Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos täti/setä menehtyy, voiko työnantaja kieltäytyä antamasta vapaapäivää haujaisiin?

Vierailija
08.07.2024 |

Lähisukulaisen hautajaisiin tietenkin saa (vanhemmat, appivanhemmat, isovanhemmat, lapsi, sisarukset). Mutta miten on tädin, enon, sedän hautakaiset?

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sanoin töissä että isäni kuoli yllättäen ja hautajaiset on lauantaina. Sain palkallisen vapaapäivän. Oikeasti isäni kuoli jo 20 vuotta sitten mutta töissä kukaan ei sitä tiennyt ja halusin lauantain vapaaksi kun olin menossa Ruisrockiin.

Vierailija
22/37 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voithan kysyä, voisitko pitää lomapäivän. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koirani haukahti kysymykselle. Vastaus lienee myönteinen.

Vierailija
24/37 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi tietenkin, mutta mielestäni kertoo työnantajasta aika paljon jos ei millään tasolla yritä olla sovitteleva. Palkatonta vapaata ei tarvitse antaa, mutta kohtuullista olisi saada vapaa palkattomana, lomapäivänä tai vaihtaa vuoroa. Jos kaikki sellainenkin yritetään estää niin on harvinaisen munapää tyyppi. 

Vierailija
25/37 |
09.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työvuorolistoja tässä katselin niin ei ole oikein ketään kenen kanssa voisin vuoroa vaihtaa. Porukkaa lomilla ja muutenkin vajausta. Mietin että kehtaanko edes kysyä vapaata. Ap

Vierailija
26/37 |
09.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä voi kieltäytyä. Työkaverille kävi just näin eikä annettu myöskään palkatonta vapaata. Ei edes puolta päivää, sekin olisi riittänyt.

Vierailija
27/37 |
09.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi, mutta yhden päivän "luvattomasta" poissaolosta ei sen suurempia seurauksia ole. Tietenkin se on palkaton, sehän on selvä. Jos ei lupaa anneta, voi päätellä olevansa niin korvaamaton ja tärkeä työntekijä, että ei ole pelkoa potkuista.

Vierailija
28/37 |
09.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun äiti kuoli ja olin työkokeilussa. En saanut vapaapäivää mutta menin hautajaisiin silti. Sitten tuli lappu työkkäristä miksen ollut työkokeilussa. Kirjoitin siihen lappuun että äitini kuoli ja lähetin sen takaisin työkkäriin. Sieltä tuli vastaus että saan  2 kk karenssin. Sitten tein valituksen käräjä oikeuteen asiasta. Siellä sentään oli joku järkevät ihminen ja päätti minun puolelle asian.

Vierailija
29/37 |
09.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No pitää miettiä kumpi on itselle tärkeämpää viimeiset hyvästit vai työ jos on niin  *ulkku työnantaja ettei anna vapaata. Itse varmaan hakisin saikkua tuossa tapauksessa vaikka sekin varmaan kostautuu.

Vierailija
30/37 |
09.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä sanoin töissä että isäni kuoli yllättäen ja hautajaiset on lauantaina. Sain palkallisen vapaapäivän. Oikeasti isäni kuoli jo 20 vuotta sitten mutta töissä kukaan ei sitä tiennyt ja halusin lauantain vapaaksi kun olin menossa Ruisrockiin.

No sehän on kiva sitten kun naamas näkyy jossain somejulkaisussa niin varmasti pomokin saa tietää.

Vierailija
31/37 |
09.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On kyllä haljua estää hautajaisiin meno, jos vainaja on läheinen.

Työnantajan ei ole pakko antaa vapaata kuin lähiomaisen hautajaisiin, mutta olisi kyllä törkeää estää vaikkapa läheisen ystävän hautajaisiin meneminen.

Vaimoni sopi vapaapäivän sille päivälle, kun haki äitinsä ruumishuoneelta. Pomo unohti asian ja soitti: "oletko tulossa, sinulla on työvuoro".

Kun vaimoni vastasi, että mehän sovinme, haen äitiä, pomo vain sanoi: "Ai juu, unohdin muuttaa vuorolistan, no, moneksiko sieltä pääset?"

