kela vaatii hakemaan halvempaa asuntoa kaikilla mahdollisilla tavoilla
Olen sairaseläkkeellä. Asunn kelan normien mukaan ylikalliissa asunnossa. Nyt kela vaatii minua muuttamaan halvempaan asutoon.
Olen sairas enkä pysty tekemään hakemuk?sia. Minulla ei ole myöskään luottotietoja ja minulla on myös vuokravelkaa.
Kelan mukaan nämä asiat eivät vaikuta asunnon saantiin vaan minun on kaikin tavoin pikaisesti hankittava halvempi asunto. Olen sairas ja työkyvyttömyyseläkkeellä enkä kykene hankkimaan uutta asuntoa. Kuka minua auttaa
Kommentit (490)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarvitsetko neuvontaa ja ohjausta sosiaalipalveluista, etuuksien tai tukien hakemisesta ja niihin liittyvissä kysymyksissä?
Sosiaalineuvonnassa pääset keskustelemaan elämäntilanteestasi ammattilaisen kanssa myös nimettömänä. Tilanteesi kartoituksen jälkeen sinut ohjataan palveluissa tarvittaessa eteenpäin.
Sosiaalineuvonnan puhelin
Avoinna ma-pe 08:15-16
Puhelun hinta: maksuton
Soita 09 310 44400
Olen soittanut tuonne ja he sanovat että tilanne on hankala ,mutta ei heillä ole mitään asuntoja eivätkä he voi mitään asialle.
Tosiaankin mielelläni muuttaisin halvempaan asuntoon.
No miksi jankkaat sitä aloituksessa, että et osaa hakea, vaikka sinua on autettu siinä jo?
Vaihtoehtonasi on etsiä hekan asukkaista vaihtoon halukas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarvitsetko neuvontaa ja ohjausta sosiaalipalveluista, etuuksien tai tukien hakemisesta ja niihin liittyvissä kysymyksissä?
Sosiaalineuvonnassa pääset keskustelemaan elämäntilanteestasi ammattilaisen kanssa myös nimettömänä. Tilanteesi kartoituksen jälkeen sinut ohjataan palveluissa tarvittaessa eteenpäin.
Sosiaalineuvonnan puhelin
Avoinna ma-pe 08:15-16
Puhelun hinta: maksuton
Soita 09 310 44400
Olen soittanut tuonne ja he sanovat että tilanne on hankala ,mutta ei heillä ole mitään asuntoja eivätkä he voi mitään asialle.
Tosiaankin mielelläni muuttaisin halvempaan asuntoon.
No miksi jankkaat sitä aloituksessa, että et osaa hakea, vaikka sinua on autettu siinä jo?
Pitää saada se asunto , kuka auttaa niin että saan sen asunnon?
"Hei jospa nyt menisit itse selvittämään niitä asunnon saanti ehtoja. Siellä on kiireellisyysluokat ja se että on tuloihin nähden liian iso vuokra ei ole peruste asunnon saannille hekan vuokrataloissa. Tämä on fakta ja kun hakijoita on tuhansia niin vain kiireellisyyskriteerit töyttävät ensi sijalla ha sitten muut mutta ap:llä ei todellakaan helppo tilanne. "
Tämä kommentti siis aloittajalle. Muiden ei tarvitse selvittää.
"Pitää saada se asunto , kuka auttaa niin että saan sen asunnon?"
Oma apu paras apu. Minäkin löysin kaupungin asunnossa ollessani vuokralla vaihtohalukkaan. Päikseen vaihdettiin. Muuttoavustusta sain ja avustuksen rästivuokran hoitamiseen.
Sossu jelppii sua vaihtohalukkaan etsimisessä kun itse et kykene.
Sinä joka laitoit linkin käpylän vaihtoasuntoon, niin tämä on kalliimpi kuin niitten vuokrakatto ja eri alueella. Tämä on idässä ja hissitön ja peruskorjaamaton vanha talo.
Ilmastotekoja kela nyt tekee, ihan kuten olemme kansalaiset itse vaatineet. Eli ihanaa, koska vihreä siirtymä. Ilmastohätätila!
