kela vaatii hakemaan halvempaa asuntoa kaikilla mahdollisilla tavoilla
Olen sairaseläkkeellä. Asunn kelan normien mukaan ylikalliissa asunnossa. Nyt kela vaatii minua muuttamaan halvempaan asutoon.
Olen sairas enkä pysty tekemään hakemuk?sia. Minulla ei ole myöskään luottotietoja ja minulla on myös vuokravelkaa.
Kelan mukaan nämä asiat eivät vaikuta asunnon saantiin vaan minun on kaikin tavoin pikaisesti hankittava halvempi asunto. Olen sairas ja työkyvyttömyyseläkkeellä enkä kykene hankkimaan uutta asuntoa. Kuka minua auttaa
Kommentit (490)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Köyhällä ei ole rahaa muuttopalveluihin."
Sen takia Kela tai sossu myöntää avustusta. Ja muuttopalvelun saaminen onnistuu.
Ja kattaako kelan muuttoavustus kaikki muuttokulut Helsingistä sinne pohjoissuomeen? Epäilen vahvasti. Jos joutuu olemattomista tuloistasn maksamaan monta tonnia kuljetusliikkeelle niin turha toivo. Vain rikkaat ja varakkaammat voi muuttaa niin kauas muut joutuu lähtemään vain sinne asti minne rahat riittävät kun muuttokulut on aina kuitenkin enemmän kun mitä kela maksaa.
Koko muuttoni maksoi sossu ja vuokrarästinkin. Kattaa.
"Ja voisi myös vähän katsoa millaisia ne halvat asunnot ovat. Usein pahoja vikoja löytyy (esim. hometta). Ketään ei saisi pakottaa sellaiseen!"
Yhtä usein yleensä ei ole hometta. Etsi homeeton ja halvempi kämppä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä sairaus estää hakemusten tekemisen? Paskavammaista kitinää vauvapalstalla ei tunnu estävän.
Älä itse kitise kun et osaa ajatella riittävän putkälle. Tänne kirjoittelu on aivan eri asia kuin kelan sääntöviidakkoa täynnä olevat hakemusten täyttämiset. Teet yhden virheen niin hakemus on hylätty.
https://www.hel.fi/fi/sosiaali-ja-terveyspalvelut/sosiaalinen-ja-taloud…
Jos tietosi, taitosi tai voimavarasi eivät riitä, kuljemme rinnallasi ja annamme tukea arjessa pärjäämiseen. Sinun kannattaa olla meihin yhteydessä mahdollisimman varhaisessa vaiheessa, ennen kuin ongelmat alkavat kasaantua
Tuolla minulle on autettu tekemään hakemuksia asuntoihin. Ongelma on , että yhtään asuntotarjousta ei ole tullut.
Vierailija kirjoitti:
Eipä yksikään täälläkään tätä ketjua lukenut ole tarjonnut aloittajalle asuntoa.
Vaikka todennäköisesti tätäkin on lukenut ne joilla on asuntoja vuokrattavana.
Ehkä vuokra niissä monta sataa euroa liian kallis ap:lle. Mutta tosiaan kumnallista tämä ap:tä kohtaan tuleva mölinä. Ap on siis sairaseläkkeellä ja asuu asunnossa jossa liian kallis vuokra kelan tukiehtoihin nähden. Hän mielellään haluaisi muuttaa edullisempaan ja pienempään asuntoon että saisi maksettua tuloillaan vuokran joka olisi niihin tuloihin nähden sopiva.
Halvemman asunnon hakeminen ei ole tuottanut tulosta ilmeisesti siksi koska vuokranantaja (myös kuntavuokranantajat) eivät ole ilmeisesti suuren hakijamäärän vuoksi voineet sitä tehdä. Eikä yksityisellä puolella sairaseläkeläinen ole toivottu vuokralainen. Kaupungin vuokra-asuntoihin kiirreellisimmässä asemassa eivät myöskään lain mukaan ole sairaseläkeläiset vaan muuttouhan alla (häädön saaneet) ja kotoa pois muuttavat nuoret sekä eroavat pariskunnat.
Ja se vuokran suuruus ei ole minkään valtakunnan peruste siirtyä jonon kärkeen.
Tarvitsetko neuvontaa ja ohjausta sosiaalipalveluista, etuuksien tai tukien hakemisesta ja niihin liittyvissä kysymyksissä?
Sosiaalineuvonnassa pääset keskustelemaan elämäntilanteestasi ammattilaisen kanssa myös nimettömänä. Tilanteesi kartoituksen jälkeen sinut ohjataan palveluissa tarvittaessa eteenpäin.
Sosiaalineuvonnan puhelin
Avoinna ma-pe 08:15-16
Puhelun hinta: maksuton
Soita 09 310 44400
Jatkossa kaikki harkinnanvaraisuus tuista poistetaan ja yhä useampi joutuu kohtuuttomiin tilanteisiin. Elämäntapatyötön Rane saa jatkaa loikoiluaan ja syöpäsairas osatyökykyinen saattaa joutua kadulle, vaikka kaikkensa yrittää.
