Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaupalliset geenikartoitukset

Vierailija
08.07.2024 |

Onko niillä vain viihde- ja rahastusarvo? Jotenkin tietty kiinnostaisi..

.

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa niistä tietää kelle on sukua. Siis jos joku muukin suvusta käy tekemässä saman testin.

Vierailija
2/11 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäs siinä jos haluat antaa DNAsi kaupalliselle yritykselle. Vaikka vielä näyttävät puhtailta pulmusilta niin ties mitä noilla tiedoilla tehdään ja kenelle ne myydään. Eikös jotain rikoksiakin ole tuota kautta selvitetty?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niissä kysytään saako näytteen säilyttää vai hävitetäänkö heti testin jälkeen. Itse pyysin että hävitetään. 

Vierailija
4/11 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niissä kysytään saako näytteen säilyttää vai hävitetäänkö heti testin jälkeen. Itse pyysin että hävitetään. 

Mitäpä näytteellä tekee kun sieltä on jo tiedot ongittu?

Vierailija
5/11 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen saanut hyvin tietoa alkujuuristani. Olen myös Gedmatchissa, jota käyttävät myös rikostutkijat.

Eurooppalainen ja itäinen perimäni on selvinnyt ja vahvistanut olemassa olevia tietojani. 

Vierailija
6/11 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa tulla eri tuloksia eri palveluntarjoajilta. Viihdettähän ne ovat.

Vierailija
7/11 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valaisisitko mistä tiedoista on kyse? Sekvensointi ei suinkaan ole ilmaista, joten ei sitä huvikseen tehdä. Lääketieteellistä tutkimusta ei voi tehdä ilman laajoja aineistoa, mutta siinä yksittäisillä yksilöillä ei ole merkitystä. Tätä tekevät akateemiset instituutiot, yrityksille liian kallista. Mitä tulee testeihin, niin heritage testit kuuluvat hömppäkategoriaan, mutta markkinoilta löytyy toki muitakin. En itse käyttäisi rahojani noihin, ellei ole painavaa syytä epäillä jotain taudinaiheuttajaa.

Molekyylibiologi

Vierailija
8/11 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itsekin skeptinen, samoin perustein kuin 2. kommentoija. Nyt viattomalta näyttävä toiminta ei sitä kaupallistamismahdollisuutensa takia ole nytkään. Ihmisellä ei ole mitään henkilökohtaisempaa informaatiota kuin geneettinen koodinsa. Ja kun se ei vaikuta vain tietonsa antaneeseen yksilöön.

Suuret tietokannat on tätä päivää. Niitä myydään eteenpäin, ja yhdistellään. Entä jos koodisi olisikin yhteensopiva sellaisen kanssa, jolla on rahaa/vaikutusvaltaa, ja joka rekkareista hakemalla etsii itsensä pelastajaa esim. elinluovutussopivan yksilön muodossa? Tai lapsesi ei tulevaisuudessa saa lainaa, terveydenhoitoa tai vakuutusta, koska vanhempien geenit ja periytyvyys? Jo nyt voidaan evätä mielenterveyssyistä joidenkin vakuutuksia jossain määrin. Ja iso osa kansasta on siltä alueelta saanut diagnoosin jo aikuisuuden alussa.

Jo nykyisentasoista tekoälyä olisi pidetty suuren yleisön keskuudessa ihan scifinä joskus 15v sitten. Teknologian voi melkein sanoa kehittyneen eksponentiaalisesti. Nyt tekoäly ei ole "älykäs", mutta en menisi vannomaan, etteikö se sitä olisi jo kymmenen vuoden kuluttua. Yleinen tekoäly on asia, joka on täysin ennustamaton syntyessään.

Ja kaikki perustuu informaatioon. Ja takana on raha ja valta niin kauan, kun toiminnan takana on vielä ihminen.

Vierailija
9/11 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valaisisitko mistä tiedoista on kyse? Sekvensointi ei suinkaan ole ilmaista, joten ei sitä huvikseen tehdä. Lääketieteellistä tutkimusta ei voi tehdä ilman laajoja aineistoa, mutta siinä yksittäisillä yksilöillä ei ole merkitystä. Tätä tekevät akateemiset instituutiot, yrityksille liian kallista. Mitä tulee testeihin, niin heritage testit kuuluvat hömppäkategoriaan, mutta markkinoilta löytyy toki muitakin. En itse käyttäisi rahojani noihin, ellei ole painavaa syytä epäillä jotain taudinaiheuttajaa.

Molekyylibiologi

MyHeritagen testit tehdään FamilyTreeDNAn labrassa. Samaa labraa käytti aikanaan Suomenkin viranomaiset. Testi on ihan pätevä sukututkimuksen tarpeisiin mutta kannattaisikäyttää suoraan FTDNAn testiä.Hinta ei päätä huimaa (60-80 e) ja tulos on laajempi.

FullGenomi-testin saa nykyään 700 eurolla. Et ole ammatistasi huolimatta tainnut seurata alan kehitystä.

Haplotestit maksaa enemmän (Y DNA ja mtDNA).

Sukututkijana voin sanoa että testeistä on ollut hyötyä kun saatu rikottuja ongelmakohtia. Olen ollut myös selvittämättä tuntemattomia isiä 6 kertaa ja 5 kertaa ollaan onnistuttu.

Vierailija
10/11 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Molekyylibiologi

MyHeritagen testit

FTDNAn testin suunnitteli saksalainen henkilö joka oli aikanaan mukana HumanGenome-projetissa ja jolla on nykyään oma firma Saksassa nimeltään YSEQ.

Vierailija
11/11 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen saanut hyvin tietoa alkujuuristani. Olen myös Gedmatchissa, jota käyttävät myös rikostutkijat.

Eurooppalainen ja itäinen perimäni on selvinnyt ja vahvistanut olemassa olevia tietojani. 

Origin-arviot perustuu vertailuun tietokannasta. Suurimmassa osasta maailmaa ei ole tehty geenitestejä niin paljoa että noilla olisi paljoakaan merkitystä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan neljä