Hälytysajoneuvon väistäminen
https://www.is.fi/autot/art-2000010549194.html
Vaikka en ole kovinkaan vanha, niin mielestäni uudistus on typerä, eikä oikeasti tuo mitään hyvää vanhaan verrattuna, pikemminkin huonompi.
Ennen; vilkku päälle tien reunaa kohti ja tee tilaa hälytysajoneuvolle
Nyt; hätävilkut päälle ja aja normaalisti
Vanhassa mallissa riski muka, että ihmiset lyö jarrut pohjaan, mutta ihan yhtälailla ongelma on myös uudessa? Uudessa myöskään autoilija ei väistä. Miten hälytysajoneuvo pääsee ohi jos nykyisin ei tarvi väistää?
Ja työni puolesta olen ollut aika usein hälytysajoneuvon mukana niin voin sanoa että on pöyristyttävän yleistä, ettei ihmiset anna tilaa hälytysajossa olevalle ambulanssille! Hätävilkut päällä ajavat edessä kovempaa, mutta eivät anna tilaa.
Kenen mielestä tämä oli hyvä uudistus, kun sitä ei missään muualla maailmassakaan ole?
Kommentit (70)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se väistäminen ja jarruttelu aiheutti lisäonnettomuuksia.
Eiköhän ne hälytysajoneuvojen kuskit tämän asian parhaiten tiedä.
Totta on, että eräät hätääntyvät nähdessään takana lähestyvät sinivilkut ja voivat töksäyttää pysähdyksiin vaikka keskelle tietä. Heille pätee tuo hätävilkkuneuvo.
Tavalliset ihmiset yleensä käsittävät, että sinivilkkuisen on päästävä ohi mahdollisimman pian ja älyävät väistää. Hidastamisen tarkoitus on se, että hälytysajoneuvot ehtii ohittaa lyhyemmässä ajassa kuin nopeammin ajavan.
Minä ajattelisin, että tärkeintä on ennakoitavuus. Hankalaa varmaankin, kun ei koskaan tiedä aikooko edellä ajava hidastaa ja kuinka paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä mitä väliä onko muualla maailmassa, mutta miksi se yleensä vaihdettiin? Oliko siinä vanhassa jotain huonoa?
Olen katsellut nykyään tuota toimintaa, niin eihän kukaan käytä niitä hätävilkkuja. Väistää sivuun. Niin se oli ennen ja nikn porukka nykin toimii.
Olen kahdesti laittanut hätävilkut, kun perässä on näkynyt hälytysajoneuvon vilkkuvalot.
Jotkut omaksuvat uusia asioita, jotkut eivät.
Mitä merkitystä sillä oli? Eikö olisi ollut fiksumpaa päästää se ohi heti kun mahdollista?
Pääsivät ohi. Ohje on nyt kuitenkin se, että laitetaan hätävilkut ja jatketaan ajamista eikä aiheuteta onnettomuuksia.
Vilkuilla on tilanteessa kaksi tarkoitusta. Ilmoittaa hälytysajoneuvolle, että se on havaittu, ja vastaantulijoille, että takaani tulee hälytysajoneuvo, ettei vastaatulevien kaistalla lähdetä esim. ohittamaan.
Oikein toimiva ohje.
Ensinnäkin, en tiedä ketään joka laittaa hätävilkun päälle kun hälytysajoneuvo lähestyy. En ole koskaan edes nähnyt sellaista tilannetta. Toisekseen, jo autokoulussa opetettiin vielä noin 20 vuotta sitten, että hälytysajoneuvon takia ei aleta jarruttelemaan, vaan vauhti pidetään samana (jos mahdollista) mutta annetaan tietenkin hälytysajoneuvolle tilaa eikä jäädä estämään sen kulkua.
Hidastaa ei pidä missään nimessä!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se väistäminen ja jarruttelu aiheutti lisäonnettomuuksia.
Eiköhän ne hälytysajoneuvojen kuskit tämän asian parhaiten tiedä.
Totta on, että eräät hätääntyvät nähdessään takana lähestyvät sinivilkut ja voivat töksäyttää pysähdyksiin vaikka keskelle tietä. Heille pätee tuo hätävilkkuneuvo.
Tavalliset ihmiset yleensä käsittävät, että sinivilkkuisen on päästävä ohi mahdollisimman pian ja älyävät väistää. Hidastamisen tarkoitus on se, että hälytysajoneuvot ehtii ohittaa lyhyemmässä ajassa kuin nopeammin ajavan.
Kuvitteletko että pystyt arvioimaan ja päättämään milloin hälyajoneuvolla on riittävä vapaa ajokaista?
Vierailija kirjoitti:
Ensinnäkin, en tiedä ketään joka laittaa hätävilkun päälle kun hälytysajoneuvo lähestyy. En ole koskaan edes nähnyt sellaista tilannetta. Toisekseen, jo autokoulussa opetettiin vielä noin 20 vuotta sitten, että hälytysajoneuvon takia ei aleta jarruttelemaan, vaan vauhti pidetään samana (jos mahdollista) mutta annetaan tietenkin hälytysajoneuvolle tilaa eikä jäädä estämään sen kulkua.
