Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Puolustautuminen kun koira tulee päälle esim. kadulla

Vierailija
11.07.2024 |

Lähde: MTV 11.7.2024:

" Turvallisinta on Haapasen mukaan apuvälineen käyttäminen.

Jokin kova ääni tai esimerkiksi veden heittäminen koiran päälle voi auttaa keskeyttämään tilanteen. Jos ulottuvilla on jotain, millä koiran silmät saa peitettyä, sekin voi hämmentää koiraa riittävästi. Suuhun voi yrittää työntää muuta purukohdetta tai esimerkiksi tuolin kaataa kohti koiraa. 

Mikä tahansa muukin yhtäkkinen teko tai ele voi saada koiran lopettamaan."

Tuossa yllä vain osa lähteen tekstistä. Kenellä on ulkoillessa mukana vettä, tuoli tai jokin kravatti silmien sitomista varten. Minulle kävi niin, että juurikin tuomoinen iso " taistelukoira-tyyppinen" koira kävi alustavaan hyökkäykseen kävellessäni rauhallisesti jalkakäytävällä kodin lähellä. Omistaja ei mitenkään käskenyt eläintä rauhoittumaan. Onneksi pystyin hillitsemään itseni ( en alkanut kirkumaan yms.) ja menin nopeasti ajodalle ja tien yli. Sanoin sieltä omistajalle että teen valituksen hänestä. Kotona tajusin ettei se ole mahdollista, eli on ajan kysymys että täälläkin sattuu jotain, kun tuommoinen eläin ja ulkoiluttaja liikkuu seudulla. On käsittämätöntä, noita ko koiria saa kuljetella paljaana. Useissa Euroopan maissa nuo tietyt rodut on kokonaan kielletty. Meillä voisi aloitta siitä että kuonokoppa vaaditaan ulkoillessa, niin kaun kunnes saadaan lakeihin muutosta. Nyt huomasin että kotitaloon on muuttanut bullterrieri, jee jee. Mitään ei ole tehtävissä.

Kommentit (123)

Vierailija
101/123 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin rakkia lekalla päähän. Sitten omistajaa.

Vierailija
102/123 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Auttaako kynnen isku silmään tai kuonoon?

Ei auta.

Kova nyrkinisku kuonon kärkeen auttaa, jos osut ensiyrittämällä!

Kirsu on herkkä paikka niin koiralla kuin sakaalillakin mutta musta, että sakaalit kulkevat aina laumossa!

Sakaaleilta puolustautuminen tietää sinulle kuitenkin aina raastupaa ja joudut ehkä maksamaan korvauksia ja aselupasikin peruutetaan!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/123 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hommaa haulikko.

Vierailija
104/123 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auttaisiko jos jokaisen päälle karanneen koiran omistaja pääsisi lukemaan tiilenpäitä joksikin aikaa. Ehdottomana luonnollisesti.

Myös jonkinlainen julkinen häpäisy voisi olla hyvä. Nimi aina lehteen kuvan kanssa.

Vierailija
105/123 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matkakokoinen hiuslakkapurkki on aina lenkillä mukana, sillä hiuslakka taltuttaa hyökkäävän koiran (tai raiskarin) aina.

Vierailija
106/123 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Potkitaan koira hengiltä ja sen jälkeen omistaja. Tai ainakin pahasti turpaan 

Vierailija
107/123 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Matkakokoinen hiuslakkapurkki on aina lenkillä mukana, sillä hiuslakka taltuttaa hyökkäävän koiran (tai raiskarin) aina.

Jos ostaa sytkärin, siitä saa tehtyä liekinheittimen. 

Vierailija
108/123 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerran juoksulenkillä metsäautotiellä kuin tyhjästä minua kohti rupesi juoksemaan 2 isoa dobermannia haukkuen tajusin heti että nyt seis pakoon on turha yrittää tein itsestäni mahdollisimman vähäeleisen ja puhuin rauhallisesti koirille tyyliin "kenekäs koiria te olette ettehän te nyt minua halua pureskella" aikansa minua kierrellen koirat lähtivät yhtäkkiä sinne mistä olivat tulleetkin ja minä jatkoin matkaa.

Värisikö äänesi yhtään tuossa tilanteessa?

Vierailija
109/123 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä maailma on surkea, kun tälläistä pitää edes pohtia. Kuonokoppa tappajakoirille pakolliseksi ja vuosi linnaa omistajalle, jos ei lakia noudata. Paras vaihtoehto olisi tietenkin se, että kyseiset koirarodut hävitetään maailmasta lopullisesti!

Vierailija
110/123 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kimppuun on lapsena käynyt tuttu koira ja se oli spanieli. Tämä johtui siitä, ettei sitä oltu kasvatettu ja se kai luuli, että sai purra kaikkea mikä liikkui sen ruokakupin lähellä. Kaikki lelut olivat myös sen puruleluja. En silti pelkää koiria enkä inhoa niitä. 

Vierailija
111/123 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä päin on lukematomia huonosti koulutettuja koiria. Murisevat ja vastaan tullessa kapealla kohdalla on usein pakko kääntyä ja vaihtaa reittiä. Mikä pakko on ottaa lemmikki jos ei jaksa sitä kouluttaa kunnolla. 

Monilla ei riitä aivot kouluttamaan ja sitten koulutetaan väkivallalla tai ei ollenkaan, niin tuloksena on kiinni käyvä koira. 

