Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

kela vaatii hakemaan halvempaa asuntoa kaikilla mahdollisilla tavoilla

Vierailija
13.07.2024 |

Olen sairaseläkkeellä. Asunn kelan normien mukaan ylikalliissa asunnossa. Nyt kela vaatii minua muuttamaan halvempaan asutoon.

Olen sairas enkä pysty tekemään hakemuk?sia. Minulla ei ole myöskään luottotietoja ja minulla on myös vuokravelkaa.

Kelan mukaan nämä asiat eivät vaikuta asunnon saantiin vaan minun on kaikin tavoin pikaisesti hankittava halvempi asunto. Olen sairas ja työkyvyttömyyseläkkeellä enkä kykene hankkimaan uutta asuntoa. Kuka minua auttaa

Kommentit (490)

Vierailija
301/490 |
13.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Hei jospa nyt menisit itse selvittämään niitä asunnon saanti ehtoja. Siellä on kiireellisyysluokat ja se että on tuloihin nähden liian iso vuokra ei ole peruste asunnon saannille hekan vuokrataloissa. Tämä on fakta ja kun hakijoita on tuhansia niin vain kiireellisyyskriteerit töyttävät ensi sijalla ha sitten muut mutta ap:llä ei todellakaan helppo tilanne. "

Tämä kommentti siis aloittajalle. Muiden ei tarvitse selvittää.

Tuo kommentti EI OLE ap:lle vaan niille pässeille jotka kuvittelee että saat hekalta halvemman asunnon vaan siksi kun se nykyinen on liian kallis tuloihisi. Näinhän se ei todellakaan ole. Hekalla on selkeät kriteerit joiden puitteissa asunnot jaetaan ja muut jää nyolemaan näppejään. Niin ja myös hekalla sairaseläkeläinen ei ole kovin toivottu asukas ja vuokranmaksaja.

Vierailija
302/490 |
13.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ruokakunnassa on

1 henkilö, asumismenoiksi hyväksytään 563 e/kk

2 henkilöä, asumismenoiksi hyväksytään 808 e/kk

3 henkilöä, asumismenoiksi hyväksytään 1 019 e/kk

4 henkilöä, asumismenoiksi hyväksytään 1 188 e/kk

yli 4 henkilöä, asumismenoiksi hyväksytään 1 188 e/kk + 148 e/kk jokaista lisähenkilöä kohden.

Jos ruokakuntaan kuuluu vammainen henkilö, joka tarvitsee apuvälineiden tai hoitajan vuoksi erityisen paljon tilaa, Kela hyväksyy asumismenot yhtä henkilöä suuremman henkilöluvun mukaan.

(Hki, Espoo, Vantaa)

Siis hetkonen. Tällaisesta en ole kuullutkaan. Pitääkö Kelalle erikseen todistaa jotenkin tuo apuvälinetarve? Minulla on nykyisessä kaksiossa rollaattoria, pyörätuolia ja muuta, ja on tarve muuttaa pienempään vaikka nuo eivät sinne tule kunnolla mahtumaan, kun eläkeläisen asumistuki kattaa vain puolet nykyisestä vuokrastani. 

Hyvä ,että tästä ketjusta on edes jollekin apua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/490 |
13.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko oikein, että kansa joutuu kärsimään edellisten hallitusten tekemisistä? Oppiiko kansa nyt olemaan äänestämättä Marinin kaltaisia valtaan?

Vierailija
304/490 |
13.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

onko koskaan tullut mieleen muuttaa maisemaa?

Satakunta on vuokriltaan halvin maakunta

Pori ja Satakunta ovat koko maan tasolla poikkeuksia vuokratasoillaan.

Pori on maan 10. väkirikkain kaupunki, mutta asuminen on halvempaa kuin missään toisessa maakuntakeskuksessa.

Satakunta taas on maakunnista kaikkein halvin. Uudenmaan vuokriin verrattuna Satakunnan tavanomaisimmat vuokrat ovat 37 prosenttia halvemmat.

Kallein perusvuokrataso on Helsingissä. Yksiöiden mediaanivuokra on 759 euroa, kaksioiden 975 euroa ja kolmioiden 1313 euroa.

Porissa yksiöiden mediaanivuokra on 410 euroa, kaksioiden 550 euroa ja kolmioiden 655 euroa.