Järkyttävää. Kyllä on esihenkilöllä onnetonta johtamista. Itsekin olen toiminut esihenkilönä ja aina pyrin joustamaan, oli työpaikalla mikä tahansa tilanne. Lakisääteisten palkallisten vapaiden lisäksi työntekijät saivat pitää työaikapankkivapaita, lomapäiviä ym. hyvinkin paljon ja juu, olihan meillä siilloin jo työntekijäpula, mutta olisi varmasti ollut pahempi, jos noita vapaita ei olisi myönnetty. Kyllä hyvinvoiva työntekijä on työnantajan etu.

Vierailija
32/37 |
09.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hirveä säätö hautajaisista. Eikö mielummin kannattaisi laittaa kaikki suvun kalmot varastoon kuivumaan ja polttaa juhannuksena kokossa kun suurin piirtein kaikki pääsevät paikalle.

Vierailija
33/37 |
09.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oman vanhemman, lapsen tai puolison hautaus on TES:n mukaan vapaapäivään oikeuttava.

Mutta ei esim. puolison vanhemman.

Ja kohtahan et pääse edes omiin hautajaisiisi, kiitos EK:n palkkarenkien Orpon ja Purran.

Riippuu TESistä, joissain on myös isovanhemmat laskettu lähiomaisiksi.

Vierailija
34/37 |
09.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työnantajan ei tarvitse antaa vapaata, mutta reilu työnantaja myöntää palkatonta tai mahdollisuuden käyttää lomapäiviä tai saldovapaita. 

Yhdestä varoituksesta ei voida vielä irtisanoa. Varsinkin jos olet tehnyt työsi aina hyvin. Liika tunnollisuuskaan ei ole hyväksi. Jos vainaja oli sinulle tärkeä, niin totta kai osallistut ja otat vastaan mahdolliset sanktiot luvattomasta poissaolosta. 

Olen töissä sote-alueella ja vapaapäiväni tarkoitti sitä, että 4 äitiä ei päässyt neuvolaan eikä kahta vastasyntynyttä käyty kotona katsomassa. Ihanaa, että työnantaja on reilu!

Ai nytkö sitten hoiva-alan työntekijät ovatkin korvaamattomia? Yleensähän puhutaan siitä, miten vain teollisuus ja vientialat ovat niitä, jotka jotain tuottavat.

Vierailija
35/37 |
09.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On kyllä haljua estää hautajaisiin meno, jos vainaja on läheinen.

Työnantajan ei ole pakko antaa vapaata kuin lähiomaisen hautajaisiin, mutta olisi kyllä törkeää estää vaikkapa läheisen ystävän hautajaisiin meneminen.

Vaimoni sopi vapaapäivän sille päivälle, kun haki äitinsä ruumishuoneelta. Pomo unohti asian ja soitti: "oletko tulossa, sinulla on työvuoro".

Kun vaimoni vastasi, että mehän sovinme, haen äitiä, pomo vain sanoi: "Ai juu, unohdin muuttaa vuorolistan, no, moneksiko sieltä pääset?"

:( surullista

Vierailija
36/37 |
09.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi kieltäytyä, mutta aina voi ottaa omaa palkatonta lomaa.

Ja työnantaja voi sen jälkeen antaa kirjallisen varoituksen. Jos ei ole kovin tärkeässä asemassa työpaikassaan, niin ei kannata hirveästi kukkoilla.

Meillä palkaton vapaa tai liukumavapaa sovitaan yhdessä esihenkilön kanssa. Yleensä on onnistunut. Toki kesäloma-aika asettaa haasteita, monet ovat lomalla ja sijaisia on silloin vähemmän, kuin normaalisti. 

Vierailija
37/37 |
09.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No pitää miettiä kumpi on itselle tärkeämpää viimeiset hyvästit vai työ jos on niin  *ulkku työnantaja ettei anna vapaata. Itse varmaan hakisin saikkua tuossa tapauksessa vaikka sekin varmaan kostautuu.

Jep, nyt on niin monessa paikassa näitä erilaisia digiklinikoita sun muita, niiltä saa aivan taatusti päivän saikun sanomalla, että päätä särkee hirveästi tai yöllä alkoi outo vesiripuli. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi yhdeksän