Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Puolison tilanne hoitokotitilanteessa

Vierailija
11.07.2024 |

Osaakohan joku kertoa miten tällaisessa tilanteessa menee?

Puolisoni on joutumassa (pääsemässä) muistihäiriöisenä hoitokotiin.

Tiedän, että hoitmaksuihin menee 80% eläkkeestä ja se 20% käytetään lääkkeisiin ym menoihin (oman isän kohdalla hoidin näitä asioita).

Miten kun meillä on iso omakotitalo, josta toki ok kuluja aika paljon. Itse olen sairaseläkeläisenä pientituloinen, enkä pysty maksamaan talon kuluja.

Puolisolla on edunvalvoja Ja edunvalvojahan miettii vain edunvalvottavan asioita. Otetaako puolison elämäntilannetta mitenkään huomioon? Ei varmaankaan? Eli olisiko sitten talon myynti se seuraava askel ja onko tämä asia, jonka edunvalvoja päättää?

Kommentit (123)

Vierailija
21/123 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko talo teidän yhteinen vai miehesi?

Miehen talo on.

Ap 

Ette ilmeisesti siis ole avioliitossa? Jos ette ole ja talo on kokonaan miehesi nimissä, niin eihän tuossa ole mitään pohdittavaa. Tietenkin miehesi edunvalvoja laittaa talon myyntiin tai vuokralle jos se muutoin on miehellesi pelkkä kuluerä eikä miehesi tule enää kotiin palaamaan. 

Vierailija
22/123 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis miehellä on talo, ei teillä. Silloin sinulla ei ole osaa eikä arpaa siihen, mitä sille tehdään. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/123 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haluatko edes jäädä yksin isoon taloon?

En halua, en pysty pitämään siitä huolta. Lähinnä mietin miten tämä kuvio menee tästä eteenpäin. 

Ap 

Vierailija
24/123 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies saa talon myyntirahat, jos talo miehesi nimissä. Menet itse vuokralle. Miten myynti menee, ole yhteydessä muistiyhdistykseen ja/tai DDV.

Vierailija
25/123 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Talon myynti on seuraava asia, koska on miehesi omaisuutta ja kun sinulla ei ole varaa maksaa talon kuluja. 

Olen eri, mutta eikö siis avioliiton elatusvelvollisuus ole enää voimassa, jos henkilö muuttaa hoitokotiin? Avioliitossahan velvollisuus olisi makaa talon kulut ja tarvittaessa elättää puolisoakin (mikäli siis puoliso on pienituloisempi). Nytkö menee hoitokodin intressi voitontavoitteluun jopa tämän edelle?

Vierailija
26/123 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ota ero ja tehkää ositus. Erohan teille käykännössä tuleekin.

Tätä olen miettinyt kyllä. Ja mielenkiintoista, että muutama hoitaja ja lääkärikin ehdotti samaa 👀

Ap 

Vierailija
27/123 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mies saa talon myyntirahat, jos talo miehesi nimissä. Menet itse vuokralle. Miten myynti menee, ole yhteydessä muistiyhdistykseen ja/tai DDV.

**DVV

Vierailija
28/123 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis hoivakoti saa ne rahat. Tällä lailla juuri junaillaan ihmisten omaisuudet voittoa tavoitteleville suurfirmoille.

Vierailija
29/123 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehen talo on.

Ap 

Jos talo on kerran miehesi, niin miksi toteat aloituksessa: Miten kun meillä on iso omakotitalo, josta toki ok kuluja aika paljon??

Eiväthän taloa koskevat asiat ole mitenkään sinun päätäntävallassasi.

Vierailija
30/123 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehen talo on.

Ap 

Ette ilmeisesti siis ole avioliitossa? Jos ette ole ja talo on kokonaan miehesi nimissä, niin eihän tuossa ole mitään pohdittavaa. Tietenkin miehesi edunvalvoja laittaa talon myyntiin tai vuokralle jos se muutoin on miehellesi pelkkä kuluerä eikä miehesi tule enää kotiin palaamaan. 

Olemme olleet naimisissa 25 v. Mutta uusioperhe, joten muutin miehen taloon.

