Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

kela vaatii hakemaan halvempaa asuntoa kaikilla mahdollisilla tavoilla

Vierailija
13.07.2024 |

Olen sairaseläkkeellä. Asunn kelan normien mukaan ylikalliissa asunnossa. Nyt kela vaatii minua muuttamaan halvempaan asutoon.

Olen sairas enkä pysty tekemään hakemuk?sia. Minulla ei ole myöskään luottotietoja ja minulla on myös vuokravelkaa.

Kelan mukaan nämä asiat eivät vaikuta asunnon saantiin vaan minun on kaikin tavoin pikaisesti hankittava halvempi asunto. Olen sairas ja työkyvyttömyyseläkkeellä enkä kykene hankkimaan uutta asuntoa. Kuka minua auttaa

Kommentit (490)

Vierailija
341/490 |
13.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Löytäessäni vaihtohalukkaan sossu maksoi vuokrarästin, jotta vaihto onnistui. Siis ensin se vaihtohalukas piti löytää. Muuttokulut maksoi myös sossu. Vaatii sen, että panee tikun ristiin vaikka sen avustajan avulla ap:n tapauksessa.

Paljonko maksoi muuttokulut?

Muuttokuluja olivat räsrivuokra ja muuttofirman kuljetus ja kantajat myös. Jotain pari tonttua.

Vierailija
342/490 |
13.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta mitä hemmetti tarkoittaa: "Tarkastamme alueesi asuntotilanteen"

Mistä helvetistä  ne tietää olisinko saanut vai ei tai onko tarjottu vai ei? Se että niitä on saatavilla ei tarkoita että mulla olisi tarjottu.

Voi olisikin silloin kun oli tarve. Siinä olisimme ihmetelleet yhdessä miksi ei ole tarjottu. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
343/490 |
13.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma kokemus ettei Suomessa saa mistään asuntoa jos vuokravelka, se estää täysin. Sama juttu kela ei usko kehotti hakemaan mm. Kunnalta, pistin heti hakemuksen kuukausia kului, ei kuulu vastausta. Ja toimistoilla sama eli vaatimus olisi oltava puhtaat luottotiedot. Ihmettelen ettei kela virkailijat tiedä tuota ettei asuntoa saa tuosta noin vaan kun on vakava maksuhäiriö merkintä. Vaikka kuinka etsisi asuntoa ja halvempaa. Mitä tahansa muuta saa kyllä olla kunhan vain on luottotiedot kunnossa se vain merkkaa Suomessa. Esim. Bilettää saa 24h tai tupakoida, niistä ei yleensä välitetä. Kunhan on luottotiedot. 

Tiedätkös-minulla ei ole ikinä milloinkaan ollut minkäänlaista vuokrarästiä saati ulosotto tai rikosrekisterimerkintää,mutta olen tiettyjen olosuhteiden johdosta kokenut myös asunnottomuuden. Kunnalta/kaupungilta ei asuntoa saa,aivan sama,miten nuhteeton rekisterri maksutilanteen johdosta on. Pikkuinen hyvävelikerho päättää keitä asumaan otetaan,joten olen saanut asuntoni vain ja ainoastaan yksityisiltä viimeiset kaksikymmentä vuotta. Siinä joutuu tosin pahimmillaan hiukan esittämään mm.opiskelijaa,mutta jos vaihtoehto on asunnottomuus koska kunta ei myönnä nuhteettomalle asuntoa,niin aivan sama,ilmoittaudun opiskelijaksi jonnekin ennen asunnon hakua ja lopetan opiskelun,kunhan asunto on saatu.

Vierailija
344/490 |
13.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oma kokemus ettei Suomessa saa mistään asuntoa jos vuokravelka, se estää täysin. Sama juttu kela ei usko kehotti hakemaan mm. Kunnalta, pistin heti hakemuksen kuukausia kului, ei kuulu vastausta. Ja toimistoilla sama eli vaatimus olisi oltava puhtaat luottotiedot. Ihmettelen ettei kela virkailijat tiedä tuota ettei asuntoa saa tuosta noin vaan kun on vakava maksuhäiriö merkintä. Vaikka kuinka etsisi asuntoa ja halvempaa. Mitä tahansa muuta saa kyllä olla kunhan vain on luottotiedot kunnossa se vain merkkaa Suomessa. Esim. Bilettää saa 24h tai tupakoida, niistä ei yleensä välitetä. Kunhan on luottotiedot. 

No miten selität sen, että velkainen maksuhäiriöinen naapuri sai asunnon hekalta?

Kaikki he, jotka tunnen ja joilla on asunto Hekalta, heillä on puhtaat luottotiedot ja kaikilla on kokoaikainen työsuhde ja keskivertopalkka. Eivät siis ole köyhiä, joskin eivät hirveän rikkaitakaan, eivät ole työttömiä eivätkä luottotiedottomia, alkoholisteja kyllä ja tupakoivat paljon, mutta eivät köyhiä eivätkä luottotiedottomia.

