2v määräaikainen sähkösopimus 8,35snt/kWh - ottaisitko?
Ei muutoksia hinnassa, ei käyttövaikutuksia tai muita kuluja (toki perusmaksu), ottaisitko? Oon niin kiikun kaakun. Tuli tarjous, mikä nyt parempi kuin vähään aikaan mikään ollut, pörssi ei ole mun juttu. Ainut mikä mietityttää, niin tuo kahden vuoden määräaikaisuus, toki on keinot purkaa se jos hinnat ihan romahtaisi, mutta kuitenkin.
Kommentit (158)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ottaisi, ellei ole sähkölämmitteinen talo. Ensi kesänä taas sähkö 0c/kwh pörssissä.
Paljonko menee rahaa talon lämmitykseen A. tammi-helmikuussa? B. Kesä-heinäkuussa?
Vuosikustannus on halvempi pörssisähköllä.
Vierailija kirjoitti:
Hyväksyinkin joo, katsoin vielä muita tarjouksia ja kaikki oli kulutusvaikutuksella tai kk kerrallaan tai pörssi.
Pahimmillaan oli viime tammikuussa kulutus 1200kW/h (muutoin 700-1000kW/h/talvikuukausi) ja laskuksi tuli n. 100e. Kaverilla samainen tammikuu 350kWh kulutuksella oli pörssisähköllä lasku saman verran kuin mulla, ja koska mun talous ei kestä tuollaisia hyppyjä talvisaikaan eikä ole mahdollista kyttäillä, niin hyväksyin tuon vakaan hinnan.
ap
Entä teidän laskut vuositasolla? Ei näitä kuukausittain kannata verrata. Maksat kesällä 6-8-kertaisesti sähköstä kuin kaverisi.
Vierailija kirjoitti:
Fortumilla 7,99
Myyjä sanoi että laski vähän nyt pitkään aikaan näin alas.
MUTTA , Fortumille on tuon 7,99 lisäksi KULUTUSVAIKUTUS, mikä tarkoittaa , että voit joutua maksamaan enempikin khh:lta tai vähempi. Ei voi tietää???.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Otin 7,99 oomilta
ja
Arvioitu kulutusvaikutus*
+1,15 c/kWhsis. alv 24%
*Kulutusvaikutuksen vaihteluväli on tyypillisesti -1,5..+3,7 c/kWh. Arvioitu kulutusvaikutus perustuu otokseen Oomin olemassa olevien asiakkaiden toteutuneesta kulutusvaikutuksesta.
Tuo +3,7c/kwh tarkoittaa sähkölämmittäjää. Hän ei millään pysty voittamaan kulutusvaikutuksessa. Eli yhteensä 11,6c/kwh. Aika kallista.
Otin oomilta kesäkuussa 7,99 c/kWh sis. Alv24%, ei kulutus vaikutusta, 2v määräaikainen ja lisäksi 4,90€ perusmaksu. Näköjään ei saa enää Oomilta yhtä hyvää. Edellinen sopimus oli n 10 c/kWh, joten olen tähän tyytyväinen.
AP:nä tarjoaa tulisin tarjoukseen, koska hinnat on nousussa nyt.
Mielenrauhan takia kannattaa ottaa kiinteähintainen soppari alle 8 centin hintaan, Kun pörssissä kuuukausien keskihinnaksi on tullut noin 7 centtiä viimeksi kuluneen vuoden ajanjaksona. Sisältäen Alvin ja marginaalin 0,40 mukaan.
Lompakon kannalta kannattaa ottaa pörssisoppari reilusti alle 8 centin hintaan, Kun määräaikaisessa kuuukausien keskihinnaksi on tullut noin 8-35 centtiä viimeksi kuluneen vuoden ajanjaksona. Sisältäen Alvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En. Sähköyhtiöt eivät koskaan tarjoa määräaikaisia halvemmalla kun mitä vastaavan ajanjakson pörssisähkö maksaisi.
Minä en asu missään kehitysmaassa, jossa pitää rytmittää elämä sähkön mukaan.
Joo maksa sinä vaan sitä 20 sentin soppariasi vielä pitkään.
Ottaisin..ja otettiin. Edellinen soppari oli 12 snt. Toki sähkönkulutus on vähäistä. Se siirtomaksu on sitten toinen tarina.
