Mitä mieltä olet yleistyneestä tavasta heittää vainajan tuhkat mereen tai kesämökille
Miten itsesi kohdalla haluaisit toimittavan? Haluaisitko hautakiven, nimilaatan vai ei mitään?
Kommentit (264)
Yököttävä tuo ajatus juottaa vainajan tuhkaa hautajaisvieraille 🤢🤮
Haluan, että kuollut ruumiini heitetään Korkeasaaren leijonille iltapalaksi. Tai sitten, että minut täytetään karhumaiseen hyökkäysasentoon esim. olohuoneen tai toimiston nurkkaan.
Vierailija kirjoitti:
Tuhka vaikuttaa maahan samalla tavalla kuin kalkki, eli nostaa maan pH-arvoa. Tuhkaa voi huoletta lisätä vuosittain marja- ja hedelmäkasveille, puille ja pensaille sekä nurmikolle. (Viherpeukalot)
Just aioin kertoa samaa, tuhka on erittäin hyvää lannoitetta.
Vierailija kirjoitti:
Käytännöllisyys tuntuu olevan nykyajan trendi. Helposti eroon tuhkista, niin ei jää mitään huolehdittavaa sen jälkeen. Seurakunnillekaan ei jää sitten vaivaa hautausmaiden ylläpidosta. Muutaman sukupolven päästä hautasopimukset ovat päättyneet, hautakivet voi murskata tien pohjaksi, ja hautausmaan paikalle voi rakentaa vaikka huvipuiston.
Mistä tiedät, onko oman asuntosi alla joku muinainen hautapaikka?. Mitä merkitystä sillä on? Ja hyvä, että hautakivet pääsevät hyötykäyttöön, jos haudalla käyviä omaisia ei enää ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ettekö halua, että läheisenne nimi jää johonkin näkyville edes yhden sukupolven ajaksi? Kyllä hautausmaille tuhkia mahtuu, ja pieni laatta ei vie paljon tilaa. Useimmilla on jo jokin sukulaisen hauta olemassa, mihin tuhkauurnan voi sijoittaa, ellei sitten olla huonoissa väleissä sukulaisten kesken.
nimi jää näkyviin väestörekisteriin ja muihin rekistereihin nin pitkäksi aikaa kun rekisterit säilyvät
mielestän on parempi säilyttää muistoja ja vaikka valokuvaa kuin nimilaattaa
Eivät ne sulje toisiaan millään tavoin pois!
Kovin on karu nykyihmisen suhtautuminen kuolemaan ja kuolleisiin. No, samaahan se on kuin eläviinkin. Mitä välii, minäminäminä.
On parempikin, ettei tule haudatuksi kirkkomaahan, jos ei ole kirkon jäsen, eikä maksa kirkollisveroa.
Itse en ole suunnitellut kirkosta eroamista, mutta en koe kodikseni nykyistä asuinpaikkakuntaani, ja olen vieraantunut syntymäkunnastanikin. Olenkin miettinyt, että haluaisin tuhkani ripoteltavan johonkin kauniiseen paikkaan, missä sielu lepää. Mieluiten vaikka Oulangan kansallispuistoon, missä koin suurimmat luontoelämykset. Se on vain hyvin kaukana, enkä tiedä saako sinne ripotella. Virtaan en haluaisi, se jo muistuttaisi hukkumista.
En halua virallista hautapaikkaa, koska koen sitovani ainokaisen lapseni haudan hoitoon ja asumaan käyntimatkan päässä. Vaikka en olisi itse sitä kokemassakaan, niin en haluaisi jäädä "yksin" jos hän muuttaisi pois. Jos tuhkani olisi ripoteltu johonkin kauniiseen paikkaan, minua voisi muistella vaikka omassa pihassa. Ei myöskään tarvitsisi vähistä rahoista maksaa hautapaikkaa eikä kiveä. Kivanmuotoinen luonnonkivi olisi hieno, mikäli kiven haluaa.
Hullua kai, mutta näin minä ajattelen. Ja juurikin sen takia, ettei ole puolisoa, jonka kanssa menisin samaan hautaan.
