Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vaikeaa tehdä elämäntapamuutos parisuhteessa

Vierailija
10.07.2024 |

Olen halunnut jo pidemmän aikaa tehdä elämäntapamuutoksen ja olenkin alkanut harrastamaan liikuntaa, mutta ruokapuoli ei ole kunnossa. Olen ylipainoinen ja haluaisinkin pudottaa painoa 15kg elämäntapamuutoksen myötä. Minulla on ihan terveydellisiä syitäkin tähän esim paastosokerini on vähän korkealla eli kai esidiabetes... minulla on myös suonikohjuja, mistä ei toistaiseksi ole muuta kuin esteettistä haittaa, mutta ylipaino ei varmaan ole hyvä niidenkään kannalta. Sen verran olen tehnyt muutosta ruoan suhteen, että olen vähentänyt paljon herkkujen ja roskaruoan syömistä. Toki tuosta liikunnastakin on varmasti hyötyä terveyshuolissa.

Ongelma on kuitenkin se, että haluaisin syödä kevyemmin kasvis- ja kanapainotteisesti, jotta näkisin jotain tuloksia. Mieheni taas haluaa syödä aina jotain hyvää ruokaa, mielellään punaista lihaa ja aina pitää olla kastiketta ja aina pitää olla todella hyvää (ja kalliimpaa) ruokaa. Hän on siis todella nirso. Itse söisin mieluummin helppoa ja nopeaa ruokaa, enkä tarvitse mitään kastikkeita. En edes tykkää tehdä ruokaa, en ole kovin hyvä siinä ja kauhea stressi aina että onnistuuko tämä ruoka nyt. Mieheni siis ei tarvitse pudottaa painoa, eikä häntä ei kiinnosta kevyempi ruokavalio. Olen varovasti pariin otteeseen yrittänyt ehdottaa, että tehtäisiin omat ruoat, mutta sitä mies ei halua ja voi vähän jopa suuttua. Hänelle jotenkin yhteinen ruoka ja ruokailu on todella tärkeää. 

Miten olette itse toimineet vastaavassa tilanteessa? Tai miten itse toimisitte?

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
10.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teette ruuat yhdessä ja syötte ne yhdessä. Kumpikin tekee itselleen sopivat ruuat.

Miehet nyt suuttuu mistä tahansa pikku jutuista, herkkätunteisia kuin ovat, älä siitä välitä.

Vierailija
2/12 |
10.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätät pastat ja leivät pois. Sokeri myös. 

Syöt miehen tekemää ruokaa, mutta vähemmän, kylkeen salaattia. Perunaa ja riisiä entistä vähemmän. Kastiketta maun mukaan. 

Jätä ylimääräiset napostelut pois. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
10.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tähän oikeasti ole muuta vaihtoehtoa kuin se, että alatte tehdä omat ruoat, vaikka mies olisi sitä vastaan. Jos hän ei halua syödä muuta kuin sitä mitä on tottunut syömään, niin hän sitten syököön sellaista.

Toisaalta voithan alkaa lisätä kasviksia itsellesi ja syödä välillä samaa ruokaa kuin mies, lihaa pienempänä annoksena, kastiketta ei välttämättä ollenkaan ja iso määrä kasviksia kylkeen.

Siinä on kuitenkin kyse sun omasta terveydestä.

t. kevään aikana melkein 15 kg pudottanut

Vierailija
4/12 |
10.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kermakastiketta ja lihaa voi syödä kasvisten kanssa. Peruna, riisi ja pasta pois. Leivät ja sokeri myös.

Vierailija
5/12 |
10.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oikeastaan edes ymmärrä miksi tällaisia asioita aikuisen ihmisen pitää tulla joltain foorumilta kysymään.

Vierailija
6/12 |
10.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syötte samaan aikaan itse itsellenne tekemät ruuat. Voi myös ihan hyvin tehdä siten, että jos mies tekee jotain liharuokaa ja vaikka kermaperunoita kylkeen, niin sinä syöt pelkästään sitä lihaa ja salaattia. Tai sitten jos mies tekee ranskalaisia, niin samalla uunipellillä voit itsellesi tehdä esim uunikasviksia ja syötte muuten samaa proteiinia. Ei pitäisi haitata ketään! Ja kastikettakin voinee tehdä erikseen, sehän on ihan normaalia ainakin jos toisella on jotain ruoka-aineallergioita tai vaikka lapsia, jotka ei siedä muuta kuin ketsuppia ruokansa päällä.

Vähitellen ehkä miehesikin voi innostua kokeilemaan myös sinun ruokia ja hänkin saa sitten uusia ruokaelämyksiä. Kasvissyöjäksi on minusta ihan turha ryhtyä, jos ruuanlaitto ei kiinnosta. Lihasta saa tosi helposti proteiinia ja mahan saa täyteen salaatilla tai kasviksillakin. Painonpudotuksessa pienet, säännölliset ruoka-annokset on tärkeitä. Hedelmät toimii myös herkutteluun.

Vierailija
7/12 |
10.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat ruuat kummallekin. Kokkaat yhdessä, syötte yhdessä. Sun oma terveys on tärkeämpää kuin se että miehesi hieman suutahtaa asiasta. Valoja päälle siellä nyt. Itse vastaat omasta terveydestäsi.

Vierailija
8/12 |
10.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suutahtelevat miehet kannattaa jättää kiukuttelemaan itsekseen.

Vierailija
9/12 |
10.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän omien ruokien syöminen välttämättä tarkoita eri aikaan syömistä. Suuttuuko mies siitä, että apllä omat ruuat vai siitä, ettei ap tekisi hänelle ruokia, vaan joutuisi mies itse ruokansa tekemään? Ehkä pitää nyt vähän herätä siellä. Onko siellä äiti-lapsi/teini - dynamiikka, joka voisi muuttua kahden aikuisen suhteeksi, jossa molemmilla voisi olla oikeus voida hyvin?

Vierailija
10/12 |
10.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai se vaikeaa ole ostaa lihatiskiltä yhtä lihapihviä ja yksi kanapihvi. Siihen kylkeen sitten kummankin mieluisat lisukkeet. Kahdestaankin voi kokata. 

Vierailija
11/12 |
10.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mies on innokas ruuanlaittaja, mutta hänellä on tuota ylipainoa kertynyt tosi paljon. Itse taas tykkään syödä terveellisemmin, mutta kun mies usein tekee ruuat, niin joudun itsekin syömään sitten vähän huonommin. Meille ei sovi, että tehdään eri ruuat, koska keittiö on jo niin pieni, ettei sinne mahdu kahta saman hellan ääreen. Olen sitten ihan ronskisti tehnyt niin, että joskus teen nopeasti salaattia, jota syön alkuun runsaasti, ja vasta sitten otan sitä miehen tekemää lämmintä ruokaa. Ei tule sitten syötyä liikaa. Erilaisia pastaruokia teen ihan mielellään. Pastan kaverina on usein ihan vaan kasviksia ja etenkin sieniä, joista irtoaa nestettä kastikkeeksi asti ja maustan valkosipulilla ja muilla yrteillä. Mies saa sitten omalle lautaselle raasta sen puoli paketillista juustoa, jos niin tahtoo.

Vierailija
12/12 |
10.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos hyvistä ja asiallisista vastauksista! :) 

Tosiaan osasyy varmaan on se, että minä teen sen miehen ruoan. Hänen puolustukseksi sen verran, että tällä hetkellä olen osa-aikatyössä, joten minulla on paljon enemmän vapaa-aikaa.

- Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kolme