Oliko 90-luvun lamassa työttömien pilkkaamista?
En muista että olisi ollut näin kovat asenteet nimenomaan Suomalaisia työnhakijoita kohtaan. Pilkataan, mustamaalataan, solvataan.
Kommentit (317)
Vierailija kirjoitti:
Työttymyydestä syntyvä häpeä ja epäonnistuminen sai monet tekemään its emurhan, niitä tehtiin Suomessa tuona aikana ennätyspaljon. Jotkut kutsuvatkin tuota aikaa hiljaiseksi 'kansanmurhaksi', niin paljon niitä tehtiin. Meidän naapuritalossa tuttu tappoi itsensä, kun yritys meni alta, vaimo ja lapset lähti ja hän joutui työttömäksi. Noita tarinoita oli paljon siihen aikaan.
Samassa talossa asui nuorimies, joka putosi liikkuvasta junasta, mutta syy ei selvinnyt. Voi olla, että hän teki itsemurhan, koska ei saanut töitä
Nuoret työttömät pakotettiin kouluun. Työttömyysturvaa ei enää myönnetty esim. ylioppilaalle, joka halusi hakea yliopistoon. Pakotettiin hakemaan amikseen/AMK ja sinne sitten.
Olin silloin 27v kun pahimmassa lamassa jäin vaille työtä,ja nyt vajaa pari vuotta sitten niin kyllä silloin työttömien kohtelu oli minun mielestä paljon törkeämpää ja nöyryyttävämpää mitä nykyaikana.
Vierailija kirjoitti:
Ei silloin autettiin ja tuettiin .ei Suomi ole enään Suomi.
Totta. Suomi on henkisesti osa Baltiaa eikä pohjoismaa. Kokoomusnuoret aikoinaan esittivät Suomelle "Viron-mallia".
Vierailija kirjoitti:
Sossu saattoi 2h haukkua työtöntä virastossa 90-luvulla, te-virkailijat paheksuvia ja tänä päivänäkin, ellei joku lopeta sitä. Ellei ollut asiallinen sattumalta. Kovaa kuulustelua ja piinaa, oletuksia, haukkumista. Vikojen hakua.
Se on juuri näin. Jouduin hakemaan hetkellisesti toimeentulotukea vuonna 1993 ja se kokemus oli masentava. Sosiaalivirkailija syyllisti, hyppyytti ja oli todella ikävä. Päätös annettiin vasta viimeisellä hetkellä. Ei puhettakaan että olisi myönnetty kuukautta pidemmäksi kerrallaan.
Persu tekee mitää persu osaa: vääristelee historiaa.
Itse muistan aivan hyvin, ettei työttömiä 90-luvulla pilkattu.
Se alkoi vasta nykyisen hallituksen aikana, koska persujen piti ulkoistaa vastuu leikkauksista ja kyykytyksistä niiden uhrien harteille.
Ei todellakaan ollut. Ilmapiiri ja ihmiset olivat paljon ymmärtäväisempiä ja rationaalisempia toisiaan kohtaan, eikä tällaista älytöntä lapsellista syyllistämistä ja menkää töihin lällättelyä tosiaan kukaan tosissaan suoltanut.
Persu ei ota vastuuta mistään, vaan vika on aina jonkun muun ja persu uhriutuu.
Vierailija kirjoitti:
Ei ollut persuja vielä silloin.
SMP oli ja Soini.
Vierailija kirjoitti:
Yrittäjät jotka olivat työllistäneet ihmisiä vuosikymmeniä olivat yhtä äkkiä yhteiskunnan alinta kastia.Pankit olivat suurimmat rosvot.
Niin siis tarkoitit että yrittäjät jotka olivat ottaneet poskettomasti lainaa huonoille bisneksilleen olivat yhtäkkiä konkurssissa. Sitten he keksivät uhritarinan ja jotkut uskoo siihen.
Minun isälläni oli pieni yritys ja hän oli hyvin tarkka. Lamasta selvittiin. Naapurin mies otti hirveät velat, muskeliveneet ja elvisteli ravintoloissa, hän joutui velkahelvettiin. Ihan oma syy. Hänkin toki alkoi selitellä tätä uhriteoriaa, vaikka isä sanoi suoraan että ahne se oli, ja tyhmä.
