Omakotitalojen mielikuvituksettomat tuijapihat
Juuri katselin pk-seudulla uuden okt-alueen pihoja: tuijaa, tuijaa, neljällä sivulla pelkkää tuijaa. Lisäksi harmaata tukimuuria, kuorikatetta, siirtonurmea, loputtomasti terassia ja mustaa metallikaidetta.. Ankeinta mahdollista pihasuunnittelua! Kaiken lisäksi tuijat on sotilaallisen suorissa riveissä eli näkymä sisältäkin on mahdollisimman yksitoikkoinen.
Joo tuija on varmasti kätevää kun on ikivihreää ja suojaa naapurien katseilta, mutta muitakin ikivihreitä pensaita on olemassa. Ihmettelen ennen kaikkea sitä että miten niin harva haluaa yksilöllisempiä vaihtoehtoja? Onko niin että pihasuunnittelusta ei ole varaa maksaa (vaikka kuvatut rakenteet ja kasvit ei todellakaan tule nekään halvaksi!), ja kuvatunlaiset pihat on niitä "helppohoitoisia" tee-se-itse-suunnittelun tuotoksia..
(Tuija tosin ei ole edes kovin helppohoitoinen kun se täytyy muistaa suojata kevätauringolta hupuilla jos ei halua ottaa riskiä kuivumisesta.)
Kommentit (81)
Vierailija kirjoitti:
Pääsispä naimaskeleen naapurin Tuijaa. Hoikka vartalo ja runsaat tisut yhdistettynä pieneen kisakireäön peppuun😋😋
Mun tuija nousi seisokkiin!
Katselin katua ajaessani tylsääkin tylsemmän näköisiä kerrostaloja. Kaipa niissäkin joku tai jotkut asustaa.
Itse olen puutarhuri ja täytyy sanoa, että surkeisiin pihoihin suomalaiset tyytyvät.
Tuija on järjetön Suomen oloissa. Suojaa niitä sitten keväisin kankaalla.
Naapurin muijaa painaisin kyllä. Vaikkei Tuija olekaan. Todella tiukan näköinen virotar.
Pienet on valituksen aiheet. Rupea sinä ap hortonoimaan vieraiden ihmisten pihoja mieleisiksesi.
Puutarha on maraton. Yleensä se aloitetaan isoista rakenteista ja tiloista. Eli aidat ja talvenvihreät. Tuijat on helppoja ja kauniita. Talvellakin tuo näkösuojaa. Kun pihalla viettää aikaa, alkaa nähdä minne haluaisi perustaa lisää kasveja. Vai onko jo nurmikon leikkuu itselle liikaa puutarhan hoitoa. Eivät kaikki nauti pihalla tekemisestä. Ymmärrän täysin.
Lisäksi budjetti on aika merkittävä tekijä. Perus nurmikko ja tuijat pienelle tontille maksaa n. 5000e+ itse tehden. Omakotitalotontille piha teetettynä voi helposti olla 40-50te siirtonurmineen ja istutuksineen. Harvalla on moisia rahoja laittaa kerralla tiskiin.
Jos pihojen yksinkertaisuus häiritsee niin omasta pihasta voi aloittaa.
Mitäs jos huolehtisit vain omasta pihastasi?
Niin , ei tuo ole suurin silmiin pistävä seikka.
Vaan se, kun taajamissa EI LEIKATA NURMIKKOA/ VESAKKOA raja-aidan ulkopuolelta ! Vaan se rehottaa ja turotraa kaikensortin horsmaa.
Asukkaan ( Taloyhtiön) velvollisuus on siistiä raja-aitansa ulkopuolelta noin 60cm-1metrin leveydeltä aluetta.
Näin ei aina ole.
Rakennusmääräykset voivat vaatia sen tuija-aidan. En ole Helsingin määräyksiin tutustunut, mutta muualla olen lukenut uusien tonttien määräyksiä tietyllä alueella ja siellä on aika tarkkaan ollut määräyksiä mm. aidoista ja talon ulkonäöstä. Vain tietyt kasvit olivat sallittuja aidaksi.
Jos se onkin niin että esim kaupunki on määrännyt miltä pihat saa näyttää, samoin kun määrävät miltä talot saa näyttää? Sitä miljöö-rakentamista nääs.
Vierailija kirjoitti:
Puutarha on maraton. Yleensä se aloitetaan isoista rakenteista ja tiloista. Eli aidat ja talvenvihreät. Tuijat on helppoja ja kauniita. Talvellakin tuo näkösuojaa. Kun pihalla viettää aikaa, alkaa nähdä minne haluaisi perustaa lisää kasveja. Vai onko jo nurmikon leikkuu itselle liikaa puutarhan hoitoa. Eivät kaikki nauti pihalla tekemisestä. Ymmärrän täysin.
