kela vaatii hakemaan halvempaa asuntoa kaikilla mahdollisilla tavoilla
Olen sairaseläkkeellä. Asunn kelan normien mukaan ylikalliissa asunnossa. Nyt kela vaatii minua muuttamaan halvempaan asutoon.
Olen sairas enkä pysty tekemään hakemuk?sia. Minulla ei ole myöskään luottotietoja ja minulla on myös vuokravelkaa.
Kelan mukaan nämä asiat eivät vaikuta asunnon saantiin vaan minun on kaikin tavoin pikaisesti hankittava halvempi asunto. Olen sairas ja työkyvyttömyyseläkkeellä enkä kykene hankkimaan uutta asuntoa. Kuka minua auttaa
Kommentit (490)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuten hyvä paitsi että ne Kelan vuokranormit on myös alemmat siellä perähikiällä. Eli se ja sama jos muutat halvempaan asuntoon muualle mutta sielläkin se hal
Näytäpä minulle sellainen vuokranormi johon tässäkin ketjussa listatut kymmenet Kemin 250-350€/kk vuokra-asunnot (usein jopa saunalliset) eivät sovi.
Nauretaan sitten ihan yhdessä näille sinun horinoillesi.
Mitenköhän tuon nyt oikein käsitit? Siis eri alueilla on eri vuokranormit riippuen alueen asuntojen hinnoista. Pääkaupunkiseudulla on kalleimmat vuokrat ja siellä kemissä varmasti edullisimmat mutta matkat pidemmät sinne sairaalaan/lääkäriin/kauppaan/apteekkiin jne.
Oliko vielä joku epäselvää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet sairas, joten et pysty tekemään hakemuksia? Jos pystyt avaamaan uuden aloituksen vauvapalstalle, pystyt kyllä tekemään myös asuntohakemuksen.
0/5
No kerropa miten köyhä ja sairas hoitaa muuton? Jos ei pysty pakkaamaan, kantamaan yms?
Muuttopalvelut on keksitty. Toisaalta, Kela hyväksyy asumisnormin ylittävät asumismenot jos henkilöllä on erityinen peruste. Erityisinä perusteina säilyvät esimerkiksi tuensaajan tai hänen perheenjäsenensä korkea ikä tai heikentynyt terveydentila.
Köyhällä ei ole rahaa muuttopalveluihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Spekulaatoolla ei ole mitään väliä sillä eläkeläisen asumistukea ei koske uudistus jossa pyydetään hankkimaan halvempi asunto.
Ei, mutta jos tarvitsee toimeentulotukea, niin silloin tarvitsee.
Niin ja eikös tuo sairaseläke tarkoita ettei ole vielä eläkeiässä ja siksi saa sairaselkettä mutta täytyy olla asiakkaana te-toimistossa kuitenkin vaikka ei saa työttömyyspäivärahaa sairauden takia. Eli saa sen sairaseläkkeen ja toimeentulotuen sekä asumistuen.
Ei ole kovin hääppöistä se elämä kun pelkkä sairastaminenkin on rassaavaa jos vaikea sairaus. Todella toivon että ap saisi sen edullisemman asunnon. Kannattaa laittaa kaikki dokumentit mukaan sairaudesta ja selvitys miten tiukkaa, stressaavaa ja ahdistavaa elämä on tuossa tilanteessa.
Eläkkeensaajan asumistuessa ei olekaan niitä kiristyksiä mitä hallitus asetti tuohon yleiseen asumistukeen.
Voivoi kun ei ole mahdollista maksaa uutta takuutiliä kun ette anna säästää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin joudun muuttamaan syrjemmälle vaikka kaikki ystäväni ja palvelut on täällä keskustassa. Mielenterveys menee.
Mulla ei ole ystäviä ja ihmettelen aina näitä "palveluita" ja niiden tarvetta. Mitä ihmeen palveluita ihminen tarvitsee viereensä elääkseen?
Esimerkiksi liikenneyhteydet kauppaan, jos ei ole autoa.
