Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Isoisältä jäi yli 200000 paperista valokuvaa. Mihin nämä voi viedä?

Vierailija
10.07.2024 |

Kuvia on linnuista ja muutenkin luonnosta, sekä erilaisia kaupunkikuvia eri vuosikymmenten ajalta. Kuvia on monta isoa laatikollista, eikä mitään paikkaa näille ole eikä kukaan meistä niitä kaipaa. Haluaako joku tällaisia? Sääli heittää roskiin.

Kommentit (95)

Vierailija
81/95 |
10.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Skannaa ne ensin (on olemassa valokuvaskannereita, jotka skanaavat itsenäisesti valokuvien etu- ja takapuolen. Sinne voi laittaa siis pinon valokuvia ja skanneri itse hoitaa valokuvien vaihdonkin)

sitten ota yhteyttä museoihin ja kysy onko heillä mielenkiintoa saada valokuvia itselleen tai nähdä niitä. Jos ei niin laita nettiin myyntiin /lahjoitettavaksi. Kannattaa pyytää pientä hintaa, niin pääset eroon hupivarailijoista, jotka ei sitten tulekaan niitä kuvia hakemaan.

Kyllä sitäkin joutuu varmaan aika kauan ajamaan, että 200 000 kuvaa skannaantuu. Kolikkoautomaattikin on hidas, puhumattakaan tuollaisesta. Viikkoja on sidottu laitteeseen. Pitäisi varmaan ostaa omaksi. Entä kuvien säilöminen diginä? Syövät tilaa niinkin

Olisikohan Uolevi voinut ihan itse miettiä, onko siellä jotakin tärkeää ja erotella ne, jos on. Tuollaisen perkkeen lapsenlapsille jättäminen on kirous eikä perintö :D

Vierailija
82/95 |
10.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan priceless keskustelu :D

Minua kiinnostaisi tietää sen isoisän valokuvaajan taidot. Jos ottaa 200 000 valokuvaa, PAKOSTI taidot kehittyvät matkan varrella.

Samoin kiinnostaa miltä vuodelta vanhimmat valokuvat ovat? Kyllä minuakin kiinnostaisi katsella kuvia Uolevin mökiltä, jos ne ovat vaikka 50-70-luvuilta.

Ps. Siskon mökiltä löytyi iso pinkka paikallislehtiä 90-luvun alusta. Niitä on TODELLA mielenkiintoista lueskella historiamielessä! 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/95 |
10.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Skannaa ne ensin (on olemassa valokuvaskannereita, jotka skanaavat itsenäisesti valokuvien etu- ja takapuolen. Sinne voi laittaa siis pinon valokuvia ja skanneri itse hoitaa valokuvien vaihdonkin)

sitten ota yhteyttä museoihin ja kysy onko heillä mielenkiintoa saada valokuvia itselleen tai nähdä niitä. Jos ei niin laita nettiin myyntiin /lahjoitettavaksi. Kannattaa pyytää pientä hintaa, niin pääset eroon hupivarailijoista, jotka ei sitten tulekaan niitä kuvia hakemaan.

Kyllä sitäkin joutuu varmaan aika kauan ajamaan, että 200 000 kuvaa skannaantuu. Kolikkoautomaattikin on hidas, puhumattakaan tuollaisesta. Viikkoja on sidottu laitteeseen. Pitäisi varmaan ostaa omaksi. Entä kuvien säilöminen diginä? Syövät tilaa niinkin

Olisikohan Uolevi voinut ihan itse miettiä, onko siellä jotakin tärkeää ja erotella ne, jos on. Tuollaisen perkkeen lapsenlapsi

meillä noin 20000 kuvan skannaamiseen meni muistaakseni 4 päivää. Välillä annettiin koneen jäähtyä. Kuvat voi pakata vaikka zippaamalla, niin eivät vie niin paljon tilaa.

Vierailija
84/95 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuvilla voi ollla aivan yllättävääkin käyttöä. Esim. Ilmastonmuutoksen tai lintupopulaatioiden tutkimuksessa aina samasta paikasta vuosikymmeniä otettu räpsy voisi hyvinkin olla todella mittaamattoman atvokas aineisto.

Eli jos siellä nyt on 200000 kuvaa jostain tietyistä lintupaikoista, ja ne olisi aina samat, ja niitä voi systemaattisesti seurata, niin jotain biologia voi kiinnostaa.