Itse muutin tähän kaupunginasuntoon, kun tämän piti olla edullinen loppusijoituspaikka. Tuli inflaatio ja vuokrat nousi. Nyt en tiedä mistä tarpeeksi edullinen asunto. Töitä on, mutta ei riittävästi ja köyhimpinä kuukausina olen saanut pientä asumistukea. Maalle muuttaminen olisi kivaa, mutta siellä ei ole sitten töitä vähääkään määrää ja töissä haluan kuitenkin jatkaa.
Tämän hallituksen äänesti valtaan itsekkäät sadistit, joista kerjäläisten näkeminen kadulla olisi vain hauskaa. Ei ole sydäntä eikä taivaspaikkaa näillä ihmisillä. No karma hoitelee heidät jossain vaiheessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä sairaus estää hakemusten tekemisen? Paskavammaista kitinää vauvapalstalla ei tunnu estävän.
Älä itse kitise kun et osaa ajatella riittävän putkälle. Tänne kirjoittelu on aivan eri asia kuin kelan sääntöviidakkoa täynnä olevat hakemusten täyttämiset. Teet yhden virheen niin hakemus on hylätty.
Pyydä apua aikuissosiaalityön palvelulta
Voi sitä pyytää, eri asia saako. Monella tuntuu olevan turhan ruusuinen kuva sosiaalityöstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä yksikään täälläkään tätä ketjua lukenut ole tarjonnut aloittajalle asuntoa.
Ehkä vuokra niissä monta sataa euroa liian kallis ap:lle. Mutta tosiaan kumnallista tämä ap:tä kohtaan tuleva mölinä. Ap on siis sairaseläkkeellä ja asuu asunnossa jossa liian kallis vuokra kelan tukiehtoihin nähden. Hän mielellään haluaisi muuttaa edullisempaan ja pienempään asuntoon että saisi maksettua tuloillaan vuokran joka olisi niihin tuloihin nähden sopiva.
Halvemman asunnon hakeminen ei ole tuottanut tulosta ilmeisesti siksi koska vuokranantaja (myös kuntavuokranantajat) eivät ole ilmeisesti suuren hakijamäärän vuoksi voineet sitä tehdä. Eikä yksityisellä puolella sairaseläkeläinen ole toivottu vuokralainen. Kaupungin vuokra-asuntoihin kiirreellisimmässä asemassa eiv
"""""""
Muitakin kaupunkeja on kuin Helsinki
Vierailija kirjoitti:
"Ja voisi myös vähän katsoa millaisia ne halvat asunnot ovat. Usein pahoja vikoja löytyy (esim. hometta). Ketään ei saisi pakottaa sellaiseen!"
Homeesta sairastuneena voin kertoa, että ei todellakaan huvittaisi pelata venäläistä rulettia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Halvemman asunnon hakeminen ei ole tuottanut tulosta ilmeisesti siksi koska vuokranantaja (myös kuntavuokranantajat) eivät ole ilmeisesti suuren hakijamäärän vuoksi voineet sitä tehdä. Eikä yksityisellä puolella sairaseläkeläinen ole toivottu vuokralainen. Kaupungin vuokra-asuntoihin kiirreellisimmässä asemassa eiv
Ap:lle, hei mites esim. vaihto hekan asunnoissa suuremmasta pienempään asuntoon. Siellä asuu varmaan hekan taloissa asukkaita joille esim. lapsi tulossa ja haluaisivat muuttaa hekan yksiöstä isompaan asuntoon.
"Voi sitä pyytää, eri asia saako. Monella tuntuu olevan turhan ruusuinen kuva sosiaalityöstä."
Aloittaja kertoi saaneensa palvelua. Hänellä on siis psyykkinen vamma ennemmin kuin liikkumiseen liittyvä vamma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No miksi ei voi yrittää ja oppia virheistä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Homeesta sairastuneena voin kertoa, että ei todellakaan huvittaisi pelata venäläistä rulettia.
Homeeton asunto on siis sun vaihtoehto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://www.hel.fi/fi/sosiaali-ja-terveyspalvelut/sosiaalinen-ja-taloud…
Jos tietosi, taitosi tai voimavarasi eivät riitä, kuljemme rinnallasi ja annamme tukea arjessa pärjäämiseen. Sinun kannattaa olla meihin yhteydessä mahdollisimman varhaisessa vaiheessa, ennen kuin ongelmat alkavat kasaantua
No tuotahan ap sanoi jo tehneensä mutta hakemusten täyttäminen ei mitään auta jos se hakemus ei siellä stadinasunnoilla etene alkua pidemmälle kun ap ei ole asuntohakijoiden kriisiryhmässä jotka menee ohi joka kerta.