Vierailija
345/490 |
13.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kela käski hakea asuntoa hekalta/kunnalta, pistin hakemuksen vaikka netissä näkyy vapaana heka asuntoja jotka olisi 1000-1400e vuokra, eli enemmän ja ylittää kaikki kelan asettamat rajat. Silti niitä oli haettava koska kela käskee hakea kalliimpaa, tai kuvittelee että ne olisi halpoja no eivät ole. Vain siksi koska ne ovat kunnan. Ei ole tullut vastausta hakemukseen, taisi mennä jollekin muulle. Heka ei ole halpa. 

Halvempaahan ne kehoitti hakemaan. Hae veikkonen muustakin kaupungista kuin Helsinki 

Vierailija
346/490 |
13.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No miten selität sen, että velkainen maksuhäiriöinen naapuri sai asunnon hekalta?

Koska hänellä ei ollut vuokravelkaa? Minulle tullut kaikista vastaus ettei vuokra velkaa saa olla, muita velkoja saa olla. Hekalle on kaksi hakemusta mm. Viime vuonna oli luottotiedot ei vastattu ja tänä vuonna kun etsin toista halvempaa, ei vastausta. Ehkä asunnon saa jos ei ole vuokravelkaa tai takaaja tms. Saattaa vaikuttaa. Valinta prosessi kohdistuu muihin, suomalaisena en saa tuolta asuntoa vaikka haettu on kaksi kertaa. Kela väitti että saa. Ne joita näkyy netissä ovat erittäin kalliita kaiken lisäksi. 

Vierailija
347/490 |
13.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eivät pakota tai vaadi. Se on kehotus. Voit varsin hyvin jatkaa asumista nykyisessä asunnossa, mutta tuet todennäköisesti pienenee. Mitään pakkohakua ei myöskään ole. Voit vapaasti valita olla hakematta halvempaa asuntoa, mutta siitäkin seuraa tuo mahdollinen tukien pienennys.

En pärjää jos tukia pienennetään. Tämä on sairaan ihmisen kiusaamista ja kyykytystä. Miksi kaupunki ei voi antaa minulle asuntoa?

Minulta vapautuisi Hekan isompi ja kalliimpi asunto kun saisin halvemman. Samalla säästyisi veronmaksajien rahoja, kun tulisin toimeen omillani enkä tarvitsisi tukia.

Siis sinun mielestä sua kyykytetään, kun asut yhteiskunnan varoin liian kalliissa kämpässä veronmaksajien ylläpitämien etujen vuoksi nyt sua ohjaa muuttamaan edullisempaan asunt

Minä taas olisin ottanut kernaasti kalliimman ja olisi ollut varaa siihen mutta eipä kuulunut. Missä ne halvemman etsijät oli? 

Vierailija
348/490 |
13.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ite en ainakaan muuttais vaikka kuinka kela vaatis, ei oo kyllä vielä vaatinutkaan. Hissillistä taloa vaikea löytää, jossa olis halvempi asunto. Yksityisten asuntoihin en lähtis enää.

Ja jos ei muuta halvempaan, niin lopulta kela antaa olla, se ei voi pakottaa ketään muuttamaan, vai tuleeko kelasta väkisin sen ihmisen muuttamaan pois asunnosta ? Se vaan sit maksaa vuokraa vaan sen mikä missäkin kaupungissa on "vuokraraja". Esim jos kelan vuokraraja on 560e ja ihmisen vuokra on 700e, niin kela maksaa vuokraan asumistukea tuohon 560e asti ja ihminen ite maksaa sen itse toimeentulotuen perusosasta tai eläkkeestä, mikä nyt tulomuoto ikinä onkaan.

Aina on toiminut tällä tavalla eikä oo tarvinnut kelan vaatimusten takia minnekään hikiseen yksiöön muuttaa, vaan ihan lähes 60m2 kaksiossa asun. :D Vuokra on just satasen yli "sallitun rajan."

Vierailija
349/490 |
13.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitäisi löytää joku 300 euron kämppä että olisi järkeä asumisessa, muttei sellaisia yksinkertaisesti ole olemassa täälläpäin ainakaan.

Toisaalla on olemassa sellaisia kämppiä. Vai onko jengi liimattu kiinni pattereihin ettei voi muuttaa sen takia.

Muutto satojen kilometrien päähän ei nyt vaan aina onnistu.

Vierailija
350/490 |
13.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän halvalla voi rakentaa asuntoja kuten vaikkapa merikontista konttitaloja ja jotain vastaavaa, mutta niin ei tehdä täällä eikä maailmalla koska silloin yhteiskunta olisi täynnä laiskoja elättejä jotka ajaisi valtiot konkurssiin.