Porin vuokrataso, eli yksiöiden, kaksioiden ja kolmioiden mediaanivuokrien keskiarvo, on 538 euroa. Turun vuokrataso on 757 euroa, Tampereella 794 euroa ja Helsingissä 1015 euroa.

Lähde: Oikotie

Tätä kannattaa kaikkien miettiä. missä kannattaa asua.

Vierailija
305/490 |
13.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Hei jospa nyt menisit itse selvittämään niitä asunnon saanti ehtoja. Siellä on kiireellisyysluokat ja se että on tuloihin nähden liian iso vuokra ei ole peruste asunnon saannille hekan vuokrataloissa. Tämä on fakta ja kun hakijoita on tuhansia niin vain kiireellisyyskriteerit töyttävät ensi sijalla ha sitten muut mutta ap:llä ei todellakaan helppo tilanne. "

Tuo kommentti EI OLE ap:lle vaan niille pässeille jotka kuvittelee että saat hekalta halvemman asunnon vaan siksi kun se nykyinen on liian kallis tuloihisi. Näinhän se ei todellakaan ole. Hekalla on selkeät kriteerit joiden puitteissa asunnot jaetaan ja muut jää nyolemaan näppejään. Niin ja myös hekalla sairaseläkeläinen ei ole kovin toivottu asukas ja vuokranmaksaja.

Asunnon vaihto päikseen onnistuu hekalla. Nyt etsimään vaihtajaa.

Vierailija
306/490 |
13.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sinun mielestä kommentoijan pitäisi selvittää jotain hekan kriteereitä?

Sossu auttaa jo aloittajaa. Vaihtoehtona päikseen vaihtaminen on hyvä. Oon vaihtanut monesti.

Vierailija
308/490 |
13.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kukaan halua mihinkään läävään vaihtaa. Ja hissi on nykyihmiselle ehdoton.

Vierailija
309/490 |
13.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä pieni köyhä kunta haluaa niskoilleen varattoman ikääntyvän ihmisen? Joka todennäköisesti pian tarvitsee kotihoitoa ynnä muita palveluita.

Mikä vaan kunta. Sun ei tarvitse kysyä kunnanjohtajalta lupaa muuttoosi. Suomessa saat muuttaa minne lystäät.

Voidaan toki estää niin ettei tarjota asuntoa. Ei kunnalla ole mitään velvollisuutta tarjota asuntoa toispaikkakuntalaiselle jolla on jo asunto eikä ole tulossa kuntaan työhön tai muutoin.

Mielenkiintoinen ajatus. Mikä instanssi estää yksityisiä vuokranantajia tarjoamasta asuntojaan vuokralle?

Miksi ihmeessä kukaan yksityinen vuokranantaja haluaisi vuokrata asuntonsa jollekin luottotiedottomalle, vuokravelkaiselle randomille joka tulee jostakin pääkaupungista?137

Vierailija
310/490 |
13.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko oikein, että kansa joutuu kärsimään edellisten hallitusten tekemisistä? Oppiiko kansa nyt olemaan äänestämättä Marinin kaltaisia valtaan?

No ei tietenkään kun koko vasurivariskuoro hokee että vika on vsin tämän uuden hallituksen. Media ei tietenkään vasurien lässyjä korjaile ja kansa uskoo mitä lehdessä sanotaan.

Vierailija
311/490 |
13.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinä joka laitoit linkin käpylän vaihtoasuntoon, niin tämä on kalliimpi kuin niitten vuokrakatto ja eri alueella. Tämä on idässä ja hissitön ja peruskorjaamaton vanha talo.

Tässä toinen vaihtoasunto idässä ja samoilla jriteereillä.

Olisko tää sopiva?

https://www.hekaoy.fi/asunnonvaihtoporssi/kohde/30-neliometrin-yksio-hi…

Vierailija
312/490 |
13.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Miksi ihmeessä kukaan yksityinen vuokranantaja haluaisi vuokrata asuntonsa jollekin luottotiedottomalle, vuokravelkaiselle randomille joka tulee jostakin pääkaupungista?"

Siksi kun yksityisillä juoksee kulut tyhjänä olevasta asunnosta. Randomeita ne muutkin vuokralaiset on. Vai meinaatko että kaikki yksityiset vuokraa vain tutuille? Sama se sille mistä vuokralainen tulee. Maksusitoumuksen saa Kelasta takuuseen.

Vierailija
313/490 |
13.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kukaan halua mihinkään läävään vaihtaa. Ja hissi on nykyihmiselle ehdoton.