Lisäksi budjetti on aika merkittävä tekijä. Perus nurmikko ja tuijat pienelle tontille maksaa n. 5000e+ itse tehden. Omakotitalotontille piha teetettynä voi helposti olla 40-50te siirtonurmineen ja istutuksineen. Harvalla on moisia rahoja laittaa kerralla tiskiin.
Miksi pitää laittaa tylsää siirtonurmea? Ruohoa voi kylvää siemenistä. Tai vielä parempaa - älä laita nurtsille vaan anna niityn ja luonnonkukkien kasvaa. Omenapuita pari taimea, marjapensaita ja perennoita. Ei mene 40-50t ellet tee niitä tylsiä siirtonurmi-massaterassi-tuija-tramppa-yhdistelmiä.
Vierailija kirjoitti:
Pienet on valituksen aiheet. Rupea sinä ap hortonoimaan vieraiden ihmisten pihoja mieleisiksesi.
Pienemmästäkin täällä valitetaan, en kadu aloitustani. :D
Noin keskimäärinhän uusien talojen pihat on viihtyisämmän näköisiä kuin sellaisten, joita ei ole alun perinkään laitettu oikein millään ajatuksella ja annettu sitten vain ränsistyä.
Mutta jos puhumme yleisestä kauneuden arvostamisesta yleisesti, niin Suomessa aliarvioidaan esteettisyyden ja viihtyisyyden merkitystä elämänlaadulle. Mene vaikka muihin pohjoismaihin, niin näkee että yleinen kauneus on arvo sinänsä. Se lisää hyvinvointia ja onnellisuutta. Suomessa ollaan edelleen matkalla sen suhteen eikä se ole ihme, olemmehan olleet kehitysmaa vielä sata vuotta sitten. Elintason noustua asia on kuitenkin tullut yhä useammalle suomalaisellekin merkitykselliseksi.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen puutarhuri ja täytyy sanoa, että surkeisiin pihoihin suomalaiset tyytyvät.
Olen amatööripuutarhuri ja samaa mieltä. Minun pihani ei varmasti ole Suomen kaunein, mutta se on oikea puutarha eikä vain nurmikko muutamalla ankealla istutuksella.
Vierailija kirjoitti:
Oma on juuri tekeillä ja siksi katse kiinnittyykin näihin kalliisiin ja geneerisiin ratkaisuihin. Juuri sitä ihmettelenkin, että tehdään kovalla rahalla karua ja mielikuvituksetonta. Ja kaikesta päätellen mitään kerroksellisuutta ei näihin pihoihin ole suunniteltu. Ei perennoja, ei muita pensaita/kasveja.
Minä tunsin tytön, jonka nimi oli Tuija Piha.
Ensin revitään hienot puut ja kasvit näiden kivimurskaasfalttipihojen alta pois, sitten ostetaan pari kasvia sen elottoman kuolleen pihan päälle.
Surullista tämä nykyajan ajattelu, että kaikki luonto pitää tuhota ja hävittää pihoiltakin, tilalle teennäistä elotonta materiaalia ja ostettu puu ruukussa. Oikeat puut joilla vuosikymmenien juuret paikkaan, merkitys ympäristölle, tuhotaan pois. Ja Kaikki muukin normaali mikä maahan kuuluu. Sitten ihmetellään luontokatoa.
Sairasta.
Vierailija kirjoitti:
Niin , ei tuo ole suurin silmiin pistävä seikka.
Vaan se, kun taajamissa EI LEIKATA NURMIKKOA/ VESAKKOA raja-aidan ulkopuolelta ! Vaan se rehottaa ja turotraa kaikensortin horsmaa.
Asukkaan ( Taloyhtiön) velvollisuus on siistiä raja-aitansa ulkopuolelta noin 60cm-1metrin leveydeltä aluetta.
Näin ei aina ole.
Tämäkin on näkökulmakysymys. Itse tykkään että ei kylvettäisi ollenkaan nurmelle näitä raja-aitojen ulkopuolisia alueita, vaan niitylle tms. Paljon monimuotoisempaa ja ystävällistä linnuille, siileille, pölyttäjille jne. kuin nurmi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitää laittaa tylsää siirtonurmea? Ruohoa voi kylvää siemenistä. Tai vielä parempaa - älä laita nurtsille vaan anna niityn ja luonnonkukkien kasvaa
En sanonut että pitäisi laittaa, kerroin vaan haarukan missä liikutaan. Rakentavat ovat usein perheellisiä pienten lasten kera ja helppoutta arvostetaan muutenkin paljon. Siksi siirtonurmet ovat aika suosittuja.
Meillä päin on ihmisillä kyllä hienoja perennapenkkejä, hyötytarhoja ja muutenkin erilaisia pihoja. Alue on n. 10-15 vuotta vanha, pihoja on ehditty jo kehittää.
Pääsispä naimaskeleen naapurin Tuijaa. Hoikka vartalo ja runsaat tisut yhdistettynä pieneen kisakireäön peppuun😋😋