kela vaatii hakemaan halvempaa asuntoa kaikilla mahdollisilla tavoilla
Olen sairaseläkkeellä. Asunn kelan normien mukaan ylikalliissa asunnossa. Nyt kela vaatii minua muuttamaan halvempaan asutoon.
Olen sairas enkä pysty tekemään hakemuk?sia. Minulla ei ole myöskään luottotietoja ja minulla on myös vuokravelkaa.
Kelan mukaan nämä asiat eivät vaikuta asunnon saantiin vaan minun on kaikin tavoin pikaisesti hankittava halvempi asunto. Olen sairas ja työkyvyttömyyseläkkeellä enkä kykene hankkimaan uutta asuntoa. Kuka minua auttaa
Kommentit (490)
Vierailija kirjoitti:
Mikä sairaus estää hakemusten tekemisen? Paskavammaista kitinää vauvapalstalla ei tunnu estävän.
Millainen ja minkälaisilla arvoilla varustettu ihminen voi kirjoittaa 'paskavammaista kitinää' työkyvyttömälle ihan aikuisten oikeasti köyhälle,joka ei voi työllistyä ja jolla on sairauden tuomia haasteita viranomaisbyrokratian viidakossa paljon enemmän,kuin terveellä ja maksamalla ihmisellä? Ei tarvita edes sairautta siihen,että lomakeviidakko on liian raskas ja monimutkainen hoidettavaksi. Miettikääpä sitä.
Löytäessäni vaihtohalukkaan sossu maksoi vuokrarästin, jotta vaihto onnistui. Siis ensin se vaihtohalukas piti löytää. Muuttokulut maksoi myös sossu. Vaatii sen, että panee tikun ristiin vaikka sen avustajan avulla ap:n tapauksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä sairaus estää hakemusten tekemisen? Paskavammaista kitinää vauvapalstalla ei tunnu estävän.
Millainen ja minkälaisilla arvoilla varustettu ihminen voi kirjoittaa 'paskavammaista kitinää' työkyvyttömälle ihan aikuisten oikeasti köyhälle,joka ei voi työllistyä ja jolla on sairauden tuomia haasteita viranomaisbyrokratian viidakossa paljon enemmän,kuin terveellä ja maksamalla ihmisellä? Ei tarvita edes sairautta siihen,että lomakeviidakko on liian raskas ja monimutkainen hoidettavaksi. Miettikääpä sitä.
Noihin vaikeuksiin saa apua aikuisten sossupalvelusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä joka laitoit linkin käpylän vaihtoasuntoon, niin tämä on kalliimpi kuin niitten vuokrakatto ja eri alueella. Tämä on idässä ja hissitön ja peruskorjaamaton vanha talo.
Tässä toinen vaihtoasunto idässä ja samoilla jriteereillä.
Olisko tää sopiva?
https://www.hekaoy.fi/asunnonvaihtoporssi/kohde/30-neliometrin-yksio-hi…
Liian kallis tuolle vaihtajalle siis tämä minun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät pakota tai vaadi. Se on kehotus. Voit varsin hyvin jatkaa asumista nykyisessä asunnossa, mutta tuet todennäköisesti pienenee. Mitään pakkohakua ei myöskään ole. Voit vapaasti valita olla hakematta halvempaa asuntoa, mutta siitäkin seuraa tuo mahdollinen tukien pienennys.
En pärjää jos tukia pienennetään. Tämä on sairaan ihmisen kiusaamista ja kyykytystä. Miksi kaupunki ei voi antaa minulle asuntoa?
Minulta vapautuisi Hekan isompi ja kalliimpi asunto kun saisin halvemman. Samalla säästyisi veronmaksajien rahoja, kun tulisin toimeen omillani enkä tarvitsisi tukia.