Vierailija
351/490 |
13.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedätkös-minulla ei ole ikinä milloinkaan ollut minkäänlaista vuokrarästiä saati ulosotto tai rikosrekisterimerkintää,mutta olen tiettyjen olosuhteiden johdosta kokenut myös asunnottomuuden. Kunnalta/kaupungilta ei asuntoa saa,aivan sama,miten nuhteeton rekisterri maksutila

Kunnan asuntoihin nimenomaan laitetaan rikollisia asumaan. Siksi nuhteeton ei saa sieltä asuntoa. Sama myös kaupungin työpaikkojen kanssa, menevät rikollisille.

Vierailija
352/490 |
13.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedätkös-minulla ei ole ikinä milloinkaan ollut minkäänlaista vuokrarästiä saati ulosotto tai rikosrekisterimerkintää,mutta olen tiettyjen olosuhteiden johdosta kokenut myös asunnottomuuden. Kunnalta/kaupungilta ei asuntoa saa,aivan sama,miten nuhteeton rekisterri maksutila

Tiedän montakin nuhteetonta, jotka ovat saaneet kaupungin asunnon.

Vierailija
353/490 |
13.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon ollut nyt 7kk jonossa kaupungin asuntoihin. en asu heassas ei edes lähellä. ei yhtään asuntotarjousta.

luottotiedot kunnossa ja laaja kotivakuutus kanssa. ei lainkaan lainaa.

Vierailija
354/490 |
13.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki he, jotka tunnen ja joilla on asunto Hekalta, heillä on puhtaat luottotiedot ja kaikilla on kokoaikainen työsuhde

Tunnen monta työtöntä prsauk7sta luottotiedotonta hekan asunnoissa.

Vierailija
355/490 |
13.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ite en ainakaan muuttais vaikka kuinka kela vaatis, ei oo kyllä vielä vaatinutkaan. Hissillistä taloa vaikea löytää, jossa olis halvempi asunto. Yksityisten asuntoihin en lähtis enää.

Ja jos ei muuta halvempaan, niin lopulta kela antaa olla, se ei voi pakottaa ketään muuttamaan, vai tuleeko kelasta väkisin sen ihmisen muuttamaan pois asunnosta ? Se vaan sit maksaa vuokraa vaan sen mikä missäkin kaupungissa on "vuokraraja". Esim jos kelan vuokraraja on 560e ja ihmisen vuokra on 700e, niin kela maksaa vuokraan asumistukea tuohon 560e asti ja ihminen ite maksaa sen itse toimeentulotuen perusosasta tai eläkkeestä, mikä nyt tulomuoto ikinä onkaan.

Aina on toiminut tällä tavalla eikä oo tarvinnut kelan vaatimusten takia minnekään hikiseen yksiöön muuttaa, vaan ihan lähes 60m2 kaksiossa asun. :D Vuokra on just satasen yli "sallitun rajan."

Ei Kela pakota ketään muuttamaan. Nykyiseen asuntoon voi ihan hyvin jäädä, mutta silloin vaan joutuu maksamaan itse sen erotuksen. Aina on näin ennenkin ollut. Tässä ei ole mitään uutta.

Vierailija
356/490 |
13.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska hänellä ei ollut vuokravelkaa? Minulle tullut kaikista vastaus ettei vuokra velkaa saa olla, muita velkoja saa oll

------

Sillä oli vuokravelkaa

Vierailija
357/490 |
13.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitäisi löytää joku 300 euron kämppä että olisi järkeä asumisessa, muttei sellaisia yksinkertaisesti ole olemassa täälläpäin ainakaan.

Toisaalla on olemassa sellaisia kämppiä. Vai onko jengi liimattu kiinni pattereihin ettei voi muuttaa sen takia.

Muutto satojen kilometrien päähän ei nyt vaan aina onnistu.

Miten niin aina? Minulta onnistui ja monelta muultakin se onnistui.

Vierailija
358/490 |
13.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kela on nykyisin valtava laitos. Pommittavat ihmisiä tarkistuksen, tarkistuskirjeillä monta kertaa vuodessa. Paljonkohan siellä on tätä nykyä porukkaa jo töissä? 

Ja paljonkohan pitäisi olla, jotta nuo järkyttävät väärinkäytökset saataisiin loppumaan?

Vierailija
359/490 |
13.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon ollut nyt 7kk jonossa kaupungin asuntoihin. en asu heassas ei edes lähellä. ei yhtään asuntotarjousta.

luottotiedot kunnossa ja laaja kotivakuutus kanssa. ei lainkaan lainaa.

Mikä sua estää vuokraamasta joltain muulta vuokranantajalta?

Vierailija
360/490 |
13.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohtelu voi olla erilaista, minä en saanut yhtään Heka asuntoa vaikka oli luottotiedot. Nyt kun ei ole niin ei myöskään mitään, olen kyllä työtön ehkä se vaikuttaa. Asunnon sain vain yksityiseltä kun muutin Helsingistä, mutta on vika suuri vuokra ja tupakointia, loma-asunto naapuri tuo asemalta jengiä asuntoonsa meuhkaamaan. Ja talo on täynnä omistusasujia. Että silleen. Tuntuu että asuisin jo heka asunnossa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi seitsemän