Miten toimitte riitatilanteessa?
Miten sinä naisena toimit entä mies? Lentääkö astiat vai syntyykö mykkäkouluasetelma?
Kommentit (29)
Vierailija kirjoitti:
Mites ap itse toimii?
Kävelen ulos huoneesta ja otan oman aikani. En tykkää riitelystä.
Vierailija kirjoitti:
Mites ap itse toimii?
Istun kädet sumpussa ja suu tiukkana viivana enkä puhu vaimolle kahteen viikkoon.
Kotona homma hoituu PERRRRRKELEELLÄ, ulkona ihan vaan nyrkillä.
Riippuu tilanteesta. Jos uhkaa tulla käsirysy poistun paikalta. Yleensä yritän sovitella ja löytää kompromissin. Olen siis nainen.
Eksä oli kovin räjähdysherkkä. Jos ei suostunut rauhallisesti ratkomaan erimielisyyksiä poistuin tilanteesta toiseen huoneeseen tai vaikka lenkille. Lopulta poistuin koko suhteesta.
Vierailija kirjoitti:
Mites ap itse toimii?
Miten kommentoija itse toimii?
Vierailija kirjoitti:
Puhumalla.
Entä jos puoliso ei halua puhua? Puhutko silloin seinille?
Pysyn (yleensä) rauhallisena. Kun säilytän rauhallisuuteni, pystyn paremmin ilmaisemaan itseäni selkeästi ja kuuntelemaan toisen osapuolen näkökulmaa ilman turhaa emotionaalista reagointia. Rauhallisuus antaa minulle myös etulyöntiaseman riitatilanteissa. Se, joka säilyttää malttinsa, yleensä myös hallitsee tilannetta paremmin, ja huutava osapuoli tekee itsensä vähemmän uskottavaksi ja usein myös naurettavaksi muiden silmissä.
Olen tyttöystävälle sanonut että jos tulee riitaa niin sitten pitää heti alkaa harrastamaan seksiä niin se riitä unohtuu. Että jos se haluaa riidellä niin käsken ottaa vaatteet pois, muuten en kuuntele sitä.
Minä yleensä ehdotan aikalisää, ja sovimme että palataan asiaan huomenna uudelleen. Joskus myös ehdotan seksiä, ihan vaan saadaksemme muuta ajateltavaa.
Tosi vaikea juttu. En yleensä päädy riitatilanteisiin. En tiedä siis osaanko riidellä edes.
Kerran oli joku omituinen riita yhden miehen kanssa ja hän huusi ja syytti minua asioista joiden kanssa minulla ei ollut mitään tekemistä. Jotenkin ehkä minäkin huutamalla takaisin 'sanoin' hänelle mitä ajattelin eli että mitä ihmettä syytät minua asioista joista en edes tiedä mitään. Hänestä en ole kuullut pitkään aikaan mitään. Olis tosi kiva jos kuuluisi.
Sitten oli yksi omituinen toinen tilanne. Siinä syntynyt 'riita' koski vammaisaborttia. Aivan täysin sekopäistä mukamas riitelyä. Siinä meni mykkäkouluasetelma täysin päälle ja vaikka en itse ole ikinä pitänyt mitään mykkäkoulua niin 'menin siihen jotenkin mukaan' sellaisella tavalla että en ainakaan itse ikinä pystynyt aloittamaan mykkäkoulun purkamista. En vieläkään tiedä miten se olisi pitänyt tehdä. Luulen kyllä että pallo oli oikeastaan miehellä joka teki asioita joista hänen olisi kuulunut ottaa joku vastuu eli kait pyytää edes anteeksi vaikka oli pilannut koko suhteemme sellaiseen tilaan että paluuta mihinkään ei enää ollut. Voi olla että minäkin tein asioita joista minun olisi kuulunut pyytää anteeksi, mutta vielä tänä päivänäkään en tiedä mitä ne olisivat olleet ja nyt kyllä kun aikaa on kulunut aivan hirvittävästi niin mies on ihan 'tervetullut' kertomaan mitä tein väärin ja mistä minun pitäisi pyytää anteeksi. Kun ikää tulee niin ei halua olla minkäänlaisessa riidassa kenenkään kanssa. Tämmöisissä jutuissa ei kukaan ole voittaja eikä häviäjä jos sitä erehtyy luulemaan. Kimuranttia voi olla jos vanhoihin riitoihin yhä aina vain liittyy edes jonkinlaisia purkamattomia tunteita.
Mielenkiintoista kuulla miten te riitelette sellaisella tavalla että koko suhde ei pääty siihen riitaan ja sitten eroon.
Kuolinpesiin liittyvät erimielisyydet ja varmaan hirvittävät riidat ovat asia erikseen. Ihmiset taitavat tehdä ihan pönttöjä asioita surutilassa. Eräs sai valtavan määrän sähköposteja jossa häntä haukuttiin ihan hirveästi. Kuulosti aivan hirveältä.