Ap 

Vierailija
31/123 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis miehellä on talo, ei teillä. Silloin sinulla ei ole osaa eikä arpaa siihen, mitä sille tehdään. 

Näin oletankin. 

Ap

Vierailija
32/123 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä ota eroa, jos olet oikeutettu leskeneläkkeeseen.

Vierailija
33/123 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä olen miettinyt kyllä. Ja mielenkiintoista, että muutama hoitaja ja lääkärikin ehdotti samaa 👀

Ap 

Jos sillä voi turvata edes puolet omaisuudesta, niin tottakai kannattaa. Jos uhkana on, että muuten hoitokoti saa kaiken, niin mieluummin kannattaa pelastaa edes 50%

Vierailija
34/123 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap 

Äidille ehdotettiin myös, ositus olisi tehty. Talo kuitenkin myytiin, ja äiti meni vuokralle palveluiden ja kauppojen äärelle. On tosi tyytyväinen pikkukaksiostaan 😊. Pärjää kyllä, vaikka pienituloinen on.

Vierailija
35/123 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Talon myynti on seuraava asia, koska on miehesi omaisuutta ja kun sinulla ei ole varaa maksaa talon kuluja. 

Olen eri, mutta eikö siis avioliiton elatusvelvollisuus ole enää voimassa, jos henkilö muuttaa hoitokotiin? Avioliitossahan velvollisuus olisi makaa talon kulut ja tarvittaessa elättää puolisoakin (mikäli siis puoliso on pienituloisempi). Nytkö menee hoitokodin intressi voitontavoitteluun jopa tämän edelle?

Jos mies pystyisi itse hoitamaan asioita mutta kun on jo edunvalvottavana

Vierailija
36/123 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä kiinnostaa itseäkin. Että ollaanko yhteiskunta, jossa perhe pistetään pihalle tällaisessa tilanteessa? Että nimenomaan voidaanko puoliso vaan dumpata?

eri 

Vierailija
37/123 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahneiden hoivakotien ja kunnan poskettomien hoivamaksujen vuoksi aion itse tavalla toi toisella siirtää oman omaisuuteni lapsilleni jo hyvissä ajoin. Pitää vain katsoa, mikä olisi fiksuin tapa tehdä se. En halua, että heidän perintönä menee hoivakodille.

Vierailija
38/123 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis hoivakoti saa ne rahat. Tällä lailla juuri junaillaan ihmisten omaisuudet voittoa tavoitteleville suurfirmoille.

Eikä saa. Vain, jos sijoittaa rahoja niin, että tuottavat paljon rahaa. 

Vierailija
39/123 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehen talo on.

Ap 

Jos talo on kerran miehesi, niin miksi toteat aloituksessa: Miten kun meillä on iso omakotitalo, josta toki ok kuluja aika paljon??

Eiväthän taloa koskevat asiat ole mitenkään sinun päätäntävallassasi.

No koska ollaan siellä yhdessä asuttu vuosikymmeniä, onhan se minun kotini. Mutta kyllä, omistusoikeutta ei ole. Ei ole tullut mieleen elämässä puhua "miehen omistamasta talosta" kun kodista puhutaan 🤷

Ap 

Vierailija
40/123 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä kiinnostaa itseäkin. Että ollaanko yhteiskunta, jossa perhe pistetään pihalle tällaisessa tilanteessa? Että nimenomaan voidaanko puoliso vaan dumpata?

eri 

Noh, oikeistolaisessa yhteiskunnassa suurfirmojen etu tulee aina ensin. Eikä oikeistolaisessa yhteiskunnassa perheellä ole muuta arvoa kuin että perhe tuottaa ihmismateriaalia suurfirmojen tarpeisiin. Oikeistolaisessa yhteiskunnassa omaisuus myytdään ja myyntivoitto menee suurfirmalle (hoivakoti) ja puoliso muuttaa vuokralle asuntosijoittajan asuntoon, jolloin hän alkaa tuottaa voittoa asuntosijoittajalle. Täydellinen win-win-tilanne: siitä hyötyy niin suurfirma kuin asuntosijoittajakin!