Pointti ei olisi kuvan laatu ja yhden linnun kuva, vaan mahfollisuus seurata, muuttuuko linnusto ja osuuko muutos nykytietoon ilmastonmuutoksesta.

Vierailija
85/95 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vie pihalle ja polta ne

Vierailija
86/95 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen kuvien luovutusta museoon kuvat kannattaa käydä läpi ja ottaa pois kaikki yksityiskuvat. 

Olin museolla kuvia järjestelemässä ja meille lahjoitettiin iso kuvakokoelma ja seassa oli tuhansia kuvaajan yksityiskuvia joilla ei ollut meille mitään arvoa. Otin yksityiskuvat erilleen ja palautin kuvaajan perikunnalle.

Vierailija
87/95 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Dokumentoitu historia on nykyään täysin turhaa. Media ja aktivistit kirjoittaa sujuvasti omansa ilman mitään todistettavia faktoja ja spämmii totuuttaan sujuvasti sen jälkeen kaikille.

Eli polta mokomat turhakkeet. 

Vierailija
88/95 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko kysyä kouluilta ja päiväkodeilta, jos ottaisivat osan askarteluun?

Vierailija
89/95 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen kuvien luovutusta museoon kuvat kannattaa käydä läpi ja ottaa pois kaikki yksityiskuvat. 

Olin museolla kuvia järjestelemässä ja meille lahjoitettiin iso kuvakokoelma ja seassa oli tuhansia kuvaajan yksityiskuvia joilla ei ollut meille mitään arvoa. Otin yksityiskuvat erilleen ja palautin kuvaajan perikunnalle.

No miksi niitä kannattaisi käydä läpi, jos sinä kuitenkin kävit ja palautit ne yksityiskuvat? Tuon kuvamäärän läpikäynti on useamman kuukauden täysipäiväinen työmaa muutenkin.

Vierailija
90/95 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

TSISSUS mimmosta sakkia!

Olen vienyt kirjastoon vanhoja klassikoita kassikaupalla!

Siinä sulle.

------

Olisi kannattanut lukea ne klassikot. Olisit saattanut oppia ymmärtämään lukemasi ja hoksaamaan mikä ero on vanhoilla klassikoilla ja kaikilla mummon varastosta löytyvillä kirjoilla. Kaikkien mummot ei säilö pelkkiä klassikoita. 

Hyvin todennäköisesti ne kirjat on vielä Valittujen Palojen tekemiä lyhennelmiä.

Vierailija
91/95 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

TSISSUS mimmosta sakkia!

Olen vienyt kirjastoon vanhoja klassikoita kassikaupalla!

Siinä sulle.

------

Olisi kannattanut lukea ne klassikot. Olisit saattanut oppia ymmärtämään lukemasi ja hoksaamaan mikä ero on vanhoilla klassikoilla ja kaikilla mummon varastosta löytyvillä kirjoilla. Kaikkien mummot ei säilö pelkkiä klassikoita. 

Hyvin todennäköisesti ne kirjat on vielä Valittujen Palojen tekemiä lyhennelmiä.

Minulla oli myös kirjavaliota n. 400 kappaletta, ennenkö lahjoitin ne tyttärelleni.

Vierailija
92/95 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos löytyy vanhoja lasinegatiiveja niin museo voi hyvinkin olla niistä kiinnostunut. Ne kun ovat todella vanhoja. Näissä rullafilmin sijaan oli laatikkokamerassa käytössä lasilevystä tehty valolle herkkä hopeakerros.

Vierailija
93/95 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan priceless keskustelu :D

Minua kiinnostaisi tietää sen isoisän valokuvaajan taidot. Jos ottaa 200 000 valokuvaa, PAKOSTI taidot kehittyvät matkan varrella.

Samoin kiinnostaa miltä vuodelta vanhimmat valokuvat ovat? Kyllä minuakin kiinnostaisi katsella kuvia Uolevin mökiltä, jos ne ovat vaikka 50-70-luvuilta.

Ps. Siskon mökiltä löytyi iso pinkka paikallislehtiä 90-luvun alusta. Niitä on TODELLA mielenkiintoista lueskella historiamielessä! 

Onko 90-luvun alku jo "historiamielessä mielenkiintoista" ? Tunnen oloni jo vanhaksi...

Vierailija
94/95 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lajittele ensin albumeihin

Vierailija
95/95 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

200 000 kuvaa on digitoituna noin 1 TB.

Mitä näille mm. Uolevin mökillä otetuille kuville tapahtui?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi yhdeksän