Äitini ei hyväksy minua.
Kerroin äitilleni epäilystäni minulla olevan adhd. Lisäksi koulusta oli tullut kyselyä haluanko testeihin ja sieltä vahvaa suositusta niihin menoon. Lisäksi minulle aiemmin oli tehty hojks, koska en saa tunneilla tehtäviä tehdyksi, vaikea keskittyä ja vaikeeaa kuunnella ohjeita. Öitini kuitenkin reagoi asiaan kieltämällä ongelmat. Keksi asioita jotka eivät edes pitäneet paikkansa esim pystyin pienenä lapsen apuurtämään helposti 4h putkeen tekemättä mitään muuta. Sitten kun sanoin että haluan mennä niihin silti, koska siitä ei voi olla mitään haittaa ja jos hän on sitä mieltä etten edes saa diagnoosia mitä niissä testeissä sitten niin pahaa voi olla. Loppujenlopuksi hän päätyi kiristämään sillä että ottaa etuuksiani pois esim asun omillani vaikka olen alaikäinen, että täytyy purkaa vuokrasopimus kun kerran näin plajon minulla ongelmia on. Eli en ottanut apua vastaan, koska koin että odotan puolitoista vuotta niin olen täysi-ikäinen, jolloin ei kuulu vanhemmillebi mitä teen. Voisitteko auttaa minua ymmärtämään äitini puoli asiasta. Kaksi viikkoa kulunut eikä äitini ole muuttanut mielipidettään.
Kommentit (26)
Jos et pääse testeihin, et saa lisäaikaa kokeisiin. Voi vaikuttaa arvosanoihin.
Omillaan asuminen on kyllä erikoista, jos et edes pärjää kovin hyvin koulussa. Oletko elämässä muuten pärjännyt?
Voitko vähentää netin tai puhelimen käyttöä tai energiajuomia tms? Mene ajoissa nukkumaan.
Vierailija kirjoitti:
Tiedätkö, että tuollaiset neljän tunnin keskittymissessiot voivat myös kertoa adhd:stä? Sitä kutsutaan hyperkeskittymiseksi, eli sitä vaan uppoaa tekemään niitä kivoja ja mielenkiintoisia asioita eikä niitä millään halua lopettaa. Mulla on adhd, vaikka pidän lukemisesta ja saatan lukea tuntikausia putkeen. Ongelmaksi se käy, kun mulle tulee esimerkiksi nälkä, mutta en millään halua lopettaa kirjan lukemista hakeakseni evästä.
Maksaako siis sun äiti sulle jotain etuuksia, koska eihän sun äitisi voi vaikuttaa mihinkään Kelan maksamiin etuuksiin?
Niin siis etuuksilla tarkoitin että hän maksaa vuokrani yms niin kauan kun olen täysi-iköinen. Uhkasi purkaa vuokrasopimuksen ja kuulemma tulen sitten kotiin opettelemaan rutiineja kun kerran niin paljon ongelmia on. Tiesin kyllä tämän olevan juurikin adhd oire ja kerroin että voisit lukea hyperkeskittymisestä ja yritin kertoa että voisitko lukea tietoa ennen kuin selität jotain ihan höpönlöpöä mukamas faktana ilman oikeasti hajuakaan mistä puhuu. Kuulemma elämänkokemus opettanut ja tietää ettei minulla sellaista myotisairautta ole. Lopuksi cain totesinettä jos kerran niin siistiä olla adhd niin ole sitten, esittämistä se vaan on(:
Vierailija kirjoitti:
ADHD tuntuu olevan muotia tänä päivänä. Olet vielä kovin nuori ja sulla on jotkut angstit äitiäsi kohtaan. Älä ainakaan riitele asiasta hänen kanssa ja odota et olet täysi-ikäinen ja mene vasta sitten sinne testeihin. On kuitenkin yleistä et sun ikäiset ei jaksa keskittyä ja ei aina ole kyse ADHD:sta.
Onglemani ei ole vain se etten pysty keskittymään hirveintä tässä on kun on sata miljoonaa asiaa päässä samaan aikaan enkä saa päätäni hiljaiseksi. Sitä tunnetta voisi kuvata sanomalla että tuntuu kuin olisi sata eri tv kanavaa samaan aikaan päällä.
Vierailija kirjoitti:
Jos et pääse testeihin, et saa lisäaikaa kokeisiin. Voi vaikuttaa arvosanoihin.
Omillaan asuminen on kyllä erikoista, jos et edes pärjää kovin hyvin koulussa. Oletko elämässä muuten pärjännyt?
Voitko vähentää netin tai puhelimen käyttöä tai energiajuomia tms? Mene ajoissa nukkumaan.
