Kun sanotaan, että ihmisen pitäisi päästä syväkyykkyyn
niin tarkoittaako tai riittääkö se, että pääsee kyykkyyn leveässä haara-asennossa vai pitäisikö päästä jalat yhdessä? Huomasin, että jälkimmäinen ei oikein onnistu, nilkat ottavat jotenkin vastaan.
Kommentit (75)
Helposti, oon 56v nainen. Olen aina muutenkin ollut notkea ja taipuisa ilman venyttelyjäkin. Muuten en enää oo huippukunnossa vaikka lenkkeilen päivittäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos et pääse se kertoo vain siitä että olet todella huonossa kunnossa kun sinun keho ei kykene normaaleihin luonnollisiin asentoihin
Se on kyllä osittain ihan kiinni ihmisen anatomiasta. Minulla ottaa nilkat vastaan. Mitkään venyttelyt tai muut ei ole elämäni aikana tätä muuttanut. Juoksen maratoneja, joten en laske itseäni huonokuntoiseksi.
Jäykkä olet kumminkin.
Jännä, miten "kyykkimiskulttuureissa" on sitten vaan yhdenlaista anatomiaa... Aika monessa kulttuurissa kun se syväkyykky on se asento, missä kaikki hommat tehdään. Vessakäynneistä alkaen.
Jännästi muuten on ihmisen anatomia muuttunut muutamassa sadassa vuodessa. Istuimelliset käymälät ovat nimittäin täällä Suomenniemellä aika moderni keksintö, ylhäisöllä ehkä oli huussi, mutta suurin osa kävi tunkiolla kykkimässä, ei huussissa. Ja ylhäisökin taipui kyllä yöastialle. Eli potalle. Jolle pissitään syväkyykyssä, ainakin naiset.
Eli lopetapa se tekosyiden keksiminen. Ihmisen ei kuulu olla jäykkä kuin rautakanki muualta kuin yhdestä kohtaa ja tietyissä tilanteissa -ja silloinkin vain toisella sukupuolella.
Jos ihminen ei pysty menemään syväkyykkyyn, eikä myöskään jalat suorina pysty edes sormenpäitä laittamaan maahan, on hänen fyysisessä kunnossaan jotain pielessä ja todella pahasti!
Jos nilkat on jäykät, niin kantapäiden alle jotain. Korkokengät😆 joku laudanpätkä tms.
Kyllä mä kyykkyyn pääsen ilman ongelmia ja voin siinä asennossa aikani kyykkiäkin mutta ylös en enää meinaa päästä ilman tukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos et pääse se kertoo vain siitä että olet todella huonossa kunnossa kun sinun keho ei kykene normaaleihin luonnollisiin asentoihin
Näin varmaan sitten on. Pääsevätkö muut yli viisikymppiset helposti? Kysyy ap.
63-vuotiaana ei pienintäkään ongelmaa päästä kyykkyyn ja ylös. Eikä minulla todellakaan ole yliliikkuvat nivelet.
Hyvin pääsee vielä 64v. Ylös onkin sitten hankalampi päästä;) Minuutissa onnistuu vielä 30-40x
Olen 51 v., ja ihan helposti menen syväkyykkyyn. Samoin saan jalat(mulla on lyhyet koivet) suorina kämmenet maahan. Mutta en mä hyväkuntoinen ole, mulla on lannerankavika, kaularangassa vikaa jne. Liekö yliliikkuvat niveleni antamassa apuja tähän...
Tuo kun saan kämmenet lattiaan jalat suorina, niin tyttäreni ei saa. Silloin kun oltiin samanpituisia , niin tyttärelläni oli kuitenkin paljon pidemmät jalat kuin minulla. Olen varma, että ruumiinrakenteella on enempi merkitystä kuin kunnolla.
Jotain häikkää on, jos ei pääse syväkyykkyyn. En minäkään päässyt silloin kun en harrastanut liikuntaa ja istuin toimistossa päivät pitkät, mutta kun lopetin ne työt ja aloin liikkua, niin kappas vaan, pystyn olemaan syväkyykyssä pitkänkin aikaa (kantapäät maassa!) ja helposti sormet ylettää maahan, kun taivutan ylävartaloa alas jalat suorina. Siihenkään asentoon en päässyt kymmeneen vuoteen, kun ei ollut liikkuvuutta. Eikä edelleenkään ole yliliikkuvat nivelet, vaan ihan normaalia!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on kyllä osittain ihan kiinni ihmisen anatomiasta. Minulla ottaa nilkat vastaan. Mitkään venyttelyt tai muut ei ole elämäni aikana tätä muuttanut. Juoksen maratoneja, joten en laske itseäni huonokuntoiseksi.
Jäykkä olet kumminkin.
Jännä, miten "kyykkimiskulttuureissa" on sitten vaan yhdenlaista anatomiaa... Aika monessa kulttuurissa kun se syväkyykky on se asento, missä kaikki hommat tehdään. Vessakäynneistä alkaen.