Uutisissa oli kerran juttu hyökkävästä koirasta, jota omistaja sitten väkivalloin hoiti. Sellainen koira millainen omistaja. 

Vierailija
112/123 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun kimppuun on lapsena käynyt tuttu koira ja se oli spanieli. Tämä johtui siitä, ettei sitä oltu kasvatettu ja se kai luuli, että sai purra kaikkea mikä liikkui sen ruokakupin lähellä. Kaikki lelut olivat myös sen puruleluja. En silti pelkää koiria enkä inhoa niitä. 

No joo...spanieli...

Vierailija
113/123 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on aika selvät konstit miten toimin jos vieras koira oikeasti hyökkäisi päälle esim lenkkipolulla. Keinoja käytetään niin kovaa, armotta ja kauan että koira lopettaa hyökkäyksensä. Tässä vaiheessa eläin on jo niin pahasti vahingoittunut että se pitää joka tapauksessa lopettaa. 

Nimimerkillä kahdesti joutunut huonosti koulutetun koiran puremaksi ilman mitään provosointia. Koira on peto ja moneen rotuun on vielä jalostettu agressio ja suojeluvietti niin pitkälle että ovat täysin arvaamattomia ilman vahvaa ohjausta ja koulutusta.

On kummaa että itsepuolustukseen tarkoitttu kaasusumutin vaatii käyttökoulutuksen ja aseenkantoluvan, mutta väkivaltaan jalostettua isokokoista petoeläintä saa pitää ilman mitään pätevyyttä, osaamista tai asennetarkistusta. 

Tosin molemmat itseäni purreet koirat olivat jotain seurakoirina pidettäviä pikkuräksyttäjiä. Juuri sellaisia joiden koulutus helpoiten laiminlyödään.

En varsinaisesti vastusta koiria, mutta vastustan useimpia koiranomistajia joilla ei ole osaamista tai viitseliäisyyttä sen elukkansa kasvatukseen. 

Vierailija
114/123 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Potkitaan koira hengiltä ja sen jälkeen omistaja. Tai ainakin pahasti turpaan 

Omistajat voisi, niin vähenee urpoilu niiden koirien kanssa. 

Vierailija
115/123 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsellä on jotakin vähän rajumpaa.

Vierailija
116/123 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku vois alkaa tarjoamaan kursseja "Näin suojaudut koiran hyökkäykseltä". Luulis että olis menekkiä.

Ei, vaan nämä rodut tulisi kieltää laissa. Jokaisella on oikeus kulkea rauhassa yleisellä paikalla. Jostakin syystä aina nämä tietyt rodut pääsevät irti omistajaltaan. Samaa ongelmaa ei yleensä ole normirotujen omistajilla. 

Vierailija
117/123 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

pitänee ulkoilla linkkari taskussa?

Laitonta.

Niin on päällekäyminenkin pelle

Vierailija
118/123 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

140kg miehenä ajattelisin että riittää kun otan koirasta kiinni ja laskeudun koko painollani sen päälle polvi koiran rintakehää vastaan.

Vierailija
119/123 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pelottaa janäet sellaisen koiran niin kierrä ne, mene hyvissä ajoin toiselle puolen tietä, ÄLÄ TUIJOTA KOIRAA ÄLÄKÄ NÄYTÄ HAMPAITA.  Opettele rauhallinen hengitys, koira haistaa ja vaistoaa pelon.  Yleensä narkeilla on pelotteena bull rotuinen, tai sakemanni tms mitä ei todellakaan ole koulutettu.  Ja jos koira hyökkää niin se yrittää kurkkuun, eli käsivarsi poikittain eteen suojaksi.   Itse olen kouluttanut koiria niin en pelkää, vaikka olen pienikoinen nainen, otan tietyn "kuningatar" asenteen kun tarvii, ja noita kouluttamattomia, yleensä ne ainakin  istuu käskystä, komennan istumaan, samoin irtokoiratkin, että pääsen oman koiran kanssa pois. Tai komennan sen mukaani.. Riippuu irtokoirasta.. Toki olen soittanut poliisillekin usein, sieltä tulee käsky seurata mihin menevät että partio saa ne kiinni. 

Vierailija
120/123 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos pelottaa janäet sellaisen koiran niin kierrä ne, mene hyvissä ajoin toiselle puolen tietä, ÄLÄ TUIJOTA KOIRAA ÄLÄKÄ NÄYTÄ HAMPAITA.  Opettele rauhallinen hengitys, koira haistaa ja vaistoaa pelon.  Yleensä narkeilla on pelotteena bull rotuinen, tai sakemanni tms mitä ei todellakaan ole koulutettu.  Ja jos koira hyökkää niin se yrittää kurkkuun, eli käsivarsi poikittain eteen suojaksi.   Itse olen kouluttanut koiria niin en pelkää, vaikka olen pienikoinen nainen, otan tietyn "kuningatar" asenteen kun tarvii, ja noita kouluttamattomia, yleensä ne ainakin  istuu käskystä, komennan istumaan, samoin irtokoiratkin, että pääsen oman koiran kanssa pois. Tai komennan sen mukaani.. Riippuu irtokoirasta.. Toki olen soittanut poliisillekin usein, sieltä tulee käsky seurata mihin menevät että partio saa ne kiinni. 

Julkisella paikalla on oikeus liikkua ja oleskella rauhassa, tarvitsematta opetella tällaisia tai muunkaanlaisia koreografioita. Koiran väkivaltaisuudesta on vastuussa koiran omistaja, ei väkivallan uhri.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän viisi