Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

55+ vuotiaina työttömäksi jääneitä?

Vierailija
08.07.2024 |

Luettiin aikamoiset madonluvut meidän firmassa viime viikolla kuukausikokouksessa. Tilanne on se, että talousluvut osoittavat päin p**settä. Jos ei syksyllä nopeasti hommat parane, niin irtisanomisia on luvassa.

Kuulun ikäryhmään 55-60v. Jos irtisanotaan, niin voi olla aika heikoissa kantimissa uuden työpaikan saanti. Olen työskennellyt datankäsittelyssä ja talon omilla ohjelmilla - samassa firmassa 24v. Ei ole mitään asiantuntemusta alan ohjelmistoista yleisemmin.

Onko täällä sellaisia, jotka on potkittu kilometritehtaalle 55+-vuotiaina? Mitkä on kokemukset työkkäristä? Oikeastiko yrittävät saada vanhuksia töihin? Antavatko olla rauhassa / Kuinka aktiivinen on itse oltava työnhaussa?

Itseäni ei haittaa, jos ei kovin äkkiä uutta työpaikkaa tule... Vähän on jäänyt sukanvarteen säästöjä ja asun Vantaan vuokra-asunnossa, jossa vuokra on hyvin kohtuullinen ja asumistukea saa varmasti sen minkä mahdollista on saada (asun yksiössä). Minulle on ihan ok, jos odottelen 10v eläkkeelle pääsyä työttömänä, jos nyt ei ihan olematonta toimeentulo ole.

Kommentit (108)

Vierailija
1/108 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikäni on samaa kategoriaa joten kiinnostaa. Meillä ei ole potkujen pelkoa, mutta työ ketuttaa niin että tekisi mieli jäädä itse pois työttömäksi. Tiedän, että parempi olisi tulla irtisanotuksi, mutta en tiedä miten sen hoitaisi.

Vierailija
2/108 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen just jäämässä, mutta vielä ei tietoa miten tulevaisuuteni kanssa käy. Töitä ei ainakaan ole löytynyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/108 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni vähän sama tilanne. Ikä on tosin välillä 50-55. Olen ollut saman työnantajan leivissä vasta 2v. ja pelkään, että kohtapuoleen käy ovi muutamalle henkilölle - ja veikkaan että viimeksi tulleet ovat ensimmäisenä lähdössä.

Varmaan paljon riippuu siitä, mihin liittoon kuulut. Itse olen vain YTK:n jäsen, mutta jos kuulut johonkin "oikeaan liittoon", voi hyvinkin olla parempi siirtymäajan toimeentulo.

Vierailija
4/108 |
09.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen jo 64v  olen n 20v tehnyt määräaikaisia hoitoapulaisen töitä, siis ei hoitajien ja  asukastilalla helppoja hommia joka on kahvilatyyppinen paikka. Työkkärin uravalmennus kurssit olleet musta mukavia . Olen alunperin kampaaja, ollut välillä ansiosidonnaisella kuten nytkin olen. Nyt on vaan harmi kun hallitus vaikeuttaa näitä hommia, velvoitetyö loppuu, ansiosidonnainen ei kerry palkkatuetusta työstä. Kannattaa sukanvarressa ollakin pahan päivän varalle. Minä jään eläkkeelle kun täytän 65v uutena vuotena. Hyvää jatkoa teille.

Vierailija
5/108 |
09.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On haettava 2-4 työpaikkaa joka kuukausi.

Vierailija
6/108 |
09.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömänä on se pakkotyönhaku. Toisaalta iäkkäällä melkein mahdoton saada työpaikkaa.

Vierailija
7/108 |
09.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäin 51-vuotiaana, keväällä 2020 ihan omasta tahdosta. Ei vain jaksanut eikä kiinnostanut enää.

Vierailija
8/108 |
09.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

62v täällä ja rauhassa ei saa olla, vaan 3kk. välein kuulustelusoitto ja tuputtamista koulutukseen ja 9€ päivätöihin kokoajan.

Vierailija
9/108 |
09.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä ehtii kouluttautua työkkärin kurssilla vaikka hoitoapulaiseksi tai laitoshuoltajaksi. Hoitoapulaisen homma on ehkä hieman paremmin palkattu ja kevyempi. On se tyhjää parempi ja töitä riittää.

Vierailija
10/108 |
09.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ihan noinkaan ole, jokaisen työttömän tarina on omanlaisensa, eikä voi yleistää stereotypioiden perusteella.

Vierailija
11/108 |
09.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen myös työtön 59v, yksin asuva, nyt 2 kk työttömänä. En kuitenkaan vielä ole luovuttanut, jotain kivaa voisi tehdä. Vaikka sitten joku yrittäjyyshomma, kahvila, verkkokurssien tekeminen tms. Kyllä maailmassa tekemätöntä työtä löytyy. Nyt marjastusaika alkamassa, viime kesän saalis oli 3000 euroa kun marjat myi.

En usko että pääsen 5 vuoden päästä eläkkeelle, tämä hallitus tuhoaa sosiaaliturvan ja eläkeikä nostetaan johonkin 70 vuoteen. Että kyllä tässä pitää pitempiaikaisia suunnitelmia tehdä, jotta leivän saa. Tsemppiä jokaiselle, oma aktiivisuus ja ajattelu on elämänkokemukseen liittyen suurin apu kun tulevaisuutta miettii.