Hupsista. Luin vähän huonosti. Siis tuo hätävilkun kanssa pelleily onkin jokin uusi ohjeistus. Miksi vilkku vasemmalle tai oikealle ei enää riitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä mitä väliä onko muualla maailmassa, mutta miksi se yleensä vaihdettiin? Oliko siinä vanhassa jotain huonoa?
Olen katsellut nykyään tuota toimintaa, niin eihän kukaan käytä niitä hätävilkkuja. Väistää sivuun. Niin se oli ennen ja nikn porukka nykin toimii.
Olen kahdesti laittanut hätävilkut, kun perässä on näkynyt hälytysajoneuvon vilkkuvalot.
Minä en omaksu. Tukehdu pullaan niin pääset itsekin piipaa-auton kyytiin.
Taas tehty asiaa tikusta, ei siinä kyydissä kuole eli ehtii hitaampaakin perille. Turhaa vouhkaamista
"Kenen mielestä tämä oli hyvä uudistus, kun sitä ei missään muualla maailmassakaan ole? "
Ja jälleen väärin! Tämä uusi tapa on jo vakiintunut juttu isossa osassa Eurooppaa.
Vierailija kirjoitti:
Huono uudistus minunkin mielestäni... Ainakin tuo hätävilkku systeemi on mielestäni ihan turha. Johan ne vastaantulijat näkee hälytys ajoneuvon vilkut ne vasta kaukaa näkyykin verrattuna tavallisen auton hätävilkkuihin.
Hätävilkuilla osoitat, että olet nähnyt ambulanssin / paloauton / poliisiauton tulevan takaasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hupsista. Luin vähän huonosti. Siis tuo hätävilkun kanssa pelleily onkin jokin uusi ohjeistus. Miksi vilkku vasemmalle tai oikealle ei enää riitä?
On ollut ainakin 2 vuotta jo. Ehkä sun kannattais seurailla uutisia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en omaksu. Tukehdu pullaan niin pääset itsekin piipaa-auton kyytiin.
Luovu kortistasi suosiolla, kun et enää pysty omaksumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä sinä.
Kuulut niihin harvoihin.
Olen ihan tarkoituksella tarkkaillut, niin ei ole hätävilkuista tietoa porukkalla noissa tilanteissa ollut.
Uusi ohje koskee lähinnä maantietä. Ei missään nimessä pidä hidastaa eikä laittaa suuntavilkkua päälle, jos et ole kääntymässä. Samalla nopeudella eteenpäin ja pieni väistö tien oikeaan reunaa ilman suuntavilkkua. Hätävikun voi laittaa ilmaisemaan että on huomannut hälytysajoneuvon. Se varoittaa samalla vastaantulevia, joilla saattaa olla näköesteitä nähdä hälytysajoneuvoa kaukaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huono uudistus minunkin mielestäni... Ainakin tuo hätävilkku systeemi on mielestäni ihan turha. Johan ne vastaantulijat näkee hälytys ajoneuvon vilkut ne vasta kaukaa näkyykin verrattuna tavallisen auton hätävilkkuihin.
Hätävilkuilla osoitat, että olet nähnyt ambulanssin / paloauton / poliisiauton tulevan takaasi.
Ja samalla myös varoitat vastaantulevia.
Suurin osa aiheuttaa vaaratilanteen alkaessaan etsimään sitä hätävilkkua, parempi on siirtyä sivuun ja hiljentää sitten vauhtia, kyllä se jo ilmaisee sen, että hälytysajoneuvo on huomattu. Hätävilkku ei auta mitään, ne samat, jotka jarruttavat ilman hätävilkkuja, jarruttavat niiden kanssakin.
Vierailija kirjoitti:
Risteyksessä nelivilkku päälle ja voi kääntyä ihan minne vaan!
Oikeesti on tyhmää alkaa jarruttamaan, ajaa ihan normaalisti eteenpäin, kyllä ne ite kattoo missä voi ohittaa. Toki piennarta voi hyödyntää mahdollisuuksien mukaan.
Keskusta-alueella ei paljoa hätäajoneuvo ehdi väistelemään tai menemään kävelykadun kautta. Parempi laittaa vilkku päälle ja ajaa itse reunaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä sinä.
Kuulut niihin harvoihin.
Olen ihan tarkoituksella tarkkaillut, niin ei ole hätävilkuista tietoa porukkalla noissa tilanteissa ollut.
Olen myös nähnyt yhden muun, joka on omaksunut uuden asian.
Ehkä me itäsuomalaiset olemme oppimiskykyistä väkeä, eikä kovalevy jää jumiin 40 vuoden takaisiin opetuksiin.
Tässäkin ketjussa suomalaiset besserwisserit miettii joka mahdollista tilannetta. Get over it