Noloa jos ei osaa uida.
Kommentit (33)
Vierailija kirjoitti:
Uimataidon raja:
Henkilö, joka pudottuaan syvään veteen niin, että pää käy veden alla ja päästyään uudelleen pinnalle, ui yhtäjaksoisesti 200 metriä, josta 50 metriä selällään, on uimataitoinen.
Jos tätä pidetään rajana, en todellakaan ole uimataitoinen. Jotenkin osaan räpikoidä rannassa, joitian kymmeniä metrejä. Mutta että kääntyisin vedessä selälleen - ei hemmetti. Pelkään syvää vettä, olen lähes 60-v nainen. Luulen että pienenä koulun uimaopetus sai minut pelkäämään kahta kauheammin - uimaopettaja oli aivan kamala ja pakotti tekemään kaikkea - se oli sitä 70-luvun uimaopetusta.
No, jotkut pelkää hammaslääkäriä tai koiria - minä taas en. Jokaisella on omat pelkonsa. Voisin ehkä vielä mennä uimakouluun mutta eipä oikein kiinnosta.
Suurin osa uima-altaista on 25 metriä. Eli tuo tulisi jaksaa 4 kertaa molempiin suuntiin. Ihmettelen tuota, että miksi noin paljon pitää olla selällään. Kuka ui hätätilanteessa selällään?
Vierailija kirjoitti:
Uimataidon raja:
Henkilö, joka pudottuaan syvään veteen niin, että pää käy veden alla ja päästyään uudelleen pinnalle, ui yhtäjaksoisesti 200 metriä, josta 50 metriä selällään, on uimataitoinen.
Jos tätä pidetään rajana, en todellakaan ole uimataitoinen. Jotenkin osaan räpikoidä rannassa, joitian kymmeniä metrejä. Mutta että kääntyisin vedessä selälleen - ei hemmetti. Pelkään syvää vettä, olen lähes 60-v nainen. Luulen että pienenä koulun uimaopetus sai minut pelkäämään kahta kauheammin - uimaopettaja oli aivan kamala ja pakotti tekemään kaikkea - se oli sitä 70-luvun uimaopetusta.
No, jotkut pelkää hammaslääkäriä tai koiria - minä taas en. Jokaisella on omat pelkonsa. Voisin ehkä vielä mennä uimakouluun mutta eipä oikein kiinnosta.
Tämä selällään uinti tässä määrittelyssä on ns. helpottava tekijä. Ei ole pakko uida selällään yhtään metriä. Uiminen selällään on kaikesta helpointa, kellumista, jossa hiljakseen edetään jaloilla potkien. Siksi vaaditaan että 150m on uitava oikeasti(muuta kuin selkäuintia), joko koiraa, vapaauintia, rintauintia tms...
Se on myös noloa jos ei osaa hiihtää tai luistella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se ole noloa. Se on hengenvaarallista.
Just näin.
Sitä pidän nolona, jos ei "normaali perusterve" ihminen suostu opettelemaan uimaan jollain verukkeella. Suomessa kuitenkin tuota vettä on aika monessa paikassa ja harva viettää koko elämänsä kuivalla maalla. Edes jonkinlainen välttävä uimataito kuuluisi mielestäni jokaisen opetella.
Ja mihin sitä uimataitoa tarvitsee?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta jos en koskaan käy uimassa tai veneilemässä ja pysyn kaukana rantapenkoista eikä ole edes kylpyammetta. Mitä vaarallista uimataidottomuudessa silloin on?
Köyhä elämä. Et ole ikinä vettä nähnyt? Eikä koulussa ole opetettu uimaan?
Ei veden näkemisestä voi hukkua.
Ei oo noloa. Tunnen ihmisii, jotka ei UI. Turvallisuus. Pelko, sairaudet, järkevyys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta jos en koskaan käy uimassa tai veneilemässä ja pysyn kaukana rantapenkoista eikä ole edes kylpyammetta. Mitä vaarallista uimataidottomuudessa silloin on?
Onnettomuudet ja hätätilanteet voivat tapahtua yllättäen. Esimerkiksi autolla ajo veden läheisyydessä tai vaikkapa onnettomuus, jossa päädyt veden varaan, voi vaatia uimataitoa pelastuaksesi.
Samalla logiikalla pitäisi opetella paljon muitakin taitoja, JOS jotain joskus sattuukin. Ja nuo mainitsemasi ovat hyvin epätodennäköisiä.
Vesipelko on ihan aito pelko, pelko muiden joukossa, noloa pilkata pelkäävää ihmistä.
Ei voisi vähempää kiinnostaa uiminen.
En tiedä osaanko enää uida. Lapsena osasin jotenkin, mutta en ole uinut yli 20 vuoteen. Inhoan uimista. En kyllä muutenkaan ilman pelastusliivejä mene esim. veneeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onnettomuudet ja hätätilanteet voivat tapahtua yllättäen. Esimerkiksi autolla ajo veden läheisyydessä tai vaikkapa onnettomuus, jossa päädyt veden varaan, voi vaatia uimataitoa pelastuaksesi.
Samalla logiikalla pitäisi opetella paljon muitakin taitoja, JOS jotain joskus sattuukin. Ja nuo mainitsemasi ovat hyvin epätodennäköisiä.
No kyllä jokaisen kannattaa opetella myös esim. perus ensiaputaidot ja miten toimia tulipalon sattuessa. Vaikka kenties ei ikinä tule tarvitsemaan näitä olisi kyllä aika harmillista ajatella hukkumatilanteessa, että olisi ehkä sittenkin kannattanut opetella uimaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uimataidon raja:
Tämä selällään uinti tässä määrittelyssä on ns. helpottava tekijä. Ei ole pakko uida selällään yhtään metriä. Uiminen selällään on kaikesta helpointa, kellumista, jossa hiljakseen edetään jaloilla potkien. Siksi vaaditaan että 150m on uitava oikeasti(muuta kuin selkäuintia), joko koiraa, vapaauintia, rintauintia tms...
Lasketaanko tuossa uintitaidon määrittelyssä se kuinka nopeaan ihminen ui selällään? Sillä mielestäni on aika eri asia osata kunnolla uida selällään kuin se, että lähinnä kelluu ja pikkaisen pystyy liikuttelemaan jalkojaan.
Olet ymmärtänyt uimisen jotenkin väärin,ei siidä hengitystä tarvitse pidätellä ainakaan tavallisessa rintauinnissa.