90-luvun laman aikaan tuli topless-baareja, joissa naiset työskentelivät. Nöyryyttävää, kun nyt ajattelee. Jotkut tekivät sitä, kun ei muutakaan ollut.
Vierailija kirjoitti:
Nuoret työttömät pakotettiin kouluun. Työttömyysturvaa ei enää myönnetty esim. ylioppilaalle, joka halusi hakea yliopistoon. Pakotettiin hakemaan amikseen/AMK ja sinne sitten.
Ei nytkään saa. Opiskelemaan on pakko mennä.
Vierailija kirjoitti:
90-luvun laman aikaan tuli topless-baareja, joissa naiset työskentelivät. Nöyryyttävää, kun nyt ajattelee. Jotkut tekivät sitä, kun ei muutakaan ollut.
Nyt on OF ja tekevät paljon muutakin kuin topless.
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan ollut. Ilmapiiri ja ihmiset olivat paljon ymmärtäväisempiä ja rationaalisempia toisiaan kohtaan, eikä tällaista älytöntä lapsellista syyllistämistä ja menkää töihin lällättelyä tosiaan kukaan tosissaan suoltanut.
Olen pahoillani, mutta tämä ei pidä paikkaansa.
Olen elänyt ajan ja ollut silloin työttömänä. Muistan sen varsin hyvin.
Ymmärrän, että haluat paeta tätä aikaa nostalgisoimalla menneitä. Mutta olet pahasti väärässä kuvitelmissasi. Se aika oli paljon raaempaa ja kylmempää. Ja tämä on tosi.
Tällä en tarkoita että nykyaikakaan olisi helppoa työttömälle tai syrjäytyneelle. Mutta siihen aikaan kohtelu oli paljon kurjempaa ja kovempaa. Yhteiskunta oli kovempi ja alkeellisempi.
Olin työtön 90 -luvulla ja ei minua todellakaan pilkattu. Silloin vielä työkkäristä sai oikeasti työpaikkojen osoitteet ja käveltiin suoraan työpaikalle ja kysyttiin töitä. Suurin osa näistä kirjoittajista ei ole varmaan edes elänyt 90-luvulla.
Ei ollut. Mutta silloin ei myöskään ollut suurta porukkaa, joka tekee kaikkensa välttyäkseen työnteolta. 90-luvun työttömät jäivät työttömäksi työstä ja tekivät kaikkensa päästäkseen takaisin työhön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yrittäjät jotka olivat työllistäneet ihmisiä vuosikymmeniä olivat yhtä äkkiä yhteiskunnan alinta kastia.Pankit olivat suurimmat rosvot.
Niin siis tarkoitit että yrittäjät jotka olivat ottaneet poskettomasti lainaa huonoille bisneksilleen olivat yhtäkkiä konkurssissa. Sitten he keksivät uhritarinan ja jotkut uskoo siihen.
Minun isälläni oli pieni yritys ja hän oli hyvin tarkka. Lamasta selvittiin. Naapurin mies otti hirveät velat, muskeliveneet ja elvisteli ravintoloissa, hän joutui velkahelvettiin. Ihan oma syy. Hänkin toki alkoi selitellä tätä uhriteoriaa, vaikka isä sanoi suoraan että ahne se oli, ja tyhmä.
Näköjään näitä.oma syy huutelijoita on aina ollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisille tarjottiin ulkomaalaista lainaa ihan normiehdoin. Syy oli Suomen pankissa, joka laski ilman varoitusta markan kellumaan. Valuuttakurssit muuttuivat yhdessä yössä ja lainat moninkertaistuivat, korkotasosta nyt puhumattakaan. Lupasivat kuitenkin pyhästi, että markkaa ei devalvoida. Tuossa sinun kommentissa näkyy juuri se nykysuomalaisia vaivaava asenne, että käydään vielä potkimassa maassa makaavaa.
Hallituksien tekojen seurauksella kuuluu olla vastuu että kansalainen voi haastaa oikeuteen nämä diktaattori mandaatilla olevat.
Ps. Ainoa oikea demokratia on suora demokratia