En kyllä ymmärrä miten joku polttaa hautausmaalla tupakkaa?
Eikö voi vetää parkkipaikalla jos on poltettava? Sitten vielä että mihin se tuuppaa sen? Maahanko?
Kommentit (118)
Mitä väliä? Siellä on roskiksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sitten? Kunhan ei ole muita lähellä. On siellä roskiksia, paljon.
Hautausmaalla ei tupakoida, on ihan kielletty merkeinkin. Vähän kunnioitusta, kiitos.
Kuulostaa naurettavalta, että kielletty ihan merkein. Ei kuolleita haudoissaan yhtään häiritse. Kunnioita sinäkin ihmisiä heidän vielä eläessään jos jotenkin osaat.
Onko ilkivalta kielletty merkein ? Paljon merkittävämpi asia kuin tupakointi, tuskin kertaakaan edes näen kenenkään tupakoivan hautausmaan muurin sisäpuolella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hautausmaalla ei tupakoida, on ihan kielletty merkeinkin. Vähän kunnioitusta, kiitos.
Oikeasti? Missä? En ole yhdellekään hautausmaalla nähnyt tupakoinnin kieltäviä kylttejä. Ja joo, varmaan olen joskus saattanut polttaa siellä savukkeen, mutta ei ole ollut muita ihmisiä lähellä ja lisäksi esim. Mun mummoni, pappani ja kummisetäni polttivat kaikki, joten tuskin se savu heidän luurankojaankaan häiritsee. Ja ei, yksikään ei kuollut mihinkään tupakointiin liittyvään sairauteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi luoja, ihmisillä ei totisesti ole enää mitään tapoja! Kaikki on vain mitä sitten ja mitä välii, koko kansa on lauma teinejä!! Yäk!
Joissakin maissa ruumiit kaivetaan ylös kerran vuodessa vainajainpäivänä ja niiden kanssa ryypätään. 😂 että aika pientä tämä nyt Suomessa.
Karjalassa, rajan itäpuolella, arkku on punainen ja kesäkeleillä haudalle mennään ikäänkuin retkelle isommalla porukalla, on pöydät ja penkit ulkona, otetaan myös votkahömpsyt.
Vierailija kirjoitti:
Mä en ymmärrä miksi jotkut vie koiria hautausmaalle.
En ehkä polttaisi hautuumaalla enkä varta vasten veisi koiraakaan. Mutta mitä jos joku haluaa yhdistää koiralenkin ja Hautausmaallakäynnin - ja koiraa ei uskalla jättää kiusattavaksi tai varaatettavaksi. Ja mitä jos koira on vainajan vanha koira? Tiedän yhden pikkukoiran joka oli omistajansa tärkein lähimmäinen. Vainajan lapset perivät koiran ja kyllä, uskon että he käyvät haudalla koiran kanssa.
Tyylitöntä. Pitäisi säilyttää joku arvokkuus. Ja ei röökiä. Enkä oikin katso hyvällä eväiden nauttimista nurmikolla tai penkillä.
Myös se, etä ei ranta-asussa tai edes hautausmaalle kuin kirkkoonkaan hihattomissa tai topeissa. Eikä rähinöintiä/kinaa.
Vierailija kirjoitti:
Mitä väliä? Siellä on roskiksia.
Etsää tajuuuuuuu, mee pois. Arvokkuus,hiljentyminen jne. Joo "roskitsiiii on" ja tupakointi ei arvokasta jo itsessäään kirkkomailla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tampereella näen usein miehiä ja nuoriakin miehiä jotka sylkevät kadulle (muutkin), osa vetää räkää sinne suoraan. Ei ole nenäliinaa, senhän saisi roskikseen? Ja moni vielä itse astuu samaan kohtaan takaisin tullessa. Kenkien pohjissa ihmiset vievät sen eteiseen ja eteisen matolta imuriin, imurin kautta lattioille, jopa sänkyyn. Yök.
Mun pappa oli 1920 luvulla syntynyt. Räki aina. Eli ei ne tavat häviä ellei yhteiskunnassa tapahdu se kuuluisa asenne muutos.
Ennen vanhaan oli sylkikuppeja esim. rautatieasemilla. Niitä voisikin laittaa uudelleen julkisille paikoille. Saataisiin uusia työpaikkojakin, sylkikuppien tyhjentäjiä ja putsaajia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti? Missä? En ole yhdellekään hautausmaalla nähnyt tupakoinnin kieltäviä kylttejä. Ja joo, varmaan olen joskus saattanut polttaa siellä savukkeen, mutta ei ole ollut muita ihmisiä lähellä ja lisäksi esim. Mun mummoni, pappani ja kummisetäni polttivat kaikki, joten tuskin se savu heidän luurankojaankaan häiritsee. Ja ei, yksikään ei kuollut mihinkään tupakointiin liittyvään sairauteen.