Vierailija
12/108 |
09.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

62v täällä ja rauhassa ei saa olla, vaan 3kk. välein kuulustelusoitto ja tuputtamista koulutukseen ja 9€ päivätöihin kokoajan.

Outoa. Minulle sanottiin 51-vuotiaana, ettei minua mihinkään työvoimakoulutuksiin valita, kun ikää on ja koulutustakin riittävästi. Kuulemma nuoremmat menee etusijalle.

Vierailija
13/108 |
09.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Outoa. Minulle sanottiin 51-vuotiaana, ettei minua mihinkään työvoimakoulutuksiin valita, kun ikää on ja koulutustakin riittävästi. Kuulemma nuoremmat menee etusijalle.

Kaikkihan riippuu siitä millaisen te-toimiston asiakkaana olet. Jos sattuu paikallisen te-toimiston päällikkö olemaan joku kokoomuslainen niin työttömien kyykytystä riittää, kun mitään valtakunnalista yhtenäistä linjaa näissä asioissa ei tarvi olla.

Vierailija
14/108 |
09.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikkihan riippuu siitä millaisen te-toimiston asiakkaana olet. Jos sattuu paikallisen te-toimiston päällikkö olemaan joku kokoomuslainen niin työttömien kyykytystä riittää, kun mitään valtakunnalista yhtenäistä linjaa näissä asioissa ei tarvi olla.

Sen verran tuli nyt yhtenäistä linjaa, että jatkossa kunta ei voi välttyä sakoilta, jos työttömälle ei ole löytynytkään palkkatyötä. Aikaisemmin riitti, kun ne työnnettiin johonkin huuhaa-kurssille ja annettiin hyvän mielen lisää 9 euroa päivässä. Voi olla, ettei verorahoja nyt enää haaskata tuollaiseen.

Vierailija
15/108 |
09.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen myös työtön 59v, yksin asuva, nyt 2 kk työttömänä. En kuitenkaan vielä ole luovuttanut, jotain kivaa voisi tehdä. Vaikka sitten joku yrittäjyyshomma, kahvila, verkkokurssien tekeminen tms. Kyllä maailmassa tekemätöntä työtä löytyy. Nyt marjastusaika alkamassa, viime kesän saalis oli 3000 euroa kun marjat myi.

En usko että pääsen 5 vuoden päästä eläkkeelle, tämä hallitus tuhoaa sosiaaliturvan ja eläkeikä nostetaan johonkin 70 vuoteen. Että kyllä tässä pitää pitempiaikaisia suunnitelmia tehdä, jotta leivän saa. Tsemppiä jokaiselle, oma aktiivisuus ja ajattelu on elämänkokemukseen liittyen suurin apu kun tulevaisuutta miettii.

Ne eläkeiän nostot koskee nuorempia polvia, jos koskee ja Orpo sanoi että meillä on jo pätevä systeemi eikä sitä muuteta. Oman eläkeikäsi näet eläkeyhtiösi sivulta.

Vierailija
16/108 |
09.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 52 kun tämä nykyinen homma loppuu. Onneksi on mahdolliselle työnantajalle palkkatuloa houkuttimena. En minä tätäkään olisi ilman sitä saanut.

Vierailija
17/108 |
09.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikää se lähes 60v saat kuulla te-asiantuntijoiden hurjia visioita miten työllistyt, ei tarvitse kuin mennä töihin. Tuskin hakemuksia ehtii laittaan kun aloitat työt. Asia selvä. Ihmettelen vain miksi hakemuksiin edes vastata mitään. Töihin en ole päässyt. Mutta kun asiantuntija sanoi niin. 

Mikä tässä ei täsmää, mikä meni pieleen? 

Vierailija
18/108 |
09.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se uliseminen kumma tauti kun se tarttuu niin herkästi, ei ole taidettu siihen mitään hoitoakaan keksitty, vai onko se sossupummien ihan oma tauti joka ei muihin tartu.

Vierailija
19/108 |
09.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 50v, kun omistajanvaihdoksen myötä siirryin vapaaksi agentiksi yli 10v työsuhteen jälkeen. Heti samantien oli sijaisuus muualla, työmatka 40km sivu. Sen jälkeen oli haastatteluita, muttei vähään aikaan ole ollut niitäkään. Toisen alan pätkiä olen tehnyt ja saatan tehdä edelleenkin.

Ihan huonoin mun tilanne ei ole; on auto, asunto ja siippa jakamassa kuluja. Elämäntavat ovat vaatimattomia. Työkkäri oli asiallinen ja on kai edelleenkin, paitsi viimeksi soittanut sai ymmärtämään, että joku vetäisee kaljoja TyönEstorouvan soitettua! Soittavat mulle perjantaina, kun ajattelevat mun olevan kiltti suustani! Oli ahdistava tapaus!

Nyt jään taas työttömäksi elokuussa. Pitääkö tosiaan hakea 4 paikkaa? Tässä kylässä ei ole noin monta paikkaa avoinna, haen kai 40km päässä olevia. Eikö iäkkäät saisi vähän armoa?

Vierailija
20/108 |
09.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töitähän saa kunhan vaan kävelee tehtaan portista sisään ja käy kättelemässä johtajaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme neljä