Puolustautuminen kun koira tulee päälle esim. kadulla
Lähde: MTV 11.7.2024:
" Turvallisinta on Haapasen mukaan apuvälineen käyttäminen.
Jokin kova ääni tai esimerkiksi veden heittäminen koiran päälle voi auttaa keskeyttämään tilanteen. Jos ulottuvilla on jotain, millä koiran silmät saa peitettyä, sekin voi hämmentää koiraa riittävästi. Suuhun voi yrittää työntää muuta purukohdetta tai esimerkiksi tuolin kaataa kohti koiraa.
Mikä tahansa muukin yhtäkkinen teko tai ele voi saada koiran lopettamaan."
Tuossa yllä vain osa lähteen tekstistä. Kenellä on ulkoillessa mukana vettä, tuoli tai jokin kravatti silmien sitomista varten. Minulle kävi niin, että juurikin tuomoinen iso " taistelukoira-tyyppinen" koira kävi alustavaan hyökkäykseen kävellessäni rauhallisesti jalkakäytävällä kodin lähellä. Omistaja ei mitenkään käskenyt eläintä rauhoittumaan. Onneksi pystyin hillitsemään itseni ( en alkanut kirkumaan yms.) ja menin nopeasti ajodalle ja tien yli. Sanoin sieltä omistajalle että teen valituksen hänestä. Kotona tajusin ettei se ole mahdollista, eli on ajan kysymys että täälläkin sattuu jotain, kun tuommoinen eläin ja ulkoiluttaja liikkuu seudulla. On käsittämätöntä, noita ko koiria saa kuljetella paljaana. Useissa Euroopan maissa nuo tietyt rodut on kokonaan kielletty. Meillä voisi aloitta siitä että kuonokoppa vaaditaan ulkoillessa, niin kaun kunnes saadaan lakeihin muutosta. Nyt huomasin että kotitaloon on muuttanut bullterrieri, jee jee. Mitään ei ole tehtävissä.
Kommentit (123)
haluaisin nähdä sen koiran joka ei muka välitä kunnon kengitystä ,kuono paskana.
Vierailija kirjoitti:
Sadististen koiranvihaajien ja eläinrääkkääjien suosikki ketju. Hierotaan käsiä yhteen ja oikein odotetaan milloin se koira hyökkää.
Tai sitten sellaisten joiden naapurustossa asuu huonostikäyttäytyviä koiria ja jotka haluavat pystyä puolustamaan itseään tai lapsiaan siltä varalta että koira käy päälle.
Meidänkin pihapiirissä asuu yksi rottweiler joka ei ole omistajansa hallinnassa ja provosoituu kirjaimellisesti kaikesta. Ajan kysymys koska käy jonkin kimppuun. En todellakaan halua alkaa pohtia puolustusta siinä vaiheessa kun se koira roikkuu jo jonkun kannikassa kiinni.
Oksalla kun napautti hyökkäävää koiraa kuonoon, niin rauhoittui. Oli jo purrut yhtä ihmistä hetkeä aiemmin.
Vierailija kirjoitti: Helppohan sitä on soittaa suuta mutta tosipaikan tullen käytännössä jokainen joutuu paniikkiin kun iso koira käy kiinni. Kannattaa mielummin miettiä mitä tekisi jos joutuisi tuollaiselle onnettomuuspaikalle.
Ei paniikki estä toimimasta. Koiran hyökkäyksen voi pystyä toimimaan.
Sitruunamehua simmuihin niin eiköhän ote irtoa. Toiminee myös muihin päällekarkaajiin ja on luvallista kantaa mukanakin.
Vierailija kirjoitti:
Jos koira on hyökkäilevä louskuttaja, niin suurella todennäköisyydellä omistaja on samanlainen öykkäri. Omistaja vähät välittää muiden peloista, päinvastoin voimaantuu tilanteesta ja kuvittelee oikeutetusti olevansa tilanteen herra. 'Hieno' ihmistyyppi.
Tästä syystä ei paljon riitä empatiaa koirien pelolle uutenavuotena kun paukkuu.
