Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tuttavan äiti oli juuri kuollut johonkin munuaisaltaan tulehdukseen. En tiennytkään, että sellaiseen voi kuolla. Tiesitkö sinä?

Vierailija
10.07.2024 |

Oli toki yli 70-vuotias.

Kommentit (50)

Vierailija
21/50 |
10.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiesin. Minulla on joskus ollut ja olen 30v. 

Nyt keväällä virtsatietulehdus uusi  ja menin terveyskeskukseen ja pääsin heti jonon edelle ja sh sanoi, että aloitetaan heti antibiootikuuri sisäisesti, kun seuraava lääkäri vapautuu ja hän saa lääkäriltä reseptin. 

Vierailija
22/50 |
10.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiesin. Virtsatietulehdus ja siitä edennyt munuaisaltaan tulehdus on kai jopa aika yleisiä vanhusten kuolinsyitä. Siis kun jostain syystä vanhana hoitokodissa vointi lopulta romahtaa, niin ne on tällaisia, tulehduksia syystä tai toisesta, tai keuhkokuume.

Virtsatietulehdus aiheuttaa vuodepotilaskunnossa oleville vanhuksille myös sekavuutta, eli ihan aistiharhoja. Isoäitini saattoi esim. ihan tosissaan kertoa luonaan käyneistä vieraista, tai että oli itse käynyt jossain, tai jopa näkevänsä sillä hetkellä huoneessa muitakin ihmisiä, esim. leikkiviä lapsia tuolilla, vaikkei siinä ketään ollut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/50 |
10.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitakaa pissatulehdukset kunnolla pois! Minulla kävi niin, että oli virtsis joka jokseenkin lähti antibiooteilla, mutta pientä vaivaa jäi vielä. En ajatellut asiaa sen kummemmin. Siitä viikon vai parin päästä nousi korkea kuume, selkää särki ja aloin oksentelemaan. Googletin vaivani ja tohtori Google kertoi että munuaisaltaan tulehdukseen viittaa. Yritin varata aikaa terkkariin, josta minut käännytettiin pois. Menin päivystykseen ja sieltäkin käännytettiin pois. Menin uudestaan päivystykseen ja sanoin että en suostu liikkumaan mihinkään kunnes otetaan tulehdusarvot. Vointini oli siinä vaiheessa jo niin huono, että tarvitsin saattajaa. Tulehdusarvo oli jotain lähemmäs 500. Hengenlähtö lähellä. Antibioottia ja muita mömmöjä suoneen. Toipuminen kesti tosi kauan. 

Vierailija
24/50 |
10.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiesin. Virtsatietulehdus ja siitä edennyt munuaisaltaan tulehdus on kai jopa aika yleisiä vanhusten kuolinsyitä. Siis kun jostain syystä vanhana hoitokodissa vointi lopulta romahtaa, niin ne on tällaisia, tulehduksia syystä tai toisesta, tai keuhkokuume.

Virtsatietulehdus aiheuttaa vuodepotilaskunnossa oleville vanhuksille myös sekavuutta, eli ihan aistiharhoja. Isoäitini saattoi esim. ihan tosissaan kertoa luonaan käyneistä vieraista, tai että oli itse käynyt jossain, tai jopa näkevänsä sillä hetkellä huoneessa muitakin ihmisiä, esim. leikkiviä lapsia tuolilla, vaikkei siinä ketään ollut.

Sekaviutta ja harhoja voi olla minkä ikäisellä tahansa, jopa lapsilla. Näkevät harhoissaan mitä ihmeellisempiä asioita. 

Vierailija
25/50 |
10.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän mihin vaan altaaseen voi kuolla. Ei se siihen vaikuta, minkä muotoinen se on: Munuaisen tai suorakaiteen.

Vierailija
26/50 |
10.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla kaliumarvot romahtivat munuaisaltaan tulehduksen myötä. Voisikohan se vaikuttaa niin että tulee sekavuutta? Itsekin olin ihan kuutamolla. Toisaalta ihan vaan tulehdus, kuume ja lääkitys saattoi tehdä sitä. 

Vierailija
27/50 |
10.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tuon takia sairaalareissun tehnyt suonensis.antibiootein. Ensimmäinen oire oli veri virtsassa ja jo tunnin kuluttua 42 astetta kuumetta jolloin meni taju. Ei ollut mitään virtsatietulehduksen oireita ennen kuin huomasin wc-käynnillä veren.