Siis sinun mielestä sua kyykytetään, kun asut yhteiskunnan varoin liian kalliissa kämpässä veronmaksajien ylläpitämien etujen vuoksi nyt sua ohjaa muuttamaan edullisempaan asuntoon. Jos et halua muuttaa, niin sitten maksat sen yl
Etkö ymmärrä lukemaasi? Jos hlö ilomielin ottaisi halvemman asunnon,mutta niitä ei ole..? Mitä jos menisit takaisin ala-asteelle opettelemaan lukemisen alkeet.
Nuo vuokravelat taitavat olla pahempi asia kuin se, että ei ole luottotietoja? Ole yhteydessä kuntasi sosiaalitoimistoon, seurakuntaan, erilaisiin säätiöihin. Toivottavasti ap saat asuntoasiasi järjestykseen.
Kyllä on hankalaksi tehty tavallisen ihmisen elämä. Ei niitä asuntoja joka paikassa noin vain saa, vaikka olisi miten kallis KELAn mielestä. Moni ihminen kusessa.
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi löytää joku 300 euron kämppä että olisi järkeä asumisessa, muttei sellaisia yksinkertaisesti ole olemassa täälläpäin ainakaan.
Toisaalla on olemassa sellaisia kämppiä. Vai onko jengi liimattu kiinni pattereihin ettei voi muuttaa sen takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noihin vaikeuksiin saa apua aikuisten sossupalvelusta.
Onko omakohtaista kokemusta asiasta,miten aikuissosiaalityö toimii? Jos ei,en ryhtyisi viisastelemaan-siellä on monen moista akkaa ja ukkoa suojatyöpaikoissaan kyykyttämässä ihmisiä.
"Etkö ymmärrä lukemaasi? Jos hlö ilomielin ottaisi halvemman asunnon,mutta niitä ei ole..? Mitä jos menisit takaisin ala-asteelle opettelemaan lukemisen alkeet."
Halvempia asuntoja on paljonkin.
Vierailija kirjoitti:
Löytäessäni vaihtohalukkaan sossu maksoi vuokrarästin, jotta vaihto onnistui. Siis ensin se vaihtohalukas piti löytää. Muuttokulut maksoi myös sossu. Vaatii sen, että panee tikun ristiin vaikka sen avustajan avulla ap:n tapauksessa.
Eikös ap ole jo hakenut apua viranomaisilta,jotka sanoivat,etteivät voi auttaa?
"Onko omakohtaista kokemusta asiasta,miten aikuissosiaalityö toimii? Jos ei,en ryhtyisi viisastelemaan-siellä on monen moista akkaa ja ukkoa suojatyöpaikoissaan kyykyttämässä ihmisiä. "
Monta viestiä olen kirjoittanut tähän ketjuun, että tosiaan on kokemusta. Linkkiäkin olen laittanut.
Sosiaalineuvonnan puhelin
Avoinna ma-pe 08:15-16
Puhelun hinta: maksuton
Soita 09 310 44400
Oma kokemus ettei Suomessa saa mistään asuntoa jos vuokravelka, se estää täysin. Sama juttu kela ei usko kehotti hakemaan mm. Kunnalta, pistin heti hakemuksen kuukausia kului, ei kuulu vastausta. Ja toimistoilla sama eli vaatimus olisi oltava puhtaat luottotiedot. Ihmettelen ettei kela virkailijat tiedä tuota ettei asuntoa saa tuosta noin vaan kun on vakava maksuhäiriö merkintä. Vaikka kuinka etsisi asuntoa ja halvempaa. Mitä tahansa muuta saa kyllä olla kunhan vain on luottotiedot kunnossa se vain merkkaa Suomessa. Esim. Bilettää saa 24h tai tupakoida, niistä ei yleensä välitetä. Kunhan on luottotiedot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös ap ole jo hakenut apua viranomaisilta,jotka sanoivat,etteivät voi auttaa?
Olisi sitten aika vaatia sossulta henkilökohtainen avustaja jos ei pärjää omatoimisesti tai vaatia ryhmäkotipaikkaa. Sossu auttaa.