Minun tuhkani voi heittää kirjastoon tai kirjakauppaan.
Vierailija kirjoitti:
Minun tuhkani voi heittää kirjastoon tai kirjakauppaan.
Aikamoinen siivo tulee ja paljon menee kirjoja hävikkiin.
Minusta on sääli, että vanhat, kauniit hautakivet murskataan. Eikö voisi hioa ja käyttää uudelleen, ellei vanhoja kiviä voi säilyttää? Jossain hautausmaalla vanhat kivet on siirretty hautausmaan aidan viereen. Niisä on nähtävillä menneiden aikakausien tyyli ja tavat.
Mut ainakin pitää polttaa omassa veneessäni! Lasikuituvene palaa humisten!
Ja mukaani haluan koiran, ratsun ja nätin orjatytön - sekä tietysti aseeni!
Vierailija kirjoitti:
Yököttävä tuo ajatus juottaa vainajan tuhkaa hautajaisvieraille 🤢🤮
Se on ikiwanha juttu Parempien Kulttuurien piirissä.
Antropologiassa tuo ilmiö tunnetaan endogaamisena kannibalismina ja siitä on monia variaatioita.
Vierailija kirjoitti:
Mun tuhkat saa ripotella sukupuun juurelle mitä olin itsekin lapsena istuttamassa.
Voi ihana olet.
Saako takkaan heittää ruumistuhkat?
Kevyesti puhutaan ihmisen kuolemasta. Ei ole elämänkokemusta vielä kirjoittajilla.
Isovanhempani tuhkat laitettiin jokeen. Samaa toivon itselleni. Yhtenä arkiaamuna ollessani lomalla todettiin, että on kaunis päivä ja voisi olla aika tehdä mitä on tehtävä. Laskettiin uurna kivelle ja annettiin virran viedä tuhkat ja otettiin tyhjä uurna mukaan hävitettäväksi.
Muistakaa, että ainoastaan ehjä ruumis takaa pääsyn Taivaan Kotiin kuoleman jälkeen. Polttohautaus ei kuulu mitenkään Kristilliseen hautajaisperinteeseen ja Raamattu kieltää sen. Viimeisinä päivinä todellisessa uskossa olevien ruumiit tempaistaan ylös Taivaan Valtakuntaan.
Vierailija kirjoitti:
Muistakaa, että ainoastaan ehjä ruumis takaa pääsyn Taivaan Kotiin kuoleman jälkeen. Polttohautaus ei kuulu mitenkään Kristilliseen hautajaisperinteeseen ja Raamattu kieltää sen. Viimeisinä päivinä todellisessa uskossa olevien ruumiit tempaistaan ylös Taivaan Valtakuntaan.
Kenenkään ruumis enää ehjä ole kun sitä on nussittu koko elämän sivu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä mieltä, että arkku maksaa, kivilaatta maksaa, hautapaikka ja sen ylläpito maksaa. Todella PALJON.
Luulen, että suurin syy yleistyneeseen tapaan on tämä rahakysymys.Arkku maksaa.....Tuhkaukseenkin kuuluu arkku olla , ei nyt sentään missään postimyynnin pahvi laatikossa...
aika moni vaivaja tuhkataan pahviarkussa. Pahveja kun on erilaisia....
Pahviarkut eivät sovi Suomen hautauskäytäntöihin, koska vainajaa säilytetään kylmiössä, missä arkut vettyvät ja niitä on sen jälkeen hankalaa siirtää paikasta toiseen. Kokeilu tehtiin joitakin vuosia sitten.
Kornia tuo vainaitten säilöminen. Uskontommekin on enemmän henkisyyttä korostava, mutta ajatus on kiinni hengettömässä ruumissa. Jopa niin että pitää olla mieleinen paikka omille tuhkille.
Ihan sama. Kai siinä tuhkassa jotain raskasmetalleja ja lääkejäämiä on, eli ehkä kuitenkin mieluummin maaperään kuin vesistöön. Mieluummin niin, että kukaan ei tiedä minne, jotta henkilö saa oikeasti hautarauhan. Kuolleiden palvonta on oksettavaa