Koulu mennyt ihan ok, täytyy vain tehdä älyttömät määrät töitä. Ammattikoulussa ei onneksi tarvitse niin paljoa tehdä töitä arvosanojen eteen.
Käy vain testeissä, äitisi todennäköisesti vain uhkailee. Kerro ihan rauhallisesti tuo, että mielessäsi kohisee noita ääniä ja haluat selvittää, mitä vaihtoehtoja on tilanteen korjaamiseen. Tunnut pärjäävän hienosti, vaikka haasteita on. Tsemppiä!
Miksi äitisi pitäisi edes tietää, että menet kyseiseen testiin? Saatikka sen tuloksesta.
Vierailija kirjoitti:
Miksi äitisi pitäisi edes tietää, että menet kyseiseen testiin? Saatikka sen tuloksesta.
Alaikäisen huoltajalle tulee ilmoittaa uusista diagnooseista. Ja ensinnäkin siihen diagnoosiin tarvitaan huoltajan haastattelu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedätkö, että tuollaiset neljän tunnin keskittymissessiot voivat myös kertoa adhd:stä? Sitä kutsutaan hyperkeskittymiseksi, eli sitä vaan uppoaa tekemään niitä kivoja ja mielenkiintoisia asioita eikä niitä millään halua lopettaa. Mulla on adhd, vaikka pidän lukemisesta ja saatan lukea tuntikausia putkeen. Ongelmaksi se käy, kun mulle tulee esimerkiksi nälkä, mutta en millään halua lopettaa kirjan lukemista hakeakseni evästä.
Maksaako siis sun äiti sulle jotain etuuksia, koska eihän sun äitisi voi vaikuttaa mihinkään Kelan maksamiin etuuksiin?
Niin siis etuuksilla tarkoitin että hän maksaa vuokrani yms niin kauan kun olen täysi-iköinen. Uhkasi purkaa vuokrasopimuksen ja kuulemma tulen sitten kotiin opettelemaan rutiineja kun kerran niin paljon ongelmia on. Tiesin kyllä tämän olevan juurikin adhd oire ja kerroin että voisit lukea hyperkeskittymisestä ja yritin kertoa että voisitko lukea tietoa ennen kuin selität jotain ihan höpönlöpöä mukamas faktana ilman oikeasti hajuakaan mistä puhuu. Kuulemma elämänkokemus opettanut ja tietää ettei minulla sellaista myotisairautta ole. Lopuksi cain totesinettä jos kerran niin siistiä olla adhd niin ole sitten, esittämistä se vaan on(:
Äidilläsi on itsellään ongelmia jotka kieltää. Sinulla on oikeus saada hoitoa.
Vierailija kirjoitti:
Käy vain testeissä, äitisi todennäköisesti vain uhkailee. Kerro ihan rauhallisesti tuo, että mielessäsi kohisee noita ääniä ja haluat selvittää, mitä vaihtoehtoja on tilanteen korjaamiseen. Tunnut pärjäävän hienosti, vaikka haasteita on. Tsemppiä!
Kiitos!
Rakas ja huolehtivan poikaystäväni tuella yritin hankkia apua ja hän tuki minua ihanasti. Hän muutenkin osaa tukea juuri oikealla hetkellä ja tuntuu että hänen kanssaan arki rullaa helposti.
Lopeta asioistasi puhuminen äidille ja ota etäisyyttä. Muillakin on kiristävä äiti. Mene testiin jos haluat. Mutta ei ole epänormaalia jos tekee asiat toisin lapsena, kuin systeemi vaatii, systeemi on joskus epänormaali vaatimuksineen. Syöttävätkö vain lääkkeitä jos tulos tulee, tulee hyvä työrobotti vai voiko olla vapaa.
tupakassa oleva nikotiini voi auttaa keskittymään.
Äitisi näkökulmaa on vaikea ymmärtää mutta miksi et vaan menisi testeihin? Eihän äidille tarvitse kertoa. Asut jo itseksesi joten voit hoitaa asian helposti äidin tietämättä. Sinun tulevaisuutesi tässä on kyseessä, ei äitisi.
Suosittelen kyllä tutkimuksia koska voit hakea kuntoutukseen ja saada yksilöllisiä opiskelujärjestelyjä helpommin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ADHD tuntuu olevan muotia tänä päivänä. Olet vielä kovin nuori ja sulla on jotkut angstit äitiäsi kohtaan. Älä ainakaan riitele asiasta hänen kanssa ja odota et olet täysi-ikäinen ja mene vasta sitten sinne testeihin. On kuitenkin yleistä et sun ikäiset ei jaksa keskittyä ja ei aina ole kyse ADHD:sta.