Asunnonvaihto hekalla
https://www.hekaoy.fi/asunnonvaihtoporssi/asunnon-vaihtaminen/
Rästivuoraan pyydä avustus sossun työntekijältä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täytyy kohta tehdä noin. Toimeentulotuen tarkoitus on taata vähintään ihmisarvoinen elämä ja jos sitä paljon pienennetään, niin ihmisarvoinen elämä ei toteudu.
Otetaan satunnainen paikkakunta kartalta: Liperi.
Siellä asu 12 000 ihmistä erinomaisen ihmisarvoista elämää puolella siitä summasta joka Helsingissä tarvitaan siihen että pysyy edes hengissä.
Minä tunnen jo useampia ihan koulutettuja työssäkäyviä perheitä joista ainakin toisella vanhemmista on etätyömahdollisuus ja jotka ovat muuttaneet juuri tällaisille pienille paikkakunnille että niillä olisi varaa tarjota lapsille ihmisarvoinen elämä turvallisessa ympäristössä.
Ainoastaan näillä muiden rahoilla elävillä "ihmisarvoinen elämä" näyttää tarkoittavan asumista Helsingissä maan kalleimpien neliöiden alueella.
tämä.
Vierailija kirjoitti:
Sinä joka laitoit linkin käpylän vaihtoasuntoon, niin tämä on kalliimpi kuin niitten vuokrakatto ja eri alueella. Tämä on idässä ja hissitön ja peruskorjaamaton vanha talo.
Paljonko on vuokrasi/kk?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täytyy kohta tehdä noin. Toimeentulotuen tarkoitus on taata vähintään ihmisarvoinen elämä ja jos sitä paljon pienennetään, niin ihmisarvoinen elämä ei toteudu.
Otetaan satunnainen paikkakunta kartalta: Liperi.
Siellä asu 12 000 ihmistä erinomaisen ihmisarvoista elämää puolella siitä summasta joka Helsingissä tarvitaan siihen että pysyy edes hengissä.
Minä tunnen jo useampia ihan koulutettuja työssäkäyviä perheitä joista ainakin toisella vanhemmista on etätyömahdollisuus ja jotka ovat muuttaneet juuri tällaisille pienille paikkakunnille että niillä olisi varaa tarjota lapsille ihmisarvoinen elämä turvallisessa ympäristössä.
Ainoastaan näillä muiden rahoilla elävillä "ihmisarvoinen elämä" näyttää tarkoittavan asumista Helsingissä maan kalleimpien neliöiden alueella.

Johtuiskohan mitenkään siitä, että maalla asumiseen tarvitaan autoa. Köyhän ja sairaan ihmisen on yleensä hyvä asua palveluiden läheisyydessä.
Oletko koskaan käynyt missään maalaistaajamassa? Ainakin meilläpäin kaikki kaupat ja palvelut ovat ihan aasuntojen vieressä . Voi valita haluaako asua 25 m terveyskeskuksesta vai niin että on 100 m kauppaan , apteekkiin, uimahalliin, kirjastoon, linja-autoasemalle ja terveyskeskukseen. Linja-autolla pääsee ihan mihin muuhun kaupnkiin haluaa mikäli on tarvetta.
Vierailija kirjoitti:
"Hei jospa nyt menisit itse selvittämään niitä asunnon saanti ehtoja. Siellä on kiireellisyysluokat ja se että on tuloihin nähden liian iso vuokra ei ole peruste asunnon saannille hekan vuokrataloissa. Tämä on fakta ja kun hakijoita on tuhansia niin vain kiireellisyyskriteerit töyttävät ensi sijalla ha sitten muut mutta ap:llä ei todellakaan helppo tilanne. "
Kyllä minä tuon tajuan. Mutta miten minä saan Kelan tajuamaan sen? Kun ne siellä luulevat että minä saan tuosta vain minkä asunnon vain.
Vierailija kirjoitti:
"Johtuiskohan mitenkään siitä, että maalla asumiseen tarvitaan autoa. Köyhän ja sairaan ihmisen on yleensä hyvä asua palveluiden läheisyydessä. "
Upeaa että hihasta ravistamani ehdotus sai tekemään muuytopäätöksen näin välittömästi.