Vierailija kirjoitti:
"Etkö ymmärrä lukemaasi? Jos hlö ilomielin ottaisi halvemman asunnon,mutta niitä ei ole..? Mitä jos menisit takaisin ala-asteelle opettelemaan lukemisen alkeet."
Mutta missä? Muuttaisitko itse sairaana pois kaikkien tukiverkkojesi luota vaikkapa 900km päähän Korpikylään jonnekin spurgujen lähiöön vai olisiko spurgulähiö pk-seudulla parempi? Jos voisit sen tehdä ja tietäisit,mistä puhut,mielipiteelläsi olisi jokin painoarvo. Tahtoisit sairaan työkyvyttömän ihmisen muuttavan keskelle ei-mitään,jotta hänen mielenterveytensä rippeetkin tuhoutuvat? Kyllä on todella kokoomuslainen ajatusmaailma-inhimillisyydellä ei ole mitään merkitystä.
Vierailija kirjoitti:
Oma kokemus ettei Suomessa saa mistään asuntoa jos vuokravelka, se estää täysin. Sama juttu kela ei usko kehotti hakemaan mm. Kunnalta, pistin heti hakemuksen kuukausia kului, ei kuulu vastausta. Ja toimistoilla sama eli vaatimus olisi oltava puhtaat luottotiedot. Ihmettelen ettei kela virkailijat tiedä tuota ettei asuntoa saa tuosta noin vaan kun on vakava maksuhäiriö merkintä. Vaikka kuinka etsisi asuntoa ja halvempaa. Mitä tahansa muuta saa kyllä olla kunhan vain on luottotiedot kunnossa se vain merkkaa Suomessa. Esim. Bilettää saa 24h tai tupakoida, niistä ei yleensä välitetä. Kunhan on luottotiedot.
No miten selität sen, että velkainen maksuhäiriöinen naapuri sai asunnon hekalta?
Vierailija kirjoitti:
Paljonko maksoi muuttokulut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta missä? Muuttaisitko itse sairaana pois kaikkien tukiverkkojesi luota vaikkapa 900km päähän Korpikylään jonnekin spurgujen lähiöön vai olisiko spurgulähiö pk-seudulla parempi? Jos voisit sen tehdä ja tietäisit,mistä puhut,mielipiteelläsi olisi jokin painoarvo. Tahtoisit sairaan työkyvyttömän ihmisen muuttavan keskelle ei-mitään,jotta hänen mielenterveytensä rippeetkin tuhoutuvat? Kyllä on todella kokoomuslainen ajatusmaailma-inhimillisyydellä ei ole mitään merkitystä.
Eihän tällä ap:llä ole turvaverkkoja nykyisellä seudullakaan, joten tilanne ei muutu, vaikka muuttaisi kauas nykyisestä mestasta. Sossuja on joka kunnassa ja kaupungissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Provo. Jos on työkyvyttömyyseläkkeellä saa eläkkeensaajan asumistukea ja siitä ei vähennetä.
Ei eläkkeensaajan asumistuki kata koko vuokraa. Siinäkin on vuokranormi mihinkä saa tukea. Tämän asunnon vuokra ylittää sen.
Ei asumistuen kuulukaan kattaa koko vuokraa, vaan maksimissaan 80%. Mulla ainakin jää vuokranmaksun jälkeen n.550e käyttöön ja eläkkeensaajan asumistukea saan.
Kela käski hakea asuntoa hekalta/kunnalta, pistin hakemuksen vaikka netissä näkyy vapaana heka asuntoja jotka olisi 1000-1400e vuokra, eli enemmän ja ylittää kaikki kelan asettamat rajat. Silti niitä oli haettava koska kela käskee hakea kalliimpaa, tai kuvittelee että ne olisi halpoja no eivät ole. Vain siksi koska ne ovat kunnan. Ei ole tullut vastausta hakemukseen, taisi mennä jollekin muulle. Heka ei ole halpa.
Pitäisi löytää joku 300 euron kämppä että olisi järkeä asumisessa, muttei sellaisia yksinkertaisesti ole olemassa täälläpäin ainakaan.