Onglemani ei ole vain se etten pysty keskittymään hirveintä tässä on kun on sata miljoonaa asiaa päässä samaan aikaan enkä saa päätäni hiljaiseksi. Sitä tunnetta voisi kuvata sanomalla että tuntuu kuin olisi sata eri tv kanavaa samaan aikaan päällä.
Exäni kuvasi omaa kokemustaan AD/HD:sta juurikin tuolla tavalla, eli että on kuin olisi useita eri TV-kanavia samaan aikaan päällä.
Hakeudu vain niihin testeihin, eihän sinun äitisi tarvitse siitä tietää. Se on omaksi parhaaksesi ja auttaa sinua ymmärtämään paremmin itseäsi ja mahdollisesti saat oikeanlaista apua joka helpottaa pärjäämään arjessa. Joillekin ihmisille mikä tahansa diagnoosi on punainen vaate, ehkä äidillesikin. Mutta ajan myötä varmasti rauhoittuu ja ymmärtää, ettei tuo diagnoosi muuta sinua ihmisenä ollenkaan. Tsemppiä :)
Vierailija kirjoitti:
tupakassa oleva nikotiini voi auttaa keskittymään.
Käytän sähkötupakkaa itselääkintään. Kadun aloittamista ja lopettaminen onkin jo aika haastavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Exäni kuvasi omaa kokemustaan AD/HD:sta juurikin tuolla tavalla, eli että on kuin olisi useita eri TV-kanavia samaan aikaan päällä.
Hakeudu vain niihin testeihin, eihän sinun äitisi tarvitse siitä tietää. Se on omaksi parhaaksesi ja auttaa sinua ymmärtämään paremmin itseäsi ja mahdollisesti saat oikeanlaista apua joka helpottaa pärjäämään arjessa. Joillekin ihmisille mikä tahansa diagnoosi on punainen vaate, ehkä äidillesikin. Mutta ajan myötä varmasti rauhoittuu ja ymmärtää, ettei tuo diagnoosi muuta sinua ihmisenä ollenkaan. Tsemppiä :)
Äitini myös uhkaili sillä että siletä tehtäisiin lasua sun muuta. Lisöksi että elämäni menee pilalle että ethän halua sitä tahallaan pilata diagnooseilla ja mitä jos et saa adhd diagnoosia. Kuulemma muuten saan jonkun mt puolen fiagnoosin ja sen jälkeen vähintäön on pilattu elämä. Lisäksi sanoi että on jo yhden lapsen eduista tapellut (isoveljelläni on adhd diagnoosi) ja ei kuulemma jaksa samaa toisen lapsen kanssa.
Äitisi asenne ei ole aikuismainen, ei pyri ratkaisemaan ongelmia, vaan välttelemään niitä. Jos tilanne on se, että sinulla on adhd, niin olisi todella hyvä, että saisit diagnoosin ja luultavasti lääkityksen, joka auttaisi keskittymiseen yms. Ja vaikka sinulla ei olisikaan adhd:tä, se olisi hyvä poissulkea testillä.
Luulisi äitisi haluavan sinun menestyvän opinnoissasi. Kun koulukin on suositellut adhd-testiä, niin miten hän ei näe sitä hyvänä asiana. Jospa juttelisit koulussa jonkun ohjaajan tai terveydenhoitajan kanssa. Miettikää yhdessä, miten etenette. On hyvä olla avoin myös äitiin päin, mutta sinun pitää saada käydä testissä. Voisiko äitisi tulla myös koululle juttelemaan. Ehkä siellä hänet voitaisiin vakuuttaa asiasta.
Tsemppiä sinulle!
Mene vaan testeihin. Jos on adhd, niin moni on saanut merkittävän avun lääkkeistä, eivät kaikki. Ole itsesi puolella. Se on hyvä ohje kaikenikäisille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alaikäisen huoltajalle tulee ilmoittaa uusista diagnooseista. Ja ensinnäkin siihen diagnoosiin tarvitaan huoltajan haastattelu
Mutta testien tekemiseen ei tarvita vanhempien suostumusta, kun AP on jo yli 15v.
Vanhemman haastattelu pyritään tekemään, vaikka tutkittava olisi täysi-ikäinenkin.
Huoltaja ei voi kieltää diagnoosin antamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta testien tekemiseen ei tarvita vanhempien suostumusta, kun AP on jo yli 15v.
Vanhemman haastattelu pyritään tekemään, vaikka tutkittava olisi täysi-ikäinenkin.
Huoltaja ei voi kieltää diagnoosin antamista.
Joo mutta hän voi tehdä elämästäni tarpeeksi vaikee kun valmiiksi etöiset välit. Olen viikonloppuisin kotona ja arjen omassa asunnossani