Vierailija kirjoitti:
Tarvitsetko neuvontaa ja ohjausta sosiaalipalveluista, etuuksien tai tukien hakemisesta ja niihin liittyvissä kysymyksissä?
Sosiaalineuvonnassa pääset keskustelemaan elämäntilanteestasi ammattilaisen kanssa myös nimettömänä. Tilanteesi kartoituksen jälkeen sinut ohjataan palveluissa tarvittaessa eteenpäin.
Sosiaalineuvonnan puhelin
Avoinna ma-pe 08:15-16
Puhelun hinta: maksuton
Soita 09 310 44400
Olen soittanut tuonne ja he sanovat että tilanne on hankala ,mutta ei heillä ole mitään asuntoja eivätkä he voi mitään asialle.
Tosiaankin mielelläni muuttaisin halvempaan asuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kykenet tänne kirjoittamaan ja kitisemään niin kykenet myös täyttelemään asuntohakemuksia.
Vaan en kykene. Olen sossun kanssa täytellyt asuntohakemuksia esim. kunnalle ja muualle mutta kukaan ei ole tarjonnut minulle asuntoa.
Sossu sanoo ettei voi auttaa enempää ja kelan mielestä en hae tarpeeksi aktiivisesti asuntoa. ihan oikeasti, olen sairas ja jo vanha.
Asumisneuvoja sanoi ettei hänellä ole mitään asuntoja eikä hän voi auttaa ja koita vain löytää asunto.
Seli seli. Kyllähän sika syytä keksii kun ei kuolla halua. Ei sitä asuntoa sinulle kenenkään kuulu valmiiksi nenän eteen kantaakaan vaan se vaatii omatoimisuutta sekä vaivannäköä. Jatkat hakemista vaan uutterasti ja makselet sillä aikaa sen ylimenevän osan saamista
Ap mites tää asunto. Täyttyykö ehdot sun asunnossa jos menis vaihtona
https://www.hekaoy.fi/asunnonvaihtoporssi/kohde/vaihdetaan-yksio-kolmio…
En ole kelan asiakas vaan ihan työssäkäyvä, mutta muutimme minun työn vuoksi toiselle puolelle Suomea, vajaa 400 km. Ei se mitään ilmaista ollut ja meillä sentään muutettiin muuten omalla porukalla, mutta vuokrattiin peräkärry. Koska meillä oli iso auto ja huonekaluista valtaosa meni kierrätykseen niin yksi kerta peräkärryllä riitti mutta sillä autolla, jossa on myös ns. anoppilaatikko, haettiin vielä pari reissua autolla erikseen. Muuttoautolla ja muuttomiehet + takuuvuokra joka itselläni oli onneksi vain 1 kk niin tuskin olisi selvinnyt kovin edullisesti. Poika kun lähti opiskelemaan oli takuuvuokra 2 kk. Eikä yksityiset tosiaan halua vuokrata juurikaan kuin työssäkäyville ja opiskelijoille. Eläkeläisiä otetaan vain jos nämä ovat vanhuuseläkeläisiä. Sairauseläkeläisiä karsastetaan, vaikka ei olisi mitään mt-ongelmia. Lähipiirin henkilön kohdalla tämä tullut huomattua. Sai kuitenkin tutun kautta asunnon kun tuttu tunsi että on ongelmaton ja päihteetön henkilö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kykenet tänne kirjoittamaan ja kitisemään niin kykenet myös täyttelemään asuntohakemuksia.
Vaan en kykene. Olen sossun kanssa täytellyt asuntohakemuksia esim. kunnalle ja muualle mutta kukaan ei ole tarjonnut minulle asuntoa.
Sossu sanoo ettei voi auttaa enempää ja kelan mielestä en hae tarpeeksi aktiivisesti asuntoa. ihan oikeasti, olen sairas ja jo vanha.
Asumisneuvoja sanoi ettei hänellä ole mitään asuntoja eikä hän voi auttaa ja koita vain löytää asunto.
Seli seli. Kyllähän sika syytä keksii kun ei kuolla halua. Ei sitä asuntoa sinulle kenenkään kuulu valmiiksi nenän eteen kantaakaan vaan se vaatii omatoimisuutta sekä vaivannäköä. Jatkat hakemista vaan uutterasti ja
ota pian yhteyttä jos sopii sun asuntoon noi ehdot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pyydä apua aikuissosiaalityön palvelulta
Voi sitä pyytää, eri asia saako. Monella tuntuu olevan turhan ruusuinen kuva sosiaalityöstä.
Pitää olla joku oikea syy, miksi ei itse pysty tekemään esimerkiksi hakemuksia tai hoitamaan muita asioita. Joku muu kuin se, että siinä joutuu ponnistelemaan ja keskittymään. Omia asuntoja sosiaalitoimella ei taida olla missään kunnassa, vaan on jonotettava samoissa asuntojonoissa kuin kaikki muutkin ja soitettava asuntoilmoitusten perään.