Arvokas paikka. Vaikka sun yksittäiset kamur ovat röökisakkia, pitöisi itse aluetta kunnioittaa. Tuskin kukaan saattoväessä hautaanlaskussa vetää samalla röökii kuin teidän suku. Käytöstavat hei hoi ,mee pois kun oot ihan mällinkäinen pihalla.
Oltiin pari viikkoa sitten Lapprenrannassa ja siinä keskustan hautausmaalla (en tiedä nimeä) jotain juoppojengiä ja muutakin varmaan vetävät penkeillä ja hautojen vieruistoillakin kasseineen. Meuhkasivat ja sivummalla pari tyhjentämässä rakkoaan. Antaa kaupungista siivottoman kuvan kun heti hotellin vieressä sekakäyttäjät vauhdissa. Myöhemmin illalla oli osa siirtynyt kauppakeskuksen puolelle häröilemään tai sitten heitä oli vain tullut jostain lisää. Siellä ei kuitenkaan pistänyt niin silmään kuin hautausmaalla ryypiskely.
Usein käyn velipojan haudalla polttelemassa sen kanssa vaikka olen mummo. Sekin kävi mun luona polttamasta niin ettei tuo taida pahaa tykätä.
Jos kerta ihan kielletty hautausmaalla, miksi se närkästyttää?
Vierailija kirjoitti:
Hautausmaa on pyhä paikka.
Siellä ei tupakoida, juopotella, juoksennella, kiroilla, meluta eikä pervoilla.
Hautausmaalla käyttäydytään asiallisesti ja hillitysti.
Muita surijoita tervehditään nyökkäämällä.
Joo. Mä olen vanhoillinen myös, mutta oksettaa sun jäykkyys
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miksi ortodoksikirkossa pappi polttaa suitsuketta.
Ei se mitään suitsuketta ole vaan kukkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jopa hautajaisten keskellä, kun käydään viemässä arkku maahan, wt-kansalaiset pistää röökiksi samalla kun sivistyneemmät veisaavat sen virren.
Hälyttävän isolla osalla suomalaisia ei ole käytöstapoja. Eikä meillä osata pukeutua juhliin. Terveisin töissä siellä sun juhlissa.
Virren veisuu ei liity sivistykseen mitenkään. Vain uskonnolliseen vakaumukseen.
voi hiljentyä ja esiintyä hillitysti ja arvokkaasti. vaikka ei uskonnollisella tavalaa esiinny. antaa tilaa niille muille kunnioittavasti joille uskonnollinen puolikin tärkeää. sä voit muuten hiljentyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kunnioitusta? Sinne haudatut on tupakoineet monet itsekin. Useammat, kuin nykyisin elossaolevat, koska tupakoivien määrä on vähentynyt.
Kunnioittavaa käytöstä on laittaa tumppi roskiin, ja tupakoida niin, ettei savu häiritse muita.
Muuten senkin voisi laskea epäkunnioittavaksi, jos joku vie vauvan tai pikkulapsen hautausmaalle, ja tämä alkaa siellä metelöimään/itkemään kovaan ääneen ja kiukuttelemaan. Eiköhän se elämänmaku mausteineen ollut tuttua niille siellä jo lepäävillekin.
Ymmärrän itse tupakoivana, että raskas ja stressaava tilanne voi pienesti edes helpottaa, jos saa polttaa tupakan. Riippuvuus ei yleensä ole yksin syy,
vauvan ja lasten normaalit äänet ok hautausmailla. siunaustilaisuuteen ei saisi tuoda pikku vaaveja. olisi kiva erottaa puheita,musikkia. mutta kukkaistusten teossa ihan sama vaikka vauva vaunuissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi luoja, ihmisillä ei totisesti ole enää mitään tapoja! Kaikki on vain mitä sitten ja mitä välii, koko kansa on lauma teinejä!! Yäk!
Joissakin maissa ruumiit kaivetaan ylös kerran vuodessa vainajainpäivänä ja niiden kanssa ryypätään. 😂 että aika pientä tämä nyt Suomessa.
Karjalassa, rajan itäpuolella, arkku on punainen ja kesäkeleillä haudalle mennään ikäänkuin retkelle isommalla porukalla, on pöydät ja penkit ulkona, otetaan myös votkahömpsyt.
Tämä mummo toimii samoin, vähän pienimuotoisemmin kyllä. Viivyn siinä haudalla yleensä pitkään, istun siellä "jalkopäässä", syön evääni, juon juomani. Mietin asioita, kuuntelen ja katselen luonnon kauneutta. Ja ihan varmasti vedän sen röökinkin. Roskani vien mukanani, sen tumpinkin. En funtsi ketä muita siellä on, harvoin edes on.
Vierailija kirjoitti:
Mä en ymmärrä miksi jotkut vie koiria hautausmaalle.
Hautausmaa on kaupungin mailla, kirkko vain ylläpitää niitä eikä koiria voi kieltää sinne menemästä eikä tupakkaa estää polttamasta. Kyllä siellä moni tupakoija lepää arkussa tai uurnassa.
Koska muut ei eivät muistele niin että se näkyisi !