Liperi on aivan Joensuun kyljessä josta löytyy Pohjois-Karjalan Keskussairaala jonne Kela-taksi heittää sinut nopeammin kuin kuljet Helsingissä julkisilla kaupunginosasta toiseen.
Saunallinen yksiö ihan keskustasta 350€/kk. Veronmaksaja kiittää päätöksestäsi.
https://asunnot.oikotie.fi/vuokra-asunnot/liperi/21432983
Koska muutat?
XD
Toivottavasti ap saa apua ja löytää sopivan asunnon.
Noista hakemusten ja lomakkeiden täyttelystä - en ole saanut muita tukia kuin opintotukea osan opiskeluajastani sekä äitiystuet lapsia saadessani, ja kyllä nuo Kelan jutut vaikuttavat tietyiltä osin aika työläiltä ja hankalilta. Jossain kohtaa katsoin jotain kaupungin asuntoja, ja se tarvittavien liitteiden määrä olisi ollut valtava, näin omistusasujana vaikuttaisi aikamoiselta rallilta vuokra-asunnon haku ja vastaanottaminen.
Vierailija kirjoitti:
Mikä pieni köyhä kunta haluaa niskoilleen varattoman ikääntyvän ihmisen? Joka todennäköisesti pian tarvitsee kotihoitoa ynnä muita palveluita.
Suomessa ei tarvitse hakea mistään lupaa muuttaessaan uudelle paikkakunnalle. Kunta ei voi sille mitään . Senkus vaan hommaa asunnon ja muuttaa kirjansa sinne.
Vierailija kirjoitti:
Voi hitsi. Katoitko niitä muita vaihtoehtoja olisko siellä mitään sopivia tai voisit tietysti itsekin laittaa vaihtoilmoituksen siitä omasta asunnosta jos löytyis joku halukas vaihtamaan. Näyttäis että tuo vaihto olis ainoa vaihtoehto halvemman asunnon löytämiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä tuon tajuan. Mutta miten minä saan Kelan tajuamaan sen? Kun ne siellä luulevat että minä saan tuosta vain minkä asunnon vain.
Kukaan ei saa tuosta vaan asuntoa. Siihen on nähtävä vaivaa, että löytyy joku vaihtoon halukas hekalainen. Tää sun pitää tehdä itse tai avustajan avulla. Kela ei ole asuntojen välittäjän roolissa eikä pysty sua jelppimään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä pieni köyhä kunta haluaa niskoilleen varattoman ikääntyvän ihmisen? Joka todennäköisesti pian tarvitsee kotihoitoa ynnä muita palveluita.
Mikä vaan kunta. Sun ei tarvitse kysyä kunnanjohtajalta lupaa muuttoosi. Suomessa saat muuttaa minne lystäät.
Voidaan toki estää niin ettei tarjota asuntoa. Ei kunnalla ole mitään velvollisuutta tarjota asuntoa toispaikkakuntalaiselle jolla on jo asunto eikä ole tulossa kuntaan työhön tai muutoin.
Mielenkiintoinen ajatus. Mikä instanssi estää yksityisiä vuokranantajia tarjoamasta asuntojaan vuokralle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pehtoorintie 2, Malminkartano
Keskineliövuokra 12,12 €/m/kk alkaen tammikuu 2024. Asuntoja yhteensä 231.
1h+kk 31.0 - 34.0
2h+kk 45.0 - 50.0
Tässä kohteessa yksil alle 400€/kk
Kaksiokin 545 euroa/kk toi 45 neliöinen
Ja vapaana tai vapautumassa oli montako tuollaista? Ja jonossa on...?
Montako asuntoa ajattelet ap tarvitsevan?
Hei jospa nyt menisit itse selvittämään niitä asunnon saanti ehtoja. Siellä on kiireellisyysluokat ja se että on tuloihin nähden liian iso vuokra ei ole peruste asunnon saannille hekan vuokrataloissa. Tämä on fakta ja kun hakijoita on tuhansia niin vain kiireellisyyskriteerit töyttävät ensi sijalla ha sitten muut mutta ap:llä ei todellakaan helppo tilanne.