Vierailija
28/50 |
10.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiesin. Hoitamaton virtsatietulehdus voi sinne levitä ja siihen voi kuolla. 

Ja virtsatietulehduksen voi saada esim. Hoitokodissa jos vaippoja ei vaihdeta tarpeeksi usein ja esim. Dementiapotilaita ei laiteta tehohoitoon eli hyvästelkää hoitokodeissa olevat dementia-potilas sukulaisenne, on vain ajan kysymys kun hoitajat eivät kerkeä vaihtaa vaippaa. Enoni kuoli näin.

Vierailija
29/50 |
10.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla kaliumarvot romahtivat munuaisaltaan tulehduksen myötä. Voisikohan se vaikuttaa niin että tulee sekavuutta? Itsekin olin ihan kuutamolla. Toisaalta ihan vaan tulehdus, kuume ja lääkitys saattoi tehdä sitä. 

Myös mynuaisten vajaatoiminnassa tulee seksvuutta, niitä munuaisten normaalisti pois erittämiä kuona-aineita kertyy vereen. Kaipa tuollainen munuaisaltaan tulehdus johtaa munuaisten vajaatoimintaan, kunnes hoidetaan pois?

Vierailija
30/50 |
10.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isoäitini kuoli samaan vaivaan kun virtsatietulehdus levisi munuaisiin.

Vierailija
31/50 |
10.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä palsta in täynnä lääkäreitä joten kaikki tiesi tuon

Vierailija
32/50 |
10.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiesin. Minulla on ollut se ja se meni lopulta verenmyrkytykseen. 

Minulla myös, kova kuume päällä ja olin sairaalassa lähes 2 viikkoa.

Vierailija
33/50 |
10.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä palsta in täynnä lääkäreitä joten kaikki tiesi tuon

Ei siihen tarvitse olla lääkäri että ymmärtää että tulehduksiin kuolee tuhansia ihmisiä joka päivä. 

Vierailija
34/50 |
10.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkiin tulehduksiin voi kuolla, jos tulee verenmyrkytys. Hoitakaa haavat ja tulehdukset, ettei pääse pahemmaksi. Haavoihin voi kaataa käsidesiä.

Ja kakkaa ei saa pyyhkiä jalkojen välistä, silloin bakteerit voi siirtyä virtsaputkeen.

Vierailija
35/50 |
10.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairastin sen 20-vuotiaana. Antibioottihoito kotona  tehosi. Minun käskettiin ottamaan heti yhteyttä, jos kuume nousee... niin olisi harkittu antibioottitippaa sairaalassa. 

Itselläni ainoa oire oli toispuoleinen selkäkipu, ei VTI oireita ollenkaan. 

Vierailija
36/50 |
10.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika rajusti kyllä valehtelet, munuaisten vajaa-toiminta EI aiheuta sekavuutta.

Vierailija
37/50 |
10.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiesin. Mulla on ollut se kerran. Yritin hoitaa karpalomehulla virtsatientulehdusta. 

Vierailija
38/50 |
10.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sairastin sen 20-vuotiaana. Antibioottihoito kotona  tehosi. Minun käskettiin ottamaan heti yhteyttä, jos kuume nousee... niin olisi harkittu antibioottitippaa sairaalassa. 

Itselläni ainoa oire oli toispuoleinen selkäkipu, ei VTI oireita ollenkaan. 

Mulla taas ainoa oire oli kova kuume ja horkka.

Vierailija
39/50 |
10.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äidilläni oli samantyyppinen kuvio. Virtsatientulehdus (kai?) meni munuaisiin asti. Tällainen hänellä oli viikko, pari ennen kuin kuoli. Eli ehkä kuoli sitten siihen. Oli 79v ja muistisairaus jo pitkällä, joten lopputulema oli enempi helpotus kuin järkytys.

Ylilääkitys aiheuttaa vanhuksilla virtsatietulehduskierteen. Tyypillinen kuolinsyy laitosvanhuksilla

Vierailija
40/50 |
10.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apteekissa ja jossain marketissakin myydään virtsatulehdus testiliuskoja.

Vaihdevuosi-ikäiset ja vanhemmat jos ei syö hormoneja, voi suihkauttaa intiimiöljyä virtsaputken suuntaan. Vanhana uimarina tiedän että toimii, öljy suojaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan kaksi