Ilman apuvälineitä: Taistelukoira tähtää kurkkuun. Laskeudu alemmaksi ja aseta kyynespää/käden paksu kohta kurkkuso eteen, varmistaudu iskuun tukemalla jalalla. Kun koira tarttuu kyynespään kohdille, työnnä toisella kädellä koira kurkusta selälleen. Sitten pystyt painamaan koiraa maahan jalalla ja tarvittaessa potkimaan piskin hengiltä. Ainakin koira joutuu alisteiseen asemaan.
Jos olet pyörällä liikenteessä ja vaikka juuri sillä hetkellä kun ko. koira hyökkää taluttamassa pyörääsi,tai seisahtunut juttelemaan jonkun kaversi tai tuttusi kanssa, niin koiran lähestyessä: 1) heitä pyörä (mitään varomatta) sen päälle 2) kun koira on sen pinnien alla ,hypi päälle (mahd. kalliin pyöräsi siinä vahingoittumista pelkäämättä) .
Muista, henkesi ja terveytesi on sinulle tärkeämpää kun se meneekö pyörästäsi vaikka ns. 'takavanne mutkalle ja sököksi, vai kärsiikö rungon maalipinta yms. )
(sairaalakustannuksethan ovat joka tapauksessa paljon korkeammat kuin mikään polkupyöräkorjaamon lasku)
Erityisen tehokasta puolustautumista on kääntää koko polkupyörä jo hyvissä ajoin ylösalaisin , asettua itse suojaan takapyörän taakse ja veivata sitä polkimella käsin.
Koira ei silloin siinä mitenkään pääse sinuun kiinni ,koska pyörivät pinnit vahingoittasivat sen käpäliä ja kuonoa.
Pitäisikö ihmisillä olla laukku ja joku pitkä puruluu valmiina, jonka työntää suoraan koirien suuhun. Jos koira on järjissään ehkei mitään tapahdu, mutta jos rotu on hyökkäävä, niitä on usea tai ei ohjattu koiraa mitenkään ihmisten ohituksessa, ei hyvä.
Ns. emo-ote eli todella napakka ote niskavilloista ja kaadat koiran pään maahan, niin että olet päällä ja katsot silmiin.
99% koira vaiustomaisesti alistuu ja lopettaa.
En tahdo lukea koko viestiketjua, koska arvaan millaista asiattomuutta se on täynnä. Vuosien koirakokemuksella annan kuitenkin yhden neuvon: terävä, tiukka "ei" tai "ei, pois" on paras neuvo, jolla useimmiten koiran kuin koiran saa pidettyä loitommalla. Se ei perustu edes koulutukseen tai koulutuksen puutteeseen, vaan siihen, että ajaa koiran päässä saman asian kuin toisen koiran päästämä varoitusmurina. En suosittele minkäänlaista raajojen ojentelua, koska se saattaa provosoida niin pelkopurevaa kuin muunkinlaista koiraa.
Vienona toiveena esitän, että neuvojaan eivät nyt jakelisi sellaiset, joilla ei ole mitään koirakokemusta, mutta uhoa senkin edestä.
Vierailija kirjoitti:
En tahdo lukea koko viestiketjua, koska arvaan millaista asiattomuutta se on täynnä. Vuosien koirakokemuksella annan kuitenkin yhden neuvon: terävä, tiukka "ei" tai "ei, pois" on paras neuvo, jolla useimmiten koiran kuin koiran saa pidettyä loitommalla. Se ei perustu edes koulutukseen tai koulutuksen puutteeseen, vaan siihen, että ajaa koiran päässä saman asian kuin toisen koiran päästämä varoitusmurina. En suosittele minkäänlaista raajojen ojentelua, koska se saattaa provosoida niin pelkopurevaa kuin muunkinlaista koiraa.
Vienona toiveena esitän, että neuvojaan eivät nyt jakelisi sellaiset, joilla ei ole mitään koirakokemusta, mutta uhoa senkin edestä.