Hissittömissä asunnoissa minä ikäihminenkin olen asunut, joten hissi ei ole ehdoton nykyihmiselle.

Ap Ei ole fyysisen vamman takia eläkkeellä kun asuu hissittömässä talossa.

Vierailija
314/490 |
13.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä jälleen osoitus miksi olisi hyvä että asumistukien sijasta vain osoitettaisiin asumus näille jotka eivät osaa asioitaan hoitaa. Halvempaa ja nämä kädettömät tyypit saisivat apua elämänhallintansa puutteisiin.

Vierailija
315/490 |
13.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan oikein

Vierailija
316/490 |
13.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vapaassa maassa voit asua missä vaan kunhan itse maksat asumisen.

Vierailija
317/490 |
13.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinä joka laitoit linkin käpylän vaihtoasuntoon, niin tämä on kalliimpi kuin niitten vuokrakatto ja eri alueella. Tämä on idässä ja hissitön ja peruskorjaamaton vanha talo.

Tässä toinen vaihtoasunto idässä ja samoilla jriteereillä.

Olisko tää sopiva?

https://www.hekaoy.fi/asunnonvaihtoporssi/kohde/30-neliometrin-yksio-hi…

Tuohon vielä kommentti että hekan ohjeissa ehtoina vaihtoon että ei ole rästivuokria. Pystyiskö ne siellä sossussa auttamaan niiden vuokrarästien hoitamisessa että saisit asunnon vaihdossa. Sitten muut ehdot eli asunnon oitää olla siistissä kunnosssa. Miten tuo sairautesi vaikuttaa siivoamiseen. 

Tuo toinen idässä oleva asunto olisi hyvä jos vaan vuokra ja asunnon koko sopiva niin ok. Näyttäisi siltä että tuo hekan vaihtoasunto olis helpoimmin tehty kunhan vaan sopiva kohde löytyy. Luulisin että siellä sossussa pystyisivät auttamaan niiden rästivuokrien kanssa. Sehän olisi välttämätöntä että saisit edullisemman asunnon ja saisit asiasi kuntoon.

Vierailija
318/490 |
13.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Provo. Jos on työkyvyttömyyseläkkeellä saa eläkkeensaajan asumistukea ja siitä ei vähennetä.

Eläkkeensaajan asumistukea saa vain eläkeiän (65 v.) täyttäneet. Sairaseläkkeellä voi olla minkä ikäinen tahansa jolla riittävän paha sairaus mikä estää työnteon.

Ei pidä paikkaansa. Sitä saa myös jos on kuntoutustuella, eikä iällä ole mitään tekemistä asian kanssa. Perheellinen ei voi saada eläkkeensaajan asumistukea, ellei kaikki samassa taloudessa asuvat ole myös oikeutettuja siihen.

Vierailija
319/490 |
13.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä jälleen osoitus miksi olisi hyvä että asumistukien sijasta vain osoitettaisiin asumus näille jotka eivät osaa asioitaan hoitaa. Halvempaa ja nämä kädettömät tyypit saisivat apua elämänhallintansa puutteisiin.

Voi hitsi että noinkin tyhmiä on olemassa!! Jos ihminen on sairaseläkkeellä niin mitähän se voisi työnhaun kannalta tarkoittaa?? Etpä sitä sinäkään tiedä vaikka jossain vaiheessa olisit sairaseläkeläinen. Eihän siinä tarvita kuin joku liikenneonnettomuus niin se oli siinä. Mutta tyhmä se vaan täällä huutelee ja gaukkuu niitä joille elämä ei ole ollut viime aikoina auvoista ja helppoa. Tsemppiä AP:lle! Toivottavasti halvempi asunto löytyisi.

Vierailija
320/490 |
13.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi hitsi että noinkin tyhmiä on olemassa!! Jos ihminen on sairaseläkkeellä niin mitähän se voisi työnhaun kannalta tarkoittaa?? Etpä sitä sinäkään tiedä vaikka jossain vaiheessa olisit sairaseläkeläinen. Eihän siinä tarvita kuin joku liikenneonnettomuus niin se oli siinä. Mutta tyhmä se vaan täällä huutelee ja gaukkuu niitä joille elämä ei ole ollut viime aikoina auvoista ja helppoa. Tsemppiä AP:lle! Toivottavasti halvempi asunto löytyisi.

Pöpieläkeläinen voi asua missäpäin vain. Ei sen tarvitse miettiä työnhakua.