Toki jos rahasi ei riitä jättivuokraasi niin sitten kehoittaisin muuttamaan...

Ongelma on, että en saa asuntoa. muuttaisin kyllä, jos minulla olisi halvempi asunto johon muuttaa. Kuka osoittaa minulle sellaisen?

Ehkä sinun pitäisi hankkiutua edunvalvonnan alaiseksi? Jos ei itse kykene enää hoitamaan asioitaan, lienee järkevää antaa tehtävä ulkopuoliselle taholle. 

Ei edunvalvontaan noin vain pääse.

Vierailija
48/490 |
13.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eivät pakota tai vaadi. Se on kehotus. Voit varsin hyvin jatkaa asumista nykyisessä asunnossa, mutta tuet todennäköisesti pienenee. Mitään pakkohakua ei myöskään ole. Voit vapaasti valita olla hakematta halvempaa asuntoa, mutta siitäkin seuraa tuo mahdollinen tukien pienennys.

En pärjää jos tukia pienennetään. Tämä on sairaan ihmisen kiusaamista ja kyykytystä. Miksi kaupunki ei voi antaa minulle asuntoa?

Minulta vapautuisi Hekan isompi ja kalliimpi asunto kun saisin halvemman. Samalla säästyisi veronmaksajien rahoja, kun tulisin toimeen omillani enkä tarvitsisi tukia.

Voit myös Hekan sisällä tehdä asunnonvaihdon !

Vierailija
49/490 |
13.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos kykenet tänne kirjoittamaan ja kitisemään niin kykenet myös täyttelemään asuntohakemuksia. 

Vaan en kykene. Olen sossun kanssa täytellyt asuntohakemuksia esim. kunnalle ja muualle mutta kukaan ei ole tarjonnut minulle asuntoa.

Sossu sanoo ettei voi auttaa enempää ja kelan mielestä en hae tarpeeksi aktiivisesti asuntoa. ihan oikeasti, olen sairas ja jo vanha.

Asumisneuvoja sanoi ettei hänellä ole mitään asuntoja eikä hän voi auttaa ja koita vain löytää asunto.

Eikö sinulla ole aikuisia lapsia jotka auttaisivat?

Vierailija
50/490 |
13.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit etsiä asunnonvaihtokumppania itse Asunnonvaihtopörssistä. Jos löydät kumppanin keskinäiseen asunnonvaihtoon, hakekaa vaihdon hyväksymistä Helsingin kaupungilta.  

Elämäntilanteet tai tarpeet asumiselle voivat muuttua asumisen aikana. Jos olet asunut vähintään vuoden Hekan asunnossa, voit hakea vaihtoa toiseen Hekan asuntoon. Voit hakea vaihtoa vapautuviin Heka-asuntoihin tai etsiä asunnonvaihtokumppania, jonka kanssa vaihtaa asuntoja päikseen.

Vierailija
51/490 |
13.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan Hekan sisältä ei vaihda kun tämä on vanha hissitön purkukuntoinen talo. Olen yrittänyt kyllä keskinäistä vaihtoa.

Vierailija
52/490 |
13.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikin keinoin? Kokeile jotain laittomia keinoja. Riittävän laittomia niin valtio järjestää sulle huoneen kivitalosta.

Vierailija
53/490 |
13.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsinrajalle ja sanot:äsailum.Suomi on allekirjoittanut kansainvälisen ihmisoikeusjulistuksen,millä pyyhkii persettään.

Vierailija
54/490 |
13.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei pakota muuttamaan, maksa erotus itse, niin moni tekee. Vuokran ei ole oltava taulukossa, saa ylittää,maksat itse vaikka tt tuesta. Moni maksaa työttömyyskorvauksesta tmsa tt tuesta vaikka 150 e. Tuo taulukko kertoo vain mihin rajaan kela tukee. Omalla muulla rahallasi saat tehdä mitä halaut, joku syö, joku pekaa, joku panostaa asumiseen,jne. joku laittaa perusturvaansa päihteisiin. Onhan Kela tuon litanjan samat fraasit ilmoittanut niillekin joilla ylittyy 2e!!! vain kaksi euroa. Eli valmis kaava. Sulle jää elämiseen vaan vähemmän rhaa kun erotusta maksat. Ilmoita näin heille.

Mutta jos asunnonhakua mietit, pyydä aikuisosiaalityötä avuksesi hakmeusten laadinnassa ja muuhun asiaan liittyvässä dilemmatiikassa. Myös muut auttavat tahot huomioi. Kotivakuutuksen siirto,muuttokustannukset, muuttoapu, vakuus jne. Uudet sopimukset,netti,sähkö jne. Eli jos mahdollisuus asua edelleen entisessä pienemmin käyttövaroin pidä se,jos vuokranmaksusuunnitelma on vakaa.

Vierailija
55/490 |
13.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
56/490 |
13.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei Kela vaadi muuttamaan yhtään mihinkään. Sun saama avustus vaan putoaa ja joudut maksamaan sen itse.

Vierailija
57/490 |
13.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole olemassa Kelan hinnaston mukaisia asuntoja

Vierailija
58/490 |
13.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkin joudun muuttamaan syrjemmälle vaikka kaikki ystäväni ja palvelut on täällä keskustassa. Mielenterveys menee.

Joo, voi kyynel kun et pääse metrolla viidessä minuutissa kallion kuppiloihin dokaamaan kavereittesi kanssa, vaan joudut kestämään tunnin junametro matkan jostain vi tun gesterbyystä.

Tämä. Monilla ihmisillä on todella häiriintynyt kuva siitä, mikä on oikeudenmukaista ja mitä veronmaksajien pitäisi heille kustantaa. Asuminen suuren kaupungin keskustassa tai lyhyen raideyhteyden päässä ei ole mikään ihmisoikeuskysymys.

Sama koskee monia eronneita, vaikka sinulla on lapsia, niin se ei silti oikeuta asumaan ylikalliissa asunnossa ja arvostetulla asuinalueella jos et itse tienaa tarpeeksi erilaisten tukienkaan (ml. elatusapu) jälkeen. On sitä ennenkin lapsiperheet joutuneet muuttamaan.

Vierailija
59/490 |
13.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruotsinrajalle ja sanot:äsailum.Suomi on allekirjoittanut kansainvälisen ihmisoikeusjulistuksen,millä pyyhkii persettään.

Täytyy kohta tehdä noin. Toimeentulotuen tarkoitus on taata vähintään ihmisarvoinen elämä ja jos sitä paljon pienennetään, niin ihmisarvoinen elämä ei toteudu.

Vierailija
60/490 |
13.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuntako sitten antaa asunnon, yksiö vai kaksio. Missä heidän vuokra-asunnot ovat. Onko ne yksityistetty ja kalliit. Onko kelalla valmiina joku asuinpaikka, taitaa olla pelkkä asuntola, asuntolaan ei kannata mennä. 

Nykylain mukaan sillä ei ole merkitystä, onko paikkakunnalla normin hintaisia asuntoja vai ei.

Normi on normi. Kuvaa se todellisuutta tai sitten ei. Ja sitä normiahan ei lasketa paikkakunnan todellisuudessa vapaanaolevien asuntojen hintatason mukaan, vaan niiden paikkakunnan asumistukea saavien talouksien halvimman osan perusteella.

Ja niissä halvimmissa asuu usein köyhimmät, eivätkä ne niistä halvoista kämpistään mihinkään lähde kuin pakosta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi yksi