Jännästi muuten on ihmisen anatomia muuttunut muutamassa sadassa vuodessa. Istuimelliset käymälät ovat nimittäin täällä Suomenniemellä aika moderni keksintö, ylhäisöllä ehkä oli huussi, mutta suurin osa kävi tunkiolla kykki
Kyllä minäkin kyykkypissalle pääsen jalat levällään ja niin, että kantapäät nousee. Mutta käsitin, että tässä puhutaan nimenomaan siitä ns. oikeaoppisesta kyykystä, jossa normaalissa haara-asennossa päästään kyykkyyn ilman, että kantapäät nousee.
Uskoisin, että kyykkimiskultuureissa on myös minunlaisia ihmisiä, kun ei tuo nilkkojen jäykkyys nyt hirveästi ketteryyteen tai muuhun vaikuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jäykkä olet kumminkin.
Jännästi muuten on ihmisen anatomia muuttunut muutamassa sadassa vuodessa. Istuimelliset käymälät ovat nimittäin täällä Suomenniemellä aika moderni keksintö, ylhäisöllä ehkä oli huussi, mutta suurin osa kävi tunkiolla kykki
Eli lopetapa se tekosyiden keksiminen. Ihmisen ei kuulu olla jäykkä kuin rautakanki muualta kuin yhdestä kohtaa ja tietyissä tilanteissa -ja silloinkin vain toisella sukupuolella.
Voi luoja, tekosyiden. Ei ole kyllä mitenkään tavatonta, että ihan hyväkuntoisella ja notkealla ihmisellä on jäykät nilkat.
Mutta kiva, että voit päteä edes notkeilla nilkoillasi, kun et tuon enempää ymmärrä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helppo homma millä tyylillä tahansa ja myös ylös nousu on helppoa. Se on hyvä asento myös ihan vain huilailuun. Olen jo lähemmäs 60-vuotias nainen.
Sulla on todennäköisesti yliliikkuvat nivelet etkä ymmärrä, ettei ap:n nilkat taivu samalla tavalla.
Syväkyykky on kyllä ihan normaali asento ihmisvartalolle, ei siihen pääsemiseen tarvita yliliikkuvia niveliä. Jos nilkoista ottaa kiinni niin vika ei ole nivelissä, vaan jänteessä.
Saksikäsi-Riikka kyllä auttaa saavuttamaan syväkyykyn.
Kun vanha ihminen menee kyykkyyn, hän voi pyllähtää nurin
Vierailija kirjoitti:
Jos ihminen ei pysty menemään syväkyykkyyn, eikä myöskään jalat suorina pysty edes sormenpäitä laittamaan maahan, on hänen fyysisessä kunnossaan jotain pielessä ja todella pahasti!
Venyvyys on synnynnäinen ominaisuus. Vaatii monilta paljon venyttelyä, että saa sormet maahan. Silti voi juosta maratonin tuosta vaan.
Vierailija kirjoitti:
Helppo homma millä tyylillä tahansa ja myös ylös nousu on helppoa. Se on hyvä asento myös ihan vain huilailuun. Olen jo lähemmäs 60-vuotias nainen.
Jep, kyykkyyn meno ja siinä pysyminen kyllä onnistuu. Vaikeampaa on päästä siitä ylös. Olen jo vähän yli 60-vuotias nainen.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä kyykkyyn pääsen ilman ongelmia ja voin siinä asennossa aikani kyykkiäkin mutta ylös en enää meinaa päästä ilman tukea.
Painoa liikaa tai liian heikot jalkojen ja vatsan lihakset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se on pitkälti kiinni mm. akillesjänteiden kireydestä, pääseekö syväkyykkyyn siten, että kantapäät eivät nouse. Tiedän monia hyväkuntoisia, jotka eivät pääse ja mä olen päässyt aina, myös ylipainoisena (mutta kuitenkin ihan ok-kuntoisena). Mulla ei edes ole mitkään yliliikkuvat nivelet ja eihän tässä olekaan yliliikkuvuudesta kyse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan turha sillä on lesottaa kun se riippuu merkittävässä määrin synnynnäisistä rakenne-eroista. Olen liikunnallinen ja venyttelyäkin on aina tullut tehtyä, ja silti syväkyykky kantapäät maassa ei oikein onnistunut multa edes lapsena. Viisikymppinen mieheni sen sijaan ei ole varmaan eläessään venytellyt ja liikunta rajoittuu koiran ulkoiluttamiseen, ja hän pääsee syväkyykkyyn ihan tuosta vain.
Sama. Reilusti ylipainoinen liikuntaa harrastamaton mies pääsee syvikseen tuosta vaan. Minä en.
Minä en ymmärrä, miksi ohjaajat aina väittävät, että kyykyssä pitää olla kantapäät maassa. Hirveän raskasta kökkiä takakenossa. Kun vähän nostaa kantapäitä, kyykyssä voi olla vaikka puoli päivää.