Vierailija kirjoitti:
Lompakon kannalta kannattaa ottaa pörssisoppari reilusti alle 8 centin hintaan, Kun määräaikaisessa kuuukausien keskihinnaksi on tullut noin 8-35 centtiä viimeksi kuluneen vuoden ajanjaksona. Sisältäen Alvin.
Ei määräaikainen heittele noin paljoa, koska se on kiinteä.
Miksi ennen määräaikaisia sai alle 4snt/kwh? Miksi sähkönhinta on tuplaantunut?
Vierailija kirjoitti:
Sähköyhtiöt ulosmittaa Ukrainan sodan nostattamia pelkoja sähköpulasta edelleen. Sähköä on saatavilla enemmän kuin koskaan ja tuotantokustannukset ovat vain halventuneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sähköyhtiöt ulosmittaa Ukrainan sodan nostattamia pelkoja sähköpulasta edelleen. Sähköä on saatavilla enemmän kuin koskaan ja tuotantokustannukset ovat vain halventuneet.
Niin sähköyhtiöt rahastaa. Miksi kukaan taho ei puutu tähän asiaa?
Vierailija kirjoitti:
Pörssi määrää sen ja sen hinta mihin määräaikaisia sopimuksia kannattaa tarjota. Futuurihintojen perusteella tehdään laskelmia.
Vierailija kirjoitti:
En todellakaan, kun toteutunut hinta on pörssisähköllä luokkaa 6c/kWh vuoden ajalta. Laskutaidottomat saavat ihmetellä yhden tunnin piikkihintoja sekä ottaa takkiin kalliilla määräaikaisilla.
Mä käytin alkuvuodesta sitä laskuria, pörssisähkö ois tullut meillä kalliimmaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pörssi määrää sen ja sen hinta mihin määräaikaisia sopimuksia kannattaa tarjota. Futuurihintojen perusteella tehdään laskelmia.
Eli sähkön hinta on kallistunut mutta miksi? Miksi ennen sähkö oli vähintään puolet halvempaa? Olkiluoto 3 valmistui ja sähkön hinta kallistui, joku ei nyt täsmää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyväksyinkin joo, katsoin vielä muita tarjouksia ja kaikki oli kulutusvaikutuksella tai kk kerrallaan tai pörssi.
Pahimmillaan oli viime tammikuussa kulutus 1200kW/h (muutoin 700-1000kW/h/talvikuukausi) ja laskuksi tuli n. 100e. Kaverilla samainen tammikuu 350kWh kulutuksella oli pörssisähköllä lasku saman verran kuin mulla, ja koska mun talous ei kestä tuollaisia hyppyjä talvisaikaan eikä ole mahdollista kyttäillä, niin hyväksyin tuon vakaan hinnan.
ap
Entä teidän laskut vuositasolla? Ei näitä kuukausittain kannata verrata. Maksat kesällä 6-8-kertaisesti sähköstä kuin kaverisi.
Kesällä myös kulutus on murto-osa talven lukemista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei määräaikainen heittele noin paljoa, koska se on kiinteä.
Tuntuu heiluvan kun naapurin sääliöllä maksaa määräaikainen 24c.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ottaisi, ellei ole sähkölämmitteinen talo. Ensi kesänä taas sähkö 0c/kwh pörssissä.
Paljonko menee rahaa talon lämmitykseen A. tammi-helmikuussa? B. Kesä-heinäkuussa?
Vuosikustannus on halvempi pörssisähköllä.
Sitkeästi te jaksatte tätä väittää. Tosiasiassa sinäkin istuit esim. 5.1. pimeässä ja kylmässä tai vaihtoehtoisesti sinulla on vaihtoehtoinen lämmitysjärjestelmä olemassa niitä aikoja varten, kun pösä maksaa hunajaa. Eikä tarvitse nyt takertua tuohon yhteen päivään, sähkö oli kallista monta kuukautta talvella. Missään tapauksessa pörssisähkö ei ole talvikuukausina 8-9 snt kiinteää hintaa halvempi ellei sähkönkäyttöä vähennetään rajusti kalliina hetkinä. Kesän ilmainen sähkö ei myöskään kompensoi sitä, että pörssisähkö on kalleinta silloin kun sitä tarvitaan eniten.
En todellakaan, kun toteutunut hinta on pörssisähköllä luokkaa 6c/kWh vuoden ajalta. Laskutaidottomat saavat ihmetellä yhden tunnin piikkihintoja sekä ottaa takkiin kalliilla määräaikaisilla.