Vierailija kirjoitti:
Olen tyttöystävälle sanonut että jos tulee riitaa niin sitten pitää heti alkaa harrastamaan seksiä niin se riitä unohtuu. Että jos se haluaa riidellä niin käsken ottaa vaatteet pois, muuten en kuuntele sitä.
Niin. Tämä olisi voinut olla toimiva tapa eräässä meidänkin riidassa. Ongelma oli vaan siinä että ennen tätä ehdotustaan mies oli edellisenä päivänä ilmoittanut että sinusta en tule koskaan välittämään... sitten lähti viinapullon kanssa lätkimään kait johonkin ravintolaan ja naisiin=??? Kun tuli tätä ehdottamaan niin oli mahdollisesti vielä jälkihumalassa (kuka nyt krapulaisen kanssa mitään seksiä lähtee harrastamaan) eikä mitään tietoa oliko yöllä vielä käynyt jo pettämässäkin... Eli ei siinä noin vaan heitetä vaatteita pois ja aleta harrastamaan seksiä... En yhtään muista mitä olisi pitänyt kuunnella eli mitä sanottavaa minulla oli... MITÄ MIELTÄ TÄSTÄ - OLIKO VÄÄRIN TEHTY TYTTÖYSTÄVÄLTÄ?
Vierailija kirjoitti:
Minä yleensä ehdotan aikalisää, ja sovimme että palataan asiaan huomenna uudelleen. Joskus myös ehdotan seksiä, ihan vaan saadaksemme muuta ajateltavaa.
Tätähän varmaan moni on yrittänyt. Minä ehdotin tavallani tätä aikalisää mutta se olisi varmaan pitänyt sanoa suoraan sanoin että nyt mennään kumpikin tahoillemme ja soitellaan sitten (vaikka jo huomenna vaikka sitä ei ääneen ylpeyssyistä olisi halunnut edes sanoa). Minä kuitenkin tein niin että kun huomisen ilta tuli niin menin riitapukarini luokse puhumaan ja tekemään sovintoa (mihin varmaan joku seksikin olisi kuulunut vaikka en asiaa sillä tavalla ajatellutkaan)... Mutta hupsista! Hänellä olikin kotonaan toinen nainen! Minut oli näin helposti korvattu toisella. Tämä nainen oli joku varsinainen taistelija ja kummalliselta tuntuu yhä että he olivat ikään kuin yhteisestä sopimuksesta päättäneet heittää minut ulos. Arvatkaa olinko ihmeissäni? Se oli sitten semmonen riita kun palataan huomenna asiaan niin mitään palaamista ei ollutkaan. Ei tässä tilanteessa ollut mitään vaihtoehtoa tehdä mitenkään toisin. Pakkohan se oli vaan ajatella että olen ollut tekemisissä täysin idootin - mikä lie sekopään gigolon - kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhumalla.
Ei, puhun puolisolle. Vaikka toinen ei haluaisi puhua, niin hän saattaa silti kuulla, mitä sanon. Toisaalta meillä ei ole sellaisia riitoja, joissa huudetaan ja raivotaan, joten puolisolla ei ole tarvetta vetäytyä kuoreensa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhumalla.
tässähän kysyttiin, miten toimit riitatilanteessa. Ilmeisesti kaikkien riitatilanteet eivät ole sellaisia, että puoliso menee mykäksi.
Sanani muuttuvat painokkaammaksi. Kuuntelumoodia yritän ylläpitää, mutta tunnekuohussa se ei toimi kovin hyvin. Yritän kuitenkin pysyä asiassa, ilman liioittelua tai loukkaamista.
Vaimo joskus sanoi positiivisena palautteena, että ikinä en ole riitatilanteissa "iskenyt vyön alle". Se kuulosti hienolta palautteelta, että itsehillintä ja -kontrolli on toiminut, vaikka tunteet ovat kuohuneet ja ääni kohonnut.
Ps. Koskaan emme riitatilanteessa ole uhanneet erolla, 25 vuotta yhdessä. Tämä antaa turvallisen pohjan myös mahdollisille riitatilanteille. Niitä vaan on vähemmän, kun ikää tulee ja oppii arvostamaan sopuisaa yhteiselämää. Nuoruuden valtataistelut ja kukkoilut ei enää kiinnosta. Kumpikin on hionut toisistaan pahimpia särmiä pois eikä yritä enää muuttaa toista tai vertailla muihin.
M40+
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mites ap itse toimii?
Kävelen ulos huoneesta ja otan oman aikani. En tykkää riitelystä.
Olisit painajaismainen vastinpari minulle, joka kivahdan äkkiä suunniltani ja saatan paiskoa ovia ym, mutta lepyn äkkiä.
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli nuorempana tapa vastata kumppanin suuttumiseen sillä, että aloin vikitellä häntä seksiin ja näinpä se riita usein unohtuikin. Mutta käytösmalli oli todella epäterve. Asioita ei koskaan sitten kunnolla puhuttu eikä riitoja riidelty rakentavasti tai vähemmän rakentavasti. Seksistä tuli eräänlainen kaupan väline, joka ei lopulta tuntunut hyvältä enää kummastakaan.
Mites ap itse toimii?