Taksilla ne ajelee kun ei ole autoa. Joka kerta kun käymme autolla kaupassa, jonne on matkaa 50km suuntaansa, tulee useita taksilla vastaan.
Siihen vastattiin tässä ketjussa aiemminkin
Vierailija kirjoitti:
Tuo 715 e on varmaan Helsingissä mutta kaempana voi olla hal
Täällä on listattu vuokra-asuntoja esim. Kemistä jossa yhden ihmisen maksimivuokra on 450€/m2 ja tämän rajan alittavia kohteita on noin 50kpl.
En tunne Kemiä tarkemmin mutta 450€/kk saa kaikkea 60m2 saunallisesta rivarista lähtien mikä ei toki ollut ihan keskustassa mutta kun täällä vingutaan miten "ihmisarvoiseen asumiseen" ei ole oikeutta niin uskallan väittää vastaan.
Kun omilla tuloillaan asuvatkin joutuvat valitsemaan kaupungin ja alueen jossa heillä on varaa elämänlaatuun niin on se nyt ihme jos muiden rahoilla elävät saisivat sanella että heille kelpaa vain 60m2 kattohuoneisto Eirasta.
"Köyhällä ei ole rahaa muuttopalveluihin."
Sen takia Kela tai sossu myöntää avustusta. Ja muuttopalvelun saaminen onnistuu.
Vierailija kirjoitti:
Voivoi kun ei ole mahdollista maksaa uutta takuutiliä kun ette anna säästää.
Kela antaa sulle maksusitoumuksen takuu vuokraan . Se menee vuokranantajalle.
Vierailija kirjoitti:
Spekulaatoolla ei ole mitään väliä sillä eläkeläisen asumistukea ei koske uudistus jossa pyydetään hankkimaan halvempi asunto.
Käsittääkseni sairaseläkkeellä oleva ei ole vielä niin vanha että saisi vanhuuseläkettä. Nythän puhutaan sairaseläkkeestä jolla voi olla vaikka 30 vuotias jos riittävän paha sairaus mutta tarkoittaa sitten eri asioita noihin kelan etuuksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin ja eikös tuo sairaseläke tarkoita ettei ole vielä eläkeiässä ja siksi saa sairaselkettä mutta täytyy olla asiakkaana te-toimistossa kuitenkin vaikka ei saa työttömyyspäivärahaa sairauden takia. Eli saa sen sairaseläkkeen ja toimeentulotuen sekä asumistuen.
Ei ole kovin hääppöistä se elämä kun pelkkä sairastaminenkin on rassaavaa jos vaikea sairaus. Todella toivon että ap saisi sen edullisemman asunnon. Kannattaa laittaa kaikki dokumentit mukaan sairaudesta ja selvitys miten tiukkaa, stressaavaa ja ahdistavaa elämä on tuossa tilanteessa.
Niin eli olet vähintään 65 vuotias. Ap on sairaseläkkeellä ei vanhuuseläkkeellä.
Vierailija kirjoitti:
Pääkaupunkiseudulla on kalleimmat vuokrat ja siellä kemissä varmasti edullisimmat mutta matkat pidemmät sinne sairaalaan/lääkäriin/kauppaan/apteekkiin jne.
Epäselvää on vain se miten tämä pelle yrittää jauhaa agendaansa vielä tajuttuaan aikoja sitten menettäneensä pelin.
Pelkästään Kemin Sauvosaaressa on pari tusinaa 450€/kk rajan alittavaa vuokra-asuntoa joista on ihan satojen metrien matka kolmeen apteekkiin ja länsi-pohjan keskussairaalaan
Onko vielä jokun epäselvää vai haluatko jatkaa tulpattoman moposi polkemista käyntiin?
Oikeassa elämässä kateus on se mikä vahingoittaa sillä voit itse olla samassa tilanteessa joku päivä tai perheesi.Mutta selvästi halvempaa vuokraa löydät lähiöistä Koivukylä Vantaalla ja Kirkkonummelta.Lappeenrannasta Imatralta löytyy 200€.Myös pelkkiä huoneen vuokraaja on vuokraovi.com.Joensuussa on halpoja niitä vuokraa monet eri yritykset mutta myös helluntailaiset.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisilla on mennyt turvaverkko ja riippumatto vaarallisesti sekaisin.
Turvaverkko on tarkoitettu turvaamaan pehmeä lasku uuteen normaaliin jonkin odottamattoman tapahtuman kuten työttömyyden, vakavan sairastumisen tai avooeron jälkeen.
Kansalaiselle annetaan tilaisuus sovittaa menonsa ja asumisensa uuteen tilanteeseen jos se näyttää jäävän pysyväksi niin ettei samaan kriisiin tarvitse vaihtaa vielä asuntoa ja kaupunkiakin kaiken muun lisäksi.
Suomalaiset vain kuvittelevat että vielä eronneena (sairas)eläkeläisenäkin yhteiskunnalla on jona velvollisuus maksaa ikuisesti asuminen Helsingin keskustan suuressa perheasunnossa joka saatiin kun oltiin vielä töissä Helsingissä ja kotona asuvat lapset kävivät viereistä koulua.
Sanoiko ap että hänellä on kallis perheasunto Helsingin ydinkeskustassa?? En huomannut missään sellaista. Olisi myös hyvä tutustua ensin kelan ehtoihin vuokran määrästä ja sitten lähteä katsomaan kuinka paljon sillä hinnalla asuntoja löytyy. Ehdotan tutustumaan ja jos löydät jonkun 20 neliöisen luukun niin voisit vielä selvittää paljonko sinne on tullut hakijoita. Saattaisit yllättyä.
Myös Virossa on sosiaalituet ja asumistuet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pääkaupunkiseudulla on kalleimmat vuokrat ja siellä kemissä varmasti edullisimmat mutta matkat pidemmät sinne sairaalaan/lääkäriin/kauppaan/apteekkiin jne.
Epäselvää on vain se miten tämä pelle yrittää jauhaa agendaansa vielä tajuttuaan aikoja sitten menettäneensä pelin.
Pelkästään Kemin Sauvosaaressa on pari tusinaa 450€/kk rajan alittavaa vuokra-asuntoa joista on ihan satojen metrien matka kolmeen apteekkiin ja länsi-pohjan keskussairaalaan
Onko vielä jokun epäselvää vai haluatko jatkaa tulpattoman moposi polkemista käyntiin?
No on se kumma ettei ole tulijoita. Onko siellä niin vittumaisia ihmisiä etteivät halua sinne muuttaa? Jatka vaan itse polkemista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käsittääkseni sairaseläkkeellä oleva ei ole vielä niin vanha että saisi vanhuuseläkettä. Nythän puhutaan sairaseläkkeestä jolla voi olla vaikka 30 vuotias jos riittävän paha sairaus mutta tarkoittaa sitten eri asioita noihin kelan etuuksiin.
Ap sanoi olevansa iäkäs jo.
Aikuissosiaalityöstä saa apua/neuvoja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli tt tukiko pienenee jos asuu liian kalliissa kämpässä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No on se kumma ettei ole tulijoita. Onko siellä niin vittumaisia ihmisiä etteivät halua sinne muuttaa? Jatka vaan itse polkemista.
Sossu kertoi, että nää halvemman asunnon tarpeessa olevat ei pane tikkua ristiin löytääkseen asuntoa.
Sossu maksoi vuokravelan ja muuttopalvelun tutulle, joka etsi itse halvemman asunnon.
Vierailija kirjoitti:
Provo. Jos on työkyvyttömyyseläkkeellä saa eläkkeensaajan asumistukea ja siitä ei vähennetä.
Eläkkeensaajan asumistukea saa vain eläkeiän (65 v.) täyttäneet. Sairaseläkkeellä voi olla minkä ikäinen tahansa jolla riittävän paha sairaus mikä estää työnteon.
Ei tarvitse olla työkkärin kanssa missään tekemisissä. Itse pärjään eläkkeensaajan asumistuella ja eläkkeellä. En saa toimeentulotukea.