Jos taistelukoira on lähestymässä hyökkäykseen, siinä ei mitkään avainten kilistelyt tai äänimerkit auta.
tazeri&hermokaasua,oppii olemaan ja kyllä muistaa
https://www.vauva.fi/keskustelu/5652151/taistelukoira-hyokkasi-lapsen-k…
/Sarkasmi/ Minäkin oikein innolla odotan, että koira purisi minua, on se niin mukavaa! /Sarkasmi/
Vierailija kirjoitti:
Sadististen koiranvihaajien ja eläinrääkkääjien suosikki ketju. Hierotaan käsiä yhteen ja oikein odotetaan milloin se koira hyökkää.
Mene nyt sinäkin vaikka jokeen ja jää sinne.
Minulla on koiria, joita rakastan yli kaiken. En vihaa mitään muutakaan koiraa. Joidenkin koirien omistajia sen sijaan vihaan ja paljon. Niitä, jotka pitävät koiriaan irti paikoissa, joissa muita koiria ja ihmisiä liikkuu (lukuunottamatta koirapuistoja tietysti).
Mitä tulee puolustautumiseen, tärkeintä olisi, ettei irtokoira pääsisi iholle asti, vaan hyökkäyksen saisi pysäytettyä äänellä. Oman kokemuksen mukaan se onnistuu suurimmassa osassa tapauksista, jos kohti tulevan koiran huomaa ajoissa. Heti, kun sen huomaa, pitää karjaista niin lujaa kuin kurkusta lähtee "ei", "seis", "pois" tai vaikka "prkele", mikä tahansa käskysana, joka tulee ensimmäisenä mieleen. Toistaiseksi vehnäterrieri on ainut, joka ei pysähtynyt heti. Jos koira jatkaa kohti, karjaistaan uudestaan. Sekin auttaa, että tekeytyy mahdollisimman ison näköiseksi ja ottaa pari askelta koiraa kohti tai vähintään pysyy paikallaan. Karkuun ei pidä lähteä, jollei tiedä ehtivänsä turvaan jonnekin aidan tms. taa. Jos itsellä on koiria mukana, ne olisi hyvä saada pysymään takana ja mielellään katse åois hyökkäävästä koirasta.
Jos koira pääsee iholle, käytetään niitä voimakeinoja, jotka käytettävissä on, eikä siinä saa epäröidä. Lyö, potki, sumuta, jos kannat sumutetta mukana (minä kannan aina, kun olen omien koirien kanssa liikkeellä). Jos tässä lähistöllä asuisi joku taistelutyypin koira, kantaisin myös teräasetta aina mukana.
Kaksi kertaa olen joutunut potkaisemaan irtokoiraa, joka on käynyt oman, kytketyn koirani päälle. Kyseessä vehnäterrieri ja molemmilla kerroilla sama yksilö. Omistajaansa minun enemmän teki mieli potkaista, mutta tyydyin kouluttamaan häntä vain verbaalisesti. Taistelukoiraa en onneksi ole vielä ikinä kohdannut irrallaan missään, toivottavasti en kohtaakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väärin meni, ei olla koiranvihaajia eikä eläinrääkkääjiä. Ihan tavallinen ulkoilija kyseessä ja yleinen turvallisuus. Ihan tiedoksi, että Suomessa kuolee noin 18 ihmistä vuosittain koiran puremien takia. Eniten pohjoismaista tuo luku. Tiesitkö.
Väärä tieto. Ei todellakaan kuole 18/v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
pitänee ulkoilla linkkari taskussa?
Laitonta.
Missä maassa? Laitonta on ulkoilla luvaton ase taskussa, mutta veitsen/puukon kantamista ei ole Suomen laissa kielletty.
Kerran juoksulenkillä metsäautotiellä kuin tyhjästä minua kohti rupesi juoksemaan 2 isoa dobermannia haukkuen tajusin heti että nyt seis pakoon on turha yrittää tein itsestäni mahdollisimman vähäeleisen ja puhuin rauhallisesti koirille tyyliin "kenekäs koiria te olette ettehän te nyt minua halua pureskella" aikansa minua kierrellen koirat lähtivät yhtäkkiä sinne mistä olivat tulleetkin ja minä jatkoin matkaa.
Kuulapäävasara on kova sana.