Kun sanotaan, että ihmisen pitäisi päästä syväkyykkyyn
niin tarkoittaako tai riittääkö se, että pääsee kyykkyyn leveässä haara-asennossa vai pitäisikö päästä jalat yhdessä? Huomasin, että jälkimmäinen ei oikein onnistu, nilkat ottavat jotenkin vastaan.
Kommentit (75)
Olen todella lihava ja joudun pitämään jalkoja levällän, että voin mennä syväkyykkyyn. Vatsa siis ei muuten mahdu, jalkoja pitää avata, jotta vatsa mahtuu olemaan. Jos yrittäisin jalat yhdessä mennä syväkyykkyyn, niin taatusti kellahtaisin selälleni.
Näillä kiloilla (100+) on todella raskasta kaikki sellainen puuha, missä välillä kyykitään, välillä noustaan ylös ja siirrytään toiseen paikkaan ja sitten kyykitään taas. En pysy niin hyvin siinä kyykyssä, että se olisi marjojen poiminnassa mikään lepoasento. Tämä vaan varoituksena kaikille hoikemmille, että yrittäkää pitää se paino siellä 100 kilon kevyemmällä puolella, niin arkisista touhuista ei tule kauhean raskaita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helppo homma millä tyylillä tahansa ja myös ylös nousu on helppoa. Se on hyvä asento myös ihan vain huilailuun. Olen jo lähemmäs 60-vuotias nainen.
Ihan turha sillä on lesottaa kun se riippuu merkittävässä määrin synnynnäisistä rakenne-eroista. Olen liikunnallinen ja venyttelyäkin on aina tullut tehtyä, ja silti syväkyykky kantapäät maassa ei oikein onnistunut multa edes lapsena. Viisikymppinen mieheni sen sijaan ei ole varmaan eläessään venytellyt ja liikunta rajoittuu koiran ulkoiluttamiseen, ja hän pääsee syväkyykkyyn ihan tuosta vain.
Mulla on sama ja jalatkin on pitkät. Jos menen kyykkyyn kantapäät maassa kaadun helposti. Toiset taas "huilaavat" siinä asennossa. Olen koko ikäni liikkunut myös paljon ja asia on ollut aina näin.
Jos ei pysty olemaan kantapäät maassa kyykyssä, jalkojen lihaksissa on epätasaisesti voimaa. Se näkyy tasapainon puutteena
Vierailija kirjoitti:
Polvet vahvistuu syväkyykyllä. Tee 5x5 pari kertaa viikossa. Lisäksi 20-30kg tankoon jos pystyt., ellei niin vartalon painolla.
Mulla on noin 40-50kg ylimääräistä vartalossa, joten omalla painolla kyykkäily riittää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos et pääse se kertoo vain siitä että olet todella huonossa kunnossa kun sinun keho ei kykene normaaleihin luonnollisiin asentoihin
Se on kyllä osittain ihan kiinni ihmisen anatomiasta. Minulla ottaa nilkat vastaan. Mitkään venyttelyt tai muut ei ole elämäni aikana tätä muuttanut. Juoksen maratoneja, joten en laske itseäni huonokuntoiseksi.
Jäykkä olet kumminkin.
Jännä, miten "kyykkimiskulttuureissa" on sitten vaan yhdenlaista anatomiaa... Aika monessa kulttuurissa kun se syväkyykky on se asento, missä kaikki hommat tehdään. Vessakäynneistä alkaen.
Jännästi muuten on ihmisen anatomia muuttunut muutamassa sadassa vuodessa. Istuimelliset käymälät ovat nimittäin täällä Suomenniemellä aika moderni keksintö, ylhäisöllä ehkä oli huussi, mutta suurin osa kävi tunkiolla kykki
Totta kai orjakansat pääsevät kyykkyyn. Isäntäväki pitkine uljaine säärineen ei taas siihen taivu eikä tarvettakaan ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos et pääse se kertoo vain siitä että olet todella huonossa kunnossa kun sinun keho ei kykene normaaleihin luonnollisiin asentoihin
Näin varmaan sitten on. Pääsevätkö muut yli viisikymppiset helposti? Kysyy ap.
Et välttämättä ole sen huonommassa kunnossa kuin muutkaan, sun nilkat ei vaan taitu kaksinkerroin.
Öh? Ei kyykkyyn mennessä Nilkat taivu juuri ollenkaan (oma työasento suurimman osan päivästä)
...piti ihan peilistä tarkistaa. Nilkat tosiaan perusasennossa kyykyssäkin ja kantapäät maassa. Jos varpaista piirtäisi viivan suoraan ylös, polvet ei ihan koskisi viivaan, eli ovat varpaiden "tasolla". Jos kyykkyasennossa liikuttava, silloin toki paino siirtyy varpaille ja nilkatkin joutuu taipumaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helppo homma millä tyylillä tahansa ja myös ylös nousu on helppoa. Se on hyvä asento myös ihan vain huilailuun. Olen jo lähemmäs 60-vuotias nainen.
Ihan turha sillä on lesottaa kun se riippuu merkittävässä määrin synnynnäisistä rakenne-eroista. Olen liikunnallinen ja venyttelyäkin on aina tullut tehtyä, ja silti syväkyykky kantapäät maassa ei oikein onnistunut multa edes lapsena. Viisikymppinen mieheni sen sijaan ei ole varmaan eläessään venytellyt ja liikunta rajoittuu koiran ulkoiluttamiseen, ja hän pääsee syväkyykkyyn ihan tuosta vain.
Mulla on sama ja jalatkin on pitkät. Jos menen kyykkyyn kantapäät maassa kaadun helposti. Toiset taas "huilaavat" siinä asennossa. Olen koko ikäni liikkunut myös paljon ja asia on ollut aina näin.
Juu, en pääse minäkään. Tuntuu kamalalta ja ihan siltä, että joku akillesjänne napsahtaa vielä poikki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin varmaan sitten on. Pääsevätkö muut yli viisikymppiset helposti? Kysyy ap.
Sitä joutuu vähän harjoittelemaan. Ei ole kyse kunnosta vaan venyvyydestä, että saa kantapäät pidettyä lattiassa. Itse pystyn nykyään olemaan pitkiäkin aikoja. Alkuun tuntui säärten etuosassa ja akillesjänteessä. Länsimaissa ihmisten jalat eivät ole tottuneet kyykkyasentoon. En tiedä, onko tästä kyykistelyharrastuksesta muuta hyötyä kuin venyttely, ehkä se vähän myös jalkalihaksia vahvistaa.
Uusimmat
Rekisteröintipakko tänne kiitos!
🔥 Nainen, viehätytkö kehonrakentajan vartalosta?
Miten jotkut on vielä aikuisinakin valtavan ujoja?
Kysymystä riparin hiljattain käyneille; nuoret ja aikuiset
🔥 Taistelukoira hyökkäsi lapsen kimppuun
Onko 18 senttiä lyhyt vai sopiva?
The Lancet: Gazan todellinen uhriluku lähemmäs 200 000
Mies lasten kanssa lomalla, oma työmääräni moninkertaistui
🔥 M/S Loverpool - K&B official 2024
🔥 Koira hyökännyt lapsen kimppuun kahdesti. Koira lopetettava heti!
Näin miehen tekemän videon sanoen, ettei kaikki pääse syväkyykkyyn. Testasin välittömästi ja olin sen minuutin ohjeen mukaan. Ikää yli 70
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meinaat, että nainen joka on kävelemään opittuaan ollut aina rakenteeltaan tällainen ja harrastanut mm. jalkapalloa, juoksua, punttisalia, pilatesta yms. olisi jotenkin lihaksistoltaan epätasapainossa mitä jalkoihin tulee? Olen myös tehnyt fyysistä työtä jossa jatkuvasti hypitään ylös alas ja mennään kyykkyyn ja siitä taas ylös.
Mulla vain on pitkät jalat suhteessa muuhun kehoon. Esim. jalkapallossa muut tytöt saivat jalat suorana edessä istuen (vartalo 90 asteen kulmassa ja tästä eteen venyttäen) pyöritettyä pallon jalkaterien ohi. Mä en ikinä saanut vaikka olin yhtä notkea kuin muutkin. Mulla vain jalat olivat niin pitkät, että sormet ulottuivat menemään siinä asennossa jalkateriin ja varpaisiin sekö tarttumaan varpaista hyvin kiinni, mutta "tilaa" ei enää jäänyt pyöritellä mitään palloa jalkaterien ohi. Anatominen mahdottomuus. Nyt kuvittele sama kroppa kyykkyasentoon. Ei onnistu puhtaasti kovin hyvin.
Pääsen myös jalat yhdessä, mutta vasen nilkka on nykyään jäykempi kuin ennen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan vaan että seisoo normaalisti ja siitä kyykkää alas..
Okei, täytyy varmaan vähän treenailla tuota. Juuri ja juuri pääsen, mutta nilkat tuntuu niin jäykiltä, ettei tunnu mukavalta. Ap.
Mulla on toinen nilkka murtunut, joten se on jäänyt jäykäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on sama ja jalatkin on pitkät. Jos menen kyykkyyn kantapäät maassa kaadun helposti. Toiset taas "huilaavat" siinä asennossa. Olen koko ikäni le
Taitaa olla vika jossain muualla kuin pituudessa. Veljeni 202cm pituutta syväkyykistelee helposti
Pääsin ennen ja oli ihan lepoasento, mutta mulla onkin yliliikkuvat nivelet + siihen sipiva kudostyyppi. Nyt polvien tekonivelten kansaa ei enää onnistu, tekonivel ei